Helgsnack: Vilka sommarprojekt har du gjort?

Permalänk

Skulle snygga till mitt skrivbord, men blev att skruva ner halva min MC istället för renovering. Sen gick resten av pengarna till öl och bromsbyte på mercedesen.

Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk
Medlem

Lagt om taket på vår lilla gård från 1869. Inte suttit framför en dator sen mitten av juni.

Permalänk

Jag har lärt mig modellera bilar i Blender för mina designstudier!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Eh, skulle bli mycket gjort i sommar...
Spoiler: det blev inte riktigt så. Livet hände och viktigare saker kom mellan.

Men det jag har fått gjort är att remsa och spackla garaget, fixat fasadbelysning, monterat ljud i uterum och tvättstuga, målat och renoverat ytterdörrarna till garaget, gjutit platta för luftvärmepump, lagt marksten, grus och skiffer framför huset.. Fixat klart några mindre ljudprojekt, byggt ny trapp, bytt vindslucka, ny belysning i köket... Och lite annat smått.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Kittat och målat om fönster. Tänkt dra trådat nätverk genom kåken men inte hunnit så långt.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem

Har stört mig länge på att fibern i huset kommer in mitt på vardagsrumsväggen så att det måste sitta aktiva grejer där, så jag byggde ett infällt termineringsskåp där man kopplar in en fiberpatch som går till annan plats i huset och har grejerna där istället.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Avstängd

Jag har lagt så mycket tid som möjligt på att Inte JobbaTM. Det är liksom meningen. Jag har skruvat lite i bilar och så, men generellt har jag bara existerat.

Permalänk

TV-vägg/Rumsdelare #19206754

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/Ee81HOd

Jag ville verkligen ha allt klart i sommar när jag skulle ha semester. Målade huset i våras och under 1 veckas spöregn byggde jag ut trallen.
1a veckan var helt ok på semestern men sen åkte jag på ryggskott och ständig åska och regn hjälper inte.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk

Målar man huset behövs inte så många fler sommarprojekt men har försökt komma igång med löpning också.

Permalänk
Medlem

Har redan klinker och trall på balkongen men det var varmt i sommar så…
Custom loop på balkongen

#19182565

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

Gjorde en altan förra året

I sommar lär jag mig gitarr och Unreal Engine

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Skulle ha ...
Skulle ha ... ...
Skulle ha ... ... ...

Bytte CPU på en server. Ja juust det, mera RAM med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har bytt ut nästan alla mina datorer från intel till AMD...iallafall i de bästa burkarna...
Finns ju inte så många grafikkort att få tag på till rimligt pris 2-300:-
Så intel datorerna får hålla till godo i de gamla burkarna & den inbyggda "grafiken" och de sämsta delarna...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Gjort setupen hemma mer clean med bordsfäste för skärm, laptophållare för jobbdatorn, ny musmatta osv. Passade också på att bygga mitt första tangetbord för att passa in det nya temat lite bättre. Overall riktigt nöjd.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Lagat borr/skruvmaskin, etikettskrivare, "elektriskt-piano", datormus.
Sen tagit hand om familjen då oledolyckan varit i farten.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Inaktiv

Spelprogrammering för hela slanten, så klart!

Jag brukar varje sommar komma in i ett kreativt flow på semestern efter några veckor. Följande effekt har jag skapat på bara de senaste dagarna. Demon är dessutom en enda fil (exe-fil) på 292 kB. Kan resultera i ett spel framöver.

Permalänk

Byggt en snabbladdare till airsoft. 250 bb på 6sec.

Visa signatur

Mobo : Asus z97 Deluxe CPU : Intel i7 4790k @ 4.4GHz GPU : Asus Strix GeForce GTX 1080 ti OC RAM : 16GB Corsair Dominator 2x8 @ 2000Mhz SSD : Samsung Pro 850 256Gb And 512Gb Case : deepcool quadstellar
Monitor : Benq XL2411T Mouse : Corsair corsair Glaive rgb Keyboard : Corsair Vengeance K70 RGB

Permalänk

Restaurerat gamla möbler. Konfigurerat Linuxserver och nätverk på svenssonnivå. Bytt lösenord...

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem

Renoverat sovrum och TV rum. Bytt golv, tapetserat, målat tak och lister, monterat större taklister dragit högtalarkablarna osynligt i TV rumet, satt upp pärlspontpanel på TV väggen, byggt ett skåp med Elfasystem bakom dörren i TV rummet.
Köpt ny större TV och vägghängt den på väggpanenel.
Köpt en högtalare till hembion, nu har jag 7.1 system.
Skall köpa två till (pengarna tog slut) senare så det blir 9.1 system.

Annars har jag mest

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Kul tråd. Blev mycket hemmapyssel, började med att montera min frus födelsedagspresent

Givetvis med integrerad bevattning, så det blev någon extra dag till att gräva ned PEM-slang (svettigt).

Sen blev det en del timmar nedplöjda i evighetsprojektet här hemma; inreda loftet på stallet. Nu är iaf isoleringsarbetet (plus innertak) igång.

Permalänk
Medlem

Blev väldigt lite projekt i sommar. Men ett litet tech projekt blev det. Köpte en smartthings hub, för att mappa upp lite sensorer i lägenheten (och så småningom smartswitchar för alla taklampor), men blev besviken på att SmartThings inte har ett API för att läsa ut notifieringar via googles smarthögtalare (av någon anledning så går de endast använda som triggers). och eftersom IFTTT numera kostar pengar, så letade jag efter lite alternativ.

hittade ett cast-web API någon byggt för smartthings, den kräver dock att en service körs kontinuerligt på en dator (antingen windows eller linux, ios eller android), som man sedan anropar med hjälp av custom device handlers/services i smartthings.

Så installerade linux och API:t (med självstart vid strömavbrott) på en raspberry pie (med en liten kodändring i smartthings custom servicen för att den skall fungera i nya smartthings appen). Sen gick det lätt att confa upp googles smarthögtalare som enheter i smartthings, och använda dem för att spela notifieringar. Funkar riktigt bra

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Inte ett skit nästan. Men jag fick kopplat in solcellsladdaren på båten. Nästa år ska jag lista ut hur man sätter en timer så inte kylboxen går 24/7. Manualen är rätt blek. https://www.erlandsonsbrygga.se/EXTRA/Regulator%20MPPT%20Manu...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Dränerat om huset. Dragit vatten till garaget. Bytt inkommande vatten och avlopp till huset. Dragit nytt avlopp till tvättstuga/badrum i källaren. Målat friggeboden. Målat garaget. Ska måla resten av huset som inte hanns med förra året. Ska även fixa till lite på tomten när jag ändå har tillgång till grävare. Ska t.ex förbereda för en 4x10m altan med inglasning på ena halvan, förbereda för ny farstu med hall, grusgång längs garaget bort till garagedörren. Fixa fasadbelysning på garage och friggebod (fixade på huset förra året i samband med att jag spönade om och tilläggsisolerade). Sen blir det lite småfix nere i källaren också. Man hinner med mycket när man är mellan två jobb!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag och frun blev klara med vår vardagsrumsdator.

Galleri

Permalänk
Medlem

Tömt min sambos tvåa (hur kan man få in så mycket saker på 54kvm????) så den kunde bli uthyrd.
Försökt hitta plats till allt i huset.

Hårdvarumässigt så har jag fått snyggat till spel/kontorshörnan och uppgraderat skärmen

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."