Roborock 7s försöker krypa upp på fåtölj

Permalänk
Medlem

Roborock 7s försöker krypa upp på fåtölj

Våran dammsugare envisas med att försöka krypa upp på stativet till en fåtölj, det är sjukt irriterade. Vad kan man göra för att få den sluta med det, jag vet att man kan göra en nogo-zon, men jag vill ju att det skall dammsuga runt fåtöljen.
Några förslag?

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag låta naturen ha sin gång. Om ungefär nio månader har du kanske en liten dammsugar/fåtölj-hybrid i familjen, och låter inte det som en dröm så vet jag inte vad.

Permalänk
Medlem

Ja, tanken har slagit mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lelle68:

Våran dammsugare envisas med att försöka krypa upp på stativet till en fåtölj, det är sjukt irriterade. Vad kan man göra för att få den sluta med det, jag vet att man kan göra en nogo-zon, men jag vill ju att det skall dammsuga runt fåtöljen.
Några förslag?http://www.bilddump.se/bilder/20211107161635-92.34.8.233.jpg

kan du inte anpassa storleken på no-go så den dammsuger runt utan att den våldför sig på stolen?
stativet är det synligt eller under fåtöljen? tänker om du inte kan använda magnetband/begränsnings tejp

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Köp en ny fåtölj. Nej, jag är seriös! En av de absolut största nackdelarna jag upplever med robotdammsugare är att man måste välja möbler/inredning efter vad som fungerar med dammsugaren. Vissa möbler är helt enkelt inte kompatibla.

På samma sätt så bör man undvika...
- att köpa matta med fransar
- Lampsladdar som ligger löst på golvet
- Fel typ av golvtrösklar
- Mycket annat.

Jag hoppas du kommer på en lösning som inte innebär att köpa ny fåtölj dock!

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem jag med. Min lösning är att lägga upp fåtöljen i soffan när dammsugaren kör sin runda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Köp en ny fåtölj. Nej, jag är seriös! En av de absolut största nackdelarna jag upplever med robotdammsugare är att man måste välja möbler/inredning efter vad som fungerar med dammsugaren. Vissa möbler är helt enkelt inte kompatibla.

På samma sätt så bör man undvika...
- att köpa matta med fransar
- Lampsladdar som ligger löst på golvet
- Fel typ av golvtrösklar
- Mycket annat.

Jag hoppas du kommer på en lösning som inte innebär att köpa ny fåtölj dock!

Vi hade inga problem alls i vår lägenhet med S5 Max tills senaste firmware-uppdateringen. Nu kommer den knappt över trösklarna in till kontoren. Även soffbordet är en enorm utmaning nu, där vi 9/10 gånger (typ oftare än så) behöver hjälpa den.
Bordet som står på en ganska tjock matta ser ut såhär och det har alltså inte vart några problem öht tidigare.
*edit* den kommer alltså in under bordet, men sen fastnar den och tar sig inte ut igen.

Du kan alltså inte bara köpa möbler som skulle funka just nu; du måste även tänka på att den blir dummare

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk

Den foten ser ju identisk ut med min och jag har inte de där problemet alls med min robot (S5). https://ibb.co/0hbXZhJ

Denna fåtölj har jag då! https://www.mio.se/p/timeout-fatolj/295083?id=M1479092

Kan de vara så att din fot är för mycket på mattan och därför kan roboten på något sätt slinka över foten!? *tänker högt*
Låter du roboten dammsuga mattan? Min gör inte det, den klarade av mattan ibland bara och då förbjöd jag istället den platsen!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Medlem

a ok, jag missade bilden, för att lösa detta skulle jag antingen montera ett par fötter under stolsbenen eller 3d printa ändbitar som träs på ändarna av stativet som skapar en liten "bulle" där stativet är som lägst
Du kan ju testa att dra begränsnings streck precis där benen är men då gäller det att du inte flyttar dessa

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Montera små gummiknoppar på toppen av stolens fötter så att de blir litet högre. Samma sort som du har som fötter på en del lådor eller som skydd för att dörrhandtag inte skall slå in i väggen.

T.ex. dessa:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorr...

Borde vara skonsamt för dina tår också.

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen, skall testa att sätta fötter under fåtöljen så att den kommer upp lite.
Det dammsuger mattan och så den delen går bra, kanske att stolen sjunker ner lite för mycket i mattan. jag har redan bytt trösklar till tröskelplattor för att den skall komma in på rummen (eller ut beroende på hur dörren går)
Inte sjukt sugen på att byta ut möbler för att dammsugaren inte skall försöka våldta dom, men vi får se vart vi landar

Permalänk
Medlem

Bästa med päronens robot, en neato d6, är dock hur den hanterar trösklar. Börjar med att scanna höjden genom att köra bredvid, sen försiktigt krypa upp. Fungerar inte det? Då backar den typ 1m eller nåt och tar sats och fullständigt flyger över tröskeln 😁
Lika underhållande varje gång.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Bästa med päronens robot, en neato d6, är dock hur den hanterar trösklar. Börjar med att scanna höjden genom att köra bredvid, sen försiktigt krypa upp. Fungerar inte det? Då backar den typ 1m eller nåt och tar sats och fullständigt flyger över tröskeln 😁
Lika underhållande varje gång.

Räcker med underhållningen att det försöker para sig med fåtöljen, med lite tur klarade den en 2cm hög tröskel men kunde lika gärna fastna innanför. För mig var det enklare att byta trösklar.
Sen tycker jag att en dammsugare borde konstrueras för att klara att gå över trösklar, även badrumströsklar som brukar vara högre. Men å andra sidan så kan jag inte bygga robotdammsugare själv, så vad vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av lelle68:

Räcker med underhållningen att det försöker para sig med fåtöljen, med lite tur klarade den en 2cm hög tröskel men kunde lika gärna fastna innanför. För mig var det enklare att byta trösklar.
Sen tycker jag att en dammsugare borde konstrueras för att klara att gå över trösklar, även badrumströsklar som brukar vara högre. Men å andra sidan så kan jag inte bygga robotdammsugare själv, så vad vet jag

Jaha, det försöker den också göra. Våldsamt är väl rätt ord 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X