Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det drabbar 4.3% av de som har sparande i ISK enligt artikeln i aftonbladet så att det skulle drabba "vanliga småsparare" i en större utsträckning är nog ingen större fara.

Jag räknar mig själv som vanlig småsparare. Även flera av mina vänner har över miljonen på sparkontot. Vi är inga rika överklassmänniskor. Vi har bara prioriterat sparande och investering.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

https://www.svensktnaringsliv.se/sakomraden/arbetsmarknadspol...

Och vi ska beskattas mer tycker vänstern…

EDIT: Tänk att de som inte bidrar något kan rösta för att roffa åt sig pengar från de som faktiskt är självförsörjande och jobbar…. Fyfan, jag får lägga ner nu innan jag får en hjärnblödning…

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag räknar mig själv som vanlig småsparare. Även flera av mina vänner har över miljonen på sparkontot. Vi är inga rika överklassmänniskor. Vi har bara prioriterat sparande och investering.

Bra. Man kommer väldigt långt genom att prioritera.

Var tycker du gränsen för småsparare går? Att man har 10 miljoner sparat? 5 miljoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

EDIT: Tänk att de som inte bidrar något kan rösta för att roffa åt sig pengar från de som faktiskt är självförsörjande och jobbar…. Fyfan, jag får lägga ner nu innan jag får en hjärnblödning…

Är inte det rätt så naturligt? Om jag hade varit beroende av bidrag så är jag inte säker på att jag hade röstat för att bidragen skall tas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Att ett tak på 1 miljon inte skulle drabba "vanliga småsparare" är ju bara strunt. En miljon är ingen stor förmögenhet. De verkliga storfräsarna sitter inte ens med pengarna på ISK. Har man väldigt mycket pengar finns det mer finurliga sätt att investera.

Vadå?

Inte för jag har såna pengar, men ändå nyfiken vad som är mer finurligt, enda jag kommer på är att faktiskt flytta härifrån och det är också därför ekonomerna föredrar att man beskattar de tre F; Fattiga, Fastigheter och Fordon eftersom dessa tre inte har möjligheter att flytta härifrån om skattetrycket blir för högt.

Så givet detta så kommer vi få se bl.a. fastighetsskatt, beskattning av sparande för småsparare o.s.v. om ”fel sida” vinner valet nästa år, inga konstigheter där.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Du är rik överklass, klart du ska betala! (bara att inse att du är det vad du än försöker intala dig själv, majoriteten i landet lever från lön till lön)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inaktiv

Kom ihåg att hålla diskussionen extra sansad, modsen letar anledningar att döda ämnet om de känner för det. Nu har den så här långt varit bra men förra gången behövdes det inte mycket mer.

1 miljon kronor är relativt små pengar. Men bättre än de 100 000kr som föreslogs i utredningen innan. Fortfarande inte bra på något vis dock.

Permalänk
Medlem

Jag börjar närma mig miljonen på mitt ISK men inte tycker jag att det är någon väldig summa.
Det räcker ju inte ens till att köpa en bostad i förorterna.

För att komma dit jag är idag har jag levt tråkigare än jag behövt senaste åren och sparat undan en hel del varje månad.
Jag skulle inte rekommendera att offra nuet för att främja framtiden i den mån jag gjort men det passar för mig.

Målet är att äga bostad (hus/radhus) innan 2027. Får hoppas att börsen inte kraschar rejält innan dess annars blir det till att fortsätta lägenhetslivet med allt vad det innebär ännu längre (fyfan).

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jeppe109:

Jag börjar närma mig miljonen på mitt ISK men inte tycker jag att det är någon väldig summa.
Det räcker ju inte ens till att köpa en bostad i förorterna.

För att komma dit jag är idag har jag levt tråkigare än jag behövt senaste åren och sparat undan en hel del varje månad.
Jag skulle inte rekommendera att offra nuet för att främja framtiden i den mån jag gjort men det passar för mig.

Målet är att äga bostad (hus/radhus) innan 2027. Får hoppas att börsen inte kraschar rejält innan dess annars blir det till att fortsätta lägenhetslivet med allt vad det innebär ännu längre (fyfan).

