HELT NY Portabel AC - Stinker RUTTNA ÄGG. Gasläcka?

Permalänk
Avstängd

HELT NY Portabel AC - Stinker RUTTNA ÄGG. Gasläcka?

Köpte Electrolux toppmodell och installerade den igår: https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...

Splitterny, allt var inplastat, definitivt helt nytt, oanvänt.

Så fort man startar den, om det ens bara är i fläktläge utan kompressor, så sprutar den omedelbart ut en starkt stickande, smutsig, oljig lukt som en blandning av ruttna ägg, kattmat och gummi. Tyckte även jag verkade få kraftig yrsel av luften den sprutade ut efter att jag vistats i rummet en halvtimma.

Och det är inte "negativt lufttryck som drar in badrumsluft", för vi snackar om att lukten kommer 0 sekunder efter att man trycker på On-knappen.

Antog att det var kanske så nya maskiner luktar ett tag så jag körde den i 1 timma, men hela rummet stank därefter. Ville inte riskera mer gas om det var en läcka så jag stängde av den därefter.

Jag misstänker ärligt talat att den läcker gas? Har läst att gasen i portabel AC har "ruttna ägg"-luktande tillsatser för att man ska kunna upptäcka läckor? Och från vad jag läst så ska Portabla AC som fungerar korrekt egentligen vara totalt luktlösa?

Någon som vet mer och kan gissa vad som pågår?

Exempel på vad jag hittat om detta: https://uniqueairhvac.com/ac-smells-like-rotten-eggs/

"If you smell rotten eggs coming from your HVAC system – it’s nothing to take lightly. This can be caused by a number of things, including a decaying animal within the duct system or a potentially lethal natural gas leak. It’s best to leave the investigating and troubleshooting to the professionals. If you smell rotten eggs coming from your ac system, open the windows in your home, and vacate the house immediately. Contact your gas company to locate the leak and call a licensed AC repair professional right away."

De flesta sidor som pratar om "rutten ägg"-lukt gäller dock AC som använts ett tag och har bildat mögel eller bakterier. Min är splitterny. Så har ingen aning varför den skulle stinka omedelbart. Därför är min enda gissning att den läcker gas och att gasen luktar.

Vad gäller nya AC som luktar så har jag mest hittat värdelösa trådar som dessa, som inte har någonting gemensamt med min situation:

https://www.neogaf.com/threads/new-portable-air-conditioner-s...
https://www.doityourself.com/forum/air-conditioning-cooling-s...

Permalänk
Medlem

Den har propan som köldmedia. Så den har nog läckage.
Propane gas has no odor. Propane companies add a harmless chemical called mercaptan to give it its distinctive “rotten egg” smell. All propane pipeline gas in Connecticut is odorized. If you smell gas near an appliance , it may be just a pilot light that has gone out or a burner valve that is open slightly.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Den har propan som köldmedia. Så den har nog läckage.
Propane gas has no odor. Propane companies add a harmless chemical called mercaptan to give it its distinctive “rotten egg” smell. All propane pipeline gas in Connecticut is odorized. If you smell gas near an appliance , it may be just a pilot light that has gone out or a burner valve that is open slightly.

Japp den har R290 propan.

Tack så mycket för att du berättade om att de lägger till mercaptan i detta. Läste på om lukten av mercaptan på https://en.wikipedia.org/wiki/Methanethiol och EXAKT så luktar det... Fan också, den har uppenbart en läcka ja...

Hittar även bekräftelse på det i detta dokument: https://www.chatcooling.com/files/4515/1590/9021/MSDS-R_290.p... (från https://www.chatcooling.com/index.php/en/home/ ett företag som sysslar med tillverkning av kylgas för AC etc).

"R290 contains odourant ethyl mercaptan unless otherwise authorised. (recommended 25 mg/kg)
This is detectable to 20 % of its lower flammability limit."

Och de beskriver gasen som "Rapidly evaporating liquid or gas with rotten cabbage‐like odour".

Tack för bekräftelsen. Får fundera på om jag vågar byta ut den mot en ny eller om jag ska strunta i allt och köra vanliga fläktar...

Permalänk
Medlem

Om det är en helt ny pryl så är det ett garantiärende.

Dessutom så bör du kolla att det är OK med en enhet med R290 inomhus där du bor, det kan finnas lokala förordningar.

Finns en hel del att fundera på när köldmediet är brandfarligt. Kanske kommer inte brandförsäkringen att gälla heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Dessutom så bör du kolla att det är OK med en enhet med R290 inomhus där du bor, det kan finnas lokala förordningar.

Finns en hel del att fundera på när köldmediet är brandfarligt. Kanske kommer inte brandförsäkringen att gälla heller.

Vad jag läste så är det så liten mängd R290 i dem så att det är ofarligt från en brandsynpunkt. Denna innehåller "Köldmedel/Volym: R290/0.22". Frustrerande nog har de inte skrivit vilken enhet 0.22 är. Antingen liter eller kilo. Jag tror att det är skrivet i kilo. För andra portabla AC skriver alltid sin vikt i gram. Och de brukar ligga runt "R290 (280 gram)".

Iaf läste jag på ett forum att mängden gas är jämförbar med vad som finns i en bic-tändare och är därför ofarlig, men vet inte om den personen yrade eftersom bic-tändare snittar 25.4 gram. Verkar som att de hade fel. Speciellt eftersom jag hittade denna artikel https://refrigeranthq.com/r-290-propane-refrigerant-info-fact... som säger att USA förbjuder maskiner som har mer än 150 gram R290 i hushållsenheter.

Schysst. EU har beslutat att alla AC ska ha farlig gas. Snällt av dem. De silar mygg och sväljer kameler. Vi småfolk ska ha farliga gaser i små maskiner medan industrierna får lov att köra tonvis med farlig gas. 😂 Fan ta EU. Hoppas vi lämnar dem.

Permalänk
Medlem

Oj nu spårar du lite va Har du någonsin hört om någon som tagit skada av att det är propan i den portabla AC:n? Byt ut AC:n och njut av kylan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Du inser att R600a som används i kyl/frysskåp också är brännbar? För att inte tala om alla lägenheter med stadsgas i bl a Stockholm, helt oaktat de som sätter in en spis med lös tub.

Permalänk
Medlem

Jag har samma modell, och det ska såklart inte lukta så. Reklamera.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Om det luktar så mycket som beskrivet och misstänker gasläcka så borde maskinen vara rätt snart tom och sluta att fungera, typ inom timmar från när det började läcka, även om den skulle vara i avstängd läge... det finns ingen rimlighet att gas med luktmedel tillsatt kan 'stinka' i någon längre tid av en läcka som läcker så mycket att du kan känna doften av det - vi pratar om fåtal timmar innan systemet är tomt i dessa fall.

När du slår på maskinen och det börja blåsa så blir det ännu mer orimligt då luktmedlet i gasen då späds ut med luft väldigt mycket att det går under luktgränsen.

- själv tror jag att det är något helt annat - tex. plaster som doftar mycket när det är nytt och har varit inpacketerad lång tid och det minska efter en tids användning. det finns många plaster som inte lukta speciellt trevligt kort efter dess tillverkning.

Det finns tex. vissa epxoxyfärger för slitstark golvmålning vars doft en tid efter målning påminner starkt om spya/magtömmning och satt i månader efter, man var kräkfärdig var gång man passerade korridor ifråga av doften...

---

Har du någonsin köpt

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolko...

till camingasolkök och motsvarande?

din AC innehåller mindre med gas än den mindre tuben nere på listan

själva propan luktar inget alls eller lätt bensinaktigt vid höga halter

Kravet på luktmedel finns inte om mängderna är små då det anses att det aldrig når nivåer som kan brinna även vid läcka.

tex. huligantuta-gas, tryckluft på burk som du köper hos netonnet, webhallen, clas i sjön etc. för att blåsa ut damm ur datorn är idag alla en blandning av butan/propan precis som biltemaflaskorna ovan - men har ingen luktmedel tillsatt - och volymen i flaska är nästa i samma mängd som i din portabla AC. (150 gram mot 220 gram i AC:n) och folk har inga problem att tömma både halva och hela flaskan på kort tid när de blåser rent sina datorprylar från damm - men får total panik om det är minsta lilla doft som man _tror_ är från gasfyllningen i en portabel AC trots att det inte finns någon rimlighet i det bara räknat på mängder.

