Telia-mail terroriserar äldre herre - Alternativ?

Permalänk
Medlem

Telia-mail terroriserar äldre herre - Alternativ?

Hej

Min äldre far har ofta problem med sin Telia-mail som blir full. Telia ger bara 200 MB utrymme och när det nästan är fullt skickas det varningsmail. Det hjälper heller inte att mycket foton skickas till och från, eftersom han är fotointresserad...

Har föreslagit flera gånger att han skulle göra som troligen 99% av alla internetanvändare och skaffar en Gmail/Outlook/Icloud. Detta går inte hem då han inte vill bli övervakad av amerikanska storföretag.

Så vad är då alternativet? Betala för ett Webbhotell?
Hur tar en sån här person sig ur Telia-terrorn? Hur gör era äldre anhöriga?

Permalänk
Avstängd

Webhotell med hemsida och annat finns ju för 10-30kr/månad och där ingår ju ett antal mail på de flesta

Visa signatur

Pro WS X570-ACE, 3900x, 64Gb DDR4, Mp600 1Tb mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Hej

Min äldre far har ofta problem med sin Telia-mail som blir full. Telia ger bara 200 MB utrymme och när det nästan är fullt skickas det varningsmail. Det hjälper heller inte att mycket foton skickas till och från, eftersom han är fotointresserad...

Har föreslagit flera gånger att han skulle göra som troligen 99% av alla internetanvändare och skaffar en Gmail/Outlook/Icloud. Detta går inte hem då han inte vill bli övervakad av amerikanska storföretag.

Så vad är då alternativet? Betala för ett Webbhotell?
Hur tar en sån här person sig ur Telia-terrorn? Hur gör era äldre anhöriga?

Han låter vettig, bra att han håller sig borta från övervakning. Men tyvärr finns det inte många alternativ. Jag hade rekommenderat protonmail fram tills nyligen då det visade sig att de lagrar mer än de påstått sig göra. Vet inte om det finns några vettiga alternativ längre.

Permalänk
Medlem

Binero har gratis maildomän. Åtminstone om man nedgraderar.

Permalänk
Avstängd

Jag kör egen mail åt hela familjen. Jag tror det går på typ 400 per år för mailtjänsten plus förstås domänen, och då får jag i princip oändligt med mailadresser och tillräckligt många inboxar och utrymme i dem för att det ska räcka och bli över.

Permalänk
Medlem

Han kan skaffa ett e-postkontor med lagringsutrymme á 1TB, vill minnas att det är 19kr/mån.

Att han har 200MB idag beror på att han har sin mejl knuten till en mobiltjänst.

Permalänk
Medlem

Telias mail är väldigt krånglig. Byt till Gmail eller liknande. Det är även väldigt vanligt att få bluffmail till sin Telia mail.
Det är dock sällan mailen strular om man använder Telia Webmail. Men om man använder ett annat program är det väldigt vanligt att det slutar fungera eller blir osynkat med webmail. Det finns inget Telias kundtjänst kan göra om det funkar i webmail.
Och själv tycker jag att webmail är väldigt svårt att förstå sig på.

Permalänk
Medlem

Enklast är att förklara för honom att amerikanska bolagen inte är intresserad av att övervaka honom.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Var det inte Photobucket som för ett tag sedan delade upp sig i gratis och betaltjänst där man fick nog utrymme för stora okomprimerade filer? Jag är inte säker men det kan ju vara värt att titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Enklast är att förklara för honom att amerikanska bolagen inte är intresserad av att övervaka honom.

Ja precis samt att om de skulle vara intresserade hjälper det inte att ha sin mail via Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Han låter vettig, bra att han håller sig borta från övervakning. Men tyvärr finns det inte många alternativ. Jag hade rekommenderat protonmail fram tills nyligen då det visade sig att de lagrar mer än de påstått sig göra. Vet inte om det finns några vettiga alternativ längre.

Håller med, han låter verkligen vettig. Dock spårar Felia en också, men då säger jag följande: hellre att Sverige övervakar en, än att USA gör det.

ProtonMail är rätt sunkiga. Själv använder jag posteo.de som är baserat i Tyskland och har därför rätt stark integritet. Sen finns ju även Tutanota som också är baserat i Tyskland, och är kända för och ta ens integritet på största allvar. Båda tjänsterna kostar lika mycket per år (cirka 120 kr (cirka 10 kr per månad)). Något av dessa är kanske något för @exroz far?

Värt att notera, är att Tutanota inte tillåter SMTP/IMAP för att de vill ge deras användare en 100% krypterad e-postupplevelse. Dock har de en egen e-postklient. Jag testade deras tjänst innan jag gick över till posteo.de; gillade inte deras design och inte heller avsaknaden av SMTP/IMAP (jag som använder RainLoop och FairEmail som e-postklienter).

Skrivet av Molotov:

Enklast är att förklara för honom att amerikanska bolagen inte är intresserad av att övervaka honom.

Det kvittar. De övervakar han ändå. De övervakar alla. Till och med Facebook övervakar en "överallt" med hjälp av deras Pixel Tracking-teknologi, även om man inte ens har ett konto hos dom. Det är därför jag använder mig av Facebook Container-tillägget i Firefox, för att blockera/isolera (välj ditt favoritordval) Facebook på främst Steams webbsida.

Varför övervakar de en? Pengar, makt och kontroll.

Glömde sätta en slutparentes efter en mening
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Håller med, han låter verkligen vettig. Dock spårar Felia en också, men då säger jag följande: hellre att Sverige övervakar en, än att USA gör det.

ProtonMail är rätt sunkiga. Själv använder jag posteo.de som är baserat i Tyskland och har därför rätt stark integritet. Sen finns ju även Tutanota som också är baserat i Tyskland, och är kända för och ta ens integritet på största allvar. Båda tjänsterna kostar lika mycket per år (cirka 120 kr (cirka 10 kr per månad)). Något av dessa är kanske något för @exroz far?

Värt att notera, är att Tutanota inte tillåter SMTP/IMAP för att de vill ge deras användare en 100% krypterad e-postupplevelse. Dock har de en egen e-postklient. Jag testade deras tjänst innan jag gick över till posteo.de; gillade inte deras design och inte heller avsaknaden av SMTP/IMAP (jag som använder RainLoop och FairEmail som e-postklienter.

Det kvittar. De övervakar han ändå. De övervakar alla. Till och med Facebook övervakar en "överallt" med hjälp av deras Pixel Tracking-teknologi, även om man inte ens har ett konto hos dom. Det är därför jag använder mig av Facebook Container-tillägget i Firefox, för att blockera/isolera (välj ditt favoritordval) Facebook på främst Steams webbsida.

Varför övervakar de en? Pengar, makt och kontroll.

Nästan alla sådana där krypterade mailtjänster drivs säkert av olika underrättelsetjänster. Självklart måste man ha marknadsdominans på sådana tjänster om man bedriver underrättelse, tillåter man någon helt legit att ta plats på marknaden så riskerar man ju att terrorister och andra kan kommunicera obehindrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Håller med, han låter verkligen vettig. Dock spårar Felia en också, men då säger jag följande: hellre att Sverige övervakar en, än att USA gör det.

ProtonMail är rätt sunkiga. Själv använder jag posteo.de som är baserat i Tyskland och har därför rätt stark integritet. Sen finns ju även Tutanota som också är baserat i Tyskland, och är kända för och ta ens integritet på största allvar. Båda tjänsterna kostar lika mycket per år (cirka 120 kr (cirka 10 kr per månad)). Något av dessa är kanske något för @exroz far?

Värt att notera, är att Tutanota inte tillåter SMTP/IMAP för att de vill ge deras användare en 100% krypterad e-postupplevelse. Dock har de en egen e-postklient. Jag testade deras tjänst innan jag gick över till posteo.de; gillade inte deras design och inte heller avsaknaden av SMTP/IMAP (jag som använder RainLoop och FairEmail som e-postklienter.

Det kvittar. De övervakar han ändå. De övervakar alla. Till och med Facebook övervakar en "överallt" med hjälp av deras Pixel Tracking-teknologi, även om man inte ens har ett konto hos dom. Det är därför jag använder mig av Facebook Container-tillägget i Firefox, för att blockera/isolera (välj ditt favoritordval) Facebook på främst Steams webbsida.

Varför övervakar de en? Pengar, makt och kontroll.

Ok...
Inget illa menat men det känns lite foliehatt.
Men du kanske är en person som behöver all skydd du kan få så då ör det legitim oro.
God fortsättning 👍.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av exroz:

Hej

Min äldre far har ofta problem med sin Telia-mail som blir full. Telia ger bara 200 MB utrymme och när det nästan är fullt skickas det varningsmail. Det hjälper heller inte att mycket foton skickas till och från, eftersom han är fotointresserad...

Har föreslagit flera gånger att han skulle göra som troligen 99% av alla internetanvändare och skaffar en Gmail/Outlook/Icloud. Detta går inte hem då han inte vill bli övervakad av amerikanska storföretag.

Så vad är då alternativet? Betala för ett Webbhotell?
Hur tar en sån här person sig ur Telia-terrorn? Hur gör era äldre anhöriga?

Om det är begränsat till 200 MB så är det nog tänkt att främst användas med en POP3/SMTP klient alltså ett vanligt mailprogram som hämtar hem mailen till en dator och tar bort dem från servern efteråt. Ordna en sådan och instruera honom i hur den används.
Vill han ha något modernare får han byta.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Han är inte intresserad av att byta operatör från Telia till något annat vettigt? Bahnhof bjuder på 2 GB ser jag, och de är mig veterligen den enda svenska operatören modiga nog att trotsa myndigheternas övertrampt av den lilla människans rättigheter och de vägrar lämna ut mer data än de absolut måste, och ibland ännu mindre.

Det är beklagligt, sorgligt och oroande att i princip alla svenska Internetoperatörer har valt att avveckla sina e-posttjänster. Det är vårt eget fel också, jag menar alla vi som kastar oss i armarna på amerikanska storföretag. Jag beundrar din far för att han håller på sina principer och inte ger med sig. Hade vi flera varit så så hade den inkorgen på 200 MB idag varit 2 GB minst.

Jag har sett den här trenden över en lång tid nu, för jag har valt att behålla mina många e-postkonton hos olika operatörer efter att jag har bytt operatörer. Som ett exempel så har jag kvar mina Tele2 konton trots att jag inte längre är kund hos Tele2. Det är kanske konstigt att höra idag att man har kvar anknytningar till gamla tjänster trots att man har sagt upp sitt avtal, men det var inga konstigheter förr i tiden att man behöll sin e-post, det var ju det primära sättet för folk att skriva meddelanden till varandra innan Facebook kom, det var e-post och SMS man använde.

E-post är ju en tjänst, en av de tre ursprungliga tjänsterna som fanns på Internet när den blev allmänt tillgänglig. Att då som operatör sälja endast en tjänst (webbtillgången) till priset av tre (webb, e-post, usenet) borde göra alla rasande. Men det har avvecklats så naturligt och i det tysta eller dolda, att det skrevs inga stora rubriker om det i tidningarna. Som sagt, det är vårt eget fel. Om efterfrågan är låg, vi ställer inga krav, och vi väljer amerikanska storföretag över våra lokala operatörer så är det här resultatet vi ser bara en naturlig följd av det. Vi fokuserar på andra saker, vi fortsätter att jaga Mb/s och vem som har en större "pott" för "surf", så att vi kan mata våra amerikanska vänner med ännu mer data om oss på ett ännu effektivare sätt.

Det här lokala tänket finns bland många dataentusiaster, de som ibland kallas för paranoida i frågor om säkerhet och privatliv. Men inom den breda allmänheten är inte efterfrågan på säkra IT tjänster eller dataskydd särskilt stor. Folk är allmänt sett mycket dåligt informerade och ointresserade av IT, till den grad att de kan skriva på vad som helst bara de får något som funkar.

Jag var så sent som för en månad sedan inne på att skapa ett tillfälligt e-postkonto. Jag provade först att skapa ett med Yahoo, den gamla trotjänaren. Det gick inte så bra, för de krävde att få skicka SMS med kod till ett mobilnummer för att verifiera kontot. Jag provade några olika gratistjänster som erbjuder fria mobilnummer från olika länder för just den här typen av ändamål, för jag ville inte lämna ut mitt riktiga nummer och jag hade ingen lust att krångla med att ta fram ett brännbart SIM-kort. Numren jag provade med hade nog flaggats redan hos Yahoo så det gick inget vidare. Jag gav upp.

Jag provade sedan att skapa ett konto hos Microsoft med deras Outlook adress. De krävde också mobilnummer. Men som jag minns det nu så kunde man skippa det, men då dök det upp en galen CAPTCHA bild istället som man skulle försöka lösa för att bevisa att man är människa och inte en maskin. Men den var ju omöjlig att lösa! Det är tre små, grå silhuetter av vilda djur. Jag har för mig att det var en tiger, en elefant och en giraff, och de var snedvridna. Man har som uppgift att vända de rätt så att de står på sina ben istället för att ha huvudet neråt, och för att göra det klickar man på dem tills man tror att det är rätt, och klickar sedan på knappen för att kontrollera om man har gjort rätt. Jag satt där i typ 5 minuter och försökte klicka mig fram till rätt kombination, men det gick inte hur jag än försökte. Så jag gav upp.

Det är inte första gången jag löser den typen av CAPTCHA pussel. Jag har sett och löst det tidigare hos just Microsoft. De är nog ensamma om att använda det där. Nu var jag ute efter att få ett tillfälligt e-postkonto, ett konto som jag inte tänkte använda för något olagligt (för registrering på ett forum), och som jag tänkte stänga efteråt när jag är klar. Man får tycka vad man vill om mina avsikter, men att det ska vara så krångligt att skaffa ett gratiskonto hos amerikanska storföretag, det har jag inte varit med om tidigare. Så även om dina avsikter är helt rena och legala, du saknar t.ex. ett Microsoft konto sedan tidigare och du har köpt en Xbox eller annan Microsoft produkt och vill nu registrera ett konto med tillhörande e-postadress, så kommer du alltså ha det jävligt svårt att få ett konto om du väljer att inte lämna ut ditt telefonnummer.

Så efter lite sökning om alternativa leverantörer av e-post så snubblade jag över "Tutanota". Jag hade sett det namnet tidigare. Det var en programmerare på GitHub som hade en "@tutanota.com" adress vet jag. Jag kände också till "Protonmail" och visste att Protonmail och Tutanota ansågs vara säkra alternativ bland de insatta. Jag visste inte så mycket om något av dessa, annat än att jag kände till dem vid namnet. Jag surfade in på Tutanota webbplatsen på https://tutanota.com och kunde inom 2 minuter ha ett fungerande e-postkonto med 1 GB lagring, helt kostnadsfritt.

Nu har jag använt den där "tillfälliga" e-postadressen från Tutanota i lite drygt en månad och är rätt imponerad på hur enkelt det var att använda tjänsten. Jag har börjat rekommendera den nu till alla som vill ha en egen e-postadress men vill inte använda sig av vare sig Google, Apple, Microsoft, Yahoo, eller andra amerikanska storföretag.

"Tutanota" är latin och ska enligt uppgift betyda "säker post". Det är en tjänst som utvecklades i Tyskland, så då vet man i alla fall att tjänsten finns i Europa och följer europeiska lagar och värderingar. Den är så bra att den irriterar Ryssland och Egypten som har blockerat tjänsten där. Det tros bero på att den använder kryptering ände-till-ände. Det finns ingen reklam i Tutanota vilket är uppfriskande i jämförelse med Google och Microsoft. Och de som utvecklar tjänsten äger sina egna servrar, de hyr inte in sig hos tredje part i något främmande land.

Så jag kan rekommendera att titta närmare på Tutanota om man vill ha en pålitlig, icke amerikansk, inom-europeisk, krypterad e-posttjänst, med stor inkorg utan kostnad och möjlighet till utökning efter behov. Se om det kan vara något? Det är rätt kul namn också att ha i sin e-postadress! De har flera olika domäner man kan välja på. Om man behöver mer än 1 GB lagring så kan man köpa till mer efter behov, men 1 GB är det som ingår kostnadsfritt. De har även andra saker man kan köpa till, och det ingår även kalender och kontakter.

Jag förstår att övergången kan bli svår om man har grävt ner sig för mycket i amerikanska produkter och tjänster. Det som underlättar är att det finns en Tutanota app för varenda plattform: webben, Windows, Mac, Linux, Android, iOS. De har tänkt till där med andra ord, för att kunna vinna över oss så att vi ska så enkelt som möjligt kunna börja använda våra inhemska e-posttjänster.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Nästan alla sådana där krypterade mailtjänster drivs säkert av olika underrättelsetjänster. Självklart måste man ha marknadsdominans på sådana tjänster om man bedriver underrättelse, tillåter man någon helt legit att ta plats på marknaden så riskerar man ju att terrorister och andra kan kommunicera obehindrat.

Ja, jag ger mer än gärna posteo.de pengar då de erbjuder en såpass bra tjänst, samtidigt som de inte övervakar mig. Jag har kontroll över hur min data ska lagras på deras servrar (krypterad eller inte krypterad).

