Elgiganten, fel på fel?

Permalänk
Medlem

Problemet med "nyskicks" produkter är att det kanske är ny skick för den som tittar på den. köper du begagnat blir du alltid lurad på ett eller annat sätt, nästan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottomanslap:

Läs återigen där jag nämner tidigare att jag handlat men att men att man inte behandlar någon kund på de viset oavsett.

Det är inte heller att förvänta sig något speciellt av någon anställd. Det minsta jag hade förväntat mig som chef är att de gör sitt jobb, uppenbarligen gör de inte sitt jobb om de är totalt ointresserade även fast de gjort fel.

Butikschefen var ju inte direkt tillmötesgående. De la ju upp den igen även fast han sa att de ska korrigera det, som ny i originalförpackning men hela locket var full av repor (djupa o stora) och så saknade den förpackning.

Fine, men du ändrade din inställning med tiden du skrev fler inlägg.
Du har inte ingått något avtal när du bara förhandsbokar. De kan mer eller mindre säga vad som helst, nu sa dem inte vad som helst utan råkade säga lite fel. Sådant utrymme finns även vid t ex fel prissättningar vid order, men då är det andra regler som gäller. Förhandsbokningar är utan löften och man behöver inte ens hedra ett kösystem där te x.

Lägg energi på att hitta det du vill ha, all den energi du lägger på att försöka få rätt här kan du konvertera till nyttig energi så du blir lite produktiv.

Permalänk
Avstängd

En bra hanterad reklamation är ett mycket bra sätt att vinna kunders förtroende och man återvänder gärna för om det skulle blir fel i början rättas det till i slutändan. Webhallen leder min egna topplista efter 100% bra och trevligt bemötande vid köp och reklamationer. Netonnet ligger tvåa. Elgiganten och Mediamarkt finns numera på svarta listan efter jag läst föregående inlägg. Dessutom skiter jag högaktningsfullt i vilka marginaler som föranleder företag att anställa olämpliga personer med kundkontakt. Nöjda återkommande kunder som inte jagar sista kronan ger ökad omsättning och möjligheter att satsa på fortbildning av personalen. Tänk om det fanns tusenlappar som ser ut som "nära nyskick" men bara var värda 500 kr. Då skulle jag handla på Elgiganten med dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Jag har helt slutat handla på @Elgiganten eftersom de har en helt inkompetent ledning och ansvariga

Omsätter 13+ miljarder och är inkompetenta. Ok.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att sämre service i butik är ett generellt problem hos de som fortfarande har fysiska butiker, oavsett om det är Elgiganten, Webhallen, Scandinavian Photo eller någon annan. Elgiganten till exempel fungerar helt OK online, bra priser, stort sortiment och hyfsat snabb leverans. Särskilt på förbrukningsvaror och tillbehör. Kliver man in i en butik tänker och haffa något litet i farten, klämma innan köp eller prata med personal vill man dock väldigt snart skjuta sig själv i huvudet. Det känns också som att personal även vill skjuta sig själva ibland. Enda gången de blir lite glada är när deras kompisgäng hänger i butiken och lägger beslag på det sista unset av servicevilja.

Jag tror inte många butiker idag är särskilt intresserade av att sälja eller kundvårda fysiskt. Eller så har de glömt hur man gör, för de med kompetens har gått i pension eller gått vidare innan skeppet börjar sjunka.

Sist blev jag dessutom erbjuden knark precis innanför dörrarna. Av en snubbe som sen gick och hängde och snackade skit med tjejen i kassan…

Permalänk
Webhallen
Skrivet av anon291473:

Vet inte vilka webhallen du handlar på 😂 Webhallen nekar returer direkt efter du nuddat förpackningen.

Elgiganten och NetOnNet handlar man om man vill kunna lämna tillbaka skit hur som helst, inga frågor ställda. Förväntar mig inte heller att bli gullad med av deras personal som oftast ser ut att vilja dö på plats.

Iom att deras retur-policy är anything goes får man förvänta sig att att få skräp om man kollar på returex.

