PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Ja, det är standardversionen. Jag hade först tänkt köpa en utan skivläsare, då jag ändå inte har plats för fodral och föredrar digitalt om möjligt. Men sen såg jag vilka galna priser Sony tar för spelen.

I samband med mitt köp av PS5 idag så köpte jag även Last of Us Part 2 från Inet för 259kr (Sony tar 419kr), Final Fantasy 7 Remake från Elgiganten för 269kr (Sony tar 699kr), Ghost of Tsushima Director's Cut från Nettonnet för 699kr (Sony tar 849kr) och Returnal från samma butik för 599kr (Sony tar 849kr).

Kostnad för spel: 1826kr
Kostnad för spel med Digital Edition: 2816kr

Redan efter runt 4st spel (beroende på kostnad) så är man uppe i samma summa, trots att Digital Edition var 1000kr billigare vid inköp. När jag sedan köper nya Horizon och God of War nästa år så har Standard Edition sparat mig en hel del.

Men ska man bara spela två spel och sedan sälja sitt Playstation 5 så kan det ju vara vettigt med Digital Edition.

Du har helt rätt. Men något som är värt att nämna är att du får 20% rabatt i psstore genom https://partner.getgifted.com/se/.

Så GoT PS5 för 679 t.ex. Det är dock absolut bäst att ha valmöjligheten, så jag håller med dig.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Ja, det är standardversionen. Jag hade först tänkt köpa en utan skivläsare, då jag ändå inte har plats för fodral och föredrar digitalt om möjligt. Men sen såg jag vilka galna priser Sony tar för spelen.

I samband med mitt köp av PS5 idag så köpte jag även Last of Us Part 2 från Inet för 259kr (Sony tar 419kr), Final Fantasy 7 Remake från Elgiganten för 269kr (Sony tar 699kr), Ghost of Tsushima Director's Cut från Nettonnet för 699kr (Sony tar 849kr) och Returnal från samma butik för 599kr (Sony tar 849kr).

Kostnad för spel: 1826kr
Kostnad för spel med Digital Edition: 2816kr

Redan efter runt 4st spel (beroende på kostnad) så är man uppe i samma summa, trots att Digital Edition var 1000kr billigare vid inköp. När jag sedan köper nya Horizon och God of War nästa år så har Standard Edition sparat mig en hel del.

Men ska man bara spela två spel och sedan sälja sitt Playstation 5 så kan det ju vara vettigt med Digital Edition.

Edit: För er som inte har möjlighet att kolla forumet efter uppdateringar så kan jag rekommendera Android-appen Web Altert.

Använd appen för att skapa en alert. Enkel beskrivning finns i appen. Jag använde appen för att gå in på gpukollen.ingman.me, klicka på PS5 och sedan markera området där det står "0 av 1 system filtrerade". Bland inställningarna kan appen kolla var 10:e minut och du får en notifikation, signal, vibration när det ändrar sig.

Jag tänkte inte så mycket på priserna ifall jag ska vara ärlig men nu i efterhand när jag kollar på disk priserna så är det otroligt mycket billigare än PS store, tänkte också att de mycket smidigt att man slipper byta CD. Kanske blir att köpa standard versionen istället trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirrimango:

Du har helt rätt. Men något som är värt att nämna är att du får 20% rabatt i psstore genom https://partner.getgifted.com/se/.

Så GoT PS5 för 679 t.ex. Det är dock absolut bäst att ha valmöjligheten, så jag håller med dig.

Ja, och om man köper PS4-versionen för 349kr (Netonnet) och uppgraderingen till PS5 Directors Cut för 319kr (Sony) så kostar det 668kr. Om man nu ska krångla.

Men någon gång kanske PS-Store har riktigt bra erbjudanden. Jag har själv köpt en del direkt från Sony till PS4, men känns ovanligt att dom är billigare än en butik - förutom när det gäller Playstation Plus förstås. Påminner om 12mån PS Plus om man inte är prenumerant för 310kr (går att kombinera med Gifted för en total kostnad på 250kr för 12 månader av PS Plus.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Lyckades beställa en runt 1730 idag:D Hoppas att jag hinner att få den innan helgen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjockalex:

Min kommer på torsdag enligt UPS.

Stort tack till alla eldsjälar som har länkat!