Pengarna du har måste ju räcka till en bra insats så du kan köpa din bostad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Pengarna du har måste ju räcka till en bra insats så du kan köpa din bostad?

Jag vill inte att banken ska äga mig.

Visst kan man anse att det är löjligt och att jag blir förloraren i det hela men jag är av åsikten att om jag inte kan köpa något utan att låna pengar så har jag heller inte råd.

Går ju att leva även om man har hyresrätt ändå så det går ingen nöd på mig tills jag har råd.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Visst kan man anse att det är löjligt och att jag blir förloraren i det hela men jag är av åsikten att om jag inte kan köpa något utan att låna pengar så har jag heller inte råd.

Går ju att leva även om man har hyresrätt ändå så det går ingen nöd på mig tills jag har råd.

Du straffar ju bara dig själv. Men samtidigt är det väl bra att hålla på sina principer.

Skrivet av Nioreh83:

Enligt en SBAB undersökning 2019 var det endast 10% av hushållen som hade 1miljon eller mer i sparkapital.
Så statistiken talar mot dig.
Enligt samma källa hade ca 18% mindre än 10k, eller svarade vet inte.

Sen finns det ju en inte obetydande del människor som tjänar ordentligt med pengar.
Ca 2% liggger ju över 80k i månaden (2019).

Klyftorna är stora samtidigt som övre medelklass lever väldigt gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Beundransvärt ändå. Om fler hade tänkt som du så hade nog inte bostadsmarknaden sett så vansinnig ut som den gör idag.

Får svindel av huspriserna; radhus för 5-6 miljoner i Upplands Väsby är inte ovanligt. Det är ofattbart mycket pengar enligt mig. Sparar man 20 000 kr i månaden tar det 23 år att komma upp i 5,5 miljoner. (Ja med hjälp av börsen går det betydlig fortare, men fortfarande ca 13 år med 8% årlig avkastning). Med inflation och ökade bopriser tar det ännu längre än så för att faktiskt helt äga ett radhus, galet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du är rik överklass, klart du ska betala! (bara att inse att du är det vad du än försöker intala dig själv, majoriteten i landet lever från lön till lön)

Vet inte om du är seriös eller trollar.

Jag, som exempel, spar väldigt mycket. Det är för att jag skjuter upp min konsumtion till förmån för att spara. Att efter något år sitta på en miljon på kontot är inte alls märkligt. Det är oerhört provocerande att få höra att man är "överklass"/"har råd att bli beskattad, då man har pengar", efter att ha skjutit upp sin konsumtion. Inte mitt fel att folk bränner sina pengar på skit.

Är det rätt att jag skall beskattas högre bara för jag valt att inte leva som den genomsnittliga svensken: konsumera, leva från lön till lön och sedan klaga på att man inte har pengar?

Låt folket få göra sina egna val. Vill jag konsumera - låt mig konsumera. Vill jag spara - låt mig spara. Men nej. Man ska bli tvingad att spendera varenda krona, sätta fart på ekonomin och leva från lön till lön. Folk som bryter sig ur systemet skall bli bestraffade, till varje pris. Oerhört frustrerande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jeppe109:

Det är på ett sätt beundransvärt på ett sätt men tankesättet håller inte riktigt med modern ekonomi. Tyvärr straffar man ju mest sig själv i och med den stora värdeökningen som sker och lär fortsätta uppåt. Risken är ju att man förlorar stora mängder pengar på att inte köpa in sig när man kan, när värdeökningen har varit så stor den senaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urken:

Är det rätt att jag skall beskattas högre bara för jag valt att inte leva som den genomsnittliga svensken: konsumera, leva från lön till lön och sedan klaga på att man inte har pengar?

Jag håller med dig, jag vill bara lyfta fram att de som politiker menar när de retoriskt pratar om ”de rika”, det är helt normala medelklass-människor, d.v.s. du och jag.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urken:

Jag, som exempel, spar väldigt mycket. Det är för att jag skjuter upp min konsumtion till förmån för att spara. Att efter något år sitta på en miljon på kontot är inte alls märkligt.