Serviceyrken är döda,
curb your förväntan

Vet inte hur länge sedan du handlade av oss?
Det var väldigt länge sedan vi var så pass strikta på öppnade produkter, vi har såklart några undantag som vi har av naturlig anledning. (ingen vill köpa en använd rakapparat, öppnad tandborste, använda hörlurar te.x)

https://www.webhallen.com/se/info/8-Kopvillkor

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vet inte hur länge sedan du handlade av oss?
Det var väldigt länge sedan vi var så pass strikta på öppnade produkter, vi har såklart några undantag som vi har av naturlig anledning. (ingen vill köpa en använd rakapparat, öppnad tandborste, använda hörlurar te.x)

https://www.webhallen.com/se/info/8-Kopvillkor

/Patrik

Bra engagemang att komma in direkt och stoppa onödig diskussion som inte stämmer dessutom. 👍

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Problemet med "nyskicks" produkter är att det kanske är ny skick för den som tittar på den. köper du begagnat blir du alltid lurad på ett eller annat sätt, nästan.

Jag sålde ett par högtalare som jag sade var i nyskick. Var en liten bit svart färg som skavts bort vid foten. Resten såg och var i precis som när jag köpte dem. Däremot kan jag förstå att alla är inte som jag (extremt noga med mina grejer (iaf de dyrare)).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag sålde ett par högtalare som jag sade var i nyskick. Var en liten bit svart färg som skavts bort vid foten. Resten såg och var i precis som när jag köpte dem. Däremot kan jag förstå att alla är inte som jag (extremt noga med mina grejer (iaf de dyrare)).

Jag brukar också hålla mina saker i gott skick. Sen kan man tolka "nyskick" på olika sätt. Är funktionen i nyskick eller utseendet? Har kört beggade bilar som varit superfina men helt slut i drivlinan medan andra sett förjävliga ut men varit maskinellt i topp skick. Min bror köpte nyligen en gammal golf från -82 och den var solblekt och lacken var HÅRT kalkad...den såg för djävlig ut men resten var i toppskick. Automatlådan betedde sig som den var ny. Efter jag hjälpt till med en grundlig polering och vaxning var bilen riktigt fin.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Omsätter 13+ miljarder och är inkompetenta. Ok.

Man kan självklart vara inkompetenta på flera sätt, tänk om de hade omsatt 28 miljarder genom att driva butiken på ett sätt som inte påverkar kunder negativt.

Jag talar också till hur elgiganten drivs genom bemötande med kund, genom de bemötanden jag själv fått vid besök, inte huruvida de driver elgiganten på ett ekonomiskt kompetent sätt eller inte.

Däremot kan man ju fundera på om en vinstmarginal på 1,58% är bra eller inte, vad jag kan minnas räknas 5-10% som en "bra" vinstmarginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Däremot kan man ju fundera på om en vinstmarginal på 1,58% är bra eller inte, vad jag kan minnas räknas 5-10% som en "bra" vinstmarginal.

Det där är ju dock ytterst branschberoende. 5-10% i hemelektronikbranschen det senaste decenniet vore närmare en fantasi än något som varit realistiskt att uppnå.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det där är ju dock ytterst branschberoende. 5-10% i hemelektronikbranschen det senaste decenniet vore närmare en fantasi än något som varit realistiskt att uppnå.

Sant, ser ut som att många ligger på runt 1% och vissa med minusmarginal, Inet AB verkar vara lite finare på 4,77% men de är ju mer nichade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gonace:

Sant, ser ut som att många ligger på runt 1% och vissa med minusmarginal, Inet AB verkar vara lite finare på 4,77% men de är ju mer nichade.

Sen kan vinstmarginalen justeras beroende på hur mycket skatt osv man vill betala - du kan te.x göra avräkning för vissa saker på en sida utav räkenskapsåret för att fina siffrorna.
Vistmarginal är efter allt är betalt dvs löner m.m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Man kan självklart vara inkompetenta på flera sätt, tänk om de hade omsatt 28 miljarder genom att driva butiken på ett sätt som inte påverkar kunder negativt.

Jag talar också till hur elgiganten drivs genom bemötande med kund, genom de bemötanden jag själv fått vid besök, inte huruvida de driver elgiganten på ett ekonomiskt kompetent sätt eller inte.

Däremot kan man ju fundera på om en vinstmarginal på 1,58% är bra eller inte, vad jag kan minnas räknas 5-10% som en "bra" vinstmarginal.

De har ca 3000-4000 anställda och 160+ butiker. Vi pratar alltså om några trådar på Sweclockers ska utgöra någon form av majoritet för hela bolaget.

