Permalänk

problem med fsb (voltmoddat 8rda+)

tjena!

Voltmoddade mitt 8rda+ i helgen (vridpot). Innan modden kunde jag köra strax under 200fsb med dualchannel och 208 singel. Men nu efter modden kan jag endast köra 209fsb, både med dual och singel. Över det så får jag fel i prime direkt. Man har juh läst om alla andra som lyckats komma upp i 210-220mhz med dual och ca 220-230 med singel. Man känner sig ganska missnöjd när det gjorde ynka 1 fsb med voltmod

så frågan är: varför kommer jag inte så högt? alla tips och funderingar är välkomna

Info:
8rda+ A3 0249
twinmos winbond 3200 ch-5 0322 (matar med 2.9v)
voltmod 1.80, samma fel i prime om jag matar med 2v (innan voltmod 1.56v)
vattenkyler NB

Permalänk
Medlem

hur mycket minne har du?
Med 2x256mb ska du komma högre men om du som jag har 2x512mb så kommer du inte mycket högre med 2.9v.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

kör med 2x256

Permalänk
Medlem

Får du samma fel om du kör lägre multipel på CPU?

Vilka timings har du på minnet?

Visa signatur

[size="1"]"Your appearance now is what we call 'residual self-image'. It is the mental projection of your digital self." - Morpheus[/size]
[size="1"]"...For $100, this dye is found in most makeup...(BZZZ) Diahrea! (LAUGHS) Oh, I'm sorry. What is Diahrea!" - Peter Griffin on Jeopardy![/size]

Permalänk

får samma fel oberoende multipel, timingsen är 2-3.3.6 får samma fel även om jag kör med sämre timings.

Permalänk
Medlem

Ok. Jag är tyvärr inte så hemma på Epox bios men på mitt Abit NF7-S är jag tvungen att köra DISABLE på CPU Interface för att komma upp högt. Har 2x256 TwinMOS CH-5 jag med.

Jag kan köra stabilt på 9.5x230 med 13-4-4-3.0 och CPU Interface DISABLED. Tyvärr så tappar jag så pass mycket i minnesbandbredd då så jag kör hellre 10.5x210, 11-3-3-2.5 på minnen och CPU Interface ENABLED.

Nordbryggan hanterar ju AGP-bussen också, så om man ställer ner AGP till 4x så kanske den inte stressas lika mycket. Lite långsökt kanske men det kostar ju inget att testa.

Annars har jag inga ideer tyvärr.

Visa signatur

[size="1"]"Your appearance now is what we call 'residual self-image'. It is the mental projection of your digital self." - Morpheus[/size]
[size="1"]"...For $100, this dye is found in most makeup...(BZZZ) Diahrea! (LAUGHS) Oh, I'm sorry. What is Diahrea!" - Peter Griffin on Jeopardy![/size]

Permalänk
Medlem

Re: problem med fsb (voltmoddat 8rda+)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas_1124
tjena!

Voltmoddade mitt 8rda+ i helgen (vridpot). Innan modden kunde jag köra strax under 200fsb med dualchannel och 208 singel. Men nu efter modden kan jag endast köra 209fsb, både med dual och singel. Över det så får jag fel i prime direkt. Man har juh läst om alla andra som lyckats komma upp i 210-220mhz med dual och ca 220-230 med singel. Man känner sig ganska missnöjd när det gjorde ynka 1 fsb med voltmod

så frågan är: varför kommer jag inte så högt? alla tips och funderingar är välkomna

Info:
8rda+ A3 0249
twinmos winbond 3200 ch-5 0322 (matar med 2.9v)
voltmod 1.80, samma fel i prime om jag matar med 2v (innan voltmod 1.56v)
vattenkyler NB

Hej

Utförde liknande voltmodd (motstånd 600 Ohm) på Vdd som du i helgen. Med samma klena resultat!
Har en tråd här i forumet angående Vdd modd m.m.

Skulle vara glad om någon kunnigare än mig kunde berätta om vad som vi två kan ha utfört något galet :).

Sheers/Pitts

Visa signatur

1:MSI,K8T,AMD64,1GB,cors,4000Pro,RAID0,2xSATA,120GB,2:8rda+,AMD3000+2170MHZ@2616MHzlram2x512,DDR400MHz,duall,Gf4TI4400,128MBlVdd.modd1,87V,kyl:SB,Mossfets,CNPS7000A-Cu,kylningCPU,GPU-ZM-80C, ZM47J NB l+2st datorer

Permalänk
Medlem

App! Jag slarvade visst när jag läste första inlägget i tråden. Där står det 8rda+ A3. Om jag inte missminner mig så har det kortet den äldre versionen av nordbryggan!

Då är det nog inte så jätteunderligt att kortet toppar nånstans straxt över 200 fsb (många hade problem med att komma till 200fsb t.om.). Enligt rykten så har den nordbryggan inbyggda grafikkretsar (typ som 8RGA+ har tror jag). Det är också därför som den har "extra kylning" i form av ett metallinlägg ovanpå kapseln.