Man har också sällan luktmedel i kylmaskiner som har mindre mängder köldmedel och framförallt inte etymerkaptan då det sugs fort upp av torkfiltret.

---

Regelverk för gasolinstallationer i hemmet för tex. gasolspis för de mer matglada med kockambitionerna (och det får man göra själv utan extern inspektion/godkännande och bygger på att du är seriös och följer reglerna och instruktionerna som finns) kan man tex. hämta hos fogas.

Friheten är ganska stor men mängderna gasol som får förvaras bero på boendet och tex. hyreshus/flerfamiljhus 2*2 kg inom lägenheten (dvs 2 st P2012-flaskor till sitt gasolkök, en man använder och en man byter till när den första är slut) och max 2 * 10 Kilo förvarad på öppen ej inglasad balkong tex. gasolflaskan för gasolgrillen när den inte används. medans egen hus/villa med tomt kan man ha betydligt större mängder och då företrädelsevis har flaskorna i en egen liten välventilerad kur ute på tomten (finns att köpa) då de bör förvaras inlåst och svåra att avlägsna.

Det många dock inte tänker på är att dessa flaskor (och även campingasolflaskor som ovan från Biltema och alla olika sprejburkar med färg, hårspray etc med ofta hög andel brännbar innehåll och drivgas idag ofta butan-propan) får inte förvaras i källare, vinds-förråd eller garage utan just bara i lägenheten du bor i - det är dels för att lägenheter är mycket bättre ventilerade och för att du skall känna doften om det skulle börja läcka och gör åtgärd medans i källare/vind/garage kan det läcka länge utan någon märker det och utrymmena har inte alls samma ventilationsgrad som lägenheter och ansamlingen av brännbar gas kan bli så stor att det finns risk för påtändning - särskilt om det är stora flaskor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Vad jag läste så är det så liten mängd R290 i dem så att det är ofarligt från en brandsynpunkt. Denna innehåller "Köldmedel/Volym: R290/0.22". Frustrerande nog har de inte skrivit vilken enhet 0.22 är. Antingen liter eller kilo. Jag tror att det är skrivet i kilo. För andra portabla AC skriver alltid sin vikt i gram. Och de brukar ligga runt "R290 (280 gram)".

Iaf läste jag på ett forum att mängden gas är jämförbar med vad som finns i en bic-tändare och är därför ofarlig, men vet inte om den personen yrade eftersom bic-tändare snittar 25.4 gram. Verkar som att de hade fel. Speciellt eftersom jag hittade denna artikel https://refrigeranthq.com/r-290-propane-refrigerant-info-fact... som säger att USA förbjuder maskiner som har mer än 150 gram R290 i hushållsenheter.

Schysst. EU har beslutat att alla AC ska ha farlig gas. Snällt av dem. De silar mygg och sväljer kameler. Vi småfolk ska ha farliga gaser i små maskiner medan industrierna får lov att köra tonvis med farlig gas. 😂 Fan ta EU. Hoppas vi lämnar dem.

Hur många olyckor har skett med kylmaskiner med R290 eller annan HC-gas som R600a - inte många om man ser till antalet vitvaror i Europa som sålts och använts senaste 30 åren. R12 och R134a-maskiner var inte problemfria utan satte hushåll i brand de också - har personligen sett en sådan 'tändning' och lågor som klättrade upp efter bakväggen men hann släckas - det var en gammal R12-maskin...

USA hade till för 2-3 år sedan noll tolerans mot HC i någon vitvara över huvud taget - tills CocaCola och Tom & Jerry tillsammans drog hela till domstol och ifrågasatte det hela och de många argumenten köldmedelsindustrin hade föll till backen, som hade ingått i deras FUD-program som de har upprepat sedan 1940-talet för att motarbeta all användning av HC eftersom det konkurrerar med deras egna köldmedel (som nu har rätt rejäl miljöförstörelse-baksmälla idag och det går inte vara lika stöddig längre). Det var tom. så illa att om folk och företag som experimenterade med HC i kylmaskin riskerade 40 års fängelse i USA och köldmedelsindustrin hade i princip köpt sig lagen för att undanröja all konkurrens.

Det är bra att de nu tillåter 150 gram HC i vitvara i USA, för ett par år sedan var det bara 75 gram... 150 gram är samma regel som EU och Australien haft i flera årtionden för enheter som inte har några placeringsrestriktioner (dvs ingen krav på minimum rumsvolym)

När laddningsmängden är över 150 gram så brukar det också finnas en krav på minimum rumsvolym eller minimum rumsstorlek vid drift och det är för situationen hypotetisk 'plötslig' röravbrott[1] och all gas pyser ut på sekunden[2] så att propanmängden (eller annan HC) inte överstiger 1/5-del av lägsta brännbara gräns (LEL) när gaserna har blandat ut sig i luften i rummet. Det betyder att det finns utrymmer för ännu större maskiner med större laddning och tex. en splitmaskin med 450 gram HC (motsvarar 1kg vid R410A) är fullt möjlig om rummet där innerenheten sitter är minst 60 m^3 stor i luftvolym och då är man nere på typ 25 m^2 golvyta om det är 2.5m till tak.- har man tillräckligt stora öppna lokaler så får man ha upp till 1.5 kg HC i samma maskin. Man kan ha fler maskiner med samma laddningsmängd för samma rumsvolym då man förutsätter att inte flera maskiner börja läcka/få rörbrott samtidigt.

För portabel AC med 220 gram Propan (R290) så behöver man 29 m^3 rumsluft för 1/5 LEL vilket ger 11.8 m^2 vid 2.5 m takhöjd.

med andra ord maskin kan användas från 12 kvm och större rum.

i Europa (och Australien) har man regeln

< 150 gram HC inga placeringsvillkor
> 150 gram HC med villkor för minsta rumsvolym där utrustningen används.
> 1.5 kg HC ytterligare regelverk på samma sätt som för maskiner över 3kg laddning med HCF och HFO-köldmedel

Reglerna för mängderna kommer ursprungligen från Australien och försöken med HC på 80 och 90-talet där berodde inte på någon miljötänk, utan krasst nationalekonomiskt då all import av köldmedier gjorde mycket märkbara avtryck på statsfinanserna (då Australien är ett land där stora områden skulle vara obebolig om man inte hade AC och Air-condition) vilket gjorde att man gick ut och önskade ha alternativa lösningar. och då var HC-blandningar och kylmaskiner konstruerade för brandfarlig köldmedel det enda egentliga alternativet...

[1]
Situation som aldrig händer i verkligheten och den typen av resonemang med olyckssceniario som aldrig inträffar för att motivera (onödigt) strikta regler börja också ifrågasättas av bl.a människor som räknar på risker...

[2]
Vilket heller inte är sant när man verkligen provar, typ 1/3-del pyser ut omedelbart, den andra 1/3-delen tar ~10 minuter att koka ur sig och resterande tar väldigt lång tid på sig att gå ur olja och tom. måste vakumsugas ut om man skall få ut nästan allt - på 10 minuter hinner en del av rumsluften bytas vid normal ventilation som förväntas i lägenheter ut vilket sänker gashalterna och de verkliga halterna blir lägre än de hypotetiska fallet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex5555:

Jag har samma modell, och det ska såklart inte lukta så. Reklamera.

Tack så hjärtligt för svaret. Jag blir intresserad av att höra lite mer från dig eftersom du har samma modell.

1. Känner du någon speciell lukt om du har den i kyl-läge och står i luftdraget från den? Ingenting annat än rummets naturliga lukt, antar jag? (För mig kommer en omedelbar, kraftfull "våg" av "ruttna ägg".)

2. Hur lång tid tar den för att kyla ditt rum? (På den korta tid jag hade den på så gick värmen i rummet upp från 21 till 22 grader enligt dess inbyggda mätare, men luften kändes kallare och torrare. Konstigt. Antar att maskinen är varm men att luften ändå förbättrades i rummet, men hann tyvärr inte testa den ordentligt.)

3. Har du helt stängt fönster eller lite normala fönsterspringor? Jag hade lite springor pga att den där fönsterbrädan som ingår bara låg vinklad utåt i våra svenska fönster, som den inte är gjord för (och inte kan täppa igen alls).

4. Slutligen: Vad tycker du om produkten? Jag hann inte testa den länge nog och eftersom jag blev yr och kände mig hög ungefär som bensinångor och stängde av den efter en timme (kanske yrsel pga propan-gas i luften) så vet jag inte vad jag tycker om den........ förutom att den var ganska stor och högljudd.

Försöker besluta om jag vill försöka mig på 1 till eller om jag skippar AC helt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Om det luktar så mycket som beskrivet och misstänker gasläcka så borde maskinen vara rätt snart tom och sluta att fungera, typ inom timmar från när det började läcka, även om den skulle vara i avstängd läge... det finns ingen rimlighet att gas med luktmedel tillsatt kan 'stinka' i någon längre tid av en läcka som läcker så mycket att du kan känna doften av det - vi pratar om fåtal timmar innan systemet är tomt i dessa fall.

När du slår på maskinen och det börja blåsa så blir det ännu mer orimligt då luktmedlet i gasen då späds ut med luft väldigt mycket att det går under luktgränsen.

- själv tror jag att det är något helt annat - tex. plaster som doftar mycket när det är nytt och har varit inpacketerad lång tid och det minska efter en tids användning. det finns många plaster som inte lukta speciellt trevligt kort efter dess tillverkning.

Det finns tex. vissa epxoxyfärger för slitstark golvmålning vars doft en tid efter målning påminner starkt om spya/magtömmning och satt i månader efter, man var kräkfärdig var gång man passerade korridor ifråga av doften...

Jäklar vad långt inlägg och tack att du bidrog med information. Du har tyvärr väldigt fel gällande källan till lukten dock. (Och inte bara för att en annan person med samma enhet bekräftat att deras inte hade någon lukt som helst!)

Vad jag läst om läckor i AC så behöver det inte storspruta ut allt på en gång. Det kan vara en minimal läcka som kan ta månader att sippra ut.

Läs på om mercaptan här: https://energyeducation.ca/encyclopedia/Mercaptan

"It is added as a safety measure to ensure that natural gas leaks do not go undetected. It is an organic gas composed of carbon, hydrogen, and sulfur."

Mest relevant: "These compounds are detectable by the human nose at concentrations as small as only 10 parts per billion, making them an effective odourant.[2] Natural gas distributors began adding these mercaptans to natural gas after a deadly school explosion in 1937 at the New London School in New London, Texas. Currently, most gas odorants are mixtures of mercaptans and sulfides.[3]"

Man kan alltså känna lukten av Mercaptan i ett rum redan om det bara finns 10 molekyler Mercaptan per 1 miljard (1,000,000,000) Syre-molekyler (luft) i rummet.

Hela den trasiga ACn är nedplockad nu och inpackad i kartongen. Och hela jäkla kartongen stinker enormt. Det läcker alltså fortfarande.

Och som jag skrev i ett tidigare inlägg: En tillverkare av R290 för AC skriver i sitt eget dokument att man tillsätter Mercaptan och att deras gas stinker exakt som beskrivet: #19080664

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Tack så hjärtligt för svaret. Jag blir intresserad av att höra lite mer från dig eftersom du har samma modell.

1. Känner du någon speciell lukt om du har den i kyl-läge och står i luftdraget från den? Ingenting annat än rummets naturliga lukt, antar jag? (För mig kommer en omedelbar, kraftfull "våg" av "ruttna ägg".)

2. Hur lång tid tar den för att kyla ditt rum? (På den korta tid jag hade den på så gick värmen i rummet upp från 21 till 22 grader enligt dess inbyggda mätare, men luften kändes kallare och torrare. Konstigt. Antar att maskinen är varm men att luften ändå förbättrades i rummet, men hann tyvärr inte testa den ordentligt.)

