Windows fryser totalt och startar om datorn

Permalänk

Windows fryser totalt och startar om datorn

Hej, det här är ett problem som har plågat mig i ca ett år, men inte förrän några veckor sedan har det blivit så frekvent att jag måste göra något åt det. Windows (10) fryser och kraschar helt slumpmässigt, det spelar ingen roll vad jag gör på datorn. Ibland har jag just startat datorn, ibland har den varit igång i flera dagar, och helt plötsligt fryser allt och jag måste starta om datorn eller så startar den om sig själv.

När datorn fryser så fryser verkligen allt. Musen går inte att röra, bilden fryser helt, ljud slutar spela. Eftersom det kan ta flera dagar innan en krasch kommer så är det väldigt svårt att felsöka. Tillförlitlighetsövervakaren i Windows ger inte några fel.

Datorn är väldigt liten och har lite speciella komponenter, det finns en tråd om den här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1528756-3d-printat-min...

Jag har försökt mig på några lösningar:

  • Av-aktivera AMD Cool n Quiet, gör ingen skillnad

  • Inte sätta datorn i viloläge, eftersom krascher verkar uppkomma ofta när jag precis väcker datorn. Fungerar lite grann, men jag får krascher ibland ändå.

  • Koppla ur det mesta av datorns tillbehör, så som USB-hub och extra skärm. Verkar hjälpa lite, men jag får fortfarande krascher.

  • Jag har kollat mitt minne med MemTest86, det var inget fel.

Jag har en hypotes om att mitt nätaggregat blir överbelastat/överhettat, men det ska klara strömförsörjningen med marginal enligt specifikationerna. Eller om det kan vara något annat som blir överhettat, tex på moderkortet.

Jag vet inte om det här går att diagnostisera, men jag är tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Stängt av Global C states i Bios?

// LZ

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Stängt av Global C states i Bios?

// LZ

Stängde av det nu, än så länge ingen krasch... men det har ju inte gått så lång tid.

Permalänk
Medlem

Läser att du kopplat fläkten till nätaggregatet till CPU-fan, pga oljud, kanske har påverkat livslängden?. Har du ett annat nätaggregat så kan du ju testa med det, så vet du ifall det är det som är felkällan?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Läser att du kopplat fläkten till nätaggregatet till CPU-fan, pga oljud, kanske har påverkat livslängden?. Har du ett annat nätaggregat så kan du ju testa med det, så vet du ifall det är det som är felkällan?

Ja, jag har funderat på om det kan vara en anledning till problemet. Jag har inget annat nätaggregat tyvärr, så det blir det sista jag kommer att testa om jag inte löser det på något annat sätt. Eftersom jag ibland har upplevt krascher direkt när windows har startat (dvs nätagget var vid rumstemp innan start) så tror jag inte att det beror på överhettning i nätagget. Men det skulle kunna vara något annat fel med det förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slewentogzz:

Ja, jag har funderat på om det kan vara en anledning till problemet. Jag har inget annat nätaggregat tyvärr, så det blir det sista jag kommer att testa om jag inte löser det på något annat sätt. Eftersom jag ibland har upplevt krascher direkt när windows har startat (dvs nätagget var vid rumstemp innan start) så tror jag inte att det beror på överhettning i nätagget. Men det skulle kunna vara något annat fel med det förstås.

Det jag menar är att komponenter som utsätts för överdriven värme tenderar att degradera över tid, dvs att inte köra med specificerat fläktkurva kan ge permanenta skador, som yttrar sig när du belastar systemet.

När du t.ex. startar Windows borde nätaggregatet belastas ganska mycket. Du kan ju testa att köra ett stresstest på GPU/CPU så märker du ifall systemet krachar pga belastning = du har troligtvis problem med nätaggregatet?

Edit:
Du bör kanske också köra något diagnostikprogram (Typ Crystalmark eller liknande) för din hårddisk, för att utesluta fel där?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Det jag menar är att komponenter som utsätts för överdriven värme tenderar att degradera över tid, dvs att inte köra med specificerat fläktkurva kan ge permanenta skador, som yttrar sig när du belastar systemet.

När du t.ex. startar Windows borde nätaggregatet belastas ganska mycket. Du kan ju testa att köra ett stresstest på GPU/CPU så märker du ifall systemet krachar pga belastning = du har troligtvis problem med nätaggregatet?

Edit:
Du bör kanske också köra något diagnostikprogram (Typ Crystalmark eller liknande) för din hårddisk, för att utesluta fel där?

Okej, har testat ett stresstest (OCCT) på både CPU och GPU samtidigt, utan problem. Dock så kraschade den under ett CPU-stresstest, men det var efter ca en timme och jag kunde inte upprepa kraschen via testet, så jag tror inte det var något problem där heller... Hmm.

Hårddisken är det inte fel på, har haft två olika i min dator utan att det påverkat krascherna.

Permalänk
Medlem

hur funkar den nu då? Löste Global C states det hela?

// LZ

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

hur funkar den nu då? Löste Global C states det hela?

// LZ

Det var inte Global C states som var problemet. Jag tror att det är nätaggregatet. Har bytt nätaggregat och har inte haft en krasch på flera dagar. Men jag får vänta några fler dagar och se om det kommer någon krasch eller inte

Permalänk

Uppdatering: Idag frös datorn med nya nätaggregatet. Dock hände en sak som aldrig hänt förut: datorn återgick till användbart tillstånd efter ca 5 sekunder, efter att skärmen blivit svart i någon sekund. Efter frysningen hade två program kraschat; Solid Edge (ett CAD-program), samt Cura (ett program till 3D-skrivare).

Windows säger följande från tillförlitlighetshistoriken:

Sammanfattning: Maskinvarufel
Beskrivning: Ett problem med din maskinvara gör att Windows inte längre fungerar korrekt.
Problemsignatur:
Händelsenamn: LiveKernelEvent
Kod: 141
Parameter 1: ffff8e8f65f96460
Parameter 2: fffff8034a463ee8
Parameter 3: 0
Parameter 4: 32c
OS-version: 10_0_19042
Service Pack: 0_0
Produkt: 256_1
OS-version: 10.0.19042.2.0.0.256.48
Språkvariant-ID: 1053

Från Solid-Edge och Cura som kraschade säger windows att nvoglv64.dll orsakade krascherna. Verkar vara relaterat till grafikkortets drivrutiner. Jag ska testa att uppdatera dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slewentogzz:

Verkar vara relaterat till grafikkortets drivrutiner. Jag ska testa att uppdatera dom.

Du kan behöva få bort dom gamla först.

I allmänhet kan orsaken till fel kan bli kvar om man uppdaterar / installerar över dom gamla. Gäller det mesta i Windows man misstänker / har problem med. Stora problemet har i vissa fall varit att få bort allt det gamla.

Permalänk

Jag laddade ner BlueScreenView för att analysera en memory dump från en krasch. Tydligen beror krascherna på ett problem i: ntoskrnl.exe + 3f71c0. Jag har sökt på nätet men inte hittat exakt vad det beror på, verkar kunna vara flera saker.
Det känns lite hopplöst, jag har ingen aning om hur jag ska felsöka vidare :/

Permalänk

UPPDATERING:
Jag löste problemet! Efter att ha uppdaterat LAN-driver samt WiFi-driver fungerar datorn utan krascher.

Inga felmeddelanden pekade på att det skulle vara något problem med en LAN-driver, det som fick mig att misstänka det var att datorn vaknade från viloläge varje gång en Ethernet-kabel var inkopplad (och det berodde inte på Wake on LAN).