Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Suck, Sverige är inte världen. Hur svensk energimix ser ut är i stort sett ointressant för världsmarknaden och de globala utsläppen. Hela Volvos poäng är att man måste få fram fossilfri energi om elbilarna verkligen ska lösa något på allvar. Idag är 60 % fossilt globalt, mot väldigt lite i just Sverige för närvarande. Och elförbrukningen kommer inte att minska globalt, utan öka och det är inte bara elbilar det handlar om.

Och det produceras så mycket el som efterfrågas, alternativt måste någon annan minska sin förbrukning. Det går inte att prodcuera mindre el än vad som förbrukas, för då packar elnätet ihop.

Dubbel suck, hur visst jag nu att du skulle komma med liknande saker..
Är man elbilsmotståndare ser man bara problem överallt för att försöka motivera sin egen inställning.

Som du såg i rapporten är elbilens påverkan mindre även med ful el och eftersom det inte produceras någon extra el pga elbilar så blir elbilens klimatpåverkan vid ökad elproduktion noll eftersom den ökade elproduktionen är pga industrin och inte pga elbilar.

Det vi är överens om är att elproduktionen i stort behöver minska den fossila delen.
Men den fossila produktionen beror inte på elbilar utan på industrin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Dubbel suck, hur visst jag nu att du skulle komma med liknande saker..
Är man elbilsmotståndare ser man bara problem överallt för att försöka motivera sin egen inställning.

Var har jag skrivit att jag är elbilsmotståndare? Jag förstår inte heller relevansen. Problemet med världens elmix finns vare sig jag eller någon annan är elbilsmotståndare eller inte.

Citat:

Som du såg i rapporten är elbilens påverkan mindre även med ful el och eftersom det inte produceras någon extra el pga elbilar så blir elbilens klimatpåverkan vid ökad elproduktion noll eftersom den ökade elproduktionen är pga industrin och inte pga elbilar.

Nej, rapporten sade enligt uppgift att den var lägre om bilen laddades med global elmix, som alltså innehåller även länder som Sverige och Frankrike som har väldigt låg andel fossilt i elmixen. Frankrike ligger nog lite högre än Sverige, men har extremt mycket kärnkraft.

Vi kan ju ta och räkna lite enkelt på siffrorna från artikeln. 27 ton för C40 på helt fossilfri el. 50 ton med global elmix och 59 ton för XC40 förbränning.

50-27=23 ton extra pga 60 % fossil el

23/0,6=~38,3 ton extra med 100 % fossil el med samma verkningsgrad som globalt idag

27+38,3=65,3 ton totala utsläpp för elfossil C40, dvs sämre än förbränningsmotorn

Nu kan man säkert skruva detta på olika vid genom förväntad livslängd, motoralternativ osv, men detta är siffrorna i artikeln.Man kan kanske notera att C40 ska ha något lägre luftmotstånd än XC40, så den senare bör ha ett marginellt handikapp, även om det nog inte har så stor betydelse.

Citat:

Det vi är överens om är att elproduktionen i stort behöver minska den fossila delen.
Men den fossila produktionen beror inte på elbilar utan på industrin.

Så om man inte är "elbilsmotståndare" så kan man bara skylla lite på "industrin". Undrar förresten vilka det är som tillverkar elbilarna och deras batterier, där de senare är orsaken till att elbilarna orsakar större utsläpp innan de tas i bruk? Men i vilket fall, konceptet med elbilar går ut på att flytta energiförbrukningen från ett energislag till ett annat. Då kommer elförbrukningen, allt annat lika, ovillkorligen att öka även om elbilarna är energieffektivare.

% blev & på ett ställe
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om C40 bara "leder" med 9 ton mot en XC40 med förbränningsmotor under en beräknad livstid med 60 % fossil energi som globalt idag för elen, hur tror du det då blir om den tillkommande elen för att ladda elbilar blir fossil? Och det är inte bara att ladda bilar som man tänker sig att använda mer el till. Det är ju inga problem att hitta fossila kraftverk som har en verkningsgrad under 40 %. En stor modern fartygsdiesel är bättre...

Även om du kör en elbil i Kina kommer det vara renare, än om du skulle köra en ICE.

Många tilltänkta nybyggnationer av kolkraftverk har stoppats och till och med Kina börjar tänka i mer miljövänliga banor, även om det går saktare där. Men man får hoppas att bollen rullar vidare, när den väl kommit igång... Har läst någonstans att även de stoppat en del projekt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Även om du kör en elbil i Kina kommer det vara renare, än om du skulle köra en ICE.

Är det verkligen så enkelt svar på den frågan? Gjorde en snabb googling och hittade följande:

https://medium.com/@maximilian.zoller/ice-vehicles-vs-electri...