3. Har du helt stängt fönster eller lite normala fönsterspringor? Jag hade lite springor pga att den där fönsterbrädan som ingår bara låg vinklad utåt i våra svenska fönster, som den inte är gjord för (och inte kan täppa igen alls).

4. Slutligen: Vad tycker du om produkten? Jag hann inte testa den länge nog och eftersom jag blev yr och kände mig hög ungefär som bensinångor och stängde av den efter en timme (kanske yrsel pga propan-gas i luften) så vet jag inte vad jag tycker om den........ förutom att den var ganska stor och högljudd.

Försöker besluta om jag vill försöka mig på 1 till eller om jag skippar AC helt.

1. Nej, känner inget.

2. Se bild med temperaturdata för sovrummet (ca 14 m2) med AC under en vecka i augusti förra året. Vi kom hem på söndag eftermiddag efter att ha varit iväg på semester. Tror det är ganska uppenbart när vi har AC:n igång och inte.

Att det ändå kändes svalare hos er fast temperaturen var den samma eller ökade har nog att göra med konvektion. AC:n sätter luften i rummet i rörelse och kyler på så sätt huden bättre.

3. Jag har köpt en AirBlock 360, fönstertätningen som följde med AC:n har jag aldrig använt eftersom den som du säger är helt värdelös.

4. Jag tycker att den fungerar som förväntat. Den låter för mycket för att vi ska kunna sova med den. Den skickar ut varm luft genom slangen ut genom fönstret, och lika mycket luft som skickas ut måste komma in någonstans. I vårt fall hade vi ett fönster öppet i en annan del av lägenheten där det då kom in luft utifrån. Sovrummet blev kallt, resten av lägenheten lika varm som utetemperaturen eller varmare. En AC av denna typ är inte idealisk, men om det är enda alternativet så.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

1. Nej, känner inget.

2. Se bild med temperaturdata för sovrummet (ca 14 m2) med AC under en vecka i augusti förra året. Vi kom hem på söndag eftermiddag efter att ha varit iväg på semester. Tror det är ganska uppenbart när vi har AC:n igång och inte.
https://i.imgur.com/SYlADDn.png

Att det ändå kändes svalare hos er fast temperaturen var den samma eller ökade har nog att göra med konvektion. AC:n sätter luften i rummet i rörelse och kyler på så sätt huden bättre.

3. Jag har köpt en AirBlock 360, fönstertätningen som följde med AC:n har jag aldrig använt eftersom den som du säger är helt värdelös.

4. Jag tycker att den fungerar som förväntat. Den låter för mycket för att vi ska kunna sova med den. Den skickar ut varm luft genom slangen ut genom fönstret, och lika mycket luft som skickas ut måste komma in någonstans. I vårt fall hade vi ett fönster öppet i en annan del av lägenheten där det då kom in luft utifrån. Sovrummet blev kallt, resten av lägenheten lika varm som utetemperaturen eller varmare. En AC av denna typ är inte idealisk, men om det är enda alternativet så.

Kan tipsa om att när en portabel AC som är ansluten till ett fönster i ett rum (sovrum?), och kylan inte kommer vidare ut till rummet intill (vardagsrummet?), så ställ en eller två rejäla vanliga bords/fläktar precis framför utblåset på AC'n och låt dem blåsa på full styrka.
Pallra upp två bordsfläktar på stolar framför maskinen, eller nåt.
Då får du ut den kalla luften i rummet intill och det funkar faktiskt riktigt bra!

Och något som många glömmer eller inte verkar tänka på är att (som också skrevs tidigare) att det är ett måste att ha ett annat fönster öppet någonstans, som gör att maskinen får in lika mycket luft som den pumpar ut. Luftundertrycket inne gör bara att luftsystemet i huset inte funkar, maskinen funkar sämre och allt blir bara varmare utan den cirkulationen.

Permalänk
Avstängd

Jag glömde att rapportera nyheten i tråden för ett par månader sedan:

- Det var en gasläcka.
- Enheten är returnerad och fick alla pengarna tillbaka.