Vart köper jag en Rpi4 2gb?

Permalänk
Medlem

Vart köper jag en Rpi4 2gb?

Verkar ju vara slut överallt, finns det någon bra sida inom EU man kan beställa ifrån med rimligt pris?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Strålande, tack, konstigt att jag inte funnit dem när jag googlat.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Behöver du låda, strömförsörjning, mm så finns det kit för 899 kr i Sverige.
https://www.electrokit.com/produkt/raspberry-pi-4-2gb-basic-k...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av CusmaR:

Verkar ju vara slut överallt, finns det någon bra sida inom EU man kan beställa ifrån med rimligt pris?

se ovan kommentarer om tillgänglighet men måste fråga varför inte 4 eller 8Gb varianten?

skulle säga lätt värt de 200:- extra för iaf 4Gb...

personligen har jag bekymmer att 8Gb är på gränsen och ligger ofta uppåt 6-7Gb användning...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

se ovan kommentarer om tillgänglighet men måste fråga varför inte 4 eller 8Gb varianten?

personligen har jag bekymmer att 8Gb är på gränsen och ligger ofta uppåt 6-7Gb användning...

Får man fråga vad du använder din raspberry till som kräver så mycket ram?

Har ju kollat lite på raspberry nu men har lite olika projekt i åtanke så vet inte vad som lämpar sig. Har nu en gammal raspberry pi b+ eller vad den heter.

Permalänk
Skrivet av Bot - Medium:

Får man fråga vad du använder din raspberry till som kräver så mycket ram?

Har ju kollat lite på raspberry nu men har lite olika projekt i åtanke så vet inte vad som lämpar sig. Har nu en gammal raspberry pi b+ eller vad den heter.

kör lite mer lättdrivna spelservrar på den typ Valheim eller minecraft. svårslaget prismässigt i driftkostnad typ 7-10W el enligt min elmätare i uttaget blir typ 7.5KWh/månaden så i runda slängar 4-5:-/månad i driftkostnad ej inräknat ev nätkostnad osv som jag ändå måste betala oavsett om den är igång eller ej för att hålla kylskåpet kallt..

sen kör jag windows 10 ARM 21390 på den för kompabilitet med x86 och x64 applikationer och det äter runt 2-2.5GB i sig utan någon direkt process igång plus blir en del memory overhead utöver vad processen faktiskt använder vid x86/64 emulering.

men visst håller man sig till typ rasbian eller liknande linux distro så är det lite mer lättdrivet men samtidigt ingen möjlighet att köra x86 eller x64 mjukvaror.

personligen tror jag ändå att 2Gb är i snålaste laget bättre att ha för mycket än för lite och åka på att köpa en större när man inser att man tog till för lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ska bara ha den för att köra octoprint till min 3d skrivare så jag slipper springa med sd-kort hela tiden
Har en annan rpi4 som jag kör allt annat på!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av CusmaR:

Jag ska bara ha den för att köra octoprint till min 3d skrivare så jag slipper springa med sd-kort hela tiden
Har en annan rpi4 som jag kör allt annat på!

skulle säga att för det så behöver du ingen pi4... det kräver ju i stort sett inget öht så tror inte du skulle märka någon större skillnad att använda din gamla pi b+ mot en pi4 till det ändamålet.

octoprint kan man i princip köra på en brödrost utan nå större problem sålänge man håller lyxiga funktioner som webcamövervakning osv till ett minimum och låter den endast hantera utskrifterna och agera UI för skrivaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skulle säga att för det så behöver du ingen pi4... det kräver ju i stort sett inget öht så tror inte du skulle märka någon större skillnad att använda din gamla pi b+ mot en pi4 till det ändamålet.

octoprint kan man i princip köra på en brödrost utan nå större problem sålänge man håller lyxiga funktioner som webcamövervakning osv till ett minimum och låter den endast hantera utskrifterna och agera UI för skrivaren.

Jag har ingen gammal b+? (Förutom den som sitter i bartop arcaden på jobbet då!) Har dock en rpi4 som kör vpn o lite annat men det var inte aktuellt kände jag att sätta den på 3d skrivaren.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av CusmaR:

Jag har ingen gammal b+? (Förutom den som sitter i bartop arcaden på jobbet då!) Har dock en rpi4 som kör vpn o lite annat men det var inte aktuellt kände jag att sätta den på 3d skrivaren.

Vart nog en ihopblandning med det jag skrev

Permalänk

ursäkta. tittade visst på fel persons inlägg.

men ja då förstår jag att du tittar på en pi med lite ram då det ändå inte kommer behövas.

dock verkar 2gb varianten vara slut överallt om du inte vill betala ockerpris för den och kan köpa typ 8gb modellen billigare...

finns en pi4 4gb i fyndhörnan på inet
https://www.inet.se/kategori/764/enkortsdator/544/raspberry

iaf nån hundring närmre priset för en 2gb.

Visa signatur