Elgiganten, fel på fel?

Permalänk
Medlem

Problemet med "nyskicks" produkter är att det kanske är ny skick för den som tittar på den. köper du begagnat blir du alltid lurad på ett eller annat sätt, nästan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Läs återigen där jag nämner tidigare att jag handlat men att men att man inte behandlar någon kund på de viset oavsett.

Det är inte heller att förvänta sig något speciellt av någon anställd. Det minsta jag hade förväntat mig som chef är att de gör sitt jobb, uppenbarligen gör de inte sitt jobb om de är totalt ointresserade även fast de gjort fel.

Butikschefen var ju inte direkt tillmötesgående. De la ju upp den igen även fast han sa att de ska korrigera det, som ny i originalförpackning men hela locket var full av repor (djupa o stora) och så saknade den förpackning.

Fine, men du ändrade din inställning med tiden du skrev fler inlägg.
Du har inte ingått något avtal när du bara förhandsbokar. De kan mer eller mindre säga vad som helst, nu sa dem inte vad som helst utan råkade säga lite fel. Sådant utrymme finns även vid t ex fel prissättningar vid order, men då är det andra regler som gäller. Förhandsbokningar är utan löften och man behöver inte ens hedra ett kösystem där te x.

Lägg energi på att hitta det du vill ha, all den energi du lägger på att försöka få rätt här kan du konvertera till nyttig energi så du blir lite produktiv.

Permalänk
Medlem

En bra hanterad reklamation är ett mycket bra sätt att vinna kunders förtroende och man återvänder gärna för om det skulle blir fel i början rättas det till i slutändan. Webhallen leder min egna topplista efter 100% bra och trevligt bemötande vid köp och reklamationer. Netonnet ligger tvåa. Elgiganten och Mediamarkt finns numera på svarta listan efter jag läst föregående inlägg. Dessutom skiter jag högaktningsfullt i vilka marginaler som föranleder företag att anställa olämpliga personer med kundkontakt. Nöjda återkommande kunder som inte jagar sista kronan ger ökad omsättning och möjligheter att satsa på fortbildning av personalen. Tänk om det fanns tusenlappar som ser ut som "nära nyskick" men bara var värda 500 kr. Då skulle jag handla på Elgiganten med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag har helt slutat handla på @Elgiganten eftersom de har en helt inkompetent ledning och ansvariga

Omsätter 13+ miljarder och är inkompetenta. Ok.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att sämre service i butik är ett generellt problem hos de som fortfarande har fysiska butiker, oavsett om det är Elgiganten, Webhallen, Scandinavian Photo eller någon annan. Elgiganten till exempel fungerar helt OK online, bra priser, stort sortiment och hyfsat snabb leverans. Särskilt på förbrukningsvaror och tillbehör. Kliver man in i en butik tänker och haffa något litet i farten, klämma innan köp eller prata med personal vill man dock väldigt snart skjuta sig själv i huvudet. Det känns också som att personal även vill skjuta sig själva ibland. Enda gången de blir lite glada är när deras kompisgäng hänger i butiken och lägger beslag på det sista unset av servicevilja.

Jag tror inte många butiker idag är särskilt intresserade av att sälja eller kundvårda fysiskt. Eller så har de glömt hur man gör, för de med kompetens har gått i pension eller gått vidare innan skeppet börjar sjunka.

Sist blev jag dessutom erbjuden knark precis innanför dörrarna. Av en snubbe som sen gick och hängde och snackade skit med tjejen i kassan…

Permalänk
Webhallen
Skrivet av avrasta:

Vet inte vilka webhallen du handlar på 😂 Webhallen nekar returer direkt efter du nuddat förpackningen.

Elgiganten och NetOnNet handlar man om man vill kunna lämna tillbaka skit hur som helst, inga frågor ställda. Förväntar mig inte heller att bli gullad med av deras personal som oftast ser ut att vilja dö på plats.

Iom att deras retur-policy är anything goes får man förvänta sig att att få skräp om man kollar på returex.

Serviceyrken är döda,
curb your förväntan

Vet inte hur länge sedan du handlade av oss?
Det var väldigt länge sedan vi var så pass strikta på öppnade produkter, vi har såklart några undantag som vi har av naturlig anledning. (ingen vill köpa en använd rakapparat, öppnad tandborste, använda hörlurar te.x)

https://www.webhallen.com/se/info/8-Kopvillkor

/Patrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vet inte hur länge sedan du handlade av oss?
Det var väldigt länge sedan vi var så pass strikta på öppnade produkter, vi har såklart några undantag som vi har av naturlig anledning. (ingen vill köpa en använd rakapparat, öppnad tandborste, använda hörlurar te.x)

https://www.webhallen.com/se/info/8-Kopvillkor

/Patrik

Bra engagemang att komma in direkt och stoppa onödig diskussion som inte stämmer dessutom. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Problemet med "nyskicks" produkter är att det kanske är ny skick för den som tittar på den. köper du begagnat blir du alltid lurad på ett eller annat sätt, nästan.

Jag sålde ett par högtalare som jag sade var i nyskick. Var en liten bit svart färg som skavts bort vid foten. Resten såg och var i precis som när jag köpte dem. Däremot kan jag förstå att alla är inte som jag (extremt noga med mina grejer (iaf de dyrare)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag sålde ett par högtalare som jag sade var i nyskick. Var en liten bit svart färg som skavts bort vid foten. Resten såg och var i precis som när jag köpte dem. Däremot kan jag förstå att alla är inte som jag (extremt noga med mina grejer (iaf de dyrare)).

Jag brukar också hålla mina saker i gott skick. Sen kan man tolka "nyskick" på olika sätt. Är funktionen i nyskick eller utseendet? Har kört beggade bilar som varit superfina men helt slut i drivlinan medan andra sett förjävliga ut men varit maskinellt i topp skick. Min bror köpte nyligen en gammal golf från -82 och den var solblekt och lacken var HÅRT kalkad...den såg för djävlig ut men resten var i toppskick. Automatlådan betedde sig som den var ny. Efter jag hjälpt till med en grundlig polering och vaxning var bilen riktigt fin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Omsätter 13+ miljarder och är inkompetenta. Ok.

Man kan självklart vara inkompetenta på flera sätt, tänk om de hade omsatt 28 miljarder genom att driva butiken på ett sätt som inte påverkar kunder negativt.

Jag talar också till hur elgiganten drivs genom bemötande med kund, genom de bemötanden jag själv fått vid besök, inte huruvida de driver elgiganten på ett ekonomiskt kompetent sätt eller inte.

Däremot kan man ju fundera på om en vinstmarginal på 1,58% är bra eller inte, vad jag kan minnas räknas 5-10% som en "bra" vinstmarginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Däremot kan man ju fundera på om en vinstmarginal på 1,58% är bra eller inte, vad jag kan minnas räknas 5-10% som en "bra" vinstmarginal.

Det där är ju dock ytterst branschberoende. 5-10% i hemelektronikbranschen det senaste decenniet vore närmare en fantasi än något som varit realistiskt att uppnå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det där är ju dock ytterst branschberoende. 5-10% i hemelektronikbranschen det senaste decenniet vore närmare en fantasi än något som varit realistiskt att uppnå.

Sant, ser ut som att många ligger på runt 1% och vissa med minusmarginal, Inet AB verkar vara lite finare på 4,77% men de är ju mer nichade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Sant, ser ut som att många ligger på runt 1% och vissa med minusmarginal, Inet AB verkar vara lite finare på 4,77% men de är ju mer nichade.

Sen kan vinstmarginalen justeras beroende på hur mycket skatt osv man vill betala - du kan te.x göra avräkning för vissa saker på en sida utav räkenskapsåret för att fina siffrorna.
Vistmarginal är efter allt är betalt dvs löner m.m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Man kan självklart vara inkompetenta på flera sätt, tänk om de hade omsatt 28 miljarder genom att driva butiken på ett sätt som inte påverkar kunder negativt.

