Visual Studio .designer-filer och Git problem

Permalänk
Medlem

Visual Studio .designer-filer och Git problem

Jag underhåller en Winforms applikation skriven i VB.NET. Men dessa .designer-filer som genereras av VS (för UI'et) är ett elände att underhålla eftersom de autogenereras och ställer till det lite vid diffar när man använder GIT.
Nån som har några spontana tips hur man ska göra det här "mindre eländigt"? Jag sitter i skrivande stund i ett läge där jag ändrar ett objekt i UI'et men utseendet förändras på ett helt annat p.g.a designer-förändringar (som i princip är helt omöjlig att diffa mot föregående version).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Det går inte bara att köra .designer i gitignore? Eller om det är en output den spottar ut UIt i, ignore på hela den mappen om det bara är en output.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

De behövs eftersom de innehåller ui’t så de kan inte ignoreras.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

De behövs eftersom de innehåller ui’t så de kan inte ignoreras.

Från vad jag läst så rekommenderas det att endast en person redigerar de åt gången.

https://www.reddit.com/r/git/comments/997frb/handling_merge_c...

Permalänk
Avstängd

De ska väl inte vara med i incheckningen, istället får byggpipelinen bygga dem för release när det är dags, och alla utvecklare får generera dem lokalt för utveckling.