Beställde också från Amazon den 19:e augusti. Har försökt fått fram ett nummer för att spåra med UPS, hur lyckades du?

Jag kontaktade Amazon själv och dem sa att min fortfarande är i transit och sista leveransdagen är imorgon alltså torsdag 26:e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kompilo:

Beställde också från Amazon den 19:e augusti. Har försökt fått fram ett nummer för att spåra med UPS, hur lyckades du?

Jag kontaktade Amazon själv och dem sa att min fortfarande är i transit och sista leveransdagen är imorgon alltså torsdag 26:e.

Gå in på Amazon, där väljer du "your orders", klicka den på "track package" på den beställning du vill spåra.
Och till sist "see all updates".

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Gå in på Amazon, där väljer du "your orders", klicka den på "track package" på den beställning du vill spåra.
Och till sist "see all updates".

Gjorde det, där står det bara "Package has shipped" 22 august. Sen mitt tracking id som jag har hos PostNord. Det numret funkar inte hos UPS..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kompilo:

Gjorde det, där står det bara "Package has shipped" 22 august. Sen mitt tracking id som jag har hos PostNord. Det numret funkar inte hos UPS..

Är du säker på att det skickat med UPS då? Om trackingnumret är ett Postnordnummer så har de väl skickat med Postnord.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Skrivet av Kompilo:

Beställde också från Amazon den 19:e augusti. Har försökt fått fram ett nummer för att spåra med UPS, hur lyckades du?

Jag kontaktade Amazon själv och dem sa att min fortfarande är i transit och sista leveransdagen är imorgon alltså torsdag 26:e.

Beställningsdatum 19 augusti och fakturadatum/leveransdatum 22 augusti. Jag fick ett SMS från UPS där jag fick välja mellan hemleverans eller att hämta det i en skum kiosk. Valde hemleverans

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Är du säker på att det skickat med UPS då? Om trackingnumret är ett Postnordnummer så har de väl skickat med Postnord.

Fick inte välja, men antog att dem med UPS skickar den till PostNord men tror jag har fel. Står att bara att PostNord väntar på att den ska ankomma till dem och inget mer.

Skrivet av tjockalex:

Beställningsdatum 19 augusti och fakturadatum/leveransdatum 22 augusti. Jag fick ett SMS från UPS där jag fick välja mellan hemleverans eller att hämta det i en skum kiosk. Valde hemleverans

Aha, fick du välja UPS eller? Fan va najs ju, då vet ju du att den kommer. Önskar också att jag får ett sms..
Jag har kollat med andra appar och det står att den har skickats från Danmark..

Permalänk
Skrivet av Kompilo:

Aha, fick du välja UPS eller? Fan va najs ju, då vet ju du att den kommer. Önskar också att jag får ett sms..
Jag har kollat med andra appar och det står att den har skickats från Danmark..

Jag minns tyvärr inte om jag valde någon speciell frakt utan var någorlunda stressad att lägga ordern.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kompilo:

Fick inte välja, men antog att dem med UPS skickar den till PostNord men tror jag har fel. Står att bara att PostNord väntar på att den ska ankomma till dem och inget mer.

Aha, fick du välja UPS eller? Fan va najs ju, då vet ju du att den kommer. Önskar också att jag får ett sms..
Jag har kollat med andra appar och det står att den har skickats från Danmark..

Man får inte välja med vilken speditör paketet ska levereras. Det väljer Amazon. Man kan välja hemleverans eller hämta på ombud.
Jag har en kompis som beställde för en vecka sedan och leverans skulle skett i måndags med PostNord. Enligt tracking så har sändningen inte lämnats till PostNord än.
Man kan nu begära återbetalning hos Amazon eftersom sändningen inte gått iväg.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjockalex:

Jag minns tyvärr inte om jag valde någon speciell frakt utan var någorlunda stressad att lägga ordern.

Jo haha det var jag också när jag beställde😅
Hoppas du får det idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Man får inte välja med vilken speditör paketet ska levereras. Det väljer Amazon. Man kan välja hemleverans eller hämta på ombud.
Jag har en kompis som beställde för en vecka sedan och leverans skulle skett i måndags med PostNord. Enligt tracking så har sändningen inte lämnats till PostNord än.
Man kan nu begära återbetalning hos Amazon eftersom sändningen inte gått iväg.