Inet har 4.77% vinst med 100% kassalikvid, 29% soliditet - Omsätter ca 1,3 miljarder
Webhallen har 1,88% vinst med 46,35% kassalikvid, 10% soliditet - Omsätter ca 2,4 miljarder.
Komplett.se (Svenska) -0.10% vinst, 102% kassalikvid, 0.11% soliditet - Omsätter ca 1,2 miljarder
Dustin.se , 3,2% vinst, 64% kassalikvid, 3,33% soliditet. - Omsätter ca 5.5 miljarder
Elgiganten 1,58% vinst, 76% kassalikvid, 19.5% soliditet. - Omsätter 13.5 miljarder

Ja dem verkar ju inkompetenta när man lägger upp det så här

Permalänk
Medlem

Som motvalls käring så måste jag berätta att jag faktiskt haft bra erfarenhet av EG. Senast så beställde jag en kaffekokare som fyndvara och angav "hämta i butik". När jag kom dit så sade dom att dom inte kunde hitta den men att jag får en helt ny i oöppnad kartong för samma pris. Snyggt jobbat tycker jag. Så jag tror att det beror på hur söt man är...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Förbokade ett spel som skulle släppas idag men postnord lyckades inte leverera det. Varför skickar man ut varan dagen innan när man vet vilken logistisk katastrof postnord är?
Hursomhelst, kan man returnera det direkt i appen eller ska jag ta det nästa vecka och gå till en butik? Fick köpa spelet digitalt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Varför skickar man ut varan dagen innan när man vet vilken logistisk katastrof postnord är?

Företaget har antagligen inte spelet liggande på lagret särskilt länge utan det dyker ofta upp hos dem bara någon enstaka dag innan släpp. Därtill kanske de inte får skicka ut det tidigare och Postnord levererar överväldigande ofta som de skall.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Företaget har antagligen inte spelet liggande på lagret särskilt länge utan det dyker ofta upp hos dem bara någon enstaka dag innan släpp. Därtill kanske de inte får skicka ut det tidigare och Postnord levererar överväldigande ofta som de skall.

Sorry men det funkar inte så bra med postnord som du verkar tro.
Måndag idag och fortfarande ingen leverans. Får väl vänta tills posten behagar dela ut det och sen åka in till en butik och göra återköp.

Permalänk

Utgivaren kan välja att sluta att distribuera spel till en butik som skickar spelet så att det landar hos slutkund före releasedatum.

Men men. Även jag har faktiskt bara bra erfarenheter av Elgiganten (hemsidan, ska tillägas. Det enda jag handlar i butik är typ kläder och husgeråd). T.ex. beställde jag ett spel som visade sig ha plastats in av butiken. Det känns tycker jag känns sådär när man förväntar sig en obruten förpackning. Jag påpekade detta via FB, eftersom jag förvisso inte kunde hitta rätt väg på hemsidan, varpå jag fick ett nytt ex utan kostnad. När jag frågade hur jag kunde returnera det ex jag redan fått så ville de inte ha det.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Som lite balans vill jag bara nämna att de gånger jag har haft problem med grejer köpta på elgiganten där jag bor har jag fått bra hjälp, men vi har kanske tur som har fått serviceinriktad personal på det lokala varuhuset. Men det är inte katastrof överallt!

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Så var det också min tur att råka ut för elgiganten som jag trodde var ok.

Köpte en laptopp på black friday, det var en present till min tös som precis fyllde 10, hon fick d en i söndags så datorn har varit nerpackad i två veckor.
På 10 årskalaset var det flera så det finns gott om vittnen samt att vi filmade nästan hela tiden när hon öppnade paketet med datorn i.
När vi öppnat datorn märker vi snabbt att skärmen är sprucken, en tunn spricka går tvärs över skärmen. Man kunde se den när man tittade från sidan, rakt frammifrån går det knappt att se för det är så fin spricka. Den känns också om man drar med fingret över skärmen.

Så jag försökte lämna in den i Måndags men det gick inte då han ville att det skulle finnas en "service kunnig" som tog emot datorn, en sådan var på plats idag (tisdag).
Åkte dit idag igen och måste säga att jag blev helt paff av hans "förslag".
Han tittade på datorn och sa att han under hela sin tid när han jobbat på elgiganten (om det var strax över 5 år) aldrig varit med om att en portabel dator levererats med sprucken skärm. Kan säkert vara så, har själv köpt många portabla datorer och känner inte till att någon levererats med spricka i skärmen.

