Galax gör Lego-kompatibla DDR5-minnen

Permalänk
Melding Plague

Galax gör Lego-kompatibla DDR5-minnen

Galax kombinerar datorbygge och Lego-bygge med en uppsättning minnen prydda med de klassiska danska plastklossarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Några viktiga frågor.

1. Om man sätter fler än en minnesmodul i sitt moderkort och vill bygga lego över flera moduler genom att bygga en basplatta eller liknande, finns det något standardavstånd mellan minnesmoduler som gör att det alltid kommer fungera? Eller ska man räkna med att man bara kan bygga på modulerna en och en?

2. Finns det kanske något sätt att justera modulerna lite i sidled för att kunna kompensera mot eventuella skillnader mellan korrekt "pluppavstånd"?

3. Går det att köpa Legoklossar i Noctuabrunt?

Permalänk
Inaktiv

Jag tänkte direkt på en Pci-E brygga i Lego, men min främsta undran är varför just Danmark har Kina som enda marknad.

Permalänk
Medlem

but... why?

Visst är lego asroligt, men inte tillsammans med datorbygge. Men förvisso så prioriterar jag funktion över utseende och andra kan ju ha mer balanserad syn

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hedersmedlem

Stor chans att det verkligen är danskt lego. Det är garanterat kina-lego, Lepin tror jag det heter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Jag tror jag missat syftet med detta, kan någon förklara för mig?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Kanske inte är att rekommendera legobyggen för folk med towerkylare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Stor chans att det verkligen är danskt lego. Det är garanterat kina-lego, Lepin tror jag det heter.

Kan det vara dom som blev stämda? https://www.expressen.se/dinapengar/legos-skona-seger-over-ki...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av anon336981:

Jag tänkte direkt på en Pci-E brygga i Lego, men min främsta undran är varför just Danmark har Kina som enda marknad.

finns typ hur många kinesiska pirat legokloner som helst.

troligen är dessa inte licensierade av lego utan bygger på någon av de kinesiska piratvarianterna och därför kan inte säljas utanför kina då Lego har typ patentet på legodesignen i hela världen och kina är ända lands som inte verkar bry sig om patentregler.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

finns typ hur många kinesiska pirat legokloner som helst.

troligen är dessa inte licensierade av lego utan bygger på någon av de kinesiska piratvarianterna och därför kan inte säljas utanför kina då Lego har typ patentet på legodesignen i hela världen och kina är ända lands som inte verkar bry sig om patentregler.

Legoklossar är inte skyddade av patent sedan länge. Andra företag kan inte kopiera till exempel figurer, byggsatser eller andra saker som skyddas under design, men klossarna är inte skyddade.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av pv2b:

Några viktiga frågor.

1. Om man sätter fler än en minnesmodul i sitt moderkort och vill bygga lego över flera moduler genom att bygga en basplatta eller liknande, finns det något standardavstånd mellan minnesmoduler som gör att det alltid kommer fungera? Eller ska man räkna med att man bara kan bygga på modulerna en och en?

2. Finns det kanske något sätt att justera modulerna lite i sidled för att kunna kompensera mot eventuella skillnader mellan korrekt "pluppavstånd"?

3. Går det att köpa Legoklossar i Noctuabrunt?

1. DET är en bra fråga jag själv ställde mig när vi skrev denna! Man skulle kunna göra riktigt häftiga grejer med en platta på 4 x 18.

Skrivet av Überklass:

Stor chans att det verkligen är danskt lego. Det är garanterat kina-lego, Lepin tror jag det heter.

Lepin-kompatibla DDR5-minnen låter inte lika coolt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jacob:

1. DET är en bra fråga jag själv ställde mig när vi skrev denna! Man skulle kunna göra riktigt häftiga grejer med en platta på 4 x 18.

T.ex. bygga en minneskylare av Lego Technic-delar. Därav frågan om Noctuabruna klossar.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av pv2b:

T.ex. bygga en minneskylare av Lego Technic-delar. Därav frågan om Noctuabruna klossar.

Close enough?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Se på fan... Jag trodde det var omöjligt att stämma kinesiska företag för detta. Det är ju typ halva deras business att bara sno saker rakt av och göra billiga kopior och sedan vara mer eller mindre omöjligt att få bort dessa.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem

Nice! Matchar också att Noctua är lite okonsekventa i nyansen av sin bruna färg ibland.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Några viktiga frågor.

1. Om man sätter fler än en minnesmodul i sitt moderkort och vill bygga lego över flera moduler genom att bygga en basplatta eller liknande, finns det något standardavstånd mellan minnesmoduler som gör att det alltid kommer fungera? Eller ska man räkna med att man bara kan bygga på modulerna en och en?

2. Finns det kanske något sätt att justera modulerna lite i sidled för att kunna kompensera mot eventuella skillnader mellan korrekt "pluppavstånd"?

3. Går det att köpa Legoklossar i Noctuabrunt?

Så länge du har lite plats på höjden (typ 15mm) går det enkelt att bygga en adapter av lego technic där du kan justera pluppavståndet steglöst på ena sidan och ha en standard platta på andra sidan.

Det finns ett flertal ljusbruna och mörkbruna nyanser i alla fall, förmodligen inte exakt noctuanyans men rätt nära kan du nog komma

Permalänk
Medlem

Om man köper mycket Lego-kompatibla DDR5-minnen, får man de då levererade i "BYGGLEK" ?

IKEA sells LEGO now?!

Permalänk
Medlem

"Varken pris eller lanseringsdatum nämns, men tidigast möjliga är i samband med lanseringen av Intels processorfamilj "Alder Lake" den 4 november."

Varför?
Hur kommer det sig att tidigast möjliga lanseringsdatum är i samband med Alder Lake 4 november? Borde väl inte vara något som hindrar minnestillverkare att släppa sina DDR5 minnen redan nu? Till skillnad mot t.ex. moderkortstillverkare som lyder under NDA mot Intel och inte får lansera sina Alder Lake specifika moderkort förrän 4 november (eller 27-28 oktober i samband med att Intel presenterar Alder Lake?) så borde väl inte samma restriktioner gälla för minnen (eller kylare t.ex.) då dessa produkter inte är exklusiva till Alder Lake och inte heller använder teknik tillhörande Intel?

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Musikälskare

Riktigt skum ploj-grej men ändå halvfräck och onödig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande första april?

Permalänk
Medlem

Aldrig har "P12" varit så träffande.

Permalänk
Skrivet av Maaxan:

Aldrig har "P12" varit så träffande.

Lego är väl mer P3+

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Låter askul men misstänker att de kommer vara svindyra som alla legogrejer är, annars hade jag lätt varit intresserad

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av pv2b:

Nice! Matchar också att Noctua är lite okonsekventa i nyansen av sin bruna färg ibland.

Jag väljer att att se det som att de bara vill bjuda på alla möjliga olika härliga nyanser av kola! Gräddkola, chokladkola, kolasås...coca cola?

Nu var jag ingen stor Lego-byggare som barn, men i skolans/fritids Lego-rum slogs alla om en jäkla bit med en stor 1:a på. Så självklart är det den jag skulle se till att ha på mina minnen.