Permalänk
Medlem

Samsung QN90A eller A80J Oled?

Hej
Ska köpa tv men vet inte vilken typ jag ska köpa.

Normalljust vardagsrum 2st större fönster 1st glasdörr. Mitt emot tven. Mestadels satelittv och stream.

Barn som knäpper igång den sendan går där ifrån i tid och otid.

Kollar på Samsung QN90A samt Sony A80J i 65" (sittavstång max 2.8m)

Tips och råd önskas, tack på förhand!

Har en 10årig plasma 55vt50 med endel innbränningar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebus:

Hej
Ska köpa tv men vet inte vilken typ jag ska köpa.

Normalljust vardagsrum 2st större fönster 1st glasdörr. Mitt emot tven. Mestadels satelittv och stream.

Barn som knäpper igång den sendan går där ifrån i tid och otid.

Kollar på Samsung QN90A samt Sony A80J i 65" (sittavstång max 2.8m)

Tips och råd önskas, tack på förhand!

Har en 10årig plasma 55vt50 med endel innbränningar idag.

Undvik QN90A, då det är stor risk att du får en IPS panel. Jämförelsen bör istället vara QN95A emot A80J, Hifiklubben hade 30% rabatt under helgen, och det verkar som de fortfarande har detta med koden "MEMBER". Kostnaden blir då 20993:- Du får även lägga till valfri gratisvara ifrån Samsung vid köp, följande erbjuds.

The Frame -32-tums QLED-TV med unik design och ett otal kreativa möjligheter att använda TV:n som bildram för foton och konstverk.
JetBot 80 Robotdammsugare - smidig och kraftfull robotdammsugare som hjälper dig att hålla rent hemma – utan ansträngning.
Galaxy Tab S6 Lite Tablet - Underhållning, lärande, information och uppkoppling till hemmets smarta produkter.

A80J ligger för närvarande på 22990:- , och är ju i de flesta fall det bättre köpet. Samsung är dock att föredra om du använder TV:n mycket under dagtid då du nämnde att du har mycket fönster som släpper in ljus, även direkt mot TVn.

Här har du en sida vid sida jämförelsen mellan LG G1 OLED emot QN95A (Samsung till vänster i testet)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av orrebus:

Har en 10årig plasma 55vt50 med endel innbränningar idag.

Ifall du idag sitter på en VT50-plasma och kan använda den i ditt rum med dessa fönster kommer Sony A90J vara 2-3 ggr ljusstarkare vid SDR medan QN95A kan vara närmare 7–8 ggr ljusstarkare. Sony A80J kommer vara mer lik din VT50 i hur den hanterar reflexer. Samsungs Q9-modeller troligtvis lite bättre på att dämpa men fönster som reflekteras direkt kan komma att ge regnbågsmönster som sprider sig över bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du idag sitter på en VT50-plasma och kan använda den i ditt rum med dessa fönster kommer Sony A90J vara 2-3 ggr ljusstarkare vid SDR medan QN95A kan vara närmare 7–8 ggr ljusstarkare. Sony A90J kommer vara mer lik din VT50 i hur den hanterar reflexer. Samsungs Q9-modeller troligtvis lite bättre på att dämpa men fönster som reflekteras direkt kan komma att ge regnbågsmönster som sprider sig över bilden.

Å andra sidan är det billigaste priset för A90J runt 35.000:- , men det kanske var A80J du menade då det var denna modell trådskaparen nämnde i sitt inlägg?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DeepBlue:

Å andra sidan är det billigaste priset för A90J runt 35.000:- , men det kanske var A80J du menade då det var denna modell trådskaparen nämnde i sitt inlägg?

Ah, missade A80J. Förändrar dock inte rådet.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för mycket bra svar.

A80J jag kikar på, men visst bör även den vara ljusstarkare än min gamla plasma?

Hur är det med inbränningar, tex tv4 yhetsmorgon i fyra timmar i sträck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebus:

Tack så mycket för mycket bra svar.

A80J jag kikar på, men visst bör även den vara ljusstarkare än min gamla plasma?

Hur är det med inbränningar, tex tv4 yhetsmorgon i fyra timmar i sträck?

Den nya loggan är väl bättre, förra var OLED-dödaren som till och med skrevs om i aftonblaskan. Skillnaden mellan Plasma och OLED är att slitaget är kumulativ, så ser du samma ofta så kommer skärmen hålla en lägre tid. Vad en lägre tid är dock ingen som vet men en 3-5 år är väl mest troligt att man kan känna sig säker att få ut.

En highend LCD bör i teorin hålla längre innan den går sönder men det sparas in mycket på komponenter för att försäkra sig om god omsättning.

Permalänk
Medlem

Tack, oh är svårt. Sugen på Oled men "tror" att Qled:en troligen passat bättre pga användningen ifrån övriga familjen. 8h Barnkanalen kan enkelt ske en söndag..... haha

Återigen stor tack för supporten.

Tror ni QN90/95A kommer gå ner mer i pis än de 30% som hifiklubben har idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebus:

Tror ni QN90/95A kommer gå ner mer i pis än de 30% som hifiklubben har idag?

Beror på hur länge du vill vänta?

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att vänta något men önskar en ny tv innan jul iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebus:

Kan tänka mig att vänta något men önskar en ny tv innan jul iaf.

Förvisso har du Black Friday i slutet av November, men har svårt att se QN95A hamna på ett lägre pris än nu. Dessutom får du ju även en gratisvara på köpet, som du kan sälja om du inte vill ha den själv. Hifiklubben erbjuder dessutom 3 års garanti på sina produkter om du registrerar dig som medlem hos dom innan du genomför köpet.

Permalänk
Medlem

Ah jag väntar lite till, mest sugen på OLED. Får skaffa rullgardiner om det blir problem med ljuset. Sen använda alla system för att undvika burn in.

Tack för allas vettiga åsikter!

Permalänk
Medlem

Hej igen,
Nu till storleken, sitter 2,7-2,8m ifrån TV:en men var inne på att skaffa en 77". Nu när jag skissade upp storleken på väggen så blir det inte mycket till övers, dvs för stort.....Med det sagt så är det 65" som gäller tyvärr..

Finns det något bra alternativ som är något större än 65"?

Kommer jag att bli besviken på att "endast" gå ifrån 55" till 65"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebus:

Hej igen,
Nu till storleken, sitter 2,7-2,8m ifrån TV:en men var inne på att skaffa en 77". Nu när jag skissade upp storleken på väggen så blir det inte mycket till övers, dvs för stort.....Med det sagt så är det 65" som gäller tyvärr..

Finns det något bra alternativ som är något större än 65"?

Kommer jag att bli besviken på att "endast" gå ifrån 55" till 65"?

Större är bättre, o 65 är större än 55, gick från 55 till 65 o visst kunde den varit större ändå, men 65 räcker mer än väl..

Permalänk
Medlem

Tack, ja det är sant.

Permalänk
Medlem

Idag fick jag hem min 65" A80J, supernöjd med den. I jämförelse med min gamla 55VT50 plasma så är det en ljuskanon