Disney+ i en månad för 19 kronor – även för återvändande abonnenter

Permalänk

Bara jag som läser "Valid for consumers without a Disney+ subscription." i det finstilta?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Funkar det för gamla konton så blir det nog att aktivera i en månad. För mig det är lite jag missat att glo på.
19 spänn är inte mycket att klaga på.

Permalänk
Medlem

Free guy kan nog vara värt en gratiskod.

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligare om det här erbjudandet hade kommit över julhelgen...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av toe_cutter:

Bara jag som läser "Valid for consumers without a Disney+ subscription." i det finstilta?

Ja det är antagligen därför de säger att man måste stoppa sin gamla subscription och starta upp den igen.

Permalänk
Medlem

Vad då " HBO Max rabatt-blunder"? Personal bias mot HBO från skribenten? Det är ju inte direkt ovanligt att nya kunder lockas med ett rabatterat pris i olika former i olika branscher. Det finns ju de som byter olika abonnemang hela tiden just pga detta. Vi andra som inte orkar vela med det får helt enkelt betala lite mer för vår lättja. Personligt ansvar samt att inte vara butthurt över allt hela tiden.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Jag växte upp under "hyrfilmseran", där man hyrde med sig en VHS i samma bildskärpa som gröt hem från macken för 40-50 spänn en fredagskväll för lite biokänsla på tjock-tv'n (den skulle tillbaka dagen efter). Klagom...nej, gnället jag hör här och i alla andra trådar som oftast rör streamingtjänster är lika skrattretande som tragiska. Folk vrider och vänder på 10 kronor som om det gällde en månadslön, och inte vilken månad som helst heller tydligen, utan den enda månaden i hela livet som man förväntas få betalt för.

Ingen verkar inse vilken guldåder vi som gillar film lever i, med filmer och serier i världsklass, i en kvalité som blir bättre och bättre årligen, i princip gratis. Men nej, grinas ska det göras och det märks ju att det inte är många här som växte upp med VHS-kvalité på filmutbudet.
Well, här kommer en "informationschock" (Expressen-rubrik) till er: Ni måste inte teckna upp er på någonting. Faktum är att det går att köpa allt man vill se direkt i butik. Ni kunde ju prova det och bio några år, så ni får känna på vad det egentligen kostar att betala för något istället för att ladda ner det, för någonting annat har ni väl knappast att jämföra med.

*mumlar något ohörbart i stil med "otacksamma jävla snorungars i-landsproblem"...*

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

I svallvågorna av HBO Max rabatt-blunder

Öhhh va? Lite väl låg nivå nu va

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Vad då " HBO Max rabatt-blunder"? Personal bias mot HBO från skribenten? Det är ju inte direkt ovanligt att nya kunder lockas med ett rabatterat pris i olika former i olika branscher. Det finns ju de som byter olika abonnemang hela tiden just pga detta. Vi andra som inte orkar vela med det får helt enkelt betala lite mer för vår lättja. Personligt ansvar samt att inte vara butthurt över allt hela tiden.

Det var definitivt en blunder. Att ge nya kunder livstidsrabatt och att ge trogna kunder ett betydligt sämre erbjudande utan möjlighet att få samma erbjudande är en stor blunder. Nu gick det att "fuska" till sig livstidsrabatten ändå och det gör nog att de inte tappade så många tidigare trogna kunder till andra streamingtjänster på grund av detta. Man ska akta sig för att reta upp trogna kunder. Tappar man dem på grund av att man öppet visar att man inte bryr sig om deras ständiga stöd är det väldigt svårt att få dem tillbaka.

Bredband 2 körde en fulare variant på samma sak tidigare, och gör det säkert fortfarande. De går ut med ett lågt pris för att få nya kunder och skickar ut ett meddelande om prishöjning till sina befintliga kunder efter ett halvår på grund av "förbättrad kundtjänst". Samtidigt behåller man det låga priset utåt för de som jämför priser och ska teckna abonnemang. Jag hade deras tjänst och upptäckte detta. Deras försvar var att de inte hunnit sänka priserna för de befintliga kunderna ännu men att jag skulle få det låga priset igen. Efter ca. 6 månader hände samma sak igen. Jag fick ett nytt meddelande om höjda priser på grund av förbättrad kundtjänst. Då bytte jag leverantör illa kvickt.

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Det var definitivt en blunder. Att ge nya kunder livstidsrabatt och att ge trogna kunder ett betydligt sämre erbjudande utan möjlighet att få samma erbjudande är en stor blunder. Nu gick det att "fuska" till sig livstidsrabatten ändå och det gör nog att de inte tappade så många tidigare trogna kunder till andra streamingtjänster på grund av detta. Man ska akta sig för att reta upp trogna kunder. Tappar man dem på grund av att man öppet visar att man inte bryr sig om deras ständiga stöd är det väldigt svårt att få dem tillbaka.

Bitterheten måste väl ligga i att erbjudandet var väldigt bra? Inte riktigt jämförbart med Disneys erbjudande som gäller i en månad. Det är ju ALLTID så här med erbjudanden, det är marknadsföring för att locka in nya kunder. Jag är chockad över att ni som gnäller inte verkar ha förståelse för det. Att över en natt halvera intäkterna för hela sin tjänst är inte hållbart.

Gillar man det som finns att streama på HBO så kommer man att välja HBO oavsett hur stött man blir av att nya kunder får erbjudande eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det var definitivt en blunder. Att ge nya kunder livstidsrabatt och att ge trogna kunder ett betydligt sämre erbjudande utan möjlighet att få samma erbjudande är en stor blunder. Nu gick det att "fuska" till sig livstidsrabatten ändå och det gör nog att de inte tappade så många tidigare trogna kunder till andra streamingtjänster på grund av detta. Man ska akta sig för att reta upp trogna kunder. Tappar man dem på grund av att man öppet visar att man inte bryr sig om deras ständiga stöd är det väldigt svårt att få dem tillbaka.

Bredband 2 körde en fulare variant på samma sak tidigare, och gör det säkert fortfarande. De går ut med ett lågt pris för att få nya kunder och skickar ut ett meddelande om prishöjning till sina befintliga kunder efter ett halvår på grund av "förbättrad kundtjänst". Samtidigt behåller man det låga priset utåt för de som jämför priser och ska teckna abonnemang. Jag hade deras tjänst och upptäckte detta. Deras försvar var att de inte hunnit sänka priserna för de befintliga kunderna ännu men att jag skulle få det låga priset igen. Efter ca. 6 månader hände samma sak igen. Jag fick ett nytt meddelande om höjda priser på grund av förbättrad kundtjänst. Då bytte jag leverantör illa kvickt.

Skitsnack som sagt, många företag lockar nya kunder med rabatter. Problemet är dagens människor som förväntar sig att ha rätt till allt. Passar det inte så byt bolag om du tycker de beter sig som skit, precis som du gjorde.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Skitsnack som sagt, många företag lockar nya kunder med rabatter. Problemet är dagens människor som förväntar sig att ha rätt till allt. Passar det inte så byt bolag om du tycker de beter sig som skit, precis som du gjorde.

Bara för att många företag gör samma sak betyder väl inte det att det är bra eller schysst? Det är lönsamt för företagen ja, och det är det som allt optimeras för. Att ha invändningar mot detta är väl inget konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Bara för att många företag gör samma sak betyder väl inte det att det är bra eller schysst? Det är lönsamt för företagen ja, och det är det som allt optimeras för. Att ha invändningar mot detta är väl inget konstigt?

För att återgå till utgångspunkten så är att kalla det för en blunder bara löjligt då det är snudd på praxis affärsmodell för många företag. Jag har aldrig sett Swec kalla liknande erbjudande för blunder eller likvärdigt när det varit från andra företag. Men får väl anta att det var clickbait som de flesta artiklar nu för tiden tyvärr.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

För att återgå till utgångspunkten så är att kalla det för en blunder bara löjligt då det är snudd på praxis affärsmodell för många företag. Jag har aldrig sett Swec kalla liknande erbjudande för blunder eller likvärdigt när det varit från andra företag. Men får väl anta att det var clickbait som de flesta artiklar nu för tiden tyvärr.

I kontrast till mitt inlägg ovan så skulle jag inte heller kalla det något annat än en rejäl blunder av HBO. Det är ju inga småsummor vi pratar om i HBO's fall, utan halva priset på månadsavgiften "livet ut" (som jag tar med en duktig nypa salt). Att jämföra det med andra företags abonnemangsmodeller är svårt då jag aldrig sett något liknande...det brukar kunna röra sig om "halva priset i 3 månader för nya kunder", och då ofta ifall man binder sig på 2 år. Det här var ju verkligen av en annan kaliber.

Att det är en "blunder" märks nog på hur nöjda betalande kunder visade sig bli. Som "trogen kund" själv så tycker jag det är helt otroligt klantigt att reta upp den befintliga kundkretsen på det sättet, vilket antagligen ändå bara slutar i att majoriteten nytecknar med samma villkor och ny e-postadress i utbyte mot halva priset och irritation.

Fråga vilken annan företagare som helst så tror jag nog att alla skulle säga något synonymt med "oj, hur tänkte de där?"...eller som man säger i folkmun: "Vilken blunder!".

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

I kontrast till mitt inlägg ovan så skulle jag inte heller kalla det något annat än en rejäl blunder av HBO. Det är ju inga småsummor vi pratar om i HBO's fall, utan halva priset på månadsavgiften "livet ut" (som jag tar med en duktig nypa salt). Att jämföra det med andra företags abonnemangsmodeller är svårt då jag aldrig sett något liknande...det brukar kunna röra sig om "halva priset i 3 månader för nya kunder", och då ofta ifall man binder sig på 2 år. Det här var ju verkligen av en annan kaliber.

Att det är en "blunder" märks nog på hur nöjda betalande kunder visade sig bli. Som "trogen kund" själv så tycker jag det är helt otroligt klantigt att reta upp den befintliga kundkretsen på det sättet, vilket antagligen ändå bara slutar i att majoriteten nytecknar med samma villkor och ny e-postadress i utbyte mot halva priset och irritation.

Fråga vilken annan företagare som helst så tror jag nog att alla skulle säga något synonymt med "oj, hur tänkte de där?"...eller som man säger i folkmun: "Vilken blunder!".

Så här reagerar folk varenda gång det har varit liknande nyheter. HBO är nog helt medvetna om att många av dessa nya kunder inte kommer fortsätta sin prenumeration så länge. Företag lanserar alltid olika erbjudanden för att bygga en kundbas, inget nytt under solen och all den fokus denna nyhet har fått har gett HBO mycket gratis spridning. Det har tom fått mig som inte prenumererar på någon streamingtjänst att fundera på att åtminstone testa en månad. Smart marknadsföring av HBO. De var nog fullt medvetna om att en del befintliga användare skulle gå bananas, men det är så man syns idag.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Klumpeduns:

För att återgå till utgångspunkten så är att kalla det för en blunder bara löjligt då det är snudd på praxis affärsmodell för många företag. Jag har aldrig sett Swec kalla liknande erbjudande för blunder eller likvärdigt när det varit från andra företag. Men får väl anta att det var clickbait som de flesta artiklar nu för tiden tyvärr.

Har också väldigt svårt att se hur det är en "blunder". Med tanke på hur mycket det snackas om det så låter det som en väldigt lyckad marknadsföringskampanj.

Sen att existerande kunