Permalänk
Medlem

Flertalet USB-enheter till en USB-Hubb

Hej!

Ursäkta om det är en dum fråga men är lite novis när det kommer till anslutningar som inte bara är att koppla in och köra på.

Har precis flyttat och ska inreda mitt nya kontor, där inne kommer även den ordinarie datorn att stå för de få tillfällen man har tid med det också.

min fråga är om det är några problem/kan uppstå några problem med överföringshastighet eller input om man kör följande delar in i en USB-hubb istället för direkt in i datorn.

Headset
Tangentbord
Mus

Anledningen till att jag vill köra det i USB-hubb istället är för att de även används vid arbetet och då vill jag inte behöva flytta dem till dockan för laptop en och en utan endast en kabel, men det är ju om det fungerar.

Tar även tacksamt emot förslag om det finns på passande USB-Hub, om den kan hantera även DP-kabel med 144Hz uppdateringsfrekvens till extra-skärmen (vid arbetet, huvudskärm för gaming) är det premierande

Tack för läsningen!

Permalänk
Medlem

Sist vad jag vet kan man ha upp till 128 enheter på en usb sen styr den långsama enheter linan nägot att tänka på så inte du blandar olika usb-enheter
Att koppla en skärm på usb går men jag tror inte den klara av 144hz enklast där en Dp-kabbel

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tack @Jygge för svaret.

Kanske är så att det egentligen är en KVM-switch jag är ute efter?

I stil med:
KVM-Switch - random plockad på Komplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomcat:

Tack @Jygge för svaret.

Kanske är så att det egentligen är en KVM-switch jag är ute efter?

I stil med:
KVM-Switch - random plockad på Komplett

Jag funderade också en bra stund på detta vid hemarbete men verkar vara svårt att hitta (rimligt prissatta) KVM-switchar som klarar av högre uppdateringsfrekvens än 60hz.
Om du har möjlighet i din skärm att ha en DP-kabel till "gaming PC" för högre uppdateringsfrekvens än 60hz och typ en HDMI till din jobb-laptop / docka med 60hz och switcha med skärmen är det nog det bästa. Men måste du köra med enbart en kabel till din skärm så är det svårare och dyrare.

Sedan som tidigare sagt kan du köra hur mycket USB-enheter i samma hub som du vill (gränsen på 100+ enheter är knappast något man når). Så länge strömmen räcker till.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Om du har USB-enheter som kräver en högre ström för att fungera, t.ex. externa hårddiskar, kan du ibland behöva ha en hubb som får extra ström via en nätdel för att hubben ska orka driva alla anslutna tillbehör.

När det gäller trådlösa tangentbord och möss gillar inte alla mottagare att sitta i en hubb utan verkar funka bäst när de är anslutna direkt till datorn. Jag har själv haft problem med det.
Det finns betydligt fler monitorswitchar än KVM-switchar att köpa och KVM-switchar är ofta betydligt dyrare. Monitorswitchar kostar från några hundringar, men då får du nog räkna med att de har HDMI-anslutningar. Grejorna från Aten är lite dyrare, men märket har funnits i många år och borde inte ha överlevt utan att göra bra saker.

Att växla dator via skärmen är det enklaste om din skärm inte har ett hopplöst menysystem och urusla knappar.
En smidig lösning är att använda en monitorswitch tillsammans med möss och tangentbord som kan anslutas till flera datorer. Själv använder jag ett Logitech G613 som kan anslutas både via den medföljande mottagaren och Bluetooth. Jag kan sedan enkelt växla mellan anslutningarna med två knappar på tangentbordet. Det finns möss som fungerar på liknande sätt (men jag använder i stället två olika möss).

Det finns även USB-delare som kan användas för att dela USB-tillbehör mellan två datorer, men jag har aldrig testat en sådan.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan oftast använda fjärrskrivbord i stället för en kvmswitch om det inte handlar om spelande, det förutsätter att båda datorerna är igång.
Har man stabilt (helst kablat) lan funkar det bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag funderade också en bra stund på detta vid hemarbete men verkar vara svårt att hitta (rimligt prissatta) KVM-switchar som klarar av högre uppdateringsfrekvens än 60hz.
Om du har möjlighet i din skärm att ha en DP-kabel till "gaming PC" för högre uppdateringsfrekvens än 60hz och typ en HDMI till din jobb-laptop / docka med 60hz och switcha med skärmen är det nog det bästa. Men måste du köra med enbart en kabel till din skärm så är det svårare och dyrare.

Sedan som tidigare sagt kan du köra hur mycket USB-enheter i samma hub som du vill (gränsen på 100+ enheter är knappast något man når). Så länge strömmen räcker till.

Ja det ser onekligen ut som att det går på en del för att säkerställa att skärmen inte ska bli begränsad till 60Hz dessvärre. USB-hub känns som en helt OK summa att åtminstone testa, i värsta fall så fyller jag på förrådet med prylar som "kan vara bra att ha i framtiden". Tack för att du svarade!

Skrivet av anon36896:

Om du har USB-enheter som kräver en högre ström för att fungera, t.ex. externa hårddiskar, kan du ibland behöva ha en hubb som får extra ström via en nätdel för att hubben ska orka driva alla anslutna tillbehör.

När det gäller trådlösa tangentbord och möss gillar inte alla mottagare att sitta i en hubb utan verkar funka bäst när de är anslutna direkt till datorn. Jag har själv haft problem med det.
Det finns betydligt fler monitorswitchar än KVM-switchar att köpa och KVM-switchar är ofta betydligt dyrare. Monitorswitchar kostar från några hundringar, men då får du nog räkna med att de har HDMI-anslutningar. Grejorna från Aten är lite dyrare, men märket har funnits i många år och borde inte ha överlevt utan att göra bra saker.

Att växla dator via skärmen är det enklaste om din skärm inte har ett hopplöst menysystem och urusla knappar.
En smidig lösning är att använda en monitorswitch tillsammans med möss och tangentbord som kan anslutas till flera datorer. Själv använder jag ett Logitech G613 som kan anslutas både via den medföljande mottagaren och Bluetooth. Jag kan sedan enkelt växla mellan anslutningarna med två knappar på tangentbordet. Det finns möss som fungerar på liknande sätt (men jag använder i stället två olika möss).

Det finns även USB-delare som kan användas för att dela USB-tillbehör mellan två datorer, men jag har aldrig testat en sådan.

Inga strömtörstiga grejer som ska kopplas in, utan endast mottagaren för de trådlösa tillbehören. Också förstått det att det är bäst att koppla direkt till datorn - inte direkt så att det är SÅ ansträngande heller att göra, vill bara få det någorlunda smidigare då det görs två gånger om dagen. Ska ta en titt på monitorswitch, alltid åtminstone 5-10 sekunder insparat, får suga på om det är värt ett par hundralappar. Tack!

Skrivet av mrqaffe:

Man kan oftast använda fjärrskrivbord i stället för en kvmswitch om det inte handlar om spelande, det förutsätter att båda datorerna är igång.
Har man stabilt (helst kablat) lan funkar det bra.

Dessvärre högst osannolikt att arbetsgivaren skulle OK:a det, värt att fråga åtminstone. Tack för tipset!