AMD Radeon "RDNA 3" kan få Displayport 2.0

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon "RDNA 3" kan få Displayport 2.0

I en uppdatering till Linux lägger AMD grunden för Displayport 2.0-stöd. RDNA 3 troligt mål för det nya skärmgränssnittet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trodde syftet med displayport var att fylla i det prestandagapet som hdmi lämnade då hdmi var underläset. Visst kan utgång behövas för att kunna driva äldre skärmar. Men att uppdatera gränssnittet antyder ju att det kommer fortsättas implementeras i nya skärmar. Varför?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag vet att vi knappt nått 4K/120 Hz än, men jag sitter redan och drömmer om 8K/120 Hz.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Chris_Kadaver:

Trodde syftet med displayport var att fylla i det prestandagapet som hdmi lämnade då hdmi var underläset. Visst kan utgång behövas för att kunna driva äldre skärmar. Men att uppdatera gränssnittet antyder ju att det kommer fortsättas implementeras i nya skärmar. Varför?

Fulla DP2.0 har som sagt stöd för 80 gbps så för upplösningar över 10k osv eller att köra multipla skärmar på en utgång fyller det ju en funktion.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

4k 120 funkar fint på HDMI 2.1 (48Gps länk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Trodde syftet med displayport var att fylla i det prestandagapet som hdmi lämnade då hdmi var underläset. Visst kan utgång behövas för att kunna driva äldre skärmar. Men att uppdatera gränssnittet antyder ju att det kommer fortsättas implementeras i nya skärmar. Varför?

DP är mer inriktad på datorer.

HDMI är istället mer inriktad på TV och hembio.

Sen är det ju stort överlapp i användningsområde, men det är alltså helt olika organisationer som tar fram de här standarderna.

Så de fortsätter båda att utvecklas parallellt.

Permalänk
Medlem

Displayport 2.0 i all ära, men detta exemplifierar en av sakerna som är så jäkla coolt med Open Source och Linux. Om man önskar så kan man dyka in i mailinglistor/revisionshanteringssystem och ta del av patchar och diskussioner helt ocencurerat och oförvanskat av marketing-avdelningar eller annat jox. It's so pure.

Sen återstår att se om/när patchen tas in i kärnan, förstås (det gör den säkert i en eller annan form). Men ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Fulla DP2.0 har som sagt stöd för 80 gbps så för upplösningar över 10k osv eller att köra multipla skärmar på en utgång fyller det ju en funktion.

Jahaa... Hade ingen aning om att det gick att köra flera skärmar på en utgång.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jahaa... Hade ingen aning om att det gick att köra flera skärmar på en utgång.

Daisy chain, sjukt smidigt en sladd från en skärm till din dator och skärm 2 är kopplad till skärm 1.

Kan köra flera i en chain så länge bandbredd räcker till.

Sen som vissa säger så kräver displayport 4k 240hz att man komprimerar signalen (DSC) då den inte finns nog med bandbredd så en uppdatering är även gott för det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Displayport 2.0 i all ära, men detta exemplifierar en av sakerna som är så jäkla coolt med Open Source och Linux. Om man önskar så kan man dyka in i mailinglistor/revisionshanteringssystem och ta del av patchar och diskussioner helt ocencurerat och oförvanskat av marketing-avdelningar eller annat jox. It's so pure.

Sen återstår att se om/när patchen tas in i kärnan, förstås (det gör den säkert i en eller annan form). Men ändå!

Vi får se om de hinner till nästa merge window och därmed Linux 5.15, eller om det blir 5.16. Hursom lär det vara på plats till lanseringen 2021Q4/2022Q1.

Det ska bli sjyst med ultrawide 5120x1440@240hz utan komprimering.

Permalänk
Medlem

Bortsett från bandbredder och olika versioner osv, så gillar jag faktiskt DP-kontakten mer än HDMI. Framförallt om man ska pilla bakom datorn eller skärmen utan att riktigt se vad man gör. DP kommer liksom i spår mycket lättare än HDMI som jag oftare får lirka med

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

RS-232 och en VT100 terminal.... är allt en behöver...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jahaa... Hade ingen aning om att det gick att köra flera skärmar på en utgång.

Det går ju ganska enkelt med thunderbolt och dockstationer idag, så ingen unik grej längre. Sen har inte alla skärmar stöd för daisy-chain heller.