Eller finns det folk som kör höga fsb även med den gamla nordbryggan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag voltmoddade mitt 8RDA+, det gav mig 226 fsb single, tesade aldrig dual innan jag pajade skiten. Litet tips, gå inte över 1.9 vdd, inte så nyttigt.

Permalänk
Medlem

Det finns en Jumper som heter "JLCK" ta bort stiftet & testa igen.
Finns många som klarat komma upp till 220 med A3 Chipset.

F.ö kan jag tillägga att med mina TwinMOS (M-Tech) ej winbound klarar hittills 235 FSB stabilt i dual mode. 11-3-3-2.5

Allt är standard på moderkortet 8RDA+. har bara bytt till AS3 på NB ( A1/Cruch 18D )

Ska jag högre så lär jag behöva bättre kylning

Peace !

Visa signatur

EP-8RDA+ (C1), Barton 2500+ @ 2.5GHz (12.5x200) AQXCA | SLK-900u | 2x Twinmos 512 DDR PC3200 dual | HIS 9500pro

Permalänk

tack för alla tips, ska testa lite i eftermiddag efter jobbet.

Permalänk
Medlem

Om allt annat misslyckas så kanske L12-modden kan hjälpa. Vad jag har sett så har de flesta som testat L12 modden haft NF7-S men han som hittade på modden säger att det funkar på 8rda också.

L12 på Swec
Xtreme
AMD Forums
OC Forums

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ropo
Om allt annat misslyckas så kanske L12-modden kan hjälpa. Vad jag har sett så har de flesta som testat L12 modden haft NF7-S men han som hittade på modden säger att det funkar på 8rda också.

L12 på Swec
Xtreme
AMD Forums
OC Forums

Sant, men vi som har l33ta moderkort, dvs EP-8RDA+ behöver inte modda L12.
Det ska lösa sig med JCLK jumpern. ( gör samma sak som L12 moddning )

Visa signatur

EP-8RDA+ (C1), Barton 2500+ @ 2.5GHz (12.5x200) AQXCA | SLK-900u | 2x Twinmos 512 DDR PC3200 dual | HIS 9500pro

Permalänk
Medlem

Aha! Man lär sig nått nytt varje dag här, hehe.

Finns det nån info om vad den där JCLK-jumpern gör nånstans?

EDIT: Det var ju en mkt dum fråga i den mening att jag faktiskt vet att den ställer om mellan 100, 133 och 166 fsb.

Det jag egentligen vill ha info om är varför moderkortet beteer sig annorlunda när man byglar om till 166fsb på en 133 fsb-cpu...

Visa signatur

Permalänk

har testat allt vad det går nu men inte har det blivit några positiva resultat. börjar starkt funderar på att det e skitkassa minnen som jag fått. För i 213fsb i cas 2,5-7.7.15 på 2.9v så funkar det iaf i 1timme i prime! tycker detta tyder på att minnerna är flaskhalsen? eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas_1124
har testat allt vad det går nu men inte har det blivit några positiva resultat. börjar starkt funderar på att det e skitkassa minnen som jag fått. För i 213fsb i cas 2,5-7.7.15 på 2.9v så funkar det iaf i 1timme i prime! tycker detta tyder på att minnerna är flaskhalsen? eller vad tror ni?

Jag har ungefär samma problem med fsb:n

Min tidigare tråd http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=16672...
med info om mina tester.

Kan någon kanske hitta på nått nytt att fundera på? Jumper jclk har jag tagit bort men det blev ingen skillnad alls på topp fsb:n

Men efter dom kylmoddar jag utfört borde det gå att klämma ur minst 15MHz till tycker jag mig ha förstått när jag läst om alla dessa moddar man nu kan göra om man har tråkigt

Sheers/Pitts

Visa signatur

1:MSI,K8T,AMD64,1GB,cors,4000Pro,RAID0,2xSATA,120GB,2:8rda+,AMD3000+2170MHZ@2616MHzlram2x512,DDR400MHz,duall,Gf4TI4400,128MBlVdd.modd1,87V,kyl:SB,Mossfets,CNPS7000A-Cu,kylningCPU,GPU-ZM-80C, ZM47J NB l+2st datorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ropo
Aha! Man lär sig nått nytt varje dag här, hehe.

Finns det nån info om vad den där JCLK-jumpern gör nånstans?

EDIT: Det var ju en mkt dum fråga i den mening att jag faktiskt vet att den ställer om mellan 100, 133 och 166 fsb.

Det jag egentligen vill ha info om är varför moderkortet beteer sig annorlunda när man byglar om till 166fsb på en 133 fsb-cpu...

Det handlar om hög resp låg spänning på FSB.
då 133 är låg & 166 är hög.
Jag har läst om detta men orkar inte sammanställa allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var sitter JCLK-jumpern???

Edit: hitta själv

Visa signatur

Data