Det är precis samma för mig som för din kompis då.. ska han begära återbetalning idag eller? Funderar också på att göra det och sen hinna köpa ett när inet eller någon annan butik släpper igen.

Permalänk
Medlem

Ja, han kommer begära återbetalning idag. Han fick tag på ett från Webhallen häromdagen.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kompilo:

Det är precis samma för mig som för din kompis då.. ska han begära återbetalning idag eller? Funderar också på att göra det och sen hinna köpa ett när inet eller någon annan butik släpper igen.

Kan varmt rekommendera webbhallen, beställde i tisdags och fick hem den igår via hemleverans. Bor iof i Stockholm så antar att det spelar in. Hoppas det löser sig för er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Ja, han kommer begära återbetalning idag. Han fick tag på ett från Webhallen häromdagen.

Okej, blir väl att göra samma för mig.. Man blir ju så jävla less på det..

Skrivet av Vaskarnn:

Kan varmt rekommendera webbhallen, beställde i tisdags och fick hem den igår via hemleverans. Bor iof i Stockholm så antar att det spelar in. Hoppas det löser sig för er.

Kommer nog försöka köra på Webhallen eller inet, har alltid funkat bäst för mig innan👍
Tack så mycket, hoppas jag med

Permalänk
Medlem

Min PS5 från Webhallen skulle levererats igår, men det gjorde den inte. Kommer idag istället. Lite surt då jag satt och väntade hela kvällen igår men de har iallafall inte slarvat bort den helt som Amazon gjorde.

Permalänk
Medlem

Webbhallen

Webbhallen verkar vara dom som får in flest just nu, jag han köpa en standard edition igår innan den försvann, förväntas komma imorgon enligt PostNord/

Permalänk
Medlem

Pratade precis med Amazon, dem sa att dem har haft ett tekniskt strul och att det har försenat leveransen. Dem har inte heller fått något meddelande av att packet har skadats eller försvunnit under transport.

Får väl hoppas dem talar sanning, kommer nog ändå slå till på ett om webhallen eller inet lägger ut fler och får väl sälja det från amazon när det väl kommer isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kompilo:

Pratade precis med Amazon, dem sa att dem har haft ett tekniskt strul och att det har försenat leveransen. Dem har inte heller fått något meddelande av att packet har skadats eller försvunnit under transport.

Får väl hoppas dem talar sanning, kommer nog ändå slå till på ett om webhallen eller inet lägger ut fler och får väl sälja det från amazon när det väl kommer isåfall.

När sa de att ditt paket kommer då? Amazon verkar ju ha skött det hela väldigt dåligt.

Permalänk

Amazon beställd 19e aug

PS 5orna som verkar vara borta.

Chattade med Amazon nyss och de verkar inte pigga på att göra en återbetalning. Den jag pratade med insisterade på att det var ett tekniskt fel och att ps5an var på väg. Jag fick vänta några dagar så skulle den dyka upp. De kunde inte återbetala eller avbryta. Svårt för mig att veta om det är rätt eller inte men spårnumret hos postnord visar fortfarande att de enbart fått förhandsinformation och ej tagit emot försändelsen.

Jag tröttnade och köpte hos webhallen och den levererades nästa dag. Verkligen ett pålitligt företag.

Någon annan av er som beställde som jag från Amazon som pratat med dem? Hur gör ni i denna situationen?

Permalänk
Skrivet av Kompilo:

Pratade precis med Amazon, dem sa att dem har haft ett tekniskt strul och att det har försenat leveransen. Dem har inte heller fått något meddelande av att packet har skadats eller försvunnit under transport.

Får väl hoppas dem talar sanning, kommer nog ändå slå till på ett om webhallen eller inet lägger ut fler och får väl sälja det från amazon när det väl kommer isåfall.

Såg ditt inlägg precis efter jag skrivit klart mitt. Detta är väldigt dåligt, speciellt för ett stort bolag som Amazon. Ger inte direkt mitt förtroende till dem efter detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merastoxx:

PS 5orna som verkar vara borta.

Chattade med Amazon nyss och de verkar inte pigga på att göra en återbetalning. Den jag pratade med insisterade på att det var ett tekniskt fel och att ps5an var på väg. Jag fick vänta några dagar så skulle den dyka upp. De kunde inte återbetala eller avbryta. Svårt för mig att veta om det är rätt eller inte men spårnumret hos postnord visar fortfarande att de enbart fått förhandsinformation och ej tagit emot försändelsen.