DP var ju först med 4K@60 och därmed ett marknadsledande format i nästan ett decennium, men sen hände ingenting alls. Idag ser jag nästan ingen poäng alls med DP över HDMI, speciellt eftersom inga skärmar med moderna varianter finns tillgängliga än.

Känns som att denna nyhet är några år för sen att göra skillnad, speciellt om inte Nvidia hakar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vi får se om de hinner till nästa merge window och därmed Linux 5.15, eller om det blir 5.16. Hursom lär det vara på plats till lanseringen 2021Q4/2022Q1.

Det ska bli sjyst med ultrawide 5120x1440@240hz utan komprimering.

Undrar vilken generation av GPUs vi är på när det är möjligt. (att den håller 240Hz i alla spel då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Bortsett från bandbredder och olika versioner osv, så gillar jag faktiskt DP-kontakten mer än HDMI. Framförallt om man ska pilla bakom datorn eller skärmen utan att riktigt se vad man gör. DP kommer liksom i spår mycket lättare än HDMI som jag oftare får lirka med

För att inte tala om lillebror mini-dp som är riktigt stabil. Är lite osäker på alla små HDMI-varianter men den som används på raspberry pi 4 går ju sönder om en lastbil åker förbi utanför. Vilket skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Daisy chain, sjukt smidigt en sladd från en skärm till din dator och skärm 2 är kopplad till skärm 1.

Kan köra flera i en chain så länge bandbredd räcker till.

Sen som vissa säger så kräver displayport 4k 240hz att man komprimerar signalen (DSC) då den inte finns nog med bandbredd så en uppdatering är även gott för det.

Min skärm var displayport men bara en ingång, ingen utgång? Är det vad som krävs att det finns? Eller finns det y-kopplingar för displayportkablar? Trodde bara thunderbolt stödde daisy chain.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Undrar vilken generation av GPUs vi är på när det är möjligt. (att den håller 240Hz i alla spel då)

Allt handlar inte om "alla spel", det räcker med vissa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Min skärm var displayport men bara en ingång, ingen utgång? Är det vad som krävs att det finns? Eller finns det y-kopplingar för displayportkablar? Trodde bara thunderbolt stödde daisy chain.

Det krävs att skärmen har en DP-utgång, vilket inte är så vanligt. TB använder DP för bildsignal, så att TB stödjer daisy chain är bara en följd av att det är DP som används.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Men att uppdatera gränssnittet antyder ju att det kommer fortsättas implementeras i nya skärmar. Varför?

Det är dessutom en licenskostnad för att få använda HDMI.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

4K 240Hz hoppas jag blir verklighet.

Då kan jag verkligen säga farväl efter nu 6 år med 1440p/144Hz.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

4K 240Hz hoppas jag blir verklighet.

Då kan jag verkligen säga farväl efter nu 6 år med 1440p/144Hz.

Borde klara det eftersom 8K ändå är 4x mer pixlar så 4K 240Hz borde funka.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Befintliga anslutningstekniker innebär ju vissa begränsningar och kräver t ex komprimering.
Fullt rimligt att så snart det är möjligt använda senaste varianten av kontakter/standarder, gärna då flera olika för att inte begränsa kompatibilitet.

När det gäller valet mellan HDMI och DP beror det på situation och vilken enhet det är. Skulle väl inte direkt säga att jag föredrar ena före andra om det fungerar som det ska.
Har stött på fler enheter (datorer el skärmar) där DP av någon orsak slutat fungera helt, dvs trots byte av kabel så vägrar det fungera.
Använt mer DP än HDMI men DP-kontakten verkar något känsligare för glapp, samt att den måste gå in precis lagom långt.

Permalänk
Medlem

Sen på bollen här, men jag är besviken på att DP 2.0 inte hann komma med i nuvarande generationen grafikkort. HDMI är för hemmabio (och konsoler), jag väljer alltid DP för datorbruk. Har aldrig någonsin haft en skärm ansluten med HDMI. Åtminstone förr så hade väl HDMI dessutom inte stöd för annat än "TV-upplösningar" heller, jag vet att exempelvis 1920x1200 inte gick när jag hade skärm med den upplösningen för många år sedan.

Men som sagt, det har ju ändå inte kommit en enda skärm med DP 2.0 heller. (Men knappt några med HDMI 2.1 heller för den delen.)

Jag vill köra 4K @ 120+ Hz med HDR men inte med DSC, så det är bara att fortsätta vänta (och fortsätta med 4K @ 60 Hz SDR under tiden.)

Visa signatur

5950X, 3090