Gram CO2 per kWh som man räknat med för Wyoming är 945, Kina har flertal regioner som överstiger det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Är det verkligen så enkelt svar på den frågan? Gjorde en snabb googling och hittade följande:

https://miro.medium.com/max/840/0*xvApkiUayxyVinKZ

Gram CO2 per kWh som man räknat med för Wyoming är 945, Kina har flertal regioner som överstiger det

Efter 1150 mil är elbilen bättre än fossil om allt sker i Sverige, men sker det i Kina och t ex Polen som det står i länken då är elbilen fortfarande bättre, men det tar lite längre tid.

https://bilbolaget.nu/artiklar/elbilar-renare-an-fossildrivna...

Sen finns det ju faktiskt fler parametrar än CO2, som kan skada oss människor och natur. Det är väldigt trevligt att puttra runt utan att släppa ut några avgaser och veta att mina barn inte behöver andas in några avgaser.

Allra bäst är väl att se över äganskapet på bilar och kanske inse att vi inte behöver äga en bil utan kanske att vi delar mellan varandra, men det är kanske en annan fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Problemet med statistik är att beroende på vad man räknar in så kan man påvisa lite vad man vill.

De flesta sådana jämförelser (liksom denna) har CO2 för framställning av bil, samt hur mycket CO2 en bil släpper ut per liter * konsumption per liter vs konsumption i el * CO2 för eventuell framställning av olika energi mixar.

Vad som ofta inte är med är utsläppen för framställning och frakt av bensin innan den ens når bilen. För en rättvis jämförelse så borde den alltid vara med, alternativt alltid räkna med 0 utsläpp för elbilar. (framställning av bränsle enbart i ena eller framställning av bränsle vid båda).

kika lite på denna

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Intressant artikel. Den största osäkerheten där verkar vara i uppskattningen av hur mycket CO2 det går åt i produktionen.
Här är en lite äldre artikel från the Guardian som också försökt undersöka det https://www.theguardian.com/environment/green-living-blog/201...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Problemet med statistik är att beroende på vad man räknar in så kan man påvisa lite vad man vill.

De flesta sådana jämförelser (liksom denna) har CO2 för framställning av bil, samt hur mycket CO2 en bil släpper ut per liter * konsumption per liter vs konsumption i el * CO2 för eventuell framställning av olika energi mixar.

Vad som ofta inte är med är utsläppen för framställning och frakt av bensin innan den ens når bilen. För en rättvis jämförelse så borde den alltid vara med, alternativt alltid räkna med 0 utsläpp för elbilar. (framställning av bränsle enbart i ena eller framställning av bränsle vid båda).

kika lite på denna
https://www.youtube.com/watch?v=1oVrIHcdxjA&t=307s

Vemsomhelst kan göra en video som är hårdvinklad åt andra hållet lika gärna, vilket inte säger någonting. Bara för att ta ett exempel så dör folk som flugor runt raffinaderier, men de snälla kolkraftverken ligger så långt borta att det inte drabbar något. Man kan tycka mycket om produktion av fossila bränslen, men den där videon är ingen referens på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vemsomhelst kan göra en video som är hårdvinklad åt andra hållet lika gärna, vilket inte säger någonting. Bara för att ta ett exempel så dör folk som flugor runt raffinaderier, men de snälla kolkraftverken ligger så långt borta att det inte drabbar något. Man kan tycka mycket om produktion av fossila bränslen, men den där videon är ingen referens på något vis.

Menar du att den far med osanning?
Den visar väl på ett bra och pedagogiskt vis hela kedjan eller missar jag något?

Sen är det väl bättre att om det nu måste användas kol eller olja för att skapa energi att det finns samlat på ett ställe där du kan ha bättre filter, bättre system och skydd för att skydda personerna som arbetar där osv än att du gasar runt i stan och släpper ut diverse avgaser?

Permalänk
Medlem

Kan vi sluta debattera vad som är bäst för miljön? Mata inte trollet, gå vidare.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Avstängd

Problemet med förbränningsmotorer i bilar är ju att de är så sjukt ineffektiva, så mycket förluster i form av värme. Inte ens Teslas största batteripack innehåller ju lika mycket energi som ens tio liter bensin liksom, men räckvidden är ju mer i storleksordningen 20 liter (om vi jämför med en riktigt snål småbil) till kanske 70 liter om vi jämför med en bil med liknande prestanda. Ett oljeeldat kraftverk är ganska mycket mer effektivt än en så liten motor som sitter i en bil, än mer så om man tar till vara på spillvärmen, men förnybart gör förstås elbilen ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Kan vi sluta debattera vad som är bäst för miljön? Mata inte trollet, gå vidare.

Jag är inget troll om det är mig du menar. Däremot tycker jag att man kan ha ett minimum av källkritik, vilket inte betyder att jag säger att en förbränningsmotorbil är bättre för miljön än en elbil som är tillverkad på ett miljövänligt sätt och körs på fossilfri el. Diskussionen har dessutom sitt ursprung i att Volvo, inte jag, påpekat att för att elbilarna ska bli någon riktig lösning måste världen ta tag i sin skitiga elproduktion och inte bara tro att elbilarna i sig gör biltrafiken fantastiskt miljövänlig.

Den som ligger bakom videon heter däremot ""GasTroll" och beskriver sig på Patreon som "GasTroll is creating trolling oil manufacturing & those who burning fossil fuels"... Men denna hårdvinklade video används ständigt som någon slags faktareferens.

felstavning
Permalänk
Medlem

För denna tråden heter "Elbilar- Tråden för intresserade" Vi kommer hela tiden in på fel fot och topic och även om eran diskussion är vettig så kanske starta upp en miljötråd och fortsätta detta på

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Den här tråden har verkligen blivit sämre på senare tid. Nu är det mest frågor om elbilens existensberättigande eller hur bra/dålig elbilen är för miljön. Tidigare hande det ju faktiskt om själva elbilarna, hade hoppats på lite med diskussion om t.ex ID.5 som visades upp idag.

Tråkigt att tråden blev så pass infekterad, är man inte intresserad av att diskutera nya/gamla elbilar så kanske man kan skapa en annan tråd för alla som är intresserade av motorolja?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon mer som bokat in en provkörning av EV6 nästa vecka? Jag funderar på vad jag ska passa på att testa. Har bara 20 minuter på mig.

Jag lär ju hinna få en känsla för bilen. Vill gärna se hur enkel farthållaren är att manövrera. Kör mycket med den, så det är trevligt om ett knapptryck räcker.

Tänkte ge mig ut på motorvägen en sväng. Annars vet jag inte något specifikt. Kanske ska backa lite också. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Den här tråden har verkligen blivit sämre på senare tid. Nu är det mest frågor om elbilens existensberättigande eller hur bra/dålig elbilen är för miljön. Tidigare hande det ju faktiskt om själva elbilarna, hade hoppats på lite med diskussion om t.ex ID.5 som visades upp idag.

Tråkigt att tråden blev så pass infekterad, är man inte intresserad av att diskutera nya/gamla elbilar så kanske man kan skapa en annan tråd för alla som är intresserade av motorolja?

Ja jösses vilken best, detta är en stor bil alltså. Här är det ingen fråga om saken att dom gjort en renodlad SUV. Gillade förasidan väldigt mycket.

https://www.youtube.com/watch?v=l78WzVBNzsY

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Ja jösses vilken best, detta är en stor bil alltså. Här är det ingen fråga om saken att dom gjort en renodlad SUV. Gillade förasidan väldigt mycket.

Ja jag såg den videon tidigare, tycker VW har lyckats riktigt bra med den. Föresrar vanligtvis icke-coupé men i det här fallet skulle jag nog kunna göra ett undantag. Synd bara att deras infotainmentsystem är så dåligt, laggar fortfarande väldigt mycket i videon, och då säger han ändå att den är snabbare än förr 😂

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag vet inte riktigt vad du menar, för det är i princip en ID4 "Coupé" med samma grundidé som X4 och X6 mot X3 och X5 hos BMW. Nu orkar jag inte leta runt på nätet, men enligt Alla Bilar som inte har fullständiga specifikationer pga pressläggningsdatum, så hette det då att den skulle bli tre centimeter längre och en cm lägre än ID4. Klart den snyggaste av ID-bilarna hittills, men inredningen är samma stuk som jag kanske inte är superglad i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ja jag såg den videon tidigare, tycker VW har lyckats riktigt bra med den. Föresrar vanligtvis icke-coupé men i det här fallet skulle jag nog kunna göra ett undantag. Synd bara att deras infotainmentsystem är så dåligt, laggar fortfarande väldigt mycket i videon, och då säger han ändå att den är snabbare än förr 😂

Vita detaljerna på ratten och allt runt instrumentpanelen såg riktigt mumsigt ut, men innan bilen är fullt ute så vet man hur det blir med sådana detaljer att dom kommer försvinna, kanske

Visa signatur

PC:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Jag vet inte riktigt vad du menar, för det är i princip en ID4 "Coupé" med samma grundidé som X4 och X6 mot X3 och X5 hos BMW. Nu orkar jag inte leta runt på nätet, men enligt Alla Bilar som inte har fullständiga specifikationer pga pressläggningsdatum, så hette det då att den skulle bli tre centimeter längre och en cm lägre än ID4. Klart den snyggaste av ID-bilarna hittills, men inredningen är samma stuk som jag kanske inte är superglad i.

