Jag rekommenderar varmt "Robert M. Sapolsky - Behave" då den ljudboken angriper problematiken inom dagens forskning om mänskligt beteende där många variabler tenderar att studeras i stil med: "A orsakade B så A orsakar alltså _alltid_ B under alla omständigheter?"
Snarare avhandlar och visar Mr. Sapolsky hur variabel B kan orsakas av variabel A under omständigheterna C, D, E men inte under övriga omständigheter, och då kan det vara så komplicerat att A endast kan orsaka B om omständigheten C inträffade under ett tidigt skede i en människas utveckling annars får omständigheten C ingen inverkan på huruvida A orsakar B. Ja, så här abstrakt lägger han inte fram det utan jag bara summerar mest det hela.
Bra exempel är samspelet mellan testosteron, våld, status, och massa annat där du får "aha!-upplevelser" förutsatt att sådant här intresserar dig. Mr. Sapolsky börjar från "vad var det som hände knappt en sekund i hjärnan som ledde till beteendet" och breddar sedan ut sig till att avsluta med, "Varför utvecklades ens denna typ av hjärnreaktion långt tillbaka i evolutionen?"
Det hela är sannerligen en härlig facklitterär mental orgasm utan sitt like! Där du får en känsla av att, "Damn mankind, you complicated!"
För övrigt har jag inga rekommendationer om litterära verk, endast facklitterära.