Quiz: Mobiltelefoner från förr

Permalänk
Medlem
Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Fizzen var ju mest känd för att man hade drulle på den, inga frågor ställdes, man ringde och sa att telefonen var sönder så kom en budbil en vecka senare med utbytestelefon.

Bytte min 3 gånger, mest för att det kom ut nya modeller av den.

Utdragbara antenner var ju Motorola kända för, långt innan Fizz fanns på ritbordet.

Permalänk
Medlem

:D

Visa signatur

"Det som inte för något ont med sig är inte heller gott nog"

Permalänk
Livsnjutare 😎

Denna innehöll lite minor och budskap som man ville tro att välja en sak, sålänge man inte visste det korrekta svaret!

Riktigt kul

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Permalänk
Medlem

Se där ja!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Permalänk
Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen hejare på mobiltelefoni, men vet med bestämdhet att sista frågan saknar rätt svarsalternativ!
I USA var första tillämpningen MTS från Motorola, med start 1946.
I Sverige öppnade MTA, även känt som "System Laurén", för kommersiell mobiltelefoni 1956. Fick hela 125 abonnenter!

Permalänk
Avstängd

Bättre än väntat får man väl ändå säga😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Olle P:

Jag är ingen hejare på mobiltelefoni, men vet med bestämdhet att sista frågan saknar rätt svarsalternativ!
I USA var första tillämpningen MTS från Motorola, med start 1946.
I Sverige öppnade MTA, även känt som "System Laurén", för kommersiell mobiltelefoni 1956. Fick hela 125 abonnenter!

Frågan handlade dock om själva telefonen, inte systemet.
Dvs en handhållen mobiltelefon

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

4/9 Kunde blivit bättre XD

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Frågan handlade dock om själva telefonen, inte systemet.
Dvs en handhållen mobiltelefon

Det frågades efter första mobiltelefonen, och alla listade modeller kom mycket senare än 1946.
I de tidiga tillämpningarna var "system" och "telefon" ganska hårt integrerade delar. Ericssons första telefonmodell (från 1956) hette "System MTA":

Vägde inte mer än 40kg utan batteri...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Olle P:

Det frågades efter första mobiltelefonen, och alla listade modeller kom mycket senare än 1946.
I de tidiga tillämpningarna var "system" och "telefon" ganska hårt integrerade delar. Ericssons första telefonmodell (från 1956) hette "System MTA":
https://wwwnaringslivshi.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2017/06/da1900-30669-lm007093_285x210_90_40712.jpg
Vägde inte mer än 40kg utan batteri...

Jo, vi tänker i linje med vad man idag kallar en mobiltelefon. Dvs inte "bil"-telefoner eller system för montering etc.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Mot telefonkiosken med telefonkortet i högsta hugg! Telefonkiosk? Syrsorna spelar intensivt hos de under 25 år...

Nymodigheter. Mynttelefon ska det vara. Och kiosken ska vara märkt med Rikstelefon så man förstår att man kan ringa långt.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Nymodigheter. Mynttelefon ska det vara. Och kiosken ska vara märkt med Rikstelefon så man förstår att man kan ringa långt.

Ska sladden till luren vara avskuren också?

Eftersom Minicallen var 90-talet och mynttelefonerna började bytas ut i början av årtiondet så var det främst kortautomater som var aktuella. Jag har dock för mig att en mynttelefon bra länge envist satt kvar i den lokala ishallen.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Ska sladden till luren vara avskuren också?

Eftersom Minicallen var 90-talet och mynttelefonerna började bytas ut i början av årtiondet så var det främst kortautomater som var aktuella. Jag har dock för mig att en mynttelefon bra länge envist satt kvar i den lokala ishallen.

Nja, det räcker om telefonkatalogen är uppeldad, lite allmänt klotter och en lukt av ingrodd urin.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Att jag ens hade några rätt alls var mest bara tur och att jag ägde en 3310 när det begav sig (och saknar batteritid på två veckor, vissa saker var faktiskt banne mig bättre förr.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

3210 var verkligen något nytt när den kom, till utseendet framför allt men också möjligheten att exempelvis ha sin egen operatörslogga. Och den var hållbar men inte oförstörbar, jag dödade min genom att tappa den i en vattenkanna. Hajfenan däremot var i princip oförstörbar, men hade förstås andra brister. En kollega till mig tappade en från tre-fyra våningar upp ner på en bil, det enda som hände var att klockan började gå något fel.

3210 var verkligen en revolution. Den telefonen de började ha T9-ordlista till väl? Vilket i sig var en grym funktion som alla andra apade efter fast med sina egna lösningar.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mitt resultat: 4/9.

Att jag ens hade några rätt alls var mest bara tur och att jag ägde en 3310 när det begav sig (och saknar batteritid på två veckor, vissa saker var faktiskt banne mig bättre förr.)

Verkligen.

Polyfoniska ringsignaler, batteritid och WAP, det var tider det!

Nokia 5110 var min första telefon. Comviq kontantkort man laddade med nåt Comviq Kompis. Så fick man 25 öre i minuten när kompisar ringde till en (som man fick som en form av pottbonus när man fyllde på kortet nästa gång), haha. Vilka minnen!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Frågan handlade dock om själva telefonen, inte systemet.
Dvs en handhållen mobiltelefon

Frågan frågar efter den första telefonen, inte första mobiltelefonen.
Det går givetvis att gissa att det är mobiltelefon ni är ute efter men den är hur som helst felformulerad.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av era909:

Frågan frågar efter den första telefonen, inte första mobiltelefonen.
Det går givetvis att gissa att det är mobiltelefon ni är ute efter men den är hur som helst felformulerad.

Precis i ett quiz som heter mobiltelefoner från förr så är det helt omöjligt deducera.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gick ju lätt detta, på 45 sekunder. Haft de flesta av de där telefonerna inklusive Gsm varianten av DynaTac även kallad hundbenet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Nja, det räcker om telefonkatalogen är uppeldad, lite allmänt klotter och en lukt av ingrodd urin.

Det viktigaste är att man kan lyfta på trätrallen som utgör golv för att se om där ligger några tappade mynt. Räcker med ett par 25-öringar för att gå till kiosken och köpa en glass!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Sådär...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ja hade Walkman telefonen W700! 😁. Lr var det W800..?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]