Tips på utbildning - systemutvecklare

Permalänk
Medlem

Tips på utbildning - systemutvecklare

Jag har på senare dagar intresserat mig mer och mer för att sätta mig in i programmering. Fram till idag har jag arbetat som projektledare och business analyst i diverese "digitaliseringsprojekt" inom finans, allt från rapporteringsflöden till att driva projekt för att bygga kundportaler (web). Jag är utbildad nationalekonom men har under de senaste 10 åren jobbat mellan verksamhet och IT och jag har ett hyfsatt grepp om båda bitarna.

Under samtliga projekt har jag med min begränsade erfarenhet försökt sätta mig in i såväl sql som webutveckling för att helt enkelt få en bättre förståelse.

Dessvärre har bolaget jag jobbat på nu lagt ner pga dålig lönsamhet så jag tänker att det är ett ypperligt tillfälle att söka till någon form av YH utbildning. Jag vill vara kvar i finansbranschen men mer rikta in mig på att göra mer hands on arbete, tex i form av systemutvecklare eller kunna SQL.

Har någon tips på en vettig systemutvecklar utbildning? Jag vet inte riktigt vilket språk det är som gäller (net, C#, java?). Under sommaren har jag försökt lära mig C++ (mest för att kunna pilla i unreal engine).

Permalänk
Inaktiv

Tror Swedbank kör mycket Java. Tror Sogeti har dom som kund, som är ett bolag som är väldigt enkelt att komma in i, särskilt om man har din erfarenhet.

Permalänk

Min uppfattning som .Net-utvecklare i Göteborg är att Java och C# är lika gångbara. Får intrycket av att det finns mycket jobbs som Nodejs utvecklare också. Nodejs är en runtime precis som .Net fast man kodar JavaScript istället.

Jag får intrycket av att googles språk Go börjar blir lite mer populärt också, men inte på långa vägar lika stor som C# och Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Tror Swedbank kör mycket Java. Tror Sogeti har dom som kund, som är ett bolag som är väldigt enkelt att komma in i, särskilt om man har din erfarenhet.

Tack! Är java något att satsa på om man vill framtidssäkra, vet iaf att vi körde en hel del java hos min senaste arbetsgivare.

Sen kommer jag inte heller vara jätteintresserad av att gå via konsultbolag eller storbank för den delen då jag känner mig klar med båda.

Skrivet av frostfield:

Min uppfattning som .Net-utvecklare i Göteborg är att Java och C# är lika gångbara. Får intrycket av att det finns mycket jobbs som Nodejs utvecklare också. Nodejs är en runtime precis som .Net fast man kodar JavaScript istället.

Jag får intrycket av att googles språk Go börjar blir lite mer populärt också, men inte på långa vägar lika stor som C# och Java.

Tack! Vet inte hur mkt Göteborg skiljer sig mot Stockholm men rent spontant tänker jag industri vs finansbolag. Kan språken skilja sig så markant mellan branscher? Låter ju iaf som att det är java och C# som många kör med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aabbcc:

Tack! Är java något att satsa på om man vill framtidssäkra, vet iaf att vi körde en hel del java hos min senaste arbetsgivare.

Jag skulle personligen hålla mig långt borta från Java, men inte för att det inte är lönsamt som konsult.

Permalänk
Skrivet av aabbcc:

Tack! Är java något att satsa på om man vill framtidssäkra, vet iaf att vi körde en hel del java hos min senaste arbetsgivare.

Sen kommer jag inte heller vara jätteintresserad av att gå via konsultbolag eller storbank för den delen då jag känner mig klar med båda.

Tack! Vet inte hur mkt Göteborg skiljer sig mot Stockholm men rent spontant tänker jag industri vs finansbolag. Kan språken skilja sig så markant mellan branscher? Låter ju iaf som att det är java och C# som många kör med.

Generellt sett kan man nog säga att stora bolag föredrar beprövad teknik då deras mjukvara ska förvaltas under lång tid. Då är det mer viktigt med en stabil grund och utbud av programmere. Dvs deras mjukvara bygger på beprövad teknik och många som kan vidareutveckla deras kod.

Startups däremot kanske är mer risktagande och pigga på att hoppa nyare teknik för att få ett övertag.

Jag har inget definitivt svar, men oavsett om du väljer java eller C# så tror jag inte du låser in dig i någon branch.

Permalänk
Skrivet av anon334363:

Jag skulle personligen hålla mig långt borta från Java, men inte för att det inte är lönsamt som konsult.

Jag skulle hållt mig borta från PHP. Vidrigt språk och dåligt betalt..

Iofs, PHP ska väl bara mer ok nu för tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frostfield:

Jag skulle hållt mig borta från PHP. Vidrigt språk och dåligt betalt..

Iofs, PHP ska väl bara mer ok nu för tiden.

Ja PHP är ganska trist också. Folk borde lära sig riktiga språk, som C och C++ istället. Där finns dessutom anställningstrygghet då man inte är lika utbytbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Ja PHP är ganska trist också. Folk borde lära sig riktiga språk, som C och C++ istället. Där finns dessutom anställningstrygghet då man inte är lika utbytbar.

C/C++ är ganska trist också. Assembler är det som gäller om man vill ha anställningstrygghet då man inte är i närheten så utbytbar

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superfrog:

C/C++ är ganska trist också. Assembler är det som gäller om man vill ha anställningstrygghet då man inte är i närheten så utbytbar

Jaa fast vem orkar hålla på med tråkig repetetiv assembler egentligen? Vill man ha samma jobb livet ut så är det maskininstruktioner på hålkort som gäller.