Permalänk

Hjälp med uppgradering

Sonen har en tre år gammal dator som behöver uppgraderas. Det är en Acer Nitro N50-600 / i5-8400 / 8GB / 256GB SSD M.2 / GTX 1060 6GB. Tyvärr har jag helt tappat kollen på vad som gäller idag så om någon orkar tipsa om vad som behöver uppgraderas och i vilken prio ordning så uppskattas det verkligen. Själv tänker jag RAM och kanske grafikkortet?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kolla i task manager eller använd MSI Afterburner, kolla vilken komponent som går i 100%. Ligger GPU på 100% hela tiden medans han spelar och CPU ligger och sover på 20%, så behövs ju ingen CPU. Samma sak åt andra hållet.

Vilka spel är det som spelas?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla vad det sitter för nätagg i datorn innan du funderar på att byta grafikkort.. Brukar va ganska klena i Prebuilt

Permalänk
Medlem

Utgår ifrån att det är spel ni vill få bättre prestanda i?
Uppgradera till minst 16GB ram är en bra början. Och ett snabbare grafikkort, men grafikkortet skulle jag rekommendera att ni avvaktar med tills priserna är mer normala, just nu finns det inga som är vettigt prissatta pga komponentbrist.
Du bör även ta reda på vad det sitter för nätaggregat i datorn många modernare kort kräver betydligt högre effekt än 1060.

Om datorn bara har en 256GB ssd skulle jag även köpa lite mer SSD utrymme behöver inte vara en premiummodell utan även en billig SSD är en stor uppgradering mot att ha spelen på hårddisk.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Blir att skaffa mer RAM, där verkar flaskhalsen sitta. Idag sitter ett 8GB ADATA 2666MHz. Funkar det att utöka med ett 16GB tex https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3476496 till totalt 24GB?

Permalänk

Gick på 2 x 8GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem

Jag hade inte blandat ramstickor. Pensionera de stickorna som satt i från början så slipper ni en massa konstiga fel.
Skillnaden på 16 och 24 GB ram är ej märkbar om man inte kör tunga cad program osv. För spel är 16 GB fullt tillräkligt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Kolla i task manager eller använd MSI Afterburner, kolla vilken komponent som går i 100%. Ligger GPU på 100% hela tiden medans han spelar och CPU ligger och sover på 20%, så behövs ju ingen CPU. Samma sak åt andra hållet.

Vilka spel är det som spelas?

CPU belastning kan ju bli lite missvisande dock. Man kan inte kolla på hur den är totalt utan måste kolla per kärna, då blir det rätt. Viktig skillnad. Annars håller jag med om tillvägagångssätttet.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |