Foundation har premiär idag 24/9 - första två avsnitten finns på Apple TV

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Foundation har premiär idag 24/9 - första två avsnitten finns på Apple TV

The Emperors Peace 1h 14min och Preparing to Live 1h 04min finns nu att se på Apple TV.

Baserat på Isaac Asimovs verk Foundation.

Inte många kända namn för mig förutom Jared Harris som var asgrym i Chernobyl.

Ska avnjutas ikväll!

Ska du kolla?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

https://www.youtube.com/watch?v=X4QYV5GTz7c

The Emperors Peace 1h 14min och Preparing to Live 1h 04min finns nu att se på Apple TV.

Baserat på Isaac Asimovs verk Foundation.

Inte många kända namn för mig förutom Jared Harris som var asgrym i Chernobyl.

Ska avnjutas ikväll!

Ska du kolla?

Definitivt. Älskar trilogin. Läste dem redan på mellanstadiet.
Filmen "I Robot" var något av en besvikelse, men har sett trailern för denna sedan den kom och har väldigt höga förväntningar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Har sett första avsnittet nu. Snyggt, dyrt, spännande.
Fortsätter det så här så 🥰

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så ska det vara ganska mycket utfyllnad från böckerna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte läst böckerna, men tydligen är det som händer i slutet av andra avsnittet helt annorlunda än vad som händer i böckerna. Vet inte vad jag tycker om att ändra så stora saker såhär tidigt...

Hur som helst så gillar jag det än så länge. Grymt snygga visuals, intressant setting och story.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Jag kommer såklart titta. Men min gissning generellt efter hur dagens serier har blivit, så gissar jag på otroligt fokus på drama/såpopera. Men jag hoppas på lite mer scifi.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Thomas:

Har inte läst böckerna, men tydligen är det som händer i slutet av andra avsnittet helt annorlunda än vad som händer i böckerna. Vet inte vad jag tycker om att ändra så stora saker såhär tidigt...

Hur som helst så gillar jag det än så länge. Grymt snygga visuals, intressant setting och story.

För mig räcker det ganska gott att man känner att loren kommer genom. Att göra en serie som exakt följer böckerna har ju ofta dömts ut som omöjligt. Jag kan nog vara benägen att hålla med där att det inte riktigt passar för film/video formatet.
Huvudsaken för mig är att serien är bra bara

Men självklart om man vill återuppleva böckerna fast i serieform så kan ju sådant irritera. Är inte immun mot sådant heller men just det här fallet har jag väldigt mycket överseende med.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Blir spännande det här, sambon har läst böckerna 5-10ggr så blir några kvällar i soffan tillsammans för att se

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Inte många kända namn för mig förutom Jared Harris som var asgrym i Chernobyl.

Ska avnjutas ikväll!

Ska du kolla?

Den andre skådespelaren man eventuellt känner igen är Lee Pace, som är en av de där eviga birollsinnehavarna, annars det som du säger många nya namn. Skall absolut kolla.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Den fick ruggigt dålig kritik från de som gillar böckerna tyvärr. Men om man inte läst böckerna ska den vara helt OK rymdsåpa.

Jag älskar ju böckerna så skippar nog.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av UndaC:

https://www.youtube.com/watch?v=X4QYV5GTz7c

The Emperors Peace 1h 14min och Preparing to Live 1h 04min finns nu att se på Apple TV.

Baserat på Isaac Asimovs verk Foundation.

Inte många kända namn för mig förutom Jared Harris som var asgrym i Chernobyl.

Ska avnjutas ikväll!

Ska du kolla?

Bra tips! Ska lägga på "att titta", tror tjejen fick Apple TV genom sin Ipad.

Skrivet av Dockland:

Definitivt. Älskar trilogin. Läste dem redan på mellanstadiet.
Filmen "I Robot" var något av en besvikelse, men har sett trailern för denna sedan den kom och har väldigt höga förväntningar.