MEN!!!! Då ger han ett förslag.... Han ville att jag skulle kontakta mitt försäkringsbolag där jag har hemförsäkringen, att jag skulle säga till dem att jag råkat "tappa" datorn. Få dem att betala och så skulle elgiganten stå för självrisken.
Vart helt klart ställd, sa lite snabbt "vill du jag skall fejka?".
Hur kan ett butiksbiträde ge ett sådant förslag, för det är väl uppmaning till att begå en kriminell handling?

Vi pratade lite till och han berättade att han skulle kontakta mig i morgon för just nu visste han inte.

Jag fattar inte, hur vågar han? Tänk om jag hade varit polis eller kanske haft kontakter åt det hållet

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av klk:

Så var det också min tur att råka ut för elgiganten som jag trodde var ok.

Köpte en laptopp på black friday, det var en present till min tös som precis fyllde 10, hon fick d en i söndags så datorn har varit nerpackad i två veckor.
På 10 årskalaset var det flera så det finns gott om vittnen samt att vi filmade nästan hela tiden när hon öppnade paketet med datorn i.
När vi öppnat datorn märker vi snabbt att skärmen är sprucken, en tunn spricka går tvärs över skärmen. Man kunde se den när man tittade från sidan, rakt frammifrån går det knappt att se för det är så fin spricka. Den känns också om man drar med fingret över skärmen.

Så jag försökte lämna in den i Måndags men det gick inte då han ville att det skulle finnas en "service kunnig" som tog emot datorn, en sådan var på plats idag (tisdag).
Åkte dit idag igen och måste säga att jag blev helt paff av hans "förslag".
Han tittade på datorn och sa att han under hela sin tid när han jobbat på elgiganten (om det var strax över 5 år) aldrig varit med om att en portabel dator levererats med sprucken skärm. Kan säkert vara så, har själv köpt många portabla datorer och känner inte till att någon levererats med spricka i skärmen.

MEN!!!! Då ger han ett förslag.... Han ville att jag skulle kontakta mitt försäkringsbolag där jag har hemförsäkringen, att jag skulle säga till dem att jag råkat "tappa" datorn. Få dem att betala och så skulle elgiganten stå för självrisken.
Vart helt klart ställd, sa lite snabbt "vill du jag skall fejka?".
Hur kan ett butiksbiträde ge ett sådant förslag, för det är väl uppmaning till att begå en kriminell handling?

Vi pratade lite till och han berättade att han skulle kontakta mig i morgon för just nu visste han inte.

Jag fattar inte, hur vågar han? Tänk om jag hade varit polis eller kanske haft kontakter åt det hållet

Fyyyy,

Försäkringsbedrägeri är det väl upp till 2 års fängelse på? 😅
Känns katastrofsunkigt att Elgiganten kommer med det förslaget. Kontaktade du bolaget och informerat om att deras kundtjänstmedarbetare uppmanade till brott?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Känner att Elgiganten är väldigt ojämnt beroende på butik och lokalisering. Har både bra och sämre erfarenheter av den lokala EG där jag växte upp men nu när jag flyttat till en större stad så har jag inte haft en dålig erfarenhet ännu.

Går mest till EG om NetOnNet inte har vad jag söker eller jag har tidsbrist. Ligger ett EG typ 10 min från där jag bor.

Skrivet av ottomanslap:

Jag lämnar det här, det verkar som att några här inte vet vad service är.

Bokade en vara på Webhallen som ett exempel, de kunde inte hitta varan när jag kom dit. Behövde inte ens öppna min käft eller säga något, de bad först om ursäkt och sedan tog de fram en ny vara och erbjöd den till samma pris. Nu säger jag inte att Elgiganten ska göra samma sak men rejäl skillnad, så i fortsättningen kommer jag betala mer och handla på Webhallen istället. Webhallen gick troligtvis back på den varan men de vann en kund som kommer att fortsätta att handla där, Elgiganten vann kanske lite pengar här men i det långa loppet förlora de en kund som spenderar hundratals tusen kronor på elektronik varje år.

