Mozilla Firefox blir första stora webbläsaren i Windows-butiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Skoj att du bara totalt förvränger vad jag sa. 👍
Det tog mig inte många minuter att lära mig använda pakethanteraren och den strular mindre än installation av exe-filer..

Jag och många håller inte med, inte för inget som det är en utav de mest klagade på sakerna med linux. Som en kille postade tidigare i tråden, video från LTT som klagar på samma problem. Och de är ju ändå pro-users lixom jag; hur tusan ska en vanlig användare klara av det då?

Permalänk

Smidigt, mer sånt här MS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Ända program jag tankat aktivt från store är netflixklienten, ganska sällan jag är i store och rotar, har inget behov av det, samt Microsoft använder fula och listiga knep att försöka smyginstallera program från store jag inte vill ha, därför skyr jag också store, även om jag inte har tagit bort det.

Vad är det för smyginstallationer de gör?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

Vad är det för smyginstallationer de gör?

Antar att han syftar på alla spel som ex kommer förinstallerade?
Candy crush etc. etc.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Att använda Windows store är lite som att betala hyresvärden för att byta glödlampa och man måste köpa hem glödlampan själv.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Att använda Windows store är lite som att betala hyresvärden för att byta glödlampa och man måste köpa hem glödlampan själv.

Förstår inte? Jag har installerat ett flertal appar från store dom var gratis och det installerades automatiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Förstår inte? Jag har installerat ett flertal appar från store dom var gratis och det installerades automatiskt

Det finns inget som är gratis, allt kostar, känner du inte till kostnaden, så är det du som är produkten.
Om man inte har kontroll på mjukvaran i sin egen maskin, så är man bara arrendator, inte ägare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det finns inget som är gratis, allt kostar, känner du inte till kostnaden, så är det du som är produkten.
Om man inte har kontroll på mjukvaran i sin egen maskin, så är man bara arrendator, inte ägare.

Nu var du riktigt svår. Än rikktig användare har bara ägänkådade program! Inge från nätä!

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv har jag givit windows appbutik både en två och tre chanser genom åren.

I början var väl främsta problemet att applikationsutbudet i mångt och mycket saknades.

På senare år så har jag ändå haft lite VRapplikationer via butiken. På grund av windows mixed reality headset.
Men navigationen i butiken är horribel. Iaf i w10.

Det går inte att se vilka köpa appar man har, vad man hade installerat sedan förra installationen. Hittar inte de appar jag söker på som jag har och kan inte navigera utifrån apptillverkare heller.
Jag använder google för att söka upp en del appar till butiken som jag vet att jag har men inte kan hitta.
Exempelvis VRupplevelsen the blu. Jag har den betalda versionen - men när jag söker på denna så får jag upp en version som jag inte har köpt. Jag kan däremot inte söka mig fram till den versionen jag redan har i butiken. Det är google som gäller. Bara en sån sak alltså...

Previews av innehållet- snålt med bilder/grafik av applikationen och beskrivningarna av applikationer är ofta undermåliga.

Dessutom kan man installera program via appbutiken, men inte avinstallera från appbutiken igen. Det är lite irriterande att det inte finns på samma ställe.

Jag har upplevt att butiken har övergivits. Den var inte riktigt färdigt när den släpptes för 10 år sedan. Det har säkert kommit ansiktslyft men den byggdes inte klart.

Med det sagt har jag inte testat butiken i w11 ännu. Kanske är det mesta fixat?

- Ägda Appar kan hittas via library knappen vänster/botten sen filtrera på installed eller vad man nu vill (det går att slå på auto update i settings, tror det även finns en inställning i windows update som kör en snurra via store samtidigt). I tidigare windows var det svårare att hitta installerade appar men det gick.
- Navigering är ju ett problem i dom flesta butikerna tycker jag, det stora problemet har varit content hoppas att man löser det iom windows 11 så att den inte känns övergiven. Jag har installerat: Firefox, Messenger, Epic Games Launcher, Your Phone, Drawboard PDF, Disney+, Amazon Prime, HP Smart, Xbox,Lastpass, Netflix, Lightroom, har tidigare köpt Filebot, Minecraft, Plex, (nice att kalkylatorn snip and sketch etc nu är appar istället) så det känns som att det är på rätt väg. Tillägg på detta att linux svaghet är ju deras repositorys iom att det finns så många olika sätt att hantera det på (mycket onödigt jobb) windows är windows kan man få in det mesta i windows store så finns det där (speciellt då dom har sagt att det inte behöver packas om för windows store/native exe installations filen bör fungera så bränner man inte onödiga utvecklar timmar). Bonus blir ju android stöd (inte ngt jag själv tror att jag kommer att använda)
- Avinstallation kan göras via högerklick på appen i startmenyn/taskbar och antagligen add remove programs alt app settings (men håller med borde finnas direkt i butiken under appen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Okej då förstår jag grundproblematiken, oändlig tillväxt/BNP vi föds alla som produkter i det oändliga ekorrhjulet där vi skuldsätter oss för livet och måste arbeta för att betala bort skulderna och den oändliga konsumptionen.
Vill du inte vara en produkt/arrendator kan du knalla ut naken i någon djungel, bygga upp ngt nytt det har ingenting med mjukvara att göra. Så länge du har tillgång till media är du en produkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Okej då förstår jag grundproblematiken, oändlig tillväxt/BNP vi föds alla som produkter i det oändliga ekorrhjulet där vi skuldsätter oss för livet och måste arbeta för att betala bort skulderna och den oändliga konsumptionen.
Vill du inte vara en produkt/arrendator kan du knalla ut naken i någon djungel, bygga upp ngt nytt det har ingenting med mjukvara att göra. Så länge du har tillgång till media är du en produkt