Det är inte alla som kan spara ihop till en miljon efter ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är inte alla som kan spara ihop till en miljon efter ett år.

Vi får hoppas att han menade något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urken:

Jag, som exempel, spar väldigt mycket. Det är för att jag skjuter upp min konsumtion till förmån för att spara. Att efter något år sitta på en miljon på kontot är inte alls märkligt. Det är oerhört provocerande att få höra att man är "överklass"/"har råd att bli beskattad, då man har pengar", efter att ha skjutit upp sin konsumtion. Inte mitt fel att folk bränner sina pengar på skit.

Låt folket få göra sina egna val. Vill jag konsumera - låt mig konsumera. Vill jag spara - låt mig spara. Men nej. Man ska bli tvingad att spendera varenda krona, sätta fart på ekonomin och leva från lön till lön. Folk som bryter sig ur systemet skall bli bestraffade, till varje pris. Oerhört frustrerande.

Jag håller med om mycket du skriver, men att spara mellan 40-80k i månaden (1 mil på 1-2år) är väl knappast något "medelklassen" klarar av...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Urken:

Alla jag känner som inte sparar gör det inte för att de inte kan, det har inget med konsumption att göra, utan snarare att de är lågavlönade och har familj, t ex. Eller som jag, jag var sjukskriven större delen av min 20-årsålder och jag har levt väldigt mycket på försörjningsstöd och då finns det liksom inte så mycket att spara. Visst är överkonsumption vanligt (och belåning till det) men att du säger att det inte något konstigt att sitta på en miljon på konton efter något år säger väldigt mycket om dig, och du kan inte tala för gemene man om du verkligen tycker så.

Och till er som säger att man inte får så mycket för en miljon i dagens Sverige: Herre min je vad fel ni har och jag tycker absolut att man ska skatta skiten ur er.

Och en annan grej: Kan vi inte skippa alla dessa diskussioner i den här tråden? De återkommer ibland. Kanske starta en ny tråd där vi kan moralisera fritt och då kan jag undvika den tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Enligt en SBAB undersökning 2019 var det endast 10% av hushållen som hade 1miljon eller mer i sparkapital.
Så statistiken talar mot dig.

Jag vet inte vad statistiken har för roll i det hela? Så bara för att inte alla sparat lika hårt och länge som jag så är jag inte en småsparare? Jag har gjort precis som man blir lärd och alltid haft ett hälsosamt sparande. Jag lever snålt i en liten etta och lägger undan varje månad, och det tycker inte V om. Nu ska man straffas. För jag är inte en vanlig liten människa längre? Som någon annan var inne på, detta är djupt provocerande.

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Alla jag känner som inte sparar gör det inte för att de inte kan, det har inget med konsumption att göra, utan snarare att de är lågavlönade och har familj, t ex. Eller som jag, jag var sjukskriven större delen av min 20-årsålder och jag har levt väldigt mycket på försörjningsstöd och då finns det liksom inte så mycket att spara. Visst är överkonsumption vanligt (och belåning till det) men att du säger att det inte något konstigt att sitta på en miljon på konton efter något år säger väldigt mycket om dig, och du kan inte tala för gemene man om du verkligen tycker så.

Och till er som säger att man inte får så mycket för en miljon i dagens Sverige: Herre min je vad fel ni har och jag tycker absolut att man ska skatta skiten ur er.

Och en annan grej: Kan vi inte skippa alla dessa diskussioner i den här tråden? De återkommer ibland. Kanske starta en ny tråd där vi kan moralisera fritt och då kan jag undvika den tråden?

1 miljon är ingen summa som är svår att uppnå på något decenniums sparande med en genomsnittslön med hjälp av ränta på ränta.

1 miljon kr är inte mycket pengar rent objektivt, gör att man kanske klarar sig max 7-8 år om man inte har inkomst eller stöd i form av bidrag förutsatt att man lever snålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag vet inte vad statistiken har för roll i det hela? Så bara för att inte alla sparat lika hårt och länge som jag så är jag inte en småsparare? Jag har gjort precis som man blir lärd och alltid haft ett hälsosamt sparande. Jag lever snålt i en liten etta och lägger undan varje månad, och det tycker inte V om. Nu ska man straffas. För jag är inte en vanlig liten människa längre? Som någon annan var inne på, detta är djupt provocerande.

Utan att uttala mig om var gränsen går så är det ju ganska självklart att gränsen dras någonstans, för att kunna avgöra det behöver du kolla på data. Inga konstigheter alls. Hur länge eller hur hårt någon har sparat har ingen betydelse för var man drar gränsen, det är beloppet som avgör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Utan att uttala mig om var gränsen går så är det ju ganska självklart att gränsen dras någonstans, för att kunna avgöra det behöver du kolla på data. Inga konstigheter alls. Hur länge eller hur hårt någon har sparat har ingen betydelse för var man drar gränsen, det är beloppet som avgör.

Ja det förstår ju jag med. Men att hävda att en gräns på 1 miljon inte drabbar några vanliga småsparare är det jag reagerar på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av luc89:

Beundransvärt ändå. Om fler hade tänkt som du så hade nog inte bostadsmarknaden sett så vansinnig ut som den gör idag.

Får svindel av huspriserna; radhus för 5-6 miljoner i Upplands Väsby är inte ovanligt. Det är ofattbart mycket pengar enligt mig. Sparar man 20 000 kr i månaden tar det 23 år att komma upp i 5,5 miljoner. (Ja med hjälp av börsen går det betydlig fortare, men fortfarande ca 13 år med 8% årlig avkastning). Med inflation och ökade bopriser tar det ännu längre än så för att faktiskt helt äga ett radhus, galet!

Att köpa en bostadsrätt som många radhus faktiskt är, är rena lurendrejeriet. Ja 5-6 miljoner för ett radhus som aldrig kommer bli din är ren vansinne. Bostadsrätter borde inte vara dyrare än 1-3 mille. Just för att man äger exakt 2-4% (vilket också oftast står i det finstilta vid köp av just en bostadsrätt). Därav är man en ren idiot enligt mig om man faktiskt trycker in hela sin besparing i just en bostadsrätt för 5-6 miljoner. En bostadsrätt som aldrig kommer bli din oavsett om du köper den rätt av eller inte för du kan bara äga 2-4% av en bostadsrätts fastighet, vansinne. De flesta bostadsrätter skriver just det i det finstilta, du får bara 2-4% av ägandet för 3-5 miljoner eller mer därefter skall du även betala 5000-6000 eller mer i hyra också = lurendrejeri så det skriker om det. Köp ett hus istället och du kommer äga den till 100% när du betalt av den. Bostadsmarknaden i Sverige är sjuk, så sjuk att man börjar överväga att flytta utomlands och på allvar jobba på distans =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

En taktik jag försökt lära många som "aldrig har pengar" är att "sparandet" sker först inte sist.
Dvs så lite som 100kr i månaden går först till sparande, inte den ev sista 100ingen man har kvar i slutet av månaden.
Med det tankesättet kan vilken ensamstående förälder som helst få upp ett bra sparande.
Jag syftar då på att man sparar i en fond och inte på bankkontot, 100kr kan vem som helst avvara tom alkisen på parkbänken.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meathim:

Det är ju såna som du som vi andra skattebetalare omfamnar. Hellre ge dig en dräglig sjuklön än att dumpa pengarna i form av bistånd till andra @anon134512. De flesta jag känner bränner pengar på semesterresor och skit (inklusive jag). Har haft 10 hundår och slitit och kämpat /dryga 3500 övertidstimmar, men med barn och radhus så kan jag inte spara lika mycket längre. Tog ju 10 år att få ihop miljonen, men det jag hade haft 6-7 miljoner om jag hade varit på börsen. Så kan det bli och jag är inte bitter.