"Trilogin" 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Blev sugen tills jag såg appletv, då blev det att skippa.

Permalänk
Medlem

Hade missat att det skulle komma så snart. Men nice!
Försöker hålla min förväntningar låga för att inte bli besviken, men är lite svårt.
Hoppas de inte fördummat det med mer action, fördummad intrig, svartvit ond/god-skala med mera som man så ofta gör med saker nuförtiden när allt ska hollywoodifieras. Brukar också ha svårt för när man ska förändra karaktärer och story för att passa överens med postmodern ideologi/överideologi. Men Asimov hade ju en ganska unken kvinnosyn och verkar ha varit rent gubbsjuk i senare år. Så tycker gott hans berättelser kan tåla lite modernisering.

EDIT: Okej, såg vad @Hulle skrev. Ska väl kolla recensioner. Men är förbannat kluven till om man ska titta alls och låta hollywood förstöra ytterligare en värld. :/

Permalänk
Medlem

Jag somnade mitt i första avsnittet, men det beror nog mer på mig än serien. 🤦🏼‍♂️ Gillar det jag såg och har inte läst böckerna. 👍

Permalänk

Såg första avsnitte nu t. Och min åsikt är lite som serien See på AppleTv. Den är lite intressant och kan säkert bli riktigt bra, dock är det inte en serie som jag knappast sitter och tittar hela tiden på, utan har serien på en av mina skärmar och jobbar på de andra. Detta leder till att jag helt missar storyn.
Så jag kommer nog inte fortsätta se den så mycket av denna anledning då jag helt kommer utanför.

Permalänk
Medlem

Dom har ju inte slaviskt följt böckerna, men klart godkänt i alla fall. Eller så är jag svältfödd på bra renodlad science fiction? Denna, och Dune livade definitivt upp hösten så långt!

Det blir lätt action med vissa science fictioninslag annars, man blir alltid lika glad när det kommer serier som denna, For All Mankind eller The Expanse istället.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bra tips! Ska lägga på "att titta", tror tjejen fick Apple TV genom sin Ipad.
"Trilogin" 😅

Japp, det är en trilogi från början åtminstone. Finns fler nu dock.

Original-trilogin:

  • Foundation (1951)

  • Foundation and Empire (1952)

  • Second Foundation (1953)

Wiki: https://sv.wikipedia.org/wiki/Stiftelseserien

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Har läst Asimov om och om igen sedan jag var tonåring och är väldigt spänd på hur detta blir.

Det finns så många möjligheter och kopplingar i detta universum... från US Robotics till det galaktiska imperiet och Gaia.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, mycket intressant.

Permalänk
Medlem

såg första avsnittet o det va väl OK 3.5/5 - ska se nästa avsnitt.

Läst Asimov både på svenska o engelska - men är inte superförtjust i hans böcker.

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Blev sugen tills jag såg appletv, då blev det att skippa.

Man kan ju ta en månad när hela serien finns uppe, sen säga upp om man nu inte gillar AppleTV. Säsong 2 av See med Jason Momoa går ju där också nu. Riktigt bra!
Läst böckerna nyligen och ska givet se serien! Att de gör om lite är helt Ok, böckerna är lite "gubbiga" med få kvinnliga huvudroller, och så röker de som borstbindare

Permalänk
Medlem

Sett de två avsnitten nu. Det första täcker väl vad jag minns som en prolog, och det andra hamnar mellan prologen och den första riktiga historien. Visuellt imponerande, flera skickliga skådespelare, och sen får vi se vart det tar vägen.

Skrivet av Dockland:

Japp, det är en trilogi från början åtminstone. Finns fler nu dock.

Original-trilogin:

  • Foundation (1951)

  • Foundation and Empire (1952)

  • Second Foundation (1953)

Wiki: https://sv.wikipedia.org/wiki/Stiftelseserien

De är utgivna så, men de är ursprungligen skrivna som 9 noveller, eller 7 noveller och 1 kortroman (The Mule) kanske. Det är lite samma sak som när någon kallar Lord of the Rings en triologi - Tolkien hävdade envist att det var sex böcker och ett gäng appendix som trycktes i tre böcker av förläggaren. De som är riktiga original tycker att Foundation är en svit noveller.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Undrar om det lämpar sig som tv serie? Kanske som tre separata mastodont filmer som sagan om ringen kanske, finns ju ingen karaktär som man kan följa genom hela serien direkt....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Undrar om det lämpar sig som tv serie? Kanske som tre separata mastodont filmer som sagan om ringen kanske, finns ju ingen karaktär som man kan följa genom hela serien direkt....

R. Daneel Olivaw, i bakgrunden. Och Hari Seldon, även om det bara är inspelningar ganska snart.

Jag tror att formatet är utmärkt för en miniserie, en novell per avsnitt och så lite emellan. Det verkar dock inte vara vad de gör här, utan det är mer en fråga om olika historier mot den bakgrunden. Det är inte direkt fel - novellerna har inte så mycket med varandra att göra - men jag undrar hur långt man kan sträcka ut det. Asimov själv gjorde ju klart att han slutade skriva dem för att det inte var spännande när stiftelsen själv var en stormakt - rymdkrig mellan olika makter var han inte intresserad av.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dockland:

Japp, det är en trilogi från början åtminstone. Finns fler nu dock.

Original-trilogin:

  • Foundation (1951)

  • Foundation and Empire (1952)

  • Second Foundation (1953)

Wiki: https://sv.wikipedia.org/wiki/Stiftelseserien

Jag är född efter böckerna skrevs (förutom möjligen sista). Jag tänker nog snarare på det som ett tiotal böcker i samma universum, men det är jag det!
Alla böcker är väl värda att läsa i mitt tycke, några är dock mindre intressanta än andra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Sett båda första avsnitten.

Som Sci fi nörd brukar jag önska 1+ timma avsnitt men denna serie var jag uttråkad hela tiden och kunde inte vänta på att det skulle ta slut.

Ända bra var det visuella, men storyn var osammanhängande grötig röra, karaktärerna var inte direkt enkla att bry sig ett skit om, även dom bra skådisarna presterade inget vidare jämfört med vad man sett tidigare från dom.

Kollar man IMDB så får den 8/10 men kollar man sedan user reviews så är det mest 1-5 av 10, betydligt lägre.

Det är nog bäst nästa avsnitt tar en på sägen annars verkar detta vara en flopp.

Permalänk
Medlem

Har läst ursprungliga 3 böckerna flera gånger och de han skrev långt senare som utspelar sig tidigare och senare där han vävde ihop sina olika böcker som imperierböckerna och robotböckerna med stiftelseböckerna..

Gillar serien hittills men det är en hel del utfyllnad mot boken, men kärnan finns där....

EDIT: Efter att ha sett andra avsnittet blev jag mer osäker på serien, vad jag kommer ihåg finns inget av detta i böckerna, ända det tillförde var karaktärsbyggnad av karaktärer och händelser som inte finns i boken...
Kommer kolla ett eller två avsnitt till och se om den ska fortsätta "spåra ur" eller inte...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kommer serien till Netflix eller Disney+ så kollar jag gärna.

Permalänk
Medlem

Ja såg ju lite intressant ut.
1. Så länge Apple vägrar castning via Chromecast så spelar det ingen roll hur mycket pengar de lägger på en serie/film. Jag kommer inte använda mitt 1 års gratisabbonnemang ändå och självklart inte fortsätta som en betalande kund efteråt. Samtidigt betyder jag inget till Apple så de skiter i totalt vad jag tycker så det är upp till andra.
2. Gillar inte att alla spretar åt sitt eget håll. Vi har Netflix. Fucking larvigt med 10 bolag som all gör en fånig serie för att försöka fånga abonnenter för livstid. Skit på er.

Visa signatur

thank you, come again