Permalänk
Medlem

Kort reflektion: Bredband2 vs OwnIT

Hej alla!

För ett tag sen skrev jag ett inlägg om hur missnöjd jag var med Bredband2. 1000/1000 hade jag, men fick ut 500-700/40-50. Sedan blev jag inlurad i ett extra abonnemang och de vägrade säga upp mitt avtal med mera med mera. Till slut efter massa påtryckningar (och inlägget jag skrev här, tack SC!) så gick de med på uppsägning. Sedan 3 februari har jag haft OwnIT.

Jag har dagligen månaden ut testat e gång på kvällen en gång på morgonen innan arbetet och sporadisk på helger. Samtliga testar minst 900/900.

Men sen upptäckte jag en annan sak, det verkar som att mitt internet, bröts om än under en sekund när jag hade Bredband2. Jag kör extremt mycket SSH då jag kopplar upp mig mot x antal servrar om dagen. Min session var alltid död efter några timmar när jag inte var nära datorn. När jag satt vid datorn loggade jag ut/in ur servrarna. Med OwnIt, har jag haft en pågående session (samt andra då över natten etc), över hela månaden och den har inte dött en gång.

Jag är riktigt nöjd med mitt byte än så länge, men man skriker väl aj när/om det händer något. Men en kort reflektion över detta, kanske kan hjälpa någon i framtida val av bredbandsleverantör.

Permalänk
Medlem

Bra info!

Jag kör själv Ownit (250/100Mbit.) via Open Universe nät i Skövde och är riktigt nöjd.
När jag testar med Speedtest så har jag ca. 290/120Mbit. samt 3 ms. i ping mot GBG. (Med kabel bakom router ska tilläggas).
Internet har aldrig legat nere sedan jag tecknade mitt abonnemang för ca 2 år sedan.
Testar jag med Bredbandskollen via mobilen så får jag också ca 260/110Mbit. i hastighet samt 4,53 ms i ping.

Supporten är guld värd och riktigt trevliga. Jag har fått snabb återkoppling och hjälp då jag varit i kontakt med dem.
Jag använder bl.a. deras mailserver (smtp) som relay till min egna domän vilket fungerar klockrent.

Jag har ett antal webservrar igång och några andra tjänster vilka fungerar utan några som helst avbrott.

När jag tecknade abonnemanget så stod det något om 5 publika ip-adresser vilket inte står längre. Någon som vet om det fortfarande gäller eller hur många publika ipn man har?

Permalänk
Medlem

@csom:
Har fått följande svar för några dagar sedan:

Hej Simon,

Först och främst så kör vi givetvis med publika IP-adresser, du får faktiskt upp till 5 publika IP-adresser hos. Det finns tyvärr ingen möjlighet till statisk IP-adress, det är enbart tillgängligt för företagsanslutningar. Avseende för att testa ms etc så rekommenderar jag dig att prova oss och testa själv. Du har givetvis 14-dagars ångerrätt att testa tjänsten.

Önskar dig en fortsatt trevlig måndag!

Med vänliga hälsningar/Kind Regards,
Joel Viklund
Kundservice

Permalänk
Medlem

Har haft båda operatörerna

Ownit: Bra support / Kundservice samt nät det mesta går i Telenors nät som också äger Ownit.

Bredband2 riktigt dålig support under typ 2010-2011 svåra att nå men efter att ha hört att folk senare blev nöjda så provade jag dem åter och de hade bättrat på sig väldigt mycket så sen har jag haft dem sen dess i omgångar när man haft möjlighet att ha Bredband2 då priset samt kundservice / support numera är minst lika bra eller tom bättre än många konkurrenters support / kundservice. Den enda operatör hittills som jag stött på som har bättre kundservice / support är Ownit då de jag pratat med där har varit mera kunniga på området. Och när jag valde igen så blev det Bredband2 då priset är betydligt lägre då jag får 100/10 för vad Ownit tar för 10/10 och så mycket bättre är inte Ownits support sen ogillar jag att de numera ägs av Telenor men det är mer personligt och har egentligen inget att göra med Ownits funktionalitet.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Bytte själv ifrån BB2 till Ownit (Telia Villa Fiber 250/250 Mbit)
Något var konstigt fel med BB2 av någon anledning här dock.
MS högre både på tester och i spel, nätet blev segt vissa kvällar.

BB2

Ownit

Såhär kunde det se ut vissa kvällar med BB2:

Ex nu med Ownit och då har jag torrent, streams osv igång (Samma på olika servers typ)

Slutsatsen, glad jag bytte lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bytte själv ifrån BB2 till Ownit (Telia Villa Fiber 250/250 Mbit)
Något var konstigt fel med BB2 av någon anledning här dock.
MS högre både på tester och i spel, nätet blev segt vissa kvällar.