Varför ska vi skattas till döds bara för att du är sjuk? Hade det varit i andra länder hade din familj fått ta hand om dig för att du ska överleva. Nu ska du vara tacksam att vi som är friska stöttar dig. Även ekonomiskt bistånd från socialen kommer från oss skattebetalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Du är en ovanlig människa och nåde om du når FIRE. Jag säger dig, det är alltid den svenska avundsjukan. Om folk skulle sluta bränna sina sista stålar på krogen och semesterresor så skulle vi ha ett sundare samhälle. Ann Wibble om en årslön på banken är ju i minsta laget. Till er alla som inte sparar, vad är det som hindrar er? Vill ni verkligen att om ni hamnar mellan jobb och arbetsförmedlingen kräver att du ska söka jobb i hela landet. Rycka upp familjen med rötterna och flytta till Dorotea bara för att de råkade söka någon person med din kompentens? Vägrar du så drar de in a-kassan. Nä.. svenskarna måste ha lite frihet.. ta eget ansvar. Kan man inte spara 10% av sin lön så har man för höga utgifter. Man kanske inte har råd med spelet, eller streamingtjänsten. Dra inte på er en massa prenumerationer som suger ut pengar, månad efter månad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Det är ju såna som du som vi andra skattebetalare omfamnar. Hellre ge dig en dräglig sjuklön än att dumpa pengarna i form av bistånd till andra @Sprengdpanda. De flesta jag känner bränner pengar på semesterresor och skit (inklusive jag). Har haft 10 hundår och slitit och kämpat /dryga 3500 övertidstimmar, men med barn och radhus så kan jag inte spara lika mycket längre. Tog ju 10 år att få ihop miljonen, men det jag hade haft 6-7 miljoner om jag hade varit på börsen. Så kan det bli och jag är inte bitter.

Varför ska vi skattas till döds bara för att du är sjuk? Hade det varit i andra länder hade din familj fått ta hand om dig för att du ska överleva. Nu ska du vara tacksam att vi som är friska stöttar dig. Även ekonomiskt bistånd från socialen kommer från oss skattebetalare.

Sjuklönen behöver höjas i Sverige, det håller jag med om. Staten prioriterar inte allt rätt. Statskassan är stor och det är inte nödvändigtvis biståndet man måste plocka ur. Marie och andra med sjuklön, förtjänar även dom ett drägligt liv.

Det finns dock de runt i världen som har det otroligt mycket värre än människor med sjuklön i Sverige och därför behövs biståndet.

Att vi betalar hög skatt för att andra är sjuka, har jag noll problem med. Jag betalar gärna hög inkomstskatt så att människor med sjuklön ska få pengar. Det är ett samhälle vi bor i och vi som har det bra, har en moralisk skyldighet att hjälpa de som har det sämre ställt, med skatt. Det är så den svenska modellen har fungerat länge, och ska fortsätta fungera. Men detta är nog inte rätt ställe att diskutera det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Ja det förstår ju jag med. Men att hävda att en gräns på 1 miljon inte drabbar några vanliga småsparare är det jag reagerar på.

Räknar med att sonen har en mille när han är 18. Han är 3 idag. =P Men all barnbidrag och sånt sparas i fonder. Har bett släkten köpa EN julklapp och en födelsedagspresent. Vill man ge mer så får man dumpa in pengar i hans fondkonto. Vill inte ha en massa plastskit som bara tar upp plats.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Sjuklönen behöver höjas i Sverige, det håller jag med om. Staten prioriterar inte allt rätt. Statskassan är stor och det är inte nödvändigtvis biståndet man måste plocka ur. Marie och andra med sjuklön, förtjänar även dom ett drägligt liv.

Det finns dock de runt i världen som har det otroligt mycket värre än människor med sjuklön i Sverige och därför behövs biståndet.

Att vi betalar hög skatt för att andra är sjuka, har jag noll problem med. Jag betalar gärna hög inkomstskatt så att människor med sjuklön ska få pengar. Det är ett samhälle vi bor i och vi som har det bra, har en moralisk skyldighet att hjälpa de som har det sämre ställt, med skatt. Det är så den svenska modellen har fungerat länge, och ska fortsätta fungera. Men detta är nog inte rätt ställa att diskutera det.

Den är stor, men den är inte oändlig. Så mer pengar till sjuka och fattigpensionärer. Enklast vore om pensionen blir skattefri. Man räknar ut hur mycket skatten är från tjänstepension och allmänpension och sen får man helt enkelt återbäring på hela skatten. Ett tack från oss unga till de som byggt upp det här landet vi lever idag.