Samsung smyger ut sämre kontrollerkrets i 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

Tyckte väl de helt plötsligt var mycket ”reor” bland återförsäljare på ssd, när de i självaste verket är naturliga prisnedgångar.

Permalänk
Medlem

Samsung borde byta namn till 970 EVO Minus

Permalänk
Avstängd

samsung sparar in på allr nu för tiden. hemska produkter till hurlösa priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Tänker att sånt här kan bli problem när man försöker köra raid?

Nä? Tvärtom snarare. Kör du raid0 är det mindre mängd data för varje ssd, alltså mindre problem. Kör du raid1 är det samma mängd data, och därmed ingen skillnad. Kör du raid5/6 så beror det lite på hur lasten ser ut, men har det gjorts genomtänkt så är det mindre mängd data där med.

Permalänk
Medlem

Är det inte dax att komplettera eller redigare den här artikeln ?!

Saknas en hel del info som ex.vis Tomshardware och Hexus har skrivit om för flera dagar sen.
(Så egentligen borde det väl varit mer info i den från början)

Permalänk
Medlem

De borde alltså döpa om den till 970 Evo Plus Shit Edition, precis som jag tidigare föreslog att WD borde döpa om sin fadäs.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Undrar om jag inte såg LTT rapportera om samma sak fast med A-Datas värsting som plötsligt finns i 8 olika varianter men olika Cache, minnesmoduler och Controller.
Sviker mitt minne mig inte alldeles så visade resultatet ungefär detsamma som i denna artikeln där vissa syntetiska tester innebar stor skillnad i skriv och läs medan "real world" scenario snarare visade fördel för revisionerna med den långsammare controllern.

Hur som vore det ju trevligt om man visste vad man fick för HW jämfört med speccen på produkten.. Köper jag oxfilé vill jag inte ha fläsk trots att båda är kött. (Usel allegori, jag vet...)

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Hur som vore det ju trevligt om man visste vad man fick för HW jämfört med speccen på produkten.. Köper jag oxfilé vill jag inte ha fläsk trots att båda är kött. (Usel allegori, jag vet...)

Absolut, allt annat är enligt mig skandalöst.

Undras hur det ser ut lagmässigt med detta egentligen, får en tillverkare verkligen försämra specifikationerna på en produkt utan att tydligt meddela om det eller ändra modellnummer (och då menar jag synligt och otvetydigt; inte någon siffra i något serienummer eller på någon sketen liten undangömd etikett någonstans)? Olika lagar i olika länder, visst, men?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Nä? Tvärtom snarare. Kör du raid0 är det mindre mängd data för varje ssd, alltså mindre problem. Kör du raid1 är det samma mängd data, och därmed ingen skillnad. Kör du raid5/6 så beror det lite på hur lasten ser ut, men har det gjorts genomtänkt så är det mindre mängd data där med.

Jag tror Krakkan menade om du köper 2st 970 Evo och får en av den gamla versionen och en av den nya.
Att du har 2st SSD som du tror är likadana som beter sig likadant men i själva verket har du två olika SSD modeller med olika prestanda/beteende.

Jag har inte provat det.
Men borde inte det leda till en slags "minsta gemensamma nämnare" situation?
Att den enhet som presterar sämst dikterar den verkliga prestandan du får ut.
Så i de fall SSD "A" presterar sämst är det den som bestämmer och de fall SSD "B" presterar sämst är det den som bestämmer.
Att du kombinerar nackdelarna från båda modeller utan att dra nytta av fördelarna.

Jag har som sagt inte provat det.
Men om det hela tiden behöver väntas in på den långsammaste enheten så borde det bli så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tror Krakkan menade om du köper 2st 970 Evo och får en av den gamla versionen och en av den nya.
Att du har 2st SSD som du tror är likadana som beter sig likadant men i själva verket har du två olika SSD modeller med olika prestanda/beteende.

Jag har inte provat det.
Men borde inte det leda till en slags "minsta gemensamma nämnare" situation?
Att den enhet som presterar sämst dikterar den verkliga prestandan du får ut.
Så i de fall SSD "A" presterar sämst är det den som bestämmer och de fall SSD "B" presterar sämst är det den som bestämmer.
Att du kombinerar nackdelarna från båda modeller utan att dra nytta av fördelarna.

Jag har som sagt inte provat det.
Men om det hela tiden behöver väntas in på den långsammaste enheten så borde det bli så.

Aah, då är jag med. Generellt får du prestandan av den sämsta vid varje givet test, yes, men ex. ZFS motsvarighet till raid0 är obalanserad och skrivningar går till den SSD som är minst upptagen. Då blir det rätt komplexare och ibland går det att få fördelarna från båda, men jag skulle ivf. verkligen inte vilja ha olika SSDs utan att det är ett medvetet val..

Permalänk
Medlem

Skulle hellre vilja ha nya varianten med tanke på att den verkar ha högre prestanda generellt tack vare ökad cache size. Det är inte så ofta som jag jonglerar med filer som är i storleksordningen +100GB

"As per the result, the old version started at 1,750 MBps and eventually dropped down to 1,500 MBps after the 40GB mark. On the new version, the drive steadily performed at 2,500 MBps"

"At the end of the day, everything balanced out and the new version finished the copying process just a hairline faster than the old version."

Permalänk

Snart finns det inga tillverkare kvar som kör med rent mjöl i påsen.

Permalänk
Hjälpsam

980 har ju betydligt lägre pris än 970 evo plus vad tror ni?
https://premiumbuilds.com/comparisons/samsung-980-vs-970-evo-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

980 har ju betydligt lägre pris än 970 evo plus vad tror ni?
https://premiumbuilds.com/comparisons/samsung-980-vs-970-evo-...

Fler lager i chippet = billigare att producera. Både bättre och sämre prestanda på 980, men för vanlig användning = överlag bättre.