Elgiganten, fel på fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

En butik tar inte ansvar om ditt privatliv eller vad du gör för utlägg för eller lägger för tid för att resa. När du är så här så går du inte att bemöta som kund. Det är lätt att be om ursäkt om någon inte kommer med orimliga krav på ersättning eller lösning. Det är helt rätt att bara vara tillmötesgående om de som butik får något ut av det.

Jag kan inte komma till ditt jobb och kräva att du ska göra saker som inte ingår i dina arbetsuppgifter.

Det handlar inte om att ta ansvar om någons privatliv.

Nu när du gav mitt jobb som exempel så ska jag förklara lite för dig hur det hade sett ut. Om jag annonserar en bil som är i nyskick med 50 i miltal och att däcken är sprillans nya fortfarande inplastade. Du ringer och bokar upp denna, åker 20 mil för den och när du kommer fram så har den 5000 mil på mätaren, ingen plast och däcken är slitna. Vad skulle du förvänta dig där om du åkt den vägen och enligt den beskrivningen?

Det minsta jag hade gjort om jag hade gjort en sån tabbe är att först och främst be om ursäkt för att vi råkat skriva in 50 mil istället för 5000 mil och att ja, den är inte i nyskick. Jag hade fortfarande erbjudit kunden bilen om han fortfarande är intresserad men med reducerat pris, om den var annonserad för 100 tusen hade han fått ca 15% rabatt. Är han inte intresserad längre? Ja, lite respekt får man ha och eventuellt stå för hans milkostnad eftersom VI har gjort fel, han har kommit för en affär och vi har både tagit hans tid och pengar (mil/bensin).

Så jag vet inte vart du får dina exempel ifrån om att ta ansvar över någons privatliv, det har jag inte ens nämnt och vart har jag nämnt mina orimliga krav? Har inte haft några krav förutom att jag tycker att det är en skit butik, vädrade vad jag fått uppleva och håller fast vid att butiken är SKIT om man inte ens kan be om ursäkt. Det handlar om respekt mot sina medmänniskor.

I mina arbetsuppgifter ingår det att ta hand om kunderna, jag är 100% säker på att det ingår i en medarbetares arbetsuppgifter på Elgiganten.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Det handlar inte om att ta ansvar om någons privatliv.

Nu när du gav mitt jobb som exempel så ska jag förklara lite för dig hur det hade sett ut. Om jag annonserar en bil som är i nyskick med 50 i miltal och att däcken är sprillans nya fortfarande inplastade. Du ringer och bokar upp denna, åker 20 mil för den och när du kommer fram så har den 5000 mil på mätaren, ingen plast och däcken är slitna. Vad skulle du förvänta dig där om du åkt den vägen och enligt den beskrivningen?

Det minsta jag hade gjort om jag hade gjort en sån tabbe är att först och främst be om ursäkt för att vi råkat skriva in 50 mil istället för 5000 mil och att ja, den är inte i nyskick. Jag hade fortfarande erbjudit kunden bilen om han fortfarande är intresserad men med reducerat pris, om den var annonserad för 100 tusen hade han fått ca 15% rabatt. Är han inte intresserad längre? Ja, lite respekt får man ha och eventuellt stå för hans milkostnad eftersom VI har gjort fel, han har kommit för en affär och vi har både tagit hans tid och pengar (mil/bensin).

Så jag vet inte vart du får dina exempel ifrån om att ta ansvar över någons privatliv, det har jag inte ens nämnt och vart har jag nämnt mina orimliga krav? Har inte haft några krav förutom att jag tycker att det är en skit butik, vädrade vad jag fått uppleva och håller fast vid att butiken är SKIT om man inte ens kan be om ursäkt. Det handlar om respekt mot sina medmänniskor.

I mina arbetsuppgifter ingår det att ta hand om kunderna, jag är 100% säker på att det ingår i en medarbetares arbetsuppgifter på Elgiganten.

Tror du har svårt att sätta dig in i andras situationer. När du har marginaler som är små finns det inte några 15 % att ge dig, goodwill i såna här fall betyder att butiken förlorar pengar och medarbetarna har regler på hur de får ge goodwill. Det du gjort för att boka produkten är inte heller jämförbart med att ringa butiken.

