Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Alucard
varför ska det bara så svårt att köpa ett 3dkort nu förtiden

svårt? man köper det vi säger att man ska köpa

Permalänk
Medlem
Citat:

varför ska det bara så svårt att köpa ett 3dkort nu förtiden

Ok, vi börjar om från början. Du har ett GF4 ti4200. Hur mycket pengar vill du lägga ner på ett nytt kort?

Permalänk
Avstängd

e KILLEN BOMBAD eller ta ett 9800pro för runt 4 tusingen och var glad eller ett fx 5900 om du inte gillar ati eller så gör du som jag gjorde och köpte ett 9700pro och fixar 17k oklockat graffe i 3dmark 01 *SKRRRRRRRRRRYT :D:D:D:D* ATI LOVVA!!!

Visa signatur

*Cpu: AMD Athlon XP 2200+@2800+* Moderkort: Abit NF7-S Rev 2.0 (233fsb)*Minne:Twinmos Winbond* DDR400@466*Grafikkort: ATi Radeon 9700 Pro*Ljudkort: SB Audigy 2*Hårddisk:Western Digital 120gb*Kylning: Maze 4, Black Ice radiator, Eheim 1024

Permalänk

jag får ca 1200kr för mitt gammla, och jag har lire över 2000kr så jag vill ha ett 3d kort för 3000kr lr lire mer

Tweak Micke: Ati är nya, Geforce har funnits ett bra tag

Permalänk
Medlem
Citat:

jag får ca 1200kr för mitt gammla, och jag har lire över 2000kr så jag vill ha ett 3d kort för 3000kr lr lire mer

Ati tillverkade kort långt före Nvidia, de har funnits länge.

Ok, 3000kr, det absolut bästa du kan få för de pengarna är ett 9700 eller 9700Pro, även om 9700np är lite svårt att hitta.

Permalänk

men 9700 suger mycket mer än 9800

och jag har en som köper från lager

han kunde fixa Abit Fx5600 256mb Tv-Out Dvi
för 1460:- + frakt och moms

Permalänk
Medlem
Citat:

Som Aijoj skrev. Ati har tillverkat grafikkort for oem marknaden i 20 år eller nåt i den stilen :). Det är dock först under senare åren de bestämde sig för att börja tillverka HI-end kort ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

men 9700 suger mycket mer än 9800

och jag har en som köper från lager

han kunde fixa Abit Fx5600 256mb Tv-Out Dvi
för 1460:- + frakt och moms

Men för faaan... 9800 är det bästa kortet som finns ute nu i min mening, ett 9700 slår ett FX5800 utan problem...

Men visst, kör på 5600, men förvänta dig ingen prestandaökning jämfört med det du har nu.

Permalänk

alla som jag känner som har haft ati säger dom får frame drops i CS

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns många sätt att fixa det. Jag tvekar på att de testat ett enda av de sätten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Läs i de flesta större ATI-trådar. Readon är bättre i alla andra spel förutom CS. Ska du bara lira CS köp en gf4 ti4200 och lägg resten av pengarna på nåt annat.

Permalänk

kan ni säga mig hur räknar ATI? , jag vet att nvidia räknar 4200, 4400, 4600, 5200 , osv

men ati? på deras sdia nu säger dom att 9100 är det nyaste!

*CONFUSED*

Permalänk
Medlem
Citat:

kan ni säga mig hur räknar ATI? , jag vet att nvidia räknar 4200, 4400, 4600, 5200 , osv

men ati? på deras sdia nu säger dom att 9100 är det nyaste!

*CONFUSED*

8500/9000/9100/9200 är i stort sett lika snabba, de kan jämföras med ett GF3/FX5200

9500/9600 är snabbare, de är snabbare än FX5600/ti4600/4800

9700/9800 är de snabbaste, snabbare än FX5800 och ungefär jämnsnabba med FX5900

Permalänk

men det är inte så smart att köpa ett 9700, om man ska köpa ett ATi så får det va ett 9800 för Half life 2 är ju gjort för det, och doom3 vet jag inte

Permalänk

kolla har http://lord-alucard.myftp.org/ti.jpg

det vattenet kan man bara få med ett Ti kort, men kan man få så fint med FX lr 9800 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

kolla har http://lord-alucard.myftp.org/ti.jpg

det vattenet kan man bara få med ett Ti kort, men kan man få så fint med FX lr 9800 pro

Ja, du kan få det med GF3, GF4 ti och FX kort, eller Radeon 8500/9000/9100/9200/9500/9600/9700/9800

Permalänk

inte med MX

Permalänk
Medlem
Citat:

men det är inte så smart att köpa ett 9700, om man ska köpa ett ATi så får det va ett 9800 för Half life 2 är ju gjort för det, och doom3 vet jag inte

HL2 är inte ”gjort” för 9800, du tar det här med att ett spel är gjort för ett visst kort alldeles för allvarligt. Skillnaden mellan 9700 och 9800 är inte så stor. 9800 är en så kallad refresh av 9700, det är alltså inte ett helt nytt kort utan en mer en optimering av den gamla kärnan. Det enda som jag kan se som 9800 har fördel av i dagsläget (förutom att de är klockade högre) är att de är mer optimerade för ”stencil buffer”-operationer som används t ex för att skapa skuggor i spel (används i Doom3 bland annat).
9700pro kommer säkerligen funka fin fint tillsammans med HL2.

Permalänk

dom sa i fan HL2 demo filmen att det är optimerat för ett ATI 9800 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Reklamsnack. Just den demon kanske är det, och sen kan man fundera hur mycket pengar de fick av ATI för att säga det där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där är en sak dom säger för att sälja kort. Det är inte så att dom sitter och skriver special kod som bara skall fungera om du har ett 9800.

Permalänk

varför tror alla det, och jag tror inte att jag kan få sån grafisk med det kortet jag har idag

OBS---ner!

Permalänk
Medlem

hoho, detta är ju nästan lika roligt som t.ex en DC logg

Permalänk
Medlem
Citat:

varför tror alla det, och jag tror inte att jag kan få sån grafisk med det kortet jag har idag

OBS---ner!

Nej, för det grafikkort du har är DX8 kompitabelt, GFFX och alla Radeonkort högre än 9200 är DX9 kompitabla, och kan göra exakt de sakerna.

Citat:

hoho, detta är ju nästan lika roligt som t.ex en DC logg

Heh, skulle jag inte vara den som försöker tjata ihjäl mig om vissa saker skulle jag hålla med

Permalänk

men jag kan väll inte få sån grafik som man såg på e3 filmen med ett Geforce4 ti 4200 eller?

Permalänk
Medlem

Ingen kan säga vilket kort som kommer att funka bäst med HL2 och Doom3 innan de har kommit ut, och det har gjorts tester med olika kort. Vänta tills dess. Att köpa ett värstingkort nu är bara slöseri med pengar. Har du ett ti4200 klarar du dig med det tills dess.

För övrigt tror jag att de spelen kommer att funka ok med ett ti4200 också.

Permalänk
Medlem

asså lord_allucard va fan håller du på med ?!
din fråga var om du ska köpa ett radeon 9800 pro eller ett gf fx kort och det var snabbt någon som svarade o sa att du skulle köpa ett radeon 9800 pro..
DÅ SÄGER DU HELT PLÖTSLIGT ATT DET E FÖR DYRT !!??
o så börjar du snacka om geforce fx 5600 istället som inte ens e lika snabbt som det kortet du har nu!

o det märks ju att du av nån anledning inte vill tycka att ATI e bra men varsågod köp ett geforce fx 5600 o få lägre fps än den du har nu da VARSÅGOD !

mitt tips:

bästa kortet du kan köpa: radeon 9800 pro

vill du inte köpa ett så dyrt kort så köp MYCKET hellre radeon 9500 pro/9600 pro än ett geforce fx 5600
(har testat radeon 9500 pro och gf fx 5600 på min dator o radeon 9500 pro KNÄCKER gffx 5600 i ALLA SPEL FÖRUTOM CS..)

Permalänk

allså ni har inte fattat nåt, min kompis vill köpa mitt kort nu för 1200kr, och då behöver jag ett kort

Permalänk
Medlem
Citat:

allså ni har inte fattat nåt, min kompis vill köpa mitt kort nu för 1200kr, och då behöver jag ett kort

ja och då sa du att du har ca 3000 att köpa för, right? Så har du 3000 köper du antingen 9700 nonpro eller ett 9700Pro.. Vill du handla för mindre köper du ett 9600Pro och sen lägger ner resten av pengarna på nått annat... eller kan du lägga till några hundralappar o få ett 9800.

Följande Ati kort spöar ditt Ti4200 = 9500/9600/9700/9800
Följande nVidia kort spöar Ti4200 = FX5800/FX5900 och antagligen ligger FX5600 snäppet för i DX9 applikationer.

sedan får du faktiskt ta åt dig av vad vi säger... känns ganska respektlöst att fråga ut Aijoj och sedan bara skita i vad han skrivit och börja fråga nån annan stans.. viss du vill vara säker men ta iaf åt dig lita av vad vi skriver Det är liksom inte så att vi ljuger om vad som är bättre lr sämre

Permalänk
Medlem

Lord_Alucard, fortsätter du att fråga dumma frågar och igonera svaren som redan finns så är du dummare än tåget.

Jag är också en anti ATI fanatiker. Men nu har jag ett Radeon 9700np och jag kan spela CS. Det enda problemet är typ att det tar lite längre tid att växla mellan win o HL. FPS problem i CS??? Bullshit, det fixar man enkelt. Och TV-OUTen är oslagbar i mitt kort. Bättre än mitt förra GF4 4400.