Köpa dator, ~12000 pix, behöver hjälp tack.

Permalänk

Köpa dator, ~12000 pix, behöver hjälp tack.

Jag är medveten om att det finns 0.5 miljoner likanande trådar, men då det handlar om så mycket pengar vill jag få ett lite mer specifikt svar om möjligt.

Jag hade inte planerat att köpa ny burk förens till års-skiftet, men det hände så att jag har fått möjlighet att bli "sponsrad" med 6.5 lakan om jag köpen innom 4veckor från nu...

Som sagt, jag har inte vairit inne på att köpa förens om ett bra tag så jag har 0 koll på hur marknaden ser ut osv. Så om någon skulle vilja plocka ihop en burk för ca 12000 utan kylning och görna kortfattat motivera varför just dessa komponenter blir valda. Sedan också; är det lönt att köpa burk nu, eller kommer det komma jätte mycket skoj skit om en månat, så att man borde vänta?

Tack så mycket på förhand!

P.S. Datorn kommer iaf tillbörjan att använda fläktar och överklockas lite granna, den ska vara byggd för att palla att överklockas, även om jag kanske inte kommer att göra det frånbörjan. Så om ni orkar kan ni ju skriva hit vilka fläktar ni rekomenderar.
D.S.

EDIT: spelar ingen roll vilket märke på prollen...

//GejmZ

Permalänk
Medlem

Det är aldrig lönt att köpa dator, för det kommer alltid nya prylar och de går alltid ned i pris...

Du säger förresten att du har noll koll på marknaden, men vill ändå ha en AMD? Som jag ser det vinner AMD som budgetval, men lägger man 12.000 kan Intel mycket väl vara en god idé.

Kolla andra trådar för tips, det finns miljarder andra som ska köpa datorer för 10-15 lakan.

Permalänk

Tack för svaret. Mjo du har rätt, jag säger emot mig själv där. Men visst jag kan nog tänka mig en intel, men jag tänkte om man får en billigare prolle kan man lägga mer kosing på minne, gfx osv.

Jo, jag såg en sådan tråd, men då fick han som frågade svaret i ett pm... :/

Permalänk
Medlem

Jaja. Köp en barton 2500, en kylare som låter som lite som möjligt (men är tillräcklig för dina eventuella överklockningskrav), ett Abit NF7-S eller kanske Epox 8-RDA+, 2x256 mb TwinMOS-Winbond, valfritt chassi plus relativt tysta fläktar (zalman?), valfri hårddisk (utom WD som kan strula med nforce2) och ett så bra grafikkort du har råd med?

Permalänk

Tack för tippset! Ska leka runt lite på db och se vad jag får fram så skriver jag dit det har!

Här är den: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=24769

så, tips förslag mottages mer än gärna! /speciellt vad gäller tillbehör som behövs för att sätta ihop allt sammans, t.ex. behövs de där skruvarna jag valde till? Och kablar osv.

EDIT: ändrade lite i kundvagnen

Permalänk
Medlem

Chassi: Chieftec miditower, ~1000 kr:-
Mobo: Abit Nf7-s. ~1000:-
Prolle: xp2500+ barton, ~800:-
Minnen: 2*pc3200 twinmos m winbond, ~1000:-
Grafikkort: Radeon 9700, ~3000:-
CD-rom, brännare mm, ~1000 kr:-
Skärm: Viewsonic P95f+ eller Samsung 959nf, ~3000:-
Hårddisk: valfri 120 gb, ~1000:-

Detta är vad jag kommer på nu, kan ha glömt något.
Priserna är mycket ungefärliga och tagna efter vad jag tror att prylarna kostar.
Är iaf på ett ungefär vad jag skulle tagit om jag skulle köpt dator i dagsläget.

Permalänk

Fint förslag Nisse19, stämmer ju ganska bra med den jag plockade ihop på db, så då kanske jag inte är helt ute och cyklar. Behöver dock ingen skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [[GejmZ]]
Fint förslag Nisse19, stämmer ju ganska bra med den jag plockade ihop på db, så då kanske jag inte är helt ute och cyklar. Behöver dock ingen skärm.

Det förändrar ju saken lite. Vill du inte lägga resterande pengar på annat kan du ju alltid byta
upp dig till ett 9800 pro och ta en till, alternativt en större, hårddisk.

Permalänk

Japp, jag editerade in min kundvagn i ett tidigare inlägg, jag tog ett 9800 och 1024mb ram.

Funderar på att byta chassi till: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SWEEXXEXS

hur mycket ström kommer jag att behöva? Räcker 300W?

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera det chassit du valt. Mycket tunn plåt samt vassa kanter. Skar mig ett antal gånger när jag höll på med det.
Dessutom får du en hyffsat mycket bättre nätdel med en chef.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Köper du minnena som ligger i kundvagnen kommer du inte kunna klocka speciellt mycket eftersom de är specade till den fsb:n du kommer köra som standard. I stället skulle jag tagit ett pc3200 med winbond-kretsar. Förutom kylaren som jag inte vet något om, så tycker jag det ser riktigt bra ut. Du vet väl också att du har två st chassin i kundvagnen?

Permalänk
Medlem

Antec LANBOY-EC Aluminium 350W True Power ATX (AMD&P4 OK) 1199 kr

Western Digital Caviar XL WD1200JB 120Gb 7200rpm Special Edition (OBS! 8Mb cache!) UDMA100 IDE X 2 = 2148 kr

TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC2700/DDR333 184pin 333MHz CAS2 (AMD OK) X 2 = 1858 kr

Abit NF7-S rev 2.0 !!! nForce2 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM ATA133 LAN Firewire USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX 1049 kr

AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA 849 kr

Hightech Excalibur ATI Radeon 9800Pro 128Mb DDR DVI TV-out Retail AGP 4299 kr

LITE-ON LTR-52246S CD-RW 52x24x52x Burn Proof Retail intern IDE 529 kr

Summa;

11931 kr + 299 kr frakt. Alla priser är från Datorbutiken.

Permalänk

Är Hightec Excalubur bättre än Hercules?

Efter lite mer tweaking: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=24784

w0x, det blev ju ganska likt min, fast jag har lite mer "stuff" utöver det du skrev.

Ni ska veta att hjälpen är ENORMT uppskattad! Tack tack!

Permalänk
Medlem

Nu är jag nöjd, men garderar mig mot att jag inte vet hur kylaren presterar.
Skulle dessutom gärna se att du tog minnena med winbondkretsar om du tänkt klocka mycket.
Är lite nyfiken bara, vad innehåller verktygssatsen och vad ska man med den till?

Permalänk

Köp Sapphire istället för HIS. Klockar bättre och är bra mkt stabilare.

Permalänk

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=24790

med winbond kretsar

Haha, jadu, verktygssattsen... Ingenaning om vad den kan innhehålla Blir ju mitt första kompletta bygge, så jag tänkte att den kanske skulle komma att behövas, men får se om jag inte skiter i den

Du du tvekar på kylningen, är det om jag ska överklocka? Eller är det tveksamt om det kommer att räcka för spel, ocklockad?

Permalänk
Medlem

Jag är osäker på kylaren eftersom jag inte vet något om den.
Läs gärna lira tester av den först. Orkar du inte det kan du alltid satsa på ett säkert kort, nämligen en Aplha PAL 8045. Kostar inte mycket mer heller.
Tycker att det annars ser mycket bra ut och du kommer säkert bli nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag tror mig ha sett relativt dåliga omdömen om den där kylaren i recensioner...

Grafikkortet är onekligen bra, men du får mer värde för pengarna om du köper ett 9700 eller så.

Chassit har lucka, så du behöver inte lägga flera hundra extra på att få silvrig dvd. Tror för övrigt det ingår skruvar till fläkten, och antagligen även till chassit, men det är 9 spänn, så whatever...

Permalänk

Aplha PAL 8045 är ju utan fläkt, så något förslag på vad man bör stoppa i den?

Bytte från Hercules till Sapphire.

EDIT:

"
NF7-S Rev1.1- ( NOTE 1)

NOTE 1 : When installing the standoff washer, it could possibly touch the surface mount resistors close to the motherboard hole. A possible solution would be cutting a part of washer using a set of nippers or cutting pliers to provide clearance. Due to these issues, we consider the use of the PAL8045 on this board a "Use at your own risk application."

fast då har ju jag rev 2.0 men det finns inte ens med på listan över kompitabla mobos...

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog hellre satsa på någon annan då.

db har inte så extremt bra kylare. Gtek är mycket bättre, exempelvis. Om du ska beställa fläktar och sånt är de som regel billigare på det också.

Permalänk
Medlem

Är övertygad om att Alphan passar på mobot.
Vad gäller fläkt till den så gör enermax bra fläktar med justerbart varvantal.
Har en själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silfo
Jag skulle nog hellre satsa på någon annan då.

db har inte så extremt bra kylare. Gtek är mycket bättre, exempelvis. Om du ska beställa fläktar och sånt är de som regel billigare på det också.

Menar du att Alpha PAL 8045 inte är en bra kylare?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silfo
Jag skulle nog hellre satsa på någon annan då.

db har inte så extremt bra kylare. Gtek är mycket bättre, exempelvis. Om du ska beställa fläktar och sånt är de som regel billigare på det också.

Det stämmer nog, men det vore väldigt smidigt att kunna få beställa allt från samma leverantör.

Permalänk
Medlem

Ja, kollade gtek. De har väl inte direkt bättre utbud. Men det är iaf bättre att kolla upp produkter där än på db, som knappt har nån info...

Permalänk

hmm, jag tar kanske en Alpha pal iaf, kombinerad med Papst 8412NGL det gick att läsa gtek att det skulle kunna kyla vad som hälst :/

Permalänk
Medlem

Låter nästan som du tror att Alphan är dålig.
Det är den inte kan jag tala om.

Permalänk

Nej, jag tror snarare tvärt om, men blev tveksam då jag läste att den kanske inte skulle passa, men fungerar det för dig, lär det väl göra det för mig också Känns riktigt bra nu med burken! Super najs Tack så mycket för all hjälp! Beställer kanske senare ikväll eller imorgon ifall någon skriver och klagar på den Hur lång tid tar det innan varor som är "På väg" kommer till db och sedan till mig, gissar att det är olika men kännar mig manad att fråga iaf?

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=24798 <- summa kardemumma

EDIT: vetefan vad det där filtret gör där, det ska iaf inte med då jag beställer

Permalänk
Medlem

Du måste nog ha missförstått mig. Kanske var otydlig, men jag har inte det mobot du tänkt beställa. Är ändå ganska säker på att det passar för jag har för mig att jag läst att andra med det mobot använt den kylaren.
Du borde nog kolla upp det så att du är helt säker innan du beställer.
Fråga i kylningsforumet, där är det säkert någon som vet säkert.

Permalänk

Jo, jag missförstod, men skit samma, det står ju inte att den INTE passar, utan att det kan krångla lite, men det kan vara fixat till rev 2.0 också, vem vet. Kylaren verkar ju f.ö. vara en av de bättre, så jag tror jag sattasar på att köpa den iaf.