När jag pratar om orimliga krav så vore det att jag dök upp till din bilbutik, inte fann bilen jag ville se som något att ha och kräva förlorad arbetsinkomst för att jag tog ledigt från jobbet för att komma till din bilbutik. Inte ger du någon tusenlappar bara för att de går in genom dörren, det ingår inte i ditt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror du har svårt att sätta dig in i andras situationer. När du har marginaler som är små finns det inte några 15 % att ge dig, goodwill i såna här fall betyder att butiken förlorar pengar och medarbetarna har regler på hur de får ge goodwill. Det du gjort för att boka produkten är inte heller jämförbart med att ringa butiken.

När jag pratar om orimliga krav så vore det att jag dök upp till din bilbutik, inte fann bilen jag ville se som något att ha och kräva förlorad arbetsinkomst för att jag tog ledigt från jobbet för att komma till din bilbutik. Inte ger du någon tusenlappar bara för att de går in genom dörren, det ingår inte i ditt jobb.

Men alltså din jämförelse är ju helt i skogen. I det fall med orimliga krav är precis så som du säger men då har du inte heller bokat något som dessutom är felannonserat? Självklart ska man då varken få ursäkt eller kompensation haha. Jag vet inte vart du får allt ifrån för dina exempel och jämförelser är ju ett helt annat exempel och inget jag varken förväntat eller sagt.

Jag nämner återigen, det minsta man kan göra är att be om ursäkt istället för att skita på kunden. Sen OM möjligt kolla på ersättningsvara, OM det inte är möjligt så får ju ursäkten räcka (då har butiken tagit hand om kunden). Vi är människor och alla kan göra fel.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Fattar inte. Varför ska de ersätta dig en vara som du inte köpt? Du får nog tänka om här. Och regel 1A vid onlinehandel: "Nyskick" har ungefär lika vid betydelse som "något för den händige" har i bostadsannonser.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du kommer längre än så här med Elgiganten, vad du kan välja i framtiden är vart du lägger dina pengar någonstans.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ottomanslap:

Men alltså din jämförelse är ju helt i skogen.

Jag tycker den jämförelsen är mitt i prick.

Finns två sidor här: Den ena är att det är mycket bra att du upplyser hur illa det kan vara på El-Giganten och vad man (inte) kan förvänta sig trots att man är mångårig kund.

Den andra sidan – som du verkligen bör släppa – är att du utmålar dig själv till den kränkta kunden där alla är skyldiga dig en ursäkt. Fast du kommer inte få någon upprättelse eller så värst mycket medömkan från forumet här. Du lärde dig en läxa. Berätta om detta och upplys andra om El-Genantens brister. Då avgår du lite som hjälten.

Fortsätt gnata efter en ursäkt och du framstår mer och mer som en sådan där jobbig människa ingen vill ska besöka ens butik eller serviceinrättning. Vänd inte den här historien till El-Gigantens fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Men alltså din jämförelse är ju helt i skogen. I det fall med orimliga krav är precis så som du säger men då har du inte heller bokat något som dessutom är felannonserat? Självklart ska man då varken få ursäkt eller kompensation haha. Jag vet inte vart du får allt ifrån för dina exempel och jämförelser är ju ett helt annat exempel och inget jag varken förväntat eller sagt.

Jag nämner återigen, det minsta man kan göra är att be om ursäkt istället för att skita på kunden. Sen OM möjligt kolla på ersättningsvara, OM det inte är möjligt så får ju ursäkten räcka (då har butiken tagit hand om kunden). Vi är människor och alla kan göra fel.

Har de inte möjlighet att hjälpa dig så har de inte.

Det blir fel om du kommer och snackar om dina barn, din restid, trängselskatt och annat. Allt det är irrelevant för att veta vilken lösning du blir nöjd med oavsett hur många ursäkter de kommer med.

Någon som lämnar ut saker är säkert inte otrevlig och ointresserad, men det finns inget de kan göra om du står där och skäller ut personen och det inte finns några varor i butiken eller på lager att ta hem. Det hela ser mer ut som en maktdemonstration i de fallen. Ingen medmänniska vet vilken form av ursäkt som räcker för dig, du lugna ju inte ner dig av ursäkten från kundservice och fortsätter att ta upp hur allt har drabbat dig. De kan mycket väl ha sagt något i butiken som de uppfattade som en ursäkt...

I grund och botten så visar det att du hänger upp dig på saker ingen kan hjälpa till med och som du ansvarar för själv. Det är svårt att prata med personer som kommer med orimliga krav eller tar upp saker som inte tycks ha med problem/lösning att göra. Det finns utrymme för att medge fel och ursäkta sig, men att ta upp saker som att man har kostnader när det inte gick att hitta en lösning (ens med butikschefen och annan vara) förstår jag inte riktigt, en butik har inte en budget för milersättning till missnöjda icke-kunder och en ursäkt räckte ju tydligen inte. Sen att det är frustrerande att inte komma till en lösning förstår nog vem som helst, hade det varit en vara som de kunde beställa från deras lager/leverantör med någon dags leverans hade de säkert ordnat det så väl som presentkort/prissänkning om de märker av ditt missnöje. De är alldeles säkert frustrerade över sakerna som inte fungerar i organisationen också, och även när de klagar händer inget...

Permalänk
Medlem

Jag lämnar det här, det verkar som att några här inte vet vad service är.

Bokade en vara på Webhallen som ett exempel, de kunde inte hitta varan när jag kom dit. Behövde inte ens öppna min käft eller säga något, de bad först om ursäkt och sedan tog de fram en ny vara och erbjöd den till samma pris. Nu säger jag inte att Elgiganten ska göra samma sak men rejäl skillnad, så i fortsättningen kommer jag betala mer och handla på Webhallen istället. Webhallen gick troligtvis back på den varan men de vann en kund som kommer att fortsätta att handla där, Elgiganten vann kanske lite pengar här men i det långa loppet förlora de en kund som spenderar hundratals tusen kronor på elektronik varje år.

Vi lämnar det här. *bort/mod*

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

De verkar ju ha skött alla 3080 ordrar galant också, bara makulerade alla ordrar utan att ens meddela något inklusive min order. När de kom klagomål från många här så har de nu ändrat sig.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

*snip/mod*

Lite orättvist att ta upp ett fall där det fanns en ersättningsvara däremot. Grafikkort är utformade för att ha samma specifikationer, bärbara datorer är det inte. Så det är skillnad på att vara inställd på ett grafikkort av en viss modell och en bärbar dator av viss karaktär. Ena går att ersätta med en vara som fungerar lika bra eller bättre och som oftast finns på hyllan, andra har du säkert väldigt specifika krav på där andra tillverkare och modeller inte duger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det tror jag ingen i tråden tycker.

Lite orättvist att ta upp ett fall där det fanns en ersättningsvara däremot. Grafikkort är utformade för att ha samma specifikationer, bärbara datorer är det inte. Så det är skillnad på att vara inställd på ett grafikkort av en viss modell och en bärbar dator av viss karaktär. Ena går att ersätta med en vara som fungerar lika bra eller bättre och som oftast finns på hyllan, andra har du säkert väldigt specifika krav på där andra tillverkare och modeller inte duger.

Finns ju likadana, fanns även en likadan i en annan Elgiganten de ville inte hjälpa till i Bromma men Elgiganten kundsupport hjälpte till och butiken Bollnäs var ju verkligen grym! Service hade kunnat vara att de hjälpte mig att få hem den från Bollnäs hit till Stockholm eftersom de tabbat sig. Kostar dom inget att ringa ett samtal

Men men.. vi släpper det ***bort/mod***

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Elgiganten och Mediamarkt är i sin egen kategori.

Själv har jag upplevelsen att Mediamarkt har ett pris på hyllan och ett annat i kassan. Har hänt ett par gånger. 100SEK upp så det skrevs 599 i kassan istället för 499 som det var på hyllkanten.

Permalänk
Medlem

TS låter som en gnällig boomer som tror att retail-anställda får bra lön och utbildning inför sitt jobb, samt förväntar personlig service som om det vore sällsamma 70-talet. Det kommer inte att hända med ökat antal produkter, låga löner och billiga priser. Retail-anställda tillsammans med andra yrkesgrupper såsom sjukskötare har enorma kunskapskrav men får mest skit under tids- och kunskapspress, ganska snabbt blir de trötta på sitt jobb och gör bara det som krävs för att orka ännu en dag :S

Permalänk
Medlem

Bollnäs kontaktade ju Bromma butiken för att kunna hjälpa därifrån men de fick inget svar, verkar vara en seriös butikschef och en seriös butik allmänt.