Skrivet av Molotov:

Ok...
Inget illa menat men det känns lite foliehatt.
Men du kanske är en person som behöver all skydd du kan få så då ör det legitim oro.
God fortsättning 👍.

Det kändes lite foliehatt när jag inte brydde mig om min integritet heller Så det är lugnt.

Nope. Jag är bara mån om min integritet. Min data, mitt liv, mina krav.

Tack, och god fortsättning till dig med

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Ge honom en google address, en rulle aluminiumfolie och sätt en forward

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ElectroGeeza:

"Tutanota" är latin och ska enligt uppgift betyda "säker post". Det är en tjänst som utvecklades i Tyskland, så då vet man i alla fall att tjänsten finns i Europa och följer europeiska lagar och värderingar.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Crypto_AG

Sen är ju problemet i det här fallet snarare att telias epost-tjänst fungerar exakt som den alltid gjort, medan användarna utvecklat ett behov av att lagra all sin epost på servern på obestämd tid och därför vill ha mer lagringsutrymme för samma pengar.

Stå på er televerket!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Hej

Min äldre far har ofta problem med sin Telia-mail som blir full. Telia ger bara 200 MB utrymme och när det nästan är fullt skickas det varningsmail. Det hjälper heller inte att mycket foton skickas till och från, eftersom han är fotointresserad...

Har föreslagit flera gånger att han skulle göra som troligen 99% av alla internetanvändare och skaffar en Gmail/Outlook/Icloud. Detta går inte hem då han inte vill bli övervakad av amerikanska storföretag.

Så vad är då alternativet? Betala för ett Webbhotell?
Hur tar en sån här person sig ur Telia-terrorn? Hur gör era äldre anhöriga?

Du kan förklara för honom att det finns ingen i hela världen som så obehindrat delar med sig av hans information som Telia som företags policy…

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd

Var i samma situation för ett halvår sedan, Telia ADSL och mailadresser som var väl "inarbetade" sedan decennier. Några allvarliga och långa driftstörningar gjorde att jag fick det tvivelaktiga "nöjet" att hårdtesta Telias kundservice och upptäckte att de inte hade någon. Bara chat-muppar och andra som frågade "Vad kan jag hjälpa dig med?". Något annnat som kunskap och fungerande supportsystem fanns inte ett spår av (har många år som telekomingenjör på Ericsson). Skaffade Tele2 bredband, fiber till BRF och koax de sista biten. Har kört båda ISP-erna parallellt i ett halvår och funderat länge och väl på hur mail-frågan skulle lösas, stora mail-bilagor med foto här också. Sammantaget blev det flytt till gmail, besväret vägdes upp av att pris/prestanda på anslutningen hoppade upp rejält men integriteten kanske minskar något. När "övervakarna" kollar efter hemliga meddelanden i mina naturbilder så tar det ju tid från annat spionerande så det är ju en positiv effekt. Igår var sista dagen som Telia-kund och det firades med "extra allt".

Tack för bra tips tidigare här i tråden på hur man pluggar hålen där man själv är en "produkt" att säljas vidare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

https://static.feber.se/article_images/48/90/00/489000_980.jpg

Du kan förklara för honom att det finns ingen i hela världen som så obehindrat delar med sig av hans information som Telia som företags policy…

Nu tror jag dock inte att OP:s äldre far ägnar sig åt något som skulle innebära att någon kommer att begära ut några uppgifter.

Förövrigt, vad spelar det för någon roll om Bahnhof lämnar ut några uppgifter eller inte när de skickar med ett modem från Huawei för vissa abonemmang? Skickar inte Huawei all information till Kina eller något?

Permalänk
Medlem

Om han bara bryr sig om amerikanska företag är australiensiska Fastmail ett alternativ till Outlook eller Gmail.

Dom ligger i Australien som tillhör underrättelsealliansen Five Eyes där Amerika är medlem så om han bryr sig om amerikansk underrättelsetjänst går de bort. Sverige tillhör underrättelsealliansen 14 Eyes så då borde han rimligen redan övervakas av amerikansk underrättelsetjänst genom svensk underrättelsetjänst om han använder Telia. För vanliga dödliga är det svårt att komma undan all övervakning om man vill använda en tjänst från ett företag.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Det är ju supersmart av "CIA/FBI" att sprida rykten om att Gmail/Outlook är "avlyssnade". Då vet man att all annan mailtrafik är den man ska koncentrera sig på.
Och alla nyttiga idioter får de på köpet som jobbar åt deras håll fast de själva tror de är emot dom.

Permalänk

Det var en intressant läsning. Det var rätt roligt att läsa att grundaren är en "svensk" man som heter "Boris" och är född i Ryssland. Då är man lika mycket svensk som en "ryss" som är född i Sverige och heter "Kalle". Boris har alltså kommit över ett patent för en kryptomaskin av en annan svensk när denne dör, och det första han gör är att försöka sälja maskinen till amerikanska armén. När Tyskland invaderar Norge flyr han till USA där han får licensavtal för maskinen. Efter kriget flyr han sedan till Schweiz för att undvika skatter där han driver vidare företaget som får dolda ägare som många år senare visar sig vara Schweiziska och utländska underrättelsetjänster. Kopplingen till Sverige fortsätter när företaget avvecklas och styckas då upp i två delar, varav ena delen med alla patent och företagsnamnet köps upp av en tredje svensk. När Schweiziska regeringen försöker stoppa exporten av företaget till dess nya ägare så svarar Sverige med att ställa in 100-årskalaset för goda diplomatiska relationer mellan Sverige och Schweiz. Resten är historia som man säger. Mycket intressant läsning.

Det handlar alltså om en man på flykten, undan repressalier och undan skatter. Nationalitet och landsgränser har ingen betydelse när pengar och makt står i balansen, så är det ju oftast. Jag konstaterar också att sanningen har många ansikten, och att lojalitet och förtroende går hand i hand. Relativitetsteorin säger ju att man måste ställa saker och ting i ett större sammanhang. Man kan inte fungera i världen om man inte har förtroende för någon eller något. Jag tror ändå att Tutanota till exempel är ett bättre val, relativt sett, om man bryr sig om saker som säkerhet och personlig integritet, om alternativen heter Google och Microsoft. Det behöver inte handla om ren underrättelsetjänst eller s.k. aktiv spaning, det kan mycket väl handla om tekniska brister som gör att information läcker ut. Men man lever som man lär, så det gäller väta och testköra de tjänster man har för avsikt att förlita sig på.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

I grunden är e-post fel lösning på problemet tror jag. För vad är problemet man försöker lösa? På vilket sätt är bildbilagor kopplade till fotointresset? Är det att det är några fotokompisar som skickar bilder fram och tillbaka och kommenterar varandras bilder? På fotosidan.se finns ett väldigt aktivt svenskt forum för fotoentusiaster. Det kanske kan vara lösningen då istället? Får man bara ner mängden och storleken på bilagor i inkommande e-post så kan de där 200 MB räcka länge. Det gäller att lära sig nya arbetssätt bara. Man kan t.ex. publicera bilderna på ett forum och endast skicka länkar dit till kompisen genom e-post.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Loopia är ett väletabletat svenskt bolag som, utöver registrar- och webbhostingtjänster även erbjuder mailhosting. Finns både med och utan office365 vad jag förstår. Kunde kanske vara nåt?

https://www.loopia.se/epost/

Under rubriken e-postpaket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Nästan alla sådana där krypterade mailtjänster drivs säkert av olika underrättelsetjänster. Självklart måste man ha marknadsdominans på sådana tjänster om man bedriver underrättelse, tillåter man någon helt legit att ta plats på marknaden så riskerar man ju att terrorister och andra kan kommunicera obehindrat.

Om inte annat så blir man föremål för intresse hos olika myndigheter i gråzonen om man kör de tjänsterna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ElectroGeeza:

På fotosidan.se finns ett väldigt aktivt svenskt forum för fotoentusiaster.

Fotosidan.se används aldrig av den ganska stora fotoförening jag deltar aktivt i. Instagram och aktiva klubbmöten med mycket bildvisning av digitala och printade bilder är det som används. Vi samarbetar även med utländska fotoklubbar via instagram. Vi skickar in bilder till tävlingar och utställningar som mailbilagor så det är fortfarande mycket användbart, fotosidan är oanvändbar för föreningsverksamhet.

edit:
Vi använder Zoom-möten för att kunna snacka fritt i mindre grupper om olika teman och specialintressen.

Permalänk
Medlem

Visserligen Tyskt företag men fortfarande inom EU's gränser.
Allt man kan begära som imap, skräp post hantering, appar m.m
https://www.gmx.com/mail/

Permalänk
Medlem

Han kan kryptera bildfilerna och ge mottagarna nyckeln i ett kuvert!