Jo så tolkar jag även videon ovan. Det är helt enkelt kupéversionen av ID4 på samma sätt som Audis Sportback-variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo så tolkar jag även videon ovan. Det är helt enkelt kupéversionen av ID4 på samma sätt som Audis Sportback-variant.

JaAaAa, Så tOlKAr JaG DeT OcKSå

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem

Skulle inte ID.5 vara en sjusittsare och enbart för USA? eller var det någon annan modell?

Det där med pianolackad inredning alltså, why.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Skulle inte ID.5 vara en sjusittsare och enbart för USA? eller var det någon annan modell?

Det där med pianolackad inredning alltså, why.

Du tänker nog på ID.6. Det blir en längre bil än ID.4 och ID.5. Uppgiften säger att den bara ska säljas i Kina, tror jag, men det kanske kan komma att ändras.

Tillägg:
Det finns uppgifter om en ytterligare lite större ID.8 också längre fram och den kanske kommer hit, eller så gör den det inte för att den blir så stor. Fast BMW tar hit X7, så vem vet...

tillägg på tillägget
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Precis det jag skrev angående statistik, posten jag svarade på visade statistik där man inte tagit hänsyn till produktion av bensin, utan endast produktion av el. Vem som helst kan presentera statistik med vinklad data (eller utelämnad data).
Du får gärna slå hål på argumenten i videon eller påpeka faktafelen (utöver det som var redan påpekat i texten, dvs felkalkeryat hur mycket energi det går åt att pumpa upp olja).

Skrivet av ztenlund:

Jag är inget troll om det är mig du menar. Däremot tycker jag att man kan ha ett minimum av källkritik D

Angående minimum av källkritik; videon är featured på TheFullyChargedShow, en välrespekterad EV kanal. Jag skulle inte klassificera dem som troll. Det är Robert Llewellyn som är berättare i videon.
Då jag anser att de är en trovärdig kanal, som väljer att feature:a denna video själva, så ansåg jag den vara trovärdig nog att posta här. Det ligger ton med research länkar i videon om du vill kolla att matematiken stämmer.

Hade ju vart bra och höra vad det är du inte tycker stämmer/är felaktigt.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

För er som diskuterar El vs Fossil i utsläpp så finns det en bra nyskriven rapport av ICCT nedan. Den räknar på bilens totala livslängd och det går lätt att jämföra mellan olika delar av världen.

https://theicct.org/sites/default/files/publications/Global-L...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

För er som diskuterar El vs Fossil i utsläpp så finns det en bra nyskriven rapport av ICCT nedan. Den räknar på bilens totala livslängd och det går lätt att jämföra mellan olika delar av världen.

https://theicct.org/sites/default/files/publications/Global-L...

Snyggt! Antar det är en god nog källa 🙂
Inkluderar även produktion av bränsle.

Ingen marknad idag så är ICE renare än EV.

dags och sätta punkt för den diskussionen tycker jag.

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Alltså denna bilen, jag tycker den är så sexig och ser rå ut! Bara jag eller? Får nog bli nästa kärra antar jag hahaha.

https://www.youtube.com/watch?v=h5ihLUkjo74

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Alltså denna bilen, jag tycker den är så sexig och ser rå ut! Bara jag eller? Får nog bli nästa kärra antar jag hahaha.

Haha, sexig och rå vet jag inte om jag står bakom, men helt klart mycket snyggare än något som kommit från Kia tidigare och om deras bilar ska se ut såhär i framtiden kommer inte jag klaga

Tänkt åka förbi min Kia-handlare för att se om man kan klämma å känna på den, någon som hunnit göra det än? Vad tycks?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_Tool:

Framifrån och bakifrån ja! Från sidan? Nja, typ detaljen om att försöka få bakljus att gå hela vägen till hjulen är jättefult. Rattens design är katastrofal och interiören känns inte jättemodern jämfört med andra elbilar. Volvos från 2017 är snyggare än det här.

Men jag har inga tvivel på att det är en bra bil, är trots allt en Kia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Framifrån och bakifrån ja! Från sidan? Nja, typ detaljen om att försöka få bakljus att gå hela vägen till hjulen är jättefult. Rattens design är katastrofal och interiören känns inte jättemodern jämfört med andra elbilar. Volvos från 2017 är snyggare än det här.

Men jag har inga tvivel på att det är en bra bil, är trots allt en Kia.

Sant Det som jag blev lite imponerad av var storleken på bilen när han satte sig i baksätet, vet inte om han är medelstor men det såg rätt ordentligt rymligt ut tyckte jag. Sen är det de här såklart med hundar och så, får det plats hundburar eller liknande i dom? Det får nog till att omdesigna burarna från desigen till det som varit till bränslebilarna för EV bilarna har en betydligt mer strömlinjeformad desgin men det får plats kanske?

Visa signatur

PC: