Ljudböcker Lyssnar på just nu eller rekomenderas!

Permalänk
Medlem

Ljudböcker Lyssnar på just nu eller rekomenderas!

Är fanatisk ljudboks lyssnare blivit ett par hundra och en del riktigt minnesvärda, kom gärna med tips om svenska eller engelska ljudböcker!

Permalänk
Hedersmedlem

Här finns många scifi-tips (även om tråden inte fokuserar på ljudböcker): https://www.sweclockers.com/forum/trad/1234080-nagon-mer-an-j...

Permalänk
Medlem

Brandon Sandersons fantasyböcker är bra och har bra ljudboksberättare. De är mycket stora och nästan alla i "Cosmer" är upplästa av Michael Kramer så det blir enhetligt. Rekommenderar att du börjar med Mistborn. Det finns sex stycken Mistborn-böcker uppdelat i två trilogier, fyra rejäla StormLight Archive-böcker och en handfull fristående böcker.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Nu lyssnar jag på Dean koontz Jane Hawk serien (eng) (Thriller) 7.5/10
FBI agenten Jane Hawks man begår självmord utan någon självklar anledning genom att skära halsen av sig. Runt om i USA begår männskor ofattbara terrordåd och begår självmord Jane börjar se ett samband mellan attentaten och självmorden till en maktgalen elit organisation som forskat fram ett implantat som gör människor till lydsamma slavar.

REKOMMENDERAS

Jussi Adler-Olsen - Alfabethuset (Thriller) (9.0/10)
Krigsthriller om två engelska piloter som kraschar på ett fotouppdrag över Tyskland. Topp 25 av alla böcker jag läst

Permalänk
Inaktiv

Cixin Liu's The Three-Body Problem gillade jag skarpt.

I övrigt sci-fi och Stephen King.

Permalänk
Medlem

Enchirideon of Epictetus, kanske finns som svensk ljudbok men den finns "kostnadsfritt" på youtube.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Cixin Liu's The Three-Body Problem gillade jag skarpt.

I övrigt sci-fi och Stephen King.

King är kung med sina underliga slut! Men resan dit är oftast fantastisk... En doldis bland hans böcker som överraskar är Black House. Ett måste om man gillar SK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Enchirideon of Epictetus, kanske finns som svensk ljudbok men den finns "kostnadsfritt" på youtube.

Sverige är tyvärr ett u - land när det kommer till ljudböcker men så har vi också lyxen med superkvalite gratis på biblan. Tack för tipsen kollas upp!!!!

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar varmt "Robert M. Sapolsky - Behave" då den ljudboken angriper problematiken inom dagens forskning om mänskligt beteende där många variabler tenderar att studeras i stil med: "A orsakade B så A orsakar alltså _alltid_ B under alla omständigheter?"

Snarare avhandlar och visar Mr. Sapolsky hur variabel B kan orsakas av variabel A under omständigheterna C, D, E men inte under övriga omständigheter, och då kan det vara så komplicerat att A endast kan orsaka B om omständigheten C inträffade under ett tidigt skede i en människas utveckling annars får omständigheten C ingen inverkan på huruvida A orsakar B. Ja, så här abstrakt lägger han inte fram det utan jag bara summerar mest det hela.

Bra exempel är samspelet mellan testosteron, våld, status, och massa annat där du får "aha!-upplevelser" förutsatt att sådant här intresserar dig. Mr. Sapolsky börjar från "vad var det som hände knappt en sekund i hjärnan som ledde till beteendet" och breddar sedan ut sig till att avsluta med, "Varför utvecklades ens denna typ av hjärnreaktion långt tillbaka i evolutionen?"

Det hela är sannerligen en härlig facklitterär mental orgasm utan sitt like! Där du får en känsla av att, "Damn mankind, you complicated!"

För övrigt har jag inga rekommendationer om litterära verk, endast facklitterära.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |