Anmäl dig till Roborock Challenge!

Mozilla Firefox blir första stora webbläsaren i Windows-butiken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror problemet är just att han går så pass långt att han säger att terminalen objektivt är sämre.
Hans argument passar väl den stora massan bra i det stora hela, men han nöjer sig liksom inte med det.

Ja. Den är ju sämre. För många. Fast inte för alla ;).
Jag tänker mig att det handlar om perspektiv. Och det faktum att delar av linuxvärlden fastnat lite i terminaltänket. Att det är där mycket skall lösas så man blir hänvisad till terminalen om man ska laga problem. Det är bara där det går att lösa mycket.
Det är ju en sämre lösning för lejonparten av användarna.
Det här håller rimligen tillbaka utbredningen av linux på desktop fortfarande.

Och då kommer man kanske lite djupare in i perspektivfrågan.
Är det kanske så att man önskar behålla musklerna i linux för den lilla grupp som nu använder detta på desktop så är kanske terminalen core och jätteviktig. Man kan se det som att linux är till för de som vill använda terminalen.

Det går också att se på OSutvecklingen på så sätt att man önskar alternativ till windows som inte är så in i bomben beroende av terminalen för att lösa allt meck. Här ställs inte befintliga linuxanvändare i centrum längre utan man önskar istället bredda plattformen till en bredare skara och då finns det inte så mycket betänkligheter kring att offra terminalen för mer GUI-lösningar.

Båda förhållningsätten kan vara rimliga. Och de behöver egentligen inte ens krocka. Linuxvärlden har inte ett agg mot exempelvis andoid som är helt GUI-styrt. Samtidigt som terminalen fortfarande är central för andra linuxdistros.
Är Android fortfarande linux - yadda yadda - i know men det är ett bra exempel för sammanhanget.
För båda parters önskemål kan infrias. Det här handlar väl mer om att one size does not fit all. Det går att ta linuxdistros längre från terminalen så att de kan köras helt utan svarta textboxar. Det utan att förhindra de som önskar ha terminalen i centrum kvar.

Vad är målet - och vem är tilltänkt användargrupp. Vad utgår man ifrån och vad vill man. De delarna tror jag sällan uttalas och målbilderna kan vara vitt skilda här. Det leder säkert till en del missförstånd.

Om jag får gissa så vill väl Linus se en utveckling i en riktning. Inte för alla linuxdistros, men att en del släpper sargen helt från terminalen. För det går. Och det är efterfrågat. Men det händer inte riktigt. Däri ligger rimligen hans frustration.
(min tanke är lite - gör det själv då Linus Faktiskt alltså)

Men som sagt. Jag har ju inte sett klippet. Får kanske kolla på det nu när jag skrivit så mycket utan att ha sett det hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Musikälskare

Windows-butiken är något man alltid glömmer och sen när man kommer på att den finns använder man den inte, imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Själv har jag givit windows appbutik både en två och tre chanser genom åren.

I början var väl främsta problemet att applikationsutbudet i mångt och mycket saknades.

På senare år så har jag ändå haft lite VRapplikationer via butiken. På grund av windows mixed reality headset.
Men navigationen i butiken är horribel. Iaf i w10.

Det går inte att se vilka köpa appar man har, vad man hade installerat sedan förra installationen. Hittar inte de appar jag söker på som jag har och kan inte navigera utifrån apptillverkare heller.
Jag använder google för att söka upp en del appar till butiken som jag vet att jag har men inte kan hitta.
Exempelvis VRupplevelsen the blu. Jag har den betalda versionen - men när jag söker på denna så får jag upp en version som jag inte har köpt. Jag kan däremot inte söka mig fram till den versionen jag redan har i butiken. Det är google som gäller. Bara en sån sak alltså...

Previews av innehållet- snålt med bilder/grafik av applikationen och beskrivningarna av applikationer är ofta undermåliga.

Dessutom kan man installera program via appbutiken, men inte avinstallera från appbutiken igen. Det är lite irriterande att det inte finns på samma ställe.

Jag har upplevt att butiken har övergivits. Den var inte riktigt färdigt när den släpptes för 10 år sedan. Det har säkert kommit ansiktslyft men den byggdes inte klart.

Med det sagt har jag inte testat butiken i w11 ännu. Kanske är det mesta fixat?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja, jag har inte tagit steget att testa så ska inte uttala mig. Men får intrycket att det är otroligt krångligt.

Det är vanligt att man är rädd för det man inte vet så mycket om. Det är helt mänskligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Han är otippat oteknisk för att vara en av världens största tech-kanaler. Han betér sig som en "vanlig användare" trots att han borde vara power user.

Han har också fel om terminalen i wan show. Han uttalar sig med auktoritet att terminalen är sämre än GUIs trotts att han aldrig har givit den en chans. Och att alla som har använt terminalen i många år har fel... Terminalen är en sådan grej som alla nybörjare är rädda för och avfärdar utan att veta nånting om den.

Det han säger är ju att för den vanliga användaren (Alltså de personer som inte kan något om teknik, det ska bara fungera) så är inte terminalen optimal.
De flesta som använder teknik har ingen aning om hur tekniken fungerar eller vad som händer i bakgrunden.

Ja om man tar sig tiden att lära sig terminalen så är det ett fantastiskt verktyg. Ja Linus gjorde flera fel i videon (som att inte läsa vad som stod...) men problemet är att den generella personen inte kommer vilja sätta sig in i terminalen, inte fattar vad som står i terminalen (mycket tekniska termer) osv.

Det han testar är ju (utöver om Linux är något han vill köra på heltid) om Linux är något för den generella användaren som vill att saker bara fungerar. Utan någon handpåläggning alls. Utan Sudo apt -get etc.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

The Long-Term Servicing Channel ...hittar inte Store......öhhh

oh kolla tuffingen här.. vem bryr sig och vad tillförde det diskutionen?
Du har ju mer eller mindre erkänt att du bryter mot licensvilkoren för produkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

I början var väl främsta problemet att applikationsutbudet i mångt och mycket saknades.

På senare år så har jag ändå haft lite VRapplikationer via butiken. På grund av windows mixed reality headset.

Det går inte att se vilka köpa appar man har, vad man hade installerat sedan förra installationen. Hittar inte de appar jag söker på som jag har och kan inte navigera utifrån apptillverkare heller.
Jag använder google för att söka upp en del appar till butiken som jag vet att jag har men inte kan hitta.
Exempelvis VRupplevelsen the blu. Jag har den betalda versionen - men när jag söker på denna så får jag upp en version som jag inte har köpt. Jag kan däremot inte söka mig fram till den versionen jag redan har i butiken. Det är google som gäller. Bara en sån sak alltså...

Previews av innehållet- snålt med bilder/grafik av applikationen och beskrivningarna av applikationer är ofta undermåliga.

Dessutom kan man installera program via appbutiken, men inte avinstallera från appbutiken igen. Det är lite irriterande att det inte finns på samma ställe.

Jag har upplevt att butiken har övergivits. Den var inte riktigt färdigt när den släpptes för 10 år sedan. Det har säkert kommit ansiktslyft men den byggdes inte klart.

stora skilladen i appstoren är ju när dom övergrav kravet på programspråk, nu kan man paketera vanliga program som notepad++, firefox osv osv. Det gjorde tröskeln lägre, så man slapp skriva om hela programmet från grunden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av boibo:

stora skilladen i appstoren är ju när dom övergrav kravet på programspråk, nu kan man paketera vanliga program som notepad++, firefox osv osv. Det gjorde tröskeln lägre, så man slapp skriva om hela programmet från grunden.

Tackar! Det är kanske det viktigaste att få till ändå. Mer aktivitet i appbutiken innebär rimligen att de kan lägga mer resurser här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

På jobbdatorn så kan jag gå på ... (uppe i högra hörnet) i Store, sedan "My Library". Där listas appar ända sedan första Lumian på WP8 under "All owned", går även att se vilka man installerat och inte. Där borde du kunna hitta de du köpt, men inte installerat iaf. Håller med om att det borde gå att avinstallera här också.

Permalänk
Medlem

Ända program jag tankat aktivt från store är netflixklienten, ganska sällan jag är i store och rotar, har inget behov av det, samt Microsoft använder fula och listiga knep att försöka smyginstallera program från store jag inte vill ha, därför skyr jag också store, även om jag inte har tagit bort det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har faktiskt uppskattat store länge, när det gick att börja styra den mer för företag blev den kanon för vanliga användare .
Jag installerar generellt så lite saker på mina datorer nu för tiden oavsett os så är väl inte representabel här, för i tiden hade jag nog bara suckat... när man var "tvungen" att ha alla olika småprogram istället för att lära sig saker

Om nu fler mer kända program kommer så blir det kanon.

Docker ftw förövrigt när det gäller slippa installera för mö bröte.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Du var inte naiv i ms store fallet?
Så du tror inte Apple eller Google samlar information om dig och hur kan det på alla sätt och vis vara sämre att ladda ned det ifrån ms store snarare än ifrån internet?

Det är väl bara iOS som är mer stängt. I Android så kan du fortfarande sideload:a appar. Att bli säkrare är alltså ett sätt att göra reklam för Linux?
Känns tyvärr inte som du argumenterar för din sak.

Varför halmgubben med operativsystem för mobiler? Jag har redan besvarat din fråga gällande det i inlägget du citerar och sen fortsätter du lägga ord i min mun? Inte konstigt du har svårt att reda ut vad jag argumenterar för då.

Hade det bara handlat om säkerhet (vilket det självklart inte gör) hade det givetvis varit något helt annat. Jag skriver det en gång till eftersom du helt missade vad jag menade, vill MS göra Windows till en walled garden har jag svårt att se det som något annat än utmärkt reklam för Linux.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Hah, jag brukar säga tvärtom att det alltid är ett rövhelsike med linux och det är vad jag stör mig allra mest på. Windows är det bara surfa in på valfri program hemsida, tanka hem x64 eller x86 varianten vad man nu vill ha, nästa nästa nästa klart och det fungerar.
Men inte i linux, nä för där ska du välja bland en myriad av versioner, det finns femtioelva andra grejjer som behövs också och inte ovanligt behövs de konfigureras för att fungera på just den plattformen man kör, heck, du kanske måste compile:a koden själv. Men visst, paket hanterar verkar lösa det ofta ganska så bra, men inte alltid och inte alltid allt finns där som automagiskt fungerar.

Har använt linux dagligen i närmare 10 år, och gått igenom en handfull olika distros. Har aldrig upplevt det du beskriver. Åtminstånne inte sålänge jag hållit mig till vad som finns i distrons repo (vilket i 99% av fallen är mer än tillräckligt). Dessutom får du fördelen att inte behöva uppdatera varje program separat. Blir ju knäpp på Windows numera när varje program har sin egen pop-up om nya versioner, och du måste manuellt installera var och en. Nä, det är på tiden att Windows kommer i kapp på denna punkten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av doomas:

På jobbdatorn så kan jag gå på ... (uppe i högra hörnet) i Store, sedan "My Library". Där listas appar ända sedan första Lumian på WP8 under "All owned", går även att se vilka man installerat och inte. Där borde du kunna hitta de du köpt, men inte installerat iaf. Håller med om att det borde gå att avinstallera här också.

Ha! Ja det här underlättar helt klart. Det här har jag missat - och jag har saknat det så det här är super!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Har använt linux dagligen i närmare 10 år, och gått igenom en handfull olika distros. Har aldrig upplevt det du beskriver. Åtminstånne inte sålänge jag hållit mig till vad som finns i distrons repo (vilket i 99% av fallen är mer än tillräckligt). Dessutom får du fördelen att inte behöva uppdatera varje program separat. Blir ju knäpp på Windows numera när varje program har sin egen pop-up om nya versioner, och du måste manuellt installera var och en. Nä, det är på tiden att Windows kommer i kapp på denna punkten.

Det ska inte krävas 10 år av dagligt användande för att man ska bli bekväm i hur man installerar mjukvara.
Jag har använt datorer i över trettio år, även linux titt som tätt, och tycker fortfarande det är arsel att pilla med jämfört med windows som är likt jag skrev, bara välja exe av x64 eller x86 variant, tuta å köra done and done.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Varför halmgubben med operativsystem för mobiler? Jag har redan besvarat din fråga gällande det i inlägget du citerar och sen fortsätter du lägga ord i min mun? Inte konstigt du har svårt att reda ut vad jag argumenterar för då.

Hade det bara handlat om säkerhet (vilket det självklart inte gör) hade det givetvis varit något helt annat. Jag skriver det en gång till eftersom du helt missade vad jag menade, vill MS göra Windows till en walled garden har jag svårt att se det som något annat än utmärkt reklam för Linux.

Man måste ju kunna jämföra? Vad har du besvarat?
Du anser att ms store är blot och ser absolut inga fördelar med en appstore? Vilket jag frågade om i det tidigare inlägget.

Ja det är svårt att reda ut vad du argumenterar för.

Så en appstore får bara ha ett syfte? Eller vad menar du med att om det bara handlar om säkerhet? Är andras plattformars appstore bara för säkerhets skull?
Att några få högljudda klagar över det gör ju ingen skillnad för Microsoft och gör ingen reklam för Linux? Är inte direkt så stora massan klagar över att det är lättare för dom att hämta hem appar och direkt känner att dom behöver gå över till Linux? Gör Mac-användare samma sak när dom fick en appstore tro?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är vanligt att man är rädd för det man inte vet så mycket om. Det är helt mänskligt.

Rädd kan jag inte påstå direkt.
Däremot stor respekt om jag skulle ge mig på det, vilket jag inte har några planer på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja. Den är ju sämre. För många. Fast inte för alla ;).

Ja, men det är väl just den distinktionen som helt saknas när man säger att det objektivt är sämre?
Jag skippar allt annat du säger, för det tror jag inte det finns så mycket att orda om.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Det han säger är ju att för den vanliga användaren (Alltså de personer som inte kan något om teknik, det ska bara fungera) så är inte terminalen optimal.

OM det hade varit vad han sagt så skulle det vara mindre för oss här att tjafsa om...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig dagen då jag använde mig av win-get och Windows Store för att installera det mesta på en nyinstallerad dator skulle komma. Förra veckan var den här. Med tiden kanske detta blir en fullvärdig pakethanterare och de-facto standardstället att hämta applikationer ifrån.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Han är otippat oteknisk för att vara en av världens största tech-kanaler. Han betér sig som en "vanlig användare" trots att han borde vara power user.

Fint förklarat i två meningar varför linux som det är idag aldrig kommer att bli mer än en nisch grej. "Du håller den fel, du borde göra såhär". Om personen ska foga sig efter produkten, är det inte personen det är fel på... Min far på 60 bast lyckas med rätt mycket i Windows, därför att det är så intuitivt för en människa. Dra grejer fram och tillbaka, tryck på saker du vill interagera med. Det är hur den fysiska världen funkar.
En terminal är perfekt för robotar som gillar att få instruktioner i kod. Linux är en fantastiskt bra teknisk produkt, synd bara att ingen distro verkar kunna byta bort 1 kodare för någon som förstår sig på UXUI.

Provade själv att köra på Pop som enligt utsago ska vara fantastiskt enkelt och smidigt. Det urartade i skrivande av noveller i terminalen för att få min display att sluta bugga ur med mitt grafikkort. Och det funkade ju till slut, men samma utfall får jag genom att klicka några gånger i windows.

Linux med alla sina distros är för datorentusiaster vad veteranbilar är för bilentusiaster. Man har dem för att pula med dem, en hobby, eller kanske uttrycka sin personlighet på något sätt. Och det är inget fel med det. Men ska man åka någonstans eller behöver uträtta något, då tar man Volvon från modern tid, där man inte behöva dra upp terminalen och skriva "sudo apt-get RumpVärme" för att inte frysa röven av sig.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Butiken i Windows 10 har ju iaf flera av sakerna du pratar om:

* Man gå till listan med alla appar man äger (My Library -> All owned). Det är väl visserligen inte filtrerat på att man specifikt *köpt*, men de inkluderas ju i den listan.

* Man kan klicka på en applikationsutvecklarens namn och få fram alla applikationer de publicerat.

Butiken i Windows 11 ser annorlunda ut men har inte sett någon större skillnad sett till funktion.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Butiken i Windows 10 har ju iaf flera av sakerna du pratar om:

* Man gå till listan med alla appar man äger (My Library -> All owned). Det är väl visserligen inte filtrerat på att man specifikt
*köpt*, men de inkluderas ju i den listan.

Ja super. Fick tipset ovan

Skrivet av evil penguin:

* Man kan klicka på en applikationsutvecklarens namn och få fram alla applikationer de publicerat.

Ja det här önskar jag hade fungerat som tänkt. Har appen theblu från utvecklarna wevr men här fungerar det inte för mig att nå den betalversionen jag har från utvecklarna. Hittar appen - men en version jag inte köpt. Den versionen jag köpt går att hitta via google. Men jag hittar inte den genom att kolla på vad utvecklarna släppt.
Kanske inte ska beskylla butiken för det?
Kanske har utvecklarna rört till det med flera konton? Har mest snubblat över problemet och inte fått rätt på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Det ska inte krävas 10 år av dagligt användande för att man ska bli bekväm i hur man installerar mjukvara.
Jag har använt datorer i över trettio år, även linux titt som tätt, och tycker fortfarande det är arsel att pilla med jämfört med windows som är likt jag skrev, bara välja exe av x64 eller x86 variant, tuta å köra done and done.

Problemet är att många förväntar sig att Linux ska fungera på samma sätt som Windows. Nej, många webbplatser kanske inte erbjuder en installationsfil för Linux. Men det finns istället inbyggda pakethanterare, och kanske till och med ett "Software Center" för ändamålet. Linux fungerar annorlunda och jag tycker det är dumt att många jämför det med Windows, för det är inte Windows!

Visa signatur

🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RX 6700 XT/Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Man måste ju kunna jämföra? Vad har du besvarat?
Du anser att ms store är blot och ser absolut inga fördelar med en appstore? Vilket jag frågade om i det tidigare inlägget.

Ja det är svårt att reda ut vad du argumenterar för.

Så en appstore får bara ha ett syfte? Eller vad menar du med att om det bara handlar om säkerhet? Är andras plattformars appstore bara för säkerhets skull?
Att några få högljudda klagar över det gör ju ingen skillnad för Microsoft och gör ingen reklam för Linux? Är inte direkt så stora massan klagar över att det är lättare för dom att hämta hem appar och direkt känner att dom behöver gå över till Linux? Gör Mac-användare samma sak när dom fick en appstore tro?

Det blir ju svårt för du hittar på massa saker som inte hör till! Självklart utgår jag ifrån entusiaster, vet inte varför du blandar in något annat. Jag gör också antagandet att dessa hellre väljer det som passar dem, alltså inte Windows Store med alla begränsningar och telemetri som finns där idag. Ponera då att fler program blir "appar" och inte går att få tag på utanför Store, likt Nvidia krånglat till det med sin kontrollpanel så blir det definitivt en huvudvärk för den som vill slippa.

Om du så gärna vill ta upp den breda massan kanske det finns fördelar för dem men det ska till ganska mycket för att man ska lyckas få ett virus när man ska ladda ner en webbläsare idag med tanke på hur kompetent Windows Defender blivit och den filtrering som sökmotorer gör. Jag ger annars upp här, vi kommer ändå ingenvart.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det blir ju svårt för du hittar på massa saker som inte hör till! Självklart utgår jag ifrån entusiaster, vet inte varför du blandar in något annat. Jag gör också antagandet att dessa hellre väljer det som passar dem, alltså inte Windows Store med alla begränsningar och telemetri som finns där idag. Ponera då att fler program blir "appar" och inte går att få tag på utanför Store, likt Nvidia krånglat till det med sin kontrollpanel så blir det definitivt en huvudvärk för den som vill slippa.

Om du så gärna vill ta upp den breda massan kanske det finns fördelar för dem men det ska till ganska mycket för att man ska lyckas få ett virus när man ska ladda ner en webbläsare idag med tanke på hur kompetent Windows Defender blivit och den filtrering som sökmotorer gör. Jag ger annars upp här, vi kommer ändå ingenvart.

Vad hittar jag på? Varför utgår du från entusiaster? Hur ska jag veta det? Vi pratar väl allmänt och nu handlar denna tråd om Firefox som har kommit till windows store. Appar, eller program? Vad är den egentligen skillnaden? Och vad är så krångligt med att program hamnar där? Varför skulle det ge huvudvärk? Borde väl ge mindre då det går fortare?

Nej jag försöker få ur dig argument för din sak men du har inte direkt givit några. Inte som att dom gör det omöjligt för en användare att hämta program som den vill i fortsättningen.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det jag ser som den stora vinsten med MS Store är väl just att för varje applikation man kan installera den vägen (ändå ganska mycket numera) så blir man av med ett uppdateringssystem som har sitt egna helt unika beteende och som förstås förutsätter att just denna applikation är det viktigaste i hela världen.

Just det där har ju varit högt upp på listan över Windows svagheter länge, och det har bara eskalerat nuförtiden när allting vill automatuppdateras. Det är väl helt rimligt i sig med automatuppdateringarna, men utan något gemensamt system för det så är det ju användarupplevelsen riktigt usel på den punkten...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Skoj att du bara totalt förvränger vad jag sa. 👍
Det tog mig inte många minuter att lära mig använda pakethanteraren och den strular mindre än installation av exe-filer..

Permalänk
Medlem

Slag i luften dessvärre Mozilla. Kommer inte förändra något tyvärr men i desperation gäller ju alla medel antar jag.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Vad hittar jag på? Varför utgår du från entusiaster? Hur ska jag veta det?

Bör väl vara förhållandevis uppenbart när jag började med att skriva om powershell, "den breda massan" har nog aldrig använt det. Appar eller program har tillochmed MS svårt att skilja på men jag skriver vad jag menar nedan.

Skrivet av evil penguin:

Det jag ser som den stora vinsten med MS Store är väl just att för varje applikation man kan installera den vägen (ändå ganska mycket numera) så blir man av med ett uppdateringssystem som har sitt egna helt unika beteende och som förstås förutsätter att just denna applikation är det viktigaste i hela världen.

Just det där har ju varit högt upp på listan över Windows svagheter länge, och det har bara eskalerat nuförtiden när allting vill automatuppdateras. Det är väl helt rimligt i sig med automatuppdateringarna, men utan något gemensamt system för det så är det ju användarupplevelsen riktigt usel på den punkten...

Förvisso mycket rimligt men väger det upp för nackdelarna? Blockerar man MS-telemetrihosts får man en hastighet från 90-talet om man försöker ladda ned program från Store (vilket verkar vara ett problem även utan att man meckat med något för somliga) och det är väl bara en tidsfråga innan det blir krav om att ha konto. MS borde kunna göra det här bättre eller göra en hel revamp av Store, nu blir det precis som att man sedan Windows 10 har både "Kontrollpanelen" och "Inställningar" som egentligen innefattar samma saker. Om vi tänker att det blir "Appar" från Store eller "Program" som man laddat ner på internet borde det gå att få ihop på ett bättre sätt.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10