Veckans fråga: Hur gammalt är retro?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur gammalt är retro?

Var går gränsen för när hårdvara och spel kan anses vara "retro"? Gör din röst hörd i SweClockers viktigaste Veckans fråga hittills.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Gammalt nog för att jag ska vara nostalgisk över det. Vad som är "retro" för mig, är inte nödvändigtvis "retro" för nån född på den här sidan av millennieskiftet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Det beror nog på hur gammal man själv. Frågar man min farfar så är nog VHS spelaren i vardagsrummet fortfarande ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Det beror nog på hur gammal man själv. Frågar man min farfar så är nog VHS spelaren i vardagsrummet fortfarande ny.

Om den har LCD är den inte retro.

Permalänk
Medlem

är retro och klart till antikrundan så snabbt man har betalt och gått från butiken (:

Permalänk
Medlem

Mjo PS3/X360 kom ut under mina tonår. Känner mig redo för pension nu, så nog känns dom allt retro.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Kluven på om gränsen är före eller efter ps1. Men nånstans där.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk

Även om jag endast är född 94 så känns inget efter 2000 särskilt retro.

Permalänk
Rekordmedlem

Flytande gräns men prylen ska vara för gammal för att vara lämplig för vardagligt bruk. Röstade på >21 för det är väl ungefär där man kan börja kalla nått retro men alla prylar är ju inte retro om de är så nya.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Svår fråga enligt mig. Beror helt på sammanhanget.

Jag skulle vilja dra gränsen vid:
Om det fortfarande används, och ingen efterföljare finns, då är det inte retro. Detta kombinerat med en minimiålder på ~15år(inte hårdkodad gräns).

Så typ såhär:

PS3 hade inte varit retro om inte PS4/PS5 hade funnits.
PS4 är inte retro, då den helt enkelt inte är tillräckligt gammal än .
PS3 är retro, då den är gammal och utbytt två gånger.

Det är min retro-definition iallafall

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Så som jag känner idag ligger retrobrytpunkten kring PS2/GC/OG XBOX. Om fem år kanske jag kan acceptera PS3/Xbox 360/Wii som retro.

Permalänk
Medlem

Vid första Playstation går gränsen för mig (idag). Allt efter det är inte retro.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av BritishTeaparty:

Även om jag endast är född 94 så känns inget efter 2000 särskilt retro.

Sant!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Jag tycker gränsen dras vid 20 år.

Dvs ps2 och gamecube har precis blivit retro.

Permalänk
Medlem

N64, PS1 mm definitivt retro.
Ps2 GC mm, okej sure.

Ps3/X360 vet jag flera som har en i bruk ännu så näh? Även att det släpps ju spel till nya konsolerna som också finns till ps3/x360 (GTA V, skyrim)

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

25-30 år får det allt vara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

i dont know.

Men jag kände av härliga retrovibbar från artikelbilden med silvriga kontroller.
Jag hade PS2 silver edition!

När jag nu tittar i backspegeln så ser jag att det var ju ju skitfult jämfört med den svarta varianten haha!
Men när det köptes kändes det annorlunda och fräckt

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tycker inte ps2 känns riktigt retro.
Hur man spelar och hur spelen ser ut känns ändå modernt designat även om grafiken är lite daterad.
Ser liksom inte Ratchet and clank från ps2 era som retro jämfört med det moderna.
Det är sig likt, bara lite nyare.
Retro för mig är då konsoler var annorlunda mot idag, vad man spela, hur man spela.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Mjo PS3/X360 kom ut under mina tonår. Känner mig redo för pension nu, så nog känns dom allt retro.

Så GTA V är retro?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Teddis:

Mjo PS3/X360 kom ut under mina tonår. Känner mig redo för pension nu, så nog känns dom allt retro.

Banhammaren är så här nära. Så här nära *visar* !

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Konsolpleb 🕹

För mig blir det svårt att kalla något med HDMI för retro
Så jag antar jag får säga ca 20 år då. Dvs xbox/dreamcast/ps2/gamecube

För att retrokänslan ska infinna sig ska det ju helst vara utdaterade inkopplingsmöjligheter och än hellre ett udda eller gammalt format. Så egentligen kan jag bara erkänna dreamcasten och kanske gamecube som äkta retro.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Finns bara ett svar enligt def.

"20 years old
Typically, the term retro is given to items which are at least 20 years old (but not yet 40 years old)"

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att gränsen går runt millennieskiftet och retrospelsföreningarna brukar tänka likadant.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk

retro är grejer man hade när man själv inte hade råd att köpa vad man ville

Permalänk
Medlem

20+ år hade jag sagt. Tycker svarsalternativen var lite konstiga.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Samsung Sverige

Retro är helt klart gamla Halo-spelen för mig. Så därav bör alltså min brytgräns ligga någonstans kring og-xbox/ps2.

Jag minns än idag fredagskvällarna som man satt å myste till något spel som såg coolt ut enligt förpackningen. Självklart hade jag stått ett bra tag inne på hyrbutiken när helgens spel skulle väljas ut. Att man körde på xbox stoltserades det förstås med. Man var ju en gamer redan då.

Att köpa ett spel fanns inte på kartan med mina 100 kr i månadspeng. Speltiden skulle maximeras så vid toapauser lästes manualen och middagen åts naturligtvis i vardagsrummet där tvn med sitt harmoniska, statiska ljud som var ständigt närvarande, den eviga påminnelsen att spelet väntade såfort den sista biten broccoli var förtären.

Ja nej, vissa saker var kanske inte bättre förr, men jag minns det såväl än idag.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
DingDongerMcDongface

Om 15 år är retro, är jag retro då? Så många frågor. Så mycket livskris.

Det skulle ju även innebära att typ Nintendo Ds Lite är retro. Nej?
NEJ.

Mvh dagens mentala kollaps

Permalänk

En ren semantisk fråga, där frågan svar beror på omständigheter kring hur man ska använda det.

Men nyaste gaming pcn som jag tycker kan kallas retro är datorer med 3Dfx som hade en helt annan grafik. När det gäller Apple så iMac G3 is the shit. Det finns folk som har byggt om dessa till kattlådor och pc desktops och annat.

Konsolspel. Så Nintendo wii vill jag ej kalla retro även om jag förstår vissa göra det.
Men äldre konsoler som xbox, playstation och Gamecube, så ser jag mer dem exakt samma som de nya konsolerna fast väldigt mycket sämre grafik.

*edit*
Jag själv har svårt för att njuta av spel som Halo 3, Nhl 2016, Battlefield 3 osv. Det kanske finns en charm med dessa, men jag orkar ej hålla på med att testa en massa lite äldre versioner. Det ska vara senaste versionen av spelet eller en av de första som är markant annorlunda.
Ishockeyspelet till Nes är en klassiker om man vill testa ett gammalt ishockyspel, inte NHL 2003.

Permalänk
Master of Overkill

Innan gamecube tycker jag så allt bakom 1999 ich kanske? vem vet

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

För min del är det 20+ år. Är dock högst subjektivt

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6