Vi lämnar det här. *bort/mod*

Tyvärr är det så att kundservice bara kan ta en så långt. Folk på golvet kan bara jobba efter de riktlinjer som ledningen satt och därför är det ingen idé att gnälla på dem heller. Däremot så ger dina svar en bild av att du själv inte riktigt inser vad kundservice är. Kundservice är att personen ifråga gör vad de kan för att hjälpa dig. Inte att du skall få exakt det du vill. Kan de på golvet inte göra något pga. X och Y så kan det vara så att det är butikschefen eller tom. deras huvudkontor du skall prata med. Att boka en vara är i sig inte något bindande och tyvärr så kommer man ibland stöta på dåligt uppdaterade lagersystem oberoende var man handlar ifrån. Och det är inte de på golvets fel utan det ligger oftast hos kommunikation mellan system och lager.

Har själv jobbat inom serviceyrket i olika former i ett antal år och tyvärr möter man kunder som överskattar "Kunden har alltid rätt". Vilket inte gagnar något.

Skrivet av ottomanslap:

Vissa står här och tycker det är helt ok, en ursäkt är alldeles för mycket uppenbarligen.

Du tolkar folks kommentarer en aning underligt kan man tycka.

Skrivet av anon300311:

Problemet är att dessa butiker inte existerar numera nästan. Te.x. dom där små Apple butikerna som var grymma förut! Sen blev det Digital Inn som visserligen va bra iaf dom små. Sen kom Media Markt osv sen gick allt åt helvete.

MediaMarkt är bra på sitt sätt att dom har 30 dagars öppetköp så är produkten trasig vid leverans (kabel till skärmen på MacBook te.x.) Byter dom ut den över disk direkt.

men jag betalar hellre 300-500kr mer för en MacBook och skippar MM mfl. rabatter för att få service.

Min nya MacBook CTO (custom made) är beställd genom @Webhallen dom är en utav dom få butiker som säljer CTO versioner utav Macbooks bortsätt från Apple Store men här tänker man att kan sponsra lite som att webhalldn alltid har haft bra service och köpa därigenom istället.

MM är ett säreget släkte. Så många gånger man gått in på MM i Luleå och allt man fått höra är en massa skitsnack. Visst man kan inte förvänta sig att de skall kunna varenda specifikation på en dator och vad den gör i grunden men nog borde de väl klara av att hålla sig ifrån skitsnack som "Högre grafikminne ger mer prestanda" där de påstår att 6GB DDR3 minne presterar bättre än 4 GDDR5 minnen bara för att 6 är högre än 4..

Skrivet av Kaffekopf:

En bra hanterad reklamation är ett mycket bra sätt att vinna kunders förtroende och man återvänder gärna för om det skulle blir fel i början rättas det till i slutändan. Webhallen leder min egna topplista efter 100% bra och trevligt bemötande vid köp och reklamationer. Netonnet ligger tvåa. Elgiganten och Mediamarkt finns numera på svarta listan efter jag läst föregående inlägg. Dessutom skiter jag högaktningsfullt i vilka marginaler som föranleder företag att anställa olämpliga personer med kundkontakt. Nöjda återkommande kunder som inte jagar sista kronan ger ökad omsättning och möjligheter att satsa på fortbildning av personalen. Tänk om det fanns tusenlappar som ser ut som "nära nyskick" men bara var värda 500 kr. Då skulle jag handla på Elgiganten med dom.

Absolut. Så långt man kan. Men om en kund kommer in och vill ha en produkt som är den sista i butiken och den är redan såld till någon annan så är det ju inte mycket en säljare kan göra.

Skrivet av Ohnmat:

Förbokade ett spel som skulle släppas idag men postnord lyckades inte leverera det. Varför skickar man ut varan dagen innan när man vet vilken logistisk katastrof postnord är?
Hursomhelst, kan man returnera det direkt i appen eller ska jag ta det nästa vecka och gå till en butik? Fick köpa spelet digitalt idag.

Finns så många olika faktorer som spelar in i den ekvationen som kan föranlett till att du får spelet senare än andra. Inga förare? Många paket (Det är inte den bästa tiden att beställa saker och hoppas att det skall gå fort)? Snökaos? När en produkt skickas med posten beror helt på när butiken fått den varan. Vissa butiker får spel generellt senare än andra just pga. leveranser kan skilja i tid.

Skrivet av klk:

Så var det också min tur att råka ut för elgiganten som jag trodde var ok.

Köpte en laptopp på black friday, det var en present till min tös som precis fyllde 10, hon fick d en i söndags så datorn har varit nerpackad i två veckor.
På 10 årskalaset var det flera så det finns gott om vittnen samt att vi filmade nästan hela tiden när hon öppnade paketet med datorn i.
När vi öppnat datorn märker vi snabbt att skärmen är sprucken, en tunn spricka går tvärs över skärmen. Man kunde se den när man tittade från sidan, rakt frammifrån går det knappt att se för det är så fin spricka. Den känns också om man drar med fingret över skärmen.

Så jag försökte lämna in den i Måndags men det gick inte då han ville att det skulle finnas en "service kunnig" som tog emot datorn, en sådan var på plats idag (tisdag).
Åkte dit idag igen och måste säga att jag blev helt paff av hans "förslag".
Han tittade på datorn och sa att han under hela sin tid när han jobbat på elgiganten (om det var strax över 5 år) aldrig varit med om att en portabel dator levererats med sprucken skärm. Kan säkert vara så, har själv köpt många portabla datorer och känner inte till att någon levererats med spricka i skärmen.

MEN!!!! Då ger han ett förslag.... Han ville att jag skulle kontakta mitt försäkringsbolag där jag har hemförsäkringen, att jag skulle säga till dem att jag råkat "tappa" datorn. Få dem att betala och så skulle elgiganten stå för självrisken.
Vart helt klart ställd, sa lite snabbt "vill du jag skall fejka?".
Hur kan ett butiksbiträde ge ett sådant förslag, för det är väl uppmaning till att begå en kriminell handling?

Vi pratade lite till och han berättade att han skulle kontakta mig i morgon för just nu visste han inte.

Jag fattar inte, hur vågar han? Tänk om jag hade varit polis eller kanske haft kontakter åt det hållet

Hade personligen sagt åt honom att sköta sitt jobb och inte försöka få en att begå bedrägeri.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fyyyy,

Försäkringsbedrägeri är det väl upp till 2 års fängelse på? 😅
Känns katastrofsunkigt att Elgiganten kommer med det förslaget. Kontaktade du bolaget och informerat om att deras kundtjänstmedarbetare uppmanade till brott?

Jag råkade precis ut för det, var i affären strax efter 18.00 och funderar på hur jag skall göra. Kanske blir svårt att bevisa något då det bara var jag och säljaren på elgiganten som pratade. Borde ha varit förutseende och satt mobilen på att spela in ljudet.

Han skall ju ringa i morgon och då skall jag försöka vara mer beredd och spela in

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag råkade precis ut för det, var i affären strax efter 18.00 och funderar på hur jag skall göra. Kanske blir svårt att bevisa något då det bara var jag och säljaren på elgiganten som pratade. Borde ha varit förutseende och satt mobilen på att spela in ljudet.

Han skall ju ringa i morgon och då skall jag försöka vara mer beredd och spela in

Prata med någon högre upp, en inspelning kan alltid ifrågasättas och brukar inte rinna ut i något positivt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag råkade precis ut för det, var i affären strax efter 18.00 och funderar på hur jag skall göra. Kanske blir svårt att bevisa något då det bara var jag och säljaren på elgiganten som pratade. Borde ha varit förutseende och satt mobilen på att spela in ljudet.

Han skall ju ringa i morgon och då skall jag försöka vara mer beredd och spela in

Rekommenderar att du ber om att få prata med en chef istället. Bättre och tar antagligen mindre tid för att få varan utbytt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

De verkar ju ha skött alla 3080 ordrar galant också, bara makulerade alla ordrar utan att ens meddela något inklusive min order. När de kom klagomål från många här så har de nu ändrat sig.

Jag tycker du har fel och har för stora förväntningar. Du har ju inte förlorat pengar alls, de har inte tvingat dig att köpa en vara som du inte är nöjd med.
Att du inte bor granne med butiken, är inte deras fel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Ett problem med Elgiganten, och Netonnet märkte jag häromdagen, är att det (numera) är så krångligt att avboka en order innan leverans. Ett par beställningar drog ut på tiden (varav en "förskottsbetald" via kort, en annan via Swish), så jag var tvungen att lägga en förmiddag på att köpa lokalt. Men, det var ju över en timme kö på att avbeställa ordrarna jag lagt på hemsidorna - produkterna var inte skickade. Slutade med att den ena skickades (och fick returneras) och den andra, tja, den blev nog avbruten men pengarna kan ta 10 dar på att returneras. Petitesser i sammanhanget, men man kan ju ha ont om pengar inför julen. Det här var f.ö varor i lager som inte skickades på flera dagar, jag förstår att de har mycket att göra men då borde de ju ha ett smart avbokningssystem kunden själv kan sköta.

Tror det är mycket "tur och träff" vilken personal man kommer i kontakt med, den där sprickan på laptopskärmen är mycket riktigt så ovanlig att de borde ta den i retur direkt. Och försäkringsbedrägeri låter inte bra, bättre att butiken löser det på plats (inser de säkert också om de får det förklarat för sig).

Sedan vill jag som alltid rättshaveristiskt inflika att Netonnet sålde en Canon Legria HFR 16 med "Full HD 1920x1080 recording" skrivet såväl på kartongen, kameran, printade instruktionen, "prislappen", jag frågade ganska säkert även var "Full HD"-videokamerorna fanns.
Men kameran spelar i praktiken bara in i dryga 1.5 MPixel, vilket ju inte räcker för "Full HD", filmen interpoleras upp till 1920x1080. Netonnet ville inte häva köpet, då jag upptäckte det först när jag läste manualen som låg på CD-skiva långt senare (och den går ju inte att läsa i butik). Med ännu lite mer oärlighet hade de ju dock kunnat sälja det som en kamera med 4K-recording. Ja, jo, inspelningen interpoleras ju upp såklart. Men ändå 4K ut. Netonnet kontaktade efter ett tag (jag gav mig inte direkt) även Canon som menade att det visst var en Full HD-kamera och så fick jag en bok med fototips som present. Därefter gav jag upp men tar varje chans att kasta skit på Netonnet och Canon för detta, det var ändå 4500kr som jag lade på kameran - mycket för mig för dryga 10 år sedan). Netonnet nekade även simpel garantireparation av en 3D-bluray-spelare jag köpt för ett kanonpris, de kunde bara erbjuda mig pengarna tillbaka (och då helst som presentkort/tillgodokvitto).

Dold text
Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

När det gäller returex, "nyskick" osv. så är det alltid relativt till hur mycket varan är sänkt i förhållande till normalpris. Skiljer det bara nån hundring mot nypris så köper jag hellre nytt än öppnat (beroende på vara dvs).
Sista grejen jag köpte på Elgiganten var ett 2060 ca 2-3 månader innan 30-serien släpptes. Nu med facit i hand (dvs. komponentbristen och scalpers) så är jag faktiskt jäkligt nöjd med att komma undan med 3 papp.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av klk:

Så var det också min tur att råka ut för elgiganten som jag trodde var ok.

Köpte en laptopp på black friday, det var en present till min tös som precis fyllde 10, hon fick d en i söndags så datorn har varit nerpackad i två veckor.
På 10 årskalaset var det flera så det finns gott om vittnen samt att vi filmade nästan hela tiden när hon öppnade paketet med datorn i.
När vi öppnat datorn märker vi snabbt att skärmen är sprucken, en tunn spricka går tvärs över skärmen. Man kunde se den när man tittade från sidan, rakt frammifrån går det knappt att se för det är så fin spricka. Den känns också om man drar med fingret över skärmen.

Så jag försökte lämna in den i Måndags men det gick inte då han ville att det skulle finnas en "service kunnig" som tog emot datorn, en sådan var på plats idag (tisdag).
Åkte dit idag igen och måste säga att jag blev helt paff av hans "förslag".
Han tittade på datorn och sa att han under hela sin tid när han jobbat på elgiganten (om det var strax över 5 år) aldrig varit med om att en portabel dator levererats med sprucken skärm. Kan säkert vara så, har själv köpt många portabla datorer och känner inte till att någon levererats med spricka i skärmen.

MEN!!!! Då ger han ett förslag.... Han ville att jag skulle kontakta mitt försäkringsbolag där jag har hemförsäkringen, att jag skulle säga till dem att jag råkat "tappa" datorn. Få dem att betala och så skulle elgiganten stå för självrisken.
Vart helt klart ställd, sa lite snabbt "vill du jag skall fejka?".
Hur kan ett butiksbiträde ge ett sådant förslag, för det är väl uppmaning till att begå en kriminell handling?

Vi pratade lite till och han berättade att han skulle kontakta mig i morgon för just nu visste han inte.

Jag fattar inte, hur vågar han? Tänk om jag hade varit polis eller kanske haft kontakter åt det hållet

Hej!

Det här låter minst sagt märkligt.
Hade varit bra om du hade kunnat återkomma med kvittnr i ett PM, så ska jag gräva i det här.

Tack!

mvh Alex

Visa signatur