Jag talar också till hur elgiganten drivs genom bemötande med kund, genom de bemötanden jag själv fått vid besök, inte huruvida de driver elgiganten på ett ekonomiskt kompetent sätt eller inte.

Däremot kan man ju fundera på om en vinstmarginal på 1,58% är bra eller inte, vad jag kan minnas räknas 5-10% som en "bra" vinstmarginal.

De har ca 3000-4000 anställda och 160+ butiker. Vi pratar alltså om några trådar på Sweclockers ska utgöra någon form av majoritet för hela bolaget.

Inet har 4.77% vinst med 100% kassalikvid, 29% soliditet - Omsätter ca 1,3 miljarder
Webhallen har 1,88% vinst med 46,35% kassalikvid, 10% soliditet - Omsätter ca 2,4 miljarder.
Komplett.se (Svenska) -0.10% vinst, 102% kassalikvid, 0.11% soliditet - Omsätter ca 1,2 miljarder
Dustin.se , 3,2% vinst, 64% kassalikvid, 3,33% soliditet. - Omsätter ca 5.5 miljarder
Elgiganten 1,58% vinst, 76% kassalikvid, 19.5% soliditet. - Omsätter 13.5 miljarder

Ja dem verkar ju inkompetenta när man lägger upp det så här

Permalänk
Medlem

Som motvalls käring så måste jag berätta att jag faktiskt haft bra erfarenhet av EG. Senast så beställde jag en kaffekokare som fyndvara och angav "hämta i butik". När jag kom dit så sade dom att dom inte kunde hitta den men att jag får en helt ny i oöppnad kartong för samma pris. Snyggt jobbat tycker jag. Så jag tror att det beror på hur söt man är...

Permalänk
Medlem

Förbokade ett spel som skulle släppas idag men postnord lyckades inte leverera det. Varför skickar man ut varan dagen innan när man vet vilken logistisk katastrof postnord är?
Hursomhelst, kan man returnera det direkt i appen eller ska jag ta det nästa vecka och gå till en butik? Fick köpa spelet digitalt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Varför skickar man ut varan dagen innan när man vet vilken logistisk katastrof postnord är?

Företaget har antagligen inte spelet liggande på lagret särskilt länge utan det dyker ofta upp hos dem bara någon enstaka dag innan släpp. Därtill kanske de inte får skicka ut det tidigare och Postnord levererar överväldigande ofta som de skall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Företaget har antagligen inte spelet liggande på lagret särskilt länge utan det dyker ofta upp hos dem bara någon enstaka dag innan släpp. Därtill kanske de inte får skicka ut det tidigare och Postnord levererar överväldigande ofta som de skall.

Sorry men det funkar inte så bra med postnord som du verkar tro.
Måndag idag och fortfarande ingen leverans. Får väl vänta tills posten behagar dela ut det och sen åka in till en butik och göra återköp.

Permalänk
Medlem

Utgivaren kan välja att sluta att distribuera spel till en butik som skickar spelet så att det landar hos slutkund före releasedatum.

Men men. Även jag har faktiskt bara bra erfarenheter av Elgiganten (hemsidan, ska tillägas. Det enda jag handlar i butik är typ kläder och husgeråd). T.ex. beställde jag ett spel som visade sig ha plastats in av butiken. Det känns tycker jag känns sådär när man förväntar sig en obruten förpackning. Jag påpekade detta via FB, eftersom jag förvisso inte kunde hitta rätt väg på hemsidan, varpå jag fick ett nytt ex utan kostnad. När jag frågade hur jag kunde returnera det ex jag redan fått så ville de inte ha det.

Permalänk
Medlem

Som lite balans vill jag bara nämna att de gånger jag har haft problem med grejer köpta på elgiganten där jag bor har jag fått bra hjälp, men vi har kanske tur som har fått serviceinriktad personal på det lokala varuhuset. Men det är inte katastrof överallt!