Behövs ingen utbildning, dåliga löner är det väl inte. Vi har det väldigt bra i Sverige jämfört med andra länder även om man har ett så kallat "vanligt" jobb där utbildning inte krävs. En som arbetar på Elgiganten har både råd med en bostad och en bil men i många andra länder ska de vara glada om de får mat på bordet.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Hedersmedlem

*Meningslösa inlägg raderade*

Dags att höja nivån några snäpp.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Borttaget

Mindre dålig eller dålig, butikerna har inte några skyldigheter vid reservation av en vara.

Hade kedjan haft bättre rutiner och system hade du inte haft något problem till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

TS låter som en gnällig boomer som tror att retail-anställda får bra lön och utbildning inför sitt jobb, samt förväntar personlig service som om det vore sällsamma 70-talet. Det kommer inte att hända med ökat antal produkter, låga löner och billiga priser. Retail-anställda tillsammans med andra yrkesgrupper såsom sjukskötare har enorma kunskapskrav men får mest skit under tids- och kunskapspress, ganska snabbt blir de trötta på sitt jobb och gör bara det som krävs för att orka ännu en dag :S

De anställda vill ju hjälpa och vara tillmötesgående, men de har ramar och regler att gå efter samt system som inte kan göra vad som helst. Vi kan vara ganska säkra på att kundservice har tillgång till att göra mer än butikscheferna i många fall, de har liksom närmare vägar till chefer som kan ta specialbeslut än butikschefen som har ansvar för butiksmedarbetarna.

Permalänk
Medlem

Haha köpte precis som TS en laptop (outletprodukt) i "nyskick" hos elgiganten bromma blocks. Har däremot för mig att det framgick att orginalförpackning saknades och det var jag fine med. Det här var i somras full butikskö under rådande pandemi så jag tog bara datorn och gick. Jag hade åkt från norrtälje och väl tillbaka i norrtälje så stannade jag och skulle bara kolla skicket. Något smartskal hade torkat av skärmen som saknar frontglas med något, gissningsvis i stil med en smutsig blöt disktrasa. Gick då in på elgiganten i norrtälje och påtalade att jag inte kallar det nyskick vilket de förvisso höll med om men ansåg att det var bromma blocks ansvar och tyckte jag skulle åka tillbaka till den butiken. Sen erbjöd dom mig att köpa skärmrengöring. Då blev jag smått irriterad så jag krävde mer eller mindre att dom skulle hämta denna skärmrengöring och se om det var permanenta repor eller om dessa gick bort genom rengöring. När jag precis köpt "ny" dator så vill jag inte tvingas köpa skärmrengöringsmedel det första jag gör. De gick med på att rengöra den och jag hade turen att den blev som ny. Vad som däremot inte var i nyskick är tangentbordet. Knapptryckningarna tar sällan vid normal anslagskraft. Får slå om lösenord tre-fyra gånger för att vissa anslag inte registreras. Vidare blir ena kärnan så pass varmare än de andra att cpun klockar ner sig till 3Ghz när grafikkortet används samtidigt. Det är en i5 10300H som normalt sett ska nå 4.2Ghz "all core turbo". Testade spelet valorant där den ska hålla 180fps+ enligt marknadsföringen. Den droppar ner till 60fps när den väl throttlar även om jag ställer grafiken till low. Får nästan 1000 poäng lägre i cinebench jämfört med andra exemplar av samma modell. Sen fick jag en skräpminnesmodul med bara fyra chip-layout.

Säg att man är på genomresa genom landet och stannar och plockar upp en outletprodukt där den marknadsförs med 1 års garanti. Ska du då bara kunna nyttja garantin i den butik du köpt varan?! Det framgår inte av några villkor mig veterligen? Absurt i alla fall.

Har inte orkat nyttja garantin och skickat in den för service. Men kommer ta den till min lokala butik när jag väl gör det. Kan ju byta kylpasta själv men då gäller väl inte garantin och vill få tangentbordet utbytt. 4500:- är väl förvånansvärt bra för i5 10300H med 1660 ti. Men å andra sidan hade jag inte köpt skiten om den hade kostat mer. Att det är mycket specifikationer för pengarna är ju oväsentligt om den inte funkar som den ska men säljs i nyskick. Hade dom uppgett att det var ett måndags-ex så hade det varit en annan sak.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Haha köpte precis som TS en laptop (outletprodukt) i "nyskick" hos elgiganten bromma blocks. Har däremot för mig att det framgick att orginalförpackning saknades och det var jag fine med. Det här var i somras full butikskö under rådande pandemi så jag tog bara datorn och gick. Jag hade åkt från norrtälje och väl tillbaka i norrtälje så stannade jag och skulle bara kolla skicket. Något smartskal hade torkat av skärmen som saknar frontglas med något, gissningsvis i stil med en smutsig blöt disktrasa. Gick då in på elgiganten i norrtälje och påtalade att jag inte kallar det nyskick vilket de förvisso höll med om men ansåg att det var bromma blocks ansvar och tyckte jag skulle åka tillbaka till den butiken. Sen erbjöd dom mig att köpa skärmrengöring. Då blev jag smått irriterad så jag krävde mer eller mindre att dom skulle hämta denna skärmrengöring och se om det var permanenta repor eller om dessa gick bort genom rengöring. När jag precis köpt "ny" dator så vill jag inte tvingas köpa skärmrengöringsmedel det första jag gör. De gick med på att rengöra den och jag hade turen att den blev som ny. Vad som däremot inte var i nyskick är tangentbordet. Knapptryckningarna tar sällan vid normal anslagskraft. Får slå om lösenord tre-fyra gånger för att vissa anslag inte registreras. Vidare blir ena kärnan så pass varmare än de andra att cpun klockar ner sig till 3Ghz när grafikkortet används samtidigt. Det är en i5 10300H som normalt sett ska nå 4.2Ghz "all core turbo". Testade spelet valorant där den ska hålla 180fps+ enligt marknadsföringen. Den droppar ner till 60fps när den väl throttlar även om jag ställer grafiken till low. Får nästan 1000 poäng lägre i cinebench jämfört med andra exemplar av samma modell. Sen fick jag en skräpminnesmodul med bara fyra chip-layout.

Säg att man är på genomresa genom landet och stannar och plockar upp en outletprodukt där den marknadsförs med 1 års garanti. Ska du då bara kunna nyttja garantin i den butik du köpt varan?! Det framgår inte av några villkor mig veterligen? Absurt i alla fall.

Har inte orkat nyttja garantin och skickat in den för service. Men kommer ta den till min lokala butik när jag väl gör det. Kan ju byta kylpasta själv men då gäller väl inte garantin och vill få tangentbordet utbytt. 4500:- är väl förvånansvärt bra för i5 10300H med 1660 ti. Men å andra sidan hade jag inte köpt skiten om den hade kostat mer. Att det är mycket specifikationer för pengarna är ju oväsentligt om den inte funkar som den ska men säljs i nyskick. Hade dom uppgett att det var ett måndags-ex så hade det varit en annan sak.

Reklamera datorn? Det där fixar tillverkaren under garantin även fast det är ett returex, ingen extra kostnad för återförsäljaren mot om det hade varit en ny vara med problem. I Bromma tror jag det är Elgiganten själva som driver butiken. Det är väl bara att ringa kundservice. Garanti kan säkert vilken butik som helst i kedjan hjälpa till med, men det enda de gör är ju att skicka den till serviceverkstaden.

Permalänk
Inaktiv

En dator eller datorkomponenter hade jag aldrig köpt på EG. Möjligtvis nån HDMI eller ljudkabel men aldrig riktig elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Haha köpte precis som TS en laptop (outletprodukt) i "nyskick" hos elgiganten bromma blocks. Har däremot för mig att det framgick att orginalförpackning saknades och det var jag fine med. Det här var i somras full butikskö under rådande pandemi så jag tog bara datorn och gick. Jag hade åkt från norrtälje och väl tillbaka i norrtälje så stannade jag och skulle bara kolla skicket. Något smartskal hade torkat av skärmen som saknar frontglas med något, gissningsvis i stil med en smutsig blöt disktrasa. Gick då in på elgiganten i norrtälje och påtalade att jag inte kallar det nyskick vilket de förvisso höll med om men ansåg att det var bromma blocks ansvar och tyckte jag skulle åka tillbaka till den butiken. Sen erbjöd dom mig att köpa skärmrengöring. Då blev jag smått irriterad så jag krävde mer eller mindre att dom skulle hämta denna skärmrengöring och se om det var permanenta repor eller om dessa gick bort genom rengöring. När jag precis köpt "ny" dator så vill jag inte tvingas köpa skärmrengöringsmedel det första jag gör. De gick med på att rengöra den och jag hade turen att den blev som ny. Vad som däremot inte var i nyskick är tangentbordet. Knapptryckningarna tar sällan vid normal anslagskraft. Får slå om lösenord tre-fyra gånger för att vissa anslag inte registreras. Vidare blir ena kärnan så pass varmare än de andra att cpun klockar ner sig till 3Ghz när grafikkortet används samtidigt. Det är en i5 10300H som normalt sett ska nå 4.2Ghz "all core turbo". Testade spelet valorant där den ska hålla 180fps+ enligt marknadsföringen. Den droppar ner till 60fps när den väl throttlar även om jag ställer grafiken till low. Får nästan 1000 poäng lägre i cinebench jämfört med andra exemplar av samma modell. Sen fick jag en skräpminnesmodul med bara fyra chip-layout.

Säg att man är på genomresa genom landet och stannar och plockar upp en outletprodukt där den marknadsförs med 1 års garanti. Ska du då bara kunna nyttja garantin i den butik du köpt varan?! Det framgår inte av några villkor mig veterligen? Absurt i alla fall.

Har inte orkat nyttja garantin och skickat in den för service. Men kommer ta den till min lokala butik när jag väl gör det. Kan ju byta kylpasta själv men då gäller väl inte garantin och vill få tangentbordet utbytt. 4500:- är väl förvånansvärt bra för i5 10300H med 1660 ti. Men å andra sidan hade jag inte köpt skiten om den hade kostat mer. Att det är mycket specifikationer för pengarna är ju oväsentligt om den inte funkar som den ska men säljs i nyskick. Hade dom uppgett att det var ett måndags-ex så hade det varit en annan sak.

Det är precis det jag varit inne på, marknadsför en daror som nyskick i originalförpackning. Först hittar dom inte den sen är den så pass repig riktigt stora och djupa på locket (tog mig inte ens tid att öppna och kolla skärm eller tangentbord/trackpad) samt att den saknar förpackning.

Vissa står här och tycker det är helt ok, en ursäkt är alldeles för mycket uppenbarligen.

Hur som, jag är nöjd över att detta inte blir bra reklam för Bromma butiken och jag släpper det här. Lycka till alla andra som handlar där! 👍

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Vissa står här och tycker det är helt ok, en ursäkt är alldeles för mycket uppenbarligen.

Ingen i tråden tycker det är kanon, men detta spår är redan raderat en gång.

Om du ska lägga ord i munnen på någon förtjänar du inte annat än att inte få hjälp däremot. Du blir omöjlig att ha och göra med. Du kommer bli bemött som du bemöter andra.

Permalänk
Medlem

De få gånger jag har köpt outletsaker har jag alltid bett att få kika och öppna på skicket i butiken, om det inte framgått på annat sätt, och det har aldrig varit några problem. Men då har jag visserligen inte 20 mil till närmsta butik utan har möjlighet att bara strunta i köpet om det inte var okej.

Permalänk
Medlem

Har råkat ut för liknande saker hos alla stora handlare. Större risk hos elis kanske eftersom de är väldigt generösa med återlämnandet (eller var iaf). Om jag misstänker att saker inte är nya går jag vidare, eller kollar upp om det finns nån någon annanstans.

Tänker så här. Priset jag får betala för att kunna testa varan hemma och lämna tillbaka är att det alltid finns en risk att jag får en öppnad produkt... En kalkylerad risk jag tar med möjligheten att utan frågor returnera om den inte motsvarar mina förväntningar.

Permalänk
Medlem

Jag har helt slutat handla på @Elgiganten eftersom de har en helt inkompetent ledning och ansvariga, jag lägger inte skulden på hur jag blivit bemött på den enskilda anställda eftersom det alltid har varit samma upplevelse.

Det som fick mig att aldrig sätta min fot där igen var att jag beställde en laptop via deras e-handel och fick hem en använd vara med brödsmulor och repor i, stod inget om att det var en "brukad" vara.