Jag tröttnade och köpte hos webhallen och den levererades nästa dag. Verkligen ett pålitligt företag.

Någon annan av er som beställde som jag från Amazon som pratat med dem? Hur gör ni i denna situationen?

Min kompis som beställt har skickat ett mejl för att få refund. Han kommer få ett annat PS5 från Webhallen idag. Han är inte längre intresserad av PS5 från Amazon. Det skriver ju själva att man nu kan begära refund idag.
Klart Amazon inte är intresserad av att ge refund eftersom det verkar vara ganska många PS5 som är ute och snurrar någonstans...

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kompilo:

Pratade precis med Amazon, dem sa att dem har haft ett tekniskt strul och att det har försenat leveransen. Dem har inte heller fått något meddelande av att packet har skadats eller försvunnit under transport.

Får väl hoppas dem talar sanning, kommer nog ändå slå till på ett om webhallen eller inet lägger ut fler och får väl sälja det från amazon när det väl kommer isåfall.

Väldigt märkligt. I tidigare inlägg säger de att paketet är lämnat till Postnord 22-23/8 och allt är i sin ordning.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

PS5 - MM

Är det någon här som har förbeställt och fått sin PS5 från MediaMarkt ?

Permalänk
Skrivet av Comp0za:

Är det någon här som har förbeställt och fått sin PS5 från MediaMarkt ?

Jag beställde den 14de från MM och har fortfarande inte hört något från de. Det börjar kännas dåligt när alla andra stora butiker har leverarat under senaste veckan.

Permalänk
Medlem

PS5 - MM

Skrivet av Alibaba55:

Jag beställde den 14de från MM och har fortfarande inte hört något från de. Det börjar kännas dåligt när alla andra stora butiker har leverarat under senaste veckan.

Ja det håller jag med. Har en bekant som har beställt ps5 från webhallen och kommer få sin nu på fredag. Funderar på att avboka min på MM och beställa från webhallen i stället.

Permalänk
Medlem

Amazon skyller på Postnord. De skriver så här:

"
Parcel was handed to carrier on time, however, we received word from our supervisor that there are technical difficulties with distribution network, hence a lot of parcels (including yours) are delayed by the carrier.

We are aware of the issue and they assured us that all shipments will be delivered in the upcoming days - they did not provide specific time frame, but should not take more than couple of days before you get it.
"

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merastoxx:

PS 5orna som verkar vara borta.

Chattade med Amazon nyss och de verkar inte pigga på att göra en återbetalning. Den jag pratade med insisterade på att det var ett tekniskt fel och att ps5an var på väg. Jag fick vänta några dagar så skulle den dyka upp. De kunde inte återbetala eller avbryta. Svårt för mig att veta om det är rätt eller inte men spårnumret hos postnord visar fortfarande att de enbart fått förhandsinformation och ej tagit emot försändelsen.

Jag tröttnade och köpte hos webhallen och den levererades nästa dag. Verkligen ett pålitligt företag.

Någon annan av er som beställde som jag från Amazon som pratat med dem? Hur gör ni i denna situationen?

Jag skickade mejl så fort spårningssidan sa att jag kunde begära återbetalning och fick till svar att jag skulle vänta då de trodde den skulle dyka upp nästa vecka. Jag svarade dem att jag bad om en återbetalning och jag förväntar mig att de ska göra en återbetalning då de inte klarat av att leverera. Amazon erbjuder detta på sin egen spårningssida så då ska inte kundtjänst komma med dubbla budskap. Och egentligen är det inte mycket att snacka om från deras sida. Om den mot förmodan levereras så kan jag häva köpet och skicka tillbaka den direkt, med skillnaden att då behöver jag betala returfrakten. Att de käbblar om detta är jävligt dåligt kundbemötande och om jag måste ligga ute med egna pengar för returfrakt så är det sista gången jag handlar hos Amazon.

Skrivet av b-fire:

Amazon skyller på Postnord.

Och det här är inte vårt problem. Vi är kunder hos Amazon, inte postnord. Om leveransen inte kommer fram så är det Amazon som får sköta reklamationsärendet.