Därför gör EIZO annorlunda skärmar

Permalänk
Melding Plague

Därför gör EIZO annorlunda skärmar

En skärm kan vara mycket mer än bara bildyta. Teknikgurun Per Hertz förklarar ergonomi, flimmer och färgkorrekthet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Per ”Hertz” rätt man på rätt plats :D, vissa kan aldrig få nog av hertz

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Självklart sk VD:n för ett skärmföretag heta Per Hertz, vad kommer härnäst, Nintendos chef heter Bowser.....åh fan.

Permalänk
Medlem

Men herr Hertz kan visst inte leverera tillräckligt många Hertz.

Namnet är väl ganska säkert taget, liksom Winsth som är chefsekonom för Nordea. Verkar vara en del som "gifter sig" med arbetet..

Sen när det gäller artikeln var den rätt lång och kändes mycket som en annons för EIZO.

Permalänk
Medlem

Kul att eizo får en artikel.

Något som jag uppskattar är att Eizo är att de har skärmar med flera upstream usb-portar.
Det gör att man kan använda skärmarna som KVM-switchar, något som är relativt ovanligt och väldigt trevligt för oss som har flera skrivbordsdatorer.

Permalänk

Minns mina två tidiga plattskärmar och de var faktiskt EIZO som andades kvalitet och kändes rejäla. Inställningsmöjligheterna i höjd och vinklar var också trevliga att ha. Sedan dess har det hänt en hel del inom skärmar riktade mot oss vanliga dödliga.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Haha.

Herr Hertz.
Är han ens sakkunnig eller är han bara headhuntad i PR-syfte?

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av bobbish:

Haha.

Herr Hertz.
Är han ens sakkunnig eller är han bara headhuntad i PR-syfte?

Per Hertz är en riktig legendar i skärmbranschen och kunnig som få. The real deal.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Hjälpsam

Klarar mig fint med 60 fps.
TN åker bort, för mig är IPS ett krav.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Namnet är väl ganska säkert taget, liksom Winsth som är chefsekonom för Nordea. Verkar vara en del som "gifter sig" med arbetet..

Sen när det gäller artikeln var den rätt lång och kändes mycket som en annons för EIZO.

Lämnar han branschen skulle han passa ypperligt hos en viss biluthyrningsfirma…

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hade en gammal CRT från Eizo som spöade skiten ur alla andra jag sett, lyckades knipa den när äldre hårdvara skulle slängas vid en arkitektfirma och tror att nypriset då låg på runt 10papp.

Kul att Eizo jobbar så för man har alltid höjt på ögonbrynen lite när man sett priserna på vissa av deras produkter.

Permalänk
Medlem

Säkert sjukt jobbigt för honom att han har det namnet i den branschen. Han måste vara otroligt trött på att man hänger upp sig på hans namn.

Permalänk
Medlem

Hade en proffs-kalibrerad Eizo med keps när jag jobbade som webbutvecklare i slutet av 90-talet. Sjukt bra skärm på den tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Har använt Eizo sedan 1992, då CRT, men min senaste blev faktiskt en Samsung, deras flaggskepp, men den slår inte Eizo på möjligheterna till inställningar i höjd och sidled, däremot är den otroligt jämn över hela skärmen precis som Eizo.
Alla mina Eizo förutom de tidigaste CRT har haft väldigt bra möjligheter till inställningar i höjd och sidled out of the box.

Jag har aldrig förstått mig på race efter antal lysande prickar per sekund, vad hjälper det att skärmen har en frekvens på 144hz om den ändå inte byter till korrekt färg utan stannar halvvägs för att simulera högre frekvens?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nånting speciellt med Eizos skärmar.

Har två uråldriga 24" Coloredge men varje gång man sätter sig vid nån av dem så ser allting bara jäkligt bra ut. Inte säkert att det är korrekt eller ens bra färger längre, men det känns bra. Bättre än 15 år nyare skärmar i många fall. Att de sen är byggda för att kunna användas för björnjakt gör inte saken sämre... och de tar bra vga-signal med bravur vilket långt från alla lcd-skärmar gör.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Förr i tiden köpte företag bra skärmar. Idag upplever jag mer att leta fram de vettiga billigaste skärmarna ni kan hitta i storlek 27". Köp 3st såna till den kommande arbetaren. Priset kanske hamnar runt 6000kr. Och arbetaren blir skapligt nöjd.
Vad kostar det om man skulle välja Eizo och då inte budgetmodellerna utan några bättre?

*edit*
Nu beror det på vad man jobbar med. Den som jobbar med grafisk design på jobbet har inga skitskärmar, men vi utvecklare har det. Och vad jag har sett när jag har besökt hur många företag som helst, är att utvecklare och tekniker brukar ha skitskärmar. Vissa har dock någon dyrare skärm som är inköpt runt år 2012.

Permalänk
Inaktiv

Det går bra med en Samsung 32 tum TV den är tillräckligt färgäkta för video med ett bra 10 bit kort

Permalänk
Medlem

16:10 FTW!

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Klarar mig fint med 60 fps.
TN åker bort, för mig är IPS ett krav.

Same, lägg till 16:10

Permalänk
Medlem

Ofta han heter Hertz… 😂

Hade Eizo på gamla goda tjock-skärms tiden det var bra grejer det 🤓

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hm, ett råd var "Undvik också att sitta mot ett fönster då detta kommer att ge stora variationer i kontrast gentemot skärmen, vilket tröttar ögonen", men hur är det då med tjejen på översta bilden, skydden motverkar väl inte helt den negativa effekten.

Det var länge sedan jag hade Eizo, inte sen Led kom, kanske läge att ta med dessa i övervägandet nästa gång. Har behov av kalibrerat färgkorrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Kanske inte kom till slutet av artikeln?

Sponsras av EIZO

Denna artikel produceras i samarbete med Eizo, som betalar för publiceringen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Istället för att sänka ljusstyrkan för att inte trötta ut ögonen med onödigt helvita fönster så är det mycket bättre att köra svart tema, då är det bara det nödvändiga som faktiskt lyser, alltså text o bilder. Så själv kör jag svart tema ööverallt med max ljusstyrka, även på min 55" OLED mitt i natten.
Frågan är förresten när Eizo kommer gå ifrån IPS? Dess låga kontrast gör dom ju ganska mediokra för bildhantering imo.

Permalänk
Medlem

Intressant hur mycket herr Hertz pratar om flimmer också. Jag håller ju med honom, flimmer är asfult, medans många här på Sweclockers gärna kör black frame insertion för att få ökat flimmer o mindre motion blur. Fifan säger jag, våga vägra all typ av aliasing!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Lämnar han branschen skulle han passa ypperligt hos en viss biluthyrningsfirma…

Ja det är så man blir avis 😔

Permalänk
Medlem

Varför slutade Eizo med VA-paneler? Jag är för mycket kontrastnörd för att vilja ha IPS. Jag har en gammal Eizo med VA (ev2333w) som jag är mycket nöjd med, men när jag skulle uppgradera min primära skärm härom året hade de bara IPS att välja på. Så det fick bli ett annat märke.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

"Överkanten av bildytan på skärmen skall justeras strax under ögonhöjd i en vågrät, linje vilket gör att man tittar något nedåt på bildytans mitt."

Jag har alltid undrat varför man ska ha skärmen just så? Intuitivt skulle jag tro att det bästa vore att ha skärmen så att man tittar spikrakt framåt och kan hålla huvudet rakt. Är det någon som kan svara på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

"Överkanten av bildytan på skärmen skall justeras strax under ögonhöjd i en vågrät, linje vilket gör att man tittar något nedåt på bildytans mitt."

Jag har alltid undrat varför man ska ha skärmen just så? Intuitivt skulle jag tro att det bästa vore att ha skärmen så att man tittar spikrakt framåt och kan hålla huvudet rakt. Är det någon som kan svara på detta?

Det handlar om att det är lättare att titta neråt för ögonen du blir mer avslappnad då i ögon/huvud/nacke, för att titta lite snett uppåt kommer muskler dra i ögonen/nacken när du tittar på övre delen av skärmen, vilket kan bli ansträngt.

Visa signatur

AMD 7800X3D // Geforce RTX 4080 // 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem

EIZO ligger i en egen liga, har fortfarande en skärm som jag gav 15k för 2007 som rullar än idag. De konkurrerar mot NEC på sjukhus och liknande.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

EIZO ligger i en egen liga, har fortfarande en skärm som jag gav 15k för 2007 som rullar än idag. De konkurrerar mot NEC på sjukhus och liknande.

Hur är det att spela på en sådan?