Det vi som konsumenter kan göra är helt enkelt att sluta handla på @Elgiganten, som jag har gjot, och vända oss till någon man faktiskt kan lita på och få ett trevligt bemötande.

Själv handlar jag mer eller mindre exklusivt på inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Har råkat ut för liknande saker hos alla stora handlare. Större risk hos elis kanske eftersom de är väldigt generösa med återlämnandet (eller var iaf). Om jag misstänker att saker inte är nya går jag vidare, eller kollar upp om det finns nån någon annanstans.

Tänker så här. Priset jag får betala för att kunna testa varan hemma och lämna tillbaka är att det alltid finns en risk att jag får en öppnad produkt... En kalkylerad risk jag tar med möjligheten att utan frågor returnera om den inte motsvarar mina förväntningar.

I det här fallet handlar det nog specifikt om s.k. outletvaror som är returer eller demoex. Dessa går bara att hämta i butik och det är nog risk att de registrerar skicket fel. Motsvarar den inte förväntningarna finns det oftast inte flera demo/returex i samma butik och att ge ordinarie vara för det nedsatta priset är ju inget butiken behöver bistå med, eftersom det inte handlar om distanshandel finns det inget köp att rätta till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Det finns inget vidare sätt för storvaruhuspersonalen att veta eller känna av någon kundloyalitet. De vet inte vem man är eller kan se hur stor kund man har varit. Man är ett av hundra nya ansikten varje dag. Är det krångel är man snarare ännu en av dagens alla surdegar.

Är man ute efter lojalitet, långsiktighet och faktiskt lite specialbemötande så välja de små butikerna där samma entusiaster jobbar år efter år. De har inte utbudet och de har sällan priserna. Men de kan göra livet mycket enklare runt de områden man vill ha så lite besvär som möjligt, likt ens hobbies, intressen och glädjeämnen i livet. Så köper man whatever-produkterna hos den anonyma ladan.

Problemet är att dessa butiker inte existerar numera nästan. Te.x. dom där små Apple butikerna som var grymma förut! Sen blev det Digital Inn som visserligen va bra iaf dom små. Sen kom Media Markt osv sen gick allt åt helvete.

MediaMarkt är bra på sitt sätt att dom har 30 dagars öppetköp så är produkten trasig vid leverans (kabel till skärmen på MacBook te.x.) Byter dom ut den över disk direkt.

men jag betalar hellre 300-500kr mer för en MacBook och skippar MM mfl. rabatter för att få service.

Min nya MacBook CTO (custom made) är beställd genom @Webhallen dom är en utav dom få butiker som säljer CTO versioner utav Macbooks bortsätt från Apple Store men här tänker man att kan sponsra lite som att webhalldn alltid har haft bra service och köpa därigenom istället.

Permalänk
Medlem

Fick själv en ny Watch 7 levererad med en liten repa => kontaktade kundservice direkt och erbjöds 1000kr som kompensation vilket jag glatt tog emot. Detta var dock på Elgiganten på Kungsgatan i Stockholm så kvaliten på servicen kanske varierar lite från butik till butik.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon300311:

Webhalldn alltid har haft bra service och köpa därigenom istället.

Vet inte vilka webhallen du handlar på 😂 Webhallen nekar returer direkt efter du nuddat förpackningen.

Elgiganten och NetOnNet handlar man om man vill kunna lämna tillbaka skit hur som helst, inga frågor ställda. Förväntar mig inte heller att bli gullad med av deras personal som oftast ser ut att vilja dö på plats.

Iom att deras retur-policy är anything goes får man förvänta sig att att få skräp om man kollar på returex.

Serviceyrken är döda,
curb your förväntan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon291473:

Vet inte vilka webhallen du handlar på 😂 Webhallen nekar returer direkt efter du nuddat förpackningen.

Elgiganten och NetOnNet handlar man om man vill kunna lämna tillbaka skit hur som helst, inga frågor ställda. Förväntar mig inte heller att bli gullad med av deras personal som oftast ser ut att vilja dö på plats.

Iom att deras retur-policy är anything goes får man förvänta sig att att få skräp om man kollar på returex.

Serviceyrken är döda,
curb your förväntan

Aldrig haft problem med returer då det är avtalat i lag 14 dagar från leverans.