BB2
https://i.imgur.com/2jeY6bh.png

Ownit
https://i.imgur.com/HsT3uH6.png

Såhär kunde det se ut vissa kvällar med BB2:
https://i.imgur.com/D7qlbOT.png

Ex nu med Ownit och då har jag torrent, streams osv igång (Samma på olika servers typ)
https://i.imgur.com/CMrWcnB.png

Slutsatsen, glad jag bytte lol.

Sista bilderna mäter du dock mot Göteborg vs Malmö Servern.
Men så dåliga hastigheter skall du i vilket fall som helst inte ha.
ms på tidigare bilderna förstår jag också varför du ville byta.

Ownit är jue backade via Telenors nät.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Sista bilderna mäter du dock mot Göteborg vs Malmö Servern.
Men så dåliga hastigheter skall du i vilket fall som helst inte ha.
ms på tidigare bilderna förstår jag också varför du ville byta.

Ownit är jue backade via Telenors nät.

Som jag skrev så spelar det inte roll vilken server jag mätte mot då eller nu (både på tptest och speedtest), resultaten var detsamma.
Bredband2 felsökte nätet och sa "inget fel"

BB2 fungerade oftast på dagarna dock. Men ändå en bra bit ifrån var Ownits siffror uppvisar dygnet runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Som jag skrev så spelar det inte roll vilken server jag mätte mot då eller nu (både på tptest och speedtest), resultaten var detsamma.
Bredband2 felsökte nätet och sa "inget fel"

BB2 fungerade oftast på dagarna dock. Men ändå en bra bit ifrån var Ownits siffror uppvisar dygnet runt.

Ja det ser ut som Bredband2 har kapacitetsbrist i ditt område men inte vågar stå för det.
Förstår som sagt varför du ville byta.

Visa signatur

Permalänk

Ok jag har också haft Bredband2 väldigt länge men bytte nyligen pga att jag plötsligt inte kunde nå mitt jobb längre via HTTPs.
Efter vissa egna tester visade det sig att det var något fel på deras DNS (testade med Google DNS bla).
Hade ärende hos dem 2 ggr (det första stängdes bara utan att meddela mig) och man fick verkligen ligga på för att få något svar. Verkar inte som deras "ärendehanteringssystem" kräver att de skall meddela kund?
Till sist fick jag svaret att köra med Googles DNS.
Kändes jobbigt att byta varje gång jag gick från jobb till spel så jag sa upp abonnemanget direkt och testade Ownit. Är helnöjd 3 månader efter bytet.

Permalänk

Ownits support är bland det bästa jag använt. Både över telefon och chatt, tar aldrig lång tid och allt blir löst direkt. Inget tjaffs från idioter som ringer och ska sälja golfkanaler heller. Kommer stanna med ownit så länge jag har möjlighet.

Permalänk
Medlem

Ownit är tekniskt kunniga och bra att ha och göra med. De använder sig av Telenor's backbone.

Permalänk
Medlem

Ownit tog över min fastighet från Telenor (tvi tvi). Hade säkert problem 2 gånger i månaden med skittelenor och helt värdelös kundsupport på det samt en jävla lång kö varje gång. Utöver det massa jävla problem med installationen när jag startade abonnemanget. Helt otroligt.

Nu har det inte vart något problem på typ 6 månader förutom när en grävare grävde av en kabel en bit bort som de löste på under 2 timmar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag har tre publika IP adresser via ownit. De får jag via DHCP, men i praktiken har jag aldrig bytt IP under snart fyra år. Jag är också grymt nöjd med supporten. Alltid bra hjälp, även när jag bytte två brandväggar samtidigt så IP adresserna kastades om. De släppte snabbt bägge leasen och jag kunde få tillbaka dem rätt. (har flera servrar som publiceras bakom olika brandväggar så...)

Permalänk
Medlem

Trevligt att höra om era upplevelser med Ownit. Jag har precis ställt frågan till dem huruvida de kan erbjuda IPv6-PD via IP-Onlys stadsnät, om detta är möjligt så kommer även jag lämna Bredband2 för att aldrig titta tillbaks. Faktum är att jag tidigare var T3/A3 kund som nu gick in i Bredband2 så jag är relativt ny där men inte imponerad så här långt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Problemet med IPv6 är att det ofta (inte alltid) begränsningar i de olika stadsnäten. Många stadsnät snålar något enormt när det gäller sin utrustning och skiter helt enkelt i IPv6 för att det ska bli så billigt som möjligt.

Gruppanslutning via Ownit här och ja vi har IPv6-PD.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!