Öh, nä. Alla människor föds fria.
Att sätta sig i ett ekorrhjul är oftast ett val, men många blir även inlurade i ett, inte sällan under premissen: -Gratis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Hålls x86-programmen man laddar ner via MS-store automatiskt uppdaterade med hjälp av Store:n, som UWP-apparna?

Skrivet av Fikap4us:

Det var väl det det inte gjorde?
Utan är det vanliga win32 program så är det programmen själva som är tvugna att sköta uppdateringen. Eller ändrade Microsoft sig på denna punkt?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag och många håller inte med, inte för inget som det är en utav de mest klagade på sakerna med linux. Som en kille postade tidigare i tråden, video från LTT som klagar på samma problem. Och de är ju ändå pro-users lixom jag; hur tusan ska en vanlig användare klara av det då?

Nu är jag sjukt förvirrad. Enligt min mening är pakethanterarna en av linux stora övertag. Var klagas det så mycket på dem?
Jag säger inte att Linux är det bästa valet för alla. Vill bara förtydliga vad det är som är problematiskt. LTT säger ju direkt att han tänker använda den som gaming-maskin, och ja där finns mycket kvar att önska. Men inget av det som saknas är ett tillkortakommanden av pakethanterarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Öh, nä. Alla människor föds fria.
Att sätta sig i ett ekorrhjul är oftast ett val, men många blir även inlurade i ett, inte sällan under premissen: -Gratis.

Baserat på den argumentation som har förts så är frihet är en illusion eller tänker du att spädbarnet själv har ett val? I vuxen ålder har du ju själv valt att fortsätta i ekorrhjulet sen att du har valt bort en extremt liten nichad del för att känna dig friare är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Trist att Firefox tappat så mycket. Det blir tyvärr vanligare och vanligare att hitta sidor och webbapplikationer som ej fungerar felfritt med FF.

Då börja jag undra, har använt FF sedan evigheter.

Använder även noscript och andra plugin som brukar förstöra om jag inte godkänt dom.
Men har hittills aldrig stött på en sida som inte fungerar.

Så blir lite fundersam över din kommentar där.

Edit: Citat

Skrivet av NoNamesWayne:

Tar du även bort Apple store eller Google play på din telefon?
Förstår inte varför folk är så anti Microsoft store. Är ju bra att ha allt samlat på ett ställe och få ned program. Säkert också.

Svar ja.

citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nu är jag sjukt förvirrad. Enligt min mening är pakethanterarna en av linux stora övertag. Var klagas det så mycket på dem?
Jag säger inte att Linux är det bästa valet för alla. Vill bara förtydliga vad det är som är problematiskt. LTT säger ju direkt att han tänker använda den som gaming-maskin, och ja där finns mycket kvar att önska. Men inget av det som saknas är ett tillkortakommanden av pakethanterarna.

Det finns ingen uppsatt standard, alla gör olika det är också olika innehåll det innebär att det går åt extrema mängder utvecklar timmar per år för att göra källkoden tillgänglig och underhålla paketen just för den pakethanteraren. Träligare jobb kan ju knappast finnas, stort slöseri med tid

Men det har ju ingenting med gaming att göra , bara en tråkig konsekvens av hur det är uppsatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

På tal om det, Linus släppte en video igår som illustrerar lite av det du säger. Och farhågorna för mig att inte ge mig på Linux https://www.youtube.com/watch?v=0506yDSgU7M

PGA en bugg som är fixad. Nog för att jag håller med om att det är illa samt det ni surrade om.
Men att ta linus nya video som bevis känns sådär.
Det har surrats mycket på reddit om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Det ska inte krävas 10 år av dagligt användande för att man ska bli bekväm i hur man installerar mjukvara.
Jag har använt datorer i över trettio år, även linux titt som tätt, och tycker fortfarande det är arsel att pilla med jämfört med windows som är likt jag skrev, bara välja exe av x64 eller x86 variant, tuta å köra done and done.

Fast det tog dig ju även många år att lära dig windows eller hur?

Däremot så håller jag med att linux inte är så användarvänligt jämfört med windows.
Men vill du ha ett allt i allo paket som fungerar för det mesta så finns ju alltid ubuntu.

Jag själv är relativt ny inom linux världen, så jag ska inte kasta sten i glashus och kalla windows skräp.

Men hade datorer kommit med linux installerat istället för windows som gäller för majoriteten så hade folk lärt sig till slut.
Anledningen att många inte vill lära sig är att det är annorlunda och kanske skrämmande.

Om du inte behöver PS/gaming felfritt så är linux riktigt bra och även lättanvänt.

Största anledningen till att linux aldrig slår igenom tror jag mer beror på att windows har monopol när det gäller konsumentdatorer. Vilket jag även förstår varför. Alla är van vid det, samt det är lätt att installera saker. För den som inte är så kunnig.

Själv kör jag dualboot främst iom gaming. Har även en annan dator som jag experimenterar med olika distros.

Men det flesta spel jag spelar fungerar, men det är när något inte fungerar som gör en less. Så då är det lättare att gå över till windows och spela.
Det blir förhoppningsvis ändringar på det snart, iom steams satsningar.

Det är egentligen hela problemet ingen vill satsa på linux, då de är så få användare.

Permalänk
Medlem

Ända sedan Fred Fish samlade ihop Amiga-program, och Aminets tidiga dagar, har jag tyckt det varit en bra idé med en "programbutik" (om än i Aminets fall inofficiell och versionshantering etc kunde väl varit bättre där), men Windows appbutik är sämre än Apples, vilket säger en del. Jag förstår tankar på hårda regler kring vad som får finnas i butiken, men ofta handlar det ju om cripplade appar jämfört med full-appar, eller så sätter licenser käppar i vägen. I takt med att datoranvändare på sätt och vis blir allt mindre datorkunniga, generellt sett, behöver även desktop/laptop-datorer välfungerande butiker. Inte minst sökfunktioner i butikerna är ju helt knas.

Så, glädjande att en trots allt seriös och stor aktör som Firefox kommer in i butiken. Får hoppas att den kan spara nedladdningar på USB-diskar och inte bara i systemets nedladdningsfolder.

Tillägg: En anledning till att Linux, som jag kör då och då, inte funkat så bra för mig är att jag alltid haft för gamla och sopiga datorer tydligen. Är det inte nätverkskortet så är det grafikkortet som är för antikt eller måste plåstras och daltas med för att få igång.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Ja, men innan LTT ens hinner få upp den som gamingmaskin så krashar hela burken när han bara gjorde en, vad han trodde (och jag håller med) vanlig grej som att installera steam. Eller att ens välja distro som han börjar avsnittet med. Å då är han ändå en pro user.
Så nä, linux kan dra något gammalt över sig än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

PGA en bugg som är fixad. Nog för att jag håller med om att det är illa samt det ni surrade om.
Men att ta linus nya video som bevis känns sådär.
Det har surrats mycket på reddit om detta.

Ser det inte riktigt som bevis, jag är alltför oinsatt i vad som sägs stämmer eller ej.
Är mest intressant att se vilka trösklar som finns för en som aldrig provat det innan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Förstår inte varför folk är så anti Microsoft store. Är ju bra att ha allt samlat på ett ställe och få ned program. Säkert också.

Använder allt för många utilities och moddar för att jag någonsin skulle använda store till någonting.

Skulle heller aldrig komma på tanken att likställa en telefon med en dator då dom används för olika ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Bör väl vara förhållandevis uppenbart när jag började med att skriva om powershell, "den breda massan" har nog aldrig använt det. Appar eller program har tillochmed MS svårt att skilja på men jag skriver vad jag menar nedan.

Förvisso mycket rimligt men väger det upp för nackdelarna? Blockerar man MS-telemetrihosts får man en hastighet från 90-talet om man försöker ladda ned program från Store (vilket verkar vara ett problem även utan att man meckat med något för somliga) och det är väl bara en tidsfråga innan det blir krav om att ha konto. MS borde kunna göra det här bättre eller göra en hel revamp av Store, nu blir det precis som att man sedan Windows 10 har både "Kontrollpanelen" och "Inställningar" som egentligen innefattar samma saker. Om vi tänker att det blir "Appar" från Store eller "Program" som man laddat ner på internet borde det gå att få ihop på ett bättre sätt.

Om du anser att Kontrollpanelen och inställningar innefattar samma saker så undrar jag hur du tänker. Då skiten konstant tar en vidare från inställningar till just kontrollpanelen om man ska göra någon mer avancerat än att välja bakgrunds bild.

Microsoft har på inget sätt gjort inställningar lika omfattande som kontrollpanelen och även kontrollpanelen kan kräva att man startar mmc för att få något gjort vid tillfällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Ja, men innan LTT ens hinner få upp den som gamingmaskin så krashar hela burken när han bara gjorde en, vad han trodde (och jag håller med) vanlig grej som att installera steam. Eller att ens välja distro som han börjar avsnittet med. Å då är han ändå en pro user.
Så nä, linux kan dra något gammalt över sig än så länge.

Han fick en stor varning på skärmen som varnade honom att han gjorde något som kunde potentiellt förstöra hans system. Tråkigt att Steam just där och då var trasigt, men hade han Läst på skärmen innan han själv tryckte Y och enter så...

Tänk om du är på macken och tankar, så står en stor varning på en pump: "Varning, trasig och brandfarlig pump" så kan man inte vara förvånad om pumpen då orsakar problem.

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ RX 9070 @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 1tb ssd @ 24+48wh batteri @ Arch
Thinkad T400 @ c2d @ 6gb @ 512gb ssd @ MxLinux

Permalänk
Citat:

Att leta på webben och stega igenom en installationsprocess blir ett minne blott, för den som har Windows och önskar ett Chromium-alternativ.

Är*

winget install firefox

Rätt snabbt och smidigt tycker jag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Då börja jag undra, har använt FF sedan evigheter.

Använder även noscript och andra plugin som brukar förstöra om jag inte godkänt dom.
Men har hittills aldrig stött på en sida som inte fungerar.

Så blir lite fundersam över din kommentar där.

Exemplen är mest på Firefox för Android. Försäkringskassan krånglar en del. Dotterns skolsida.

Sedan funkar en tjänst för videosamtal som vi använder på jobbet sådär även på Firefox på PC.

Lyckades inte byta betalning på Disney+ med FF på mobil, utan fick starta Chrome.

På det stora hela inget större besvär, men Försäkringskassans sida är rätt störigt att den krånglat på FF på Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag tycker också pakethanterare är en extremt bekväm funktion som gör systemet mer lättanvänt *när den fungerar*. Bara att välja vad man ska installera, alla dependencies installeras automagiskt. Inget letande efter någon obskyr runtime som krävs. Sen hålls alla program uppdaterade utan att varje program individuellt ska ha en egen uppdateringshanterare eller att man manuellt måste surfa till utvecklarens hemsida och kolla om det har kommit en nyare version. Avinstallerar man något känner den av ifall det finns paket installerade som inte längre behövs - enorm skillnad mot för Windows där man får dll filer och nycklar i registret som ligger kvar och skräpar i all oändlighet. Sen är det klart att pakethanterare kan strula precis som all annan mjukvara.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Windows store är det första jag avinstallerar i windows 10, likaså alla "metro apps" inklusive Cortana på maskinen.

Starta powershell som administratör och kör "Get-AppxPackage -AllUsers | Remove-AppxPackage" sen är man fri från bloaten.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Använder allt för många utilities och moddar för att jag någonsin skulle använda store till någonting.

Skulle heller aldrig komma på tanken att likställa en telefon med en dator då dom används för olika ändamål.

Håller med! På telefonen ringer och smsar man vid datorn gäller mirabilis icq, altavista och yahoo mail.
Brukar slita med mig min kamera ut ibland då den inte kan likställas med en telefon jag menar wtf ringa med kameran

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Säkert?
Var visserligen på insider versionen men fler gånger har den ändrat rättigheterna på disken som jag försökt installera Forza Horizon 4 på. Acces denied. Take ownerchip eller liknande fungerar inte. Suttit i support med datorn MS då de har vart inne och kollat runt då jag tittat på, på min dator utan att de fattat varför. Slutat med. Väntat till nästa verision det kanske löser sig. Du raporterar ju att det fungerar i äldre versioner av windows. Tur att du har backup på diskarna.
Jag testar inte ens att installera spelet om jag inte backat upp disken innan och inte på systemdisken.
Det känns säkert med program som pajar NTFS så till den grad att det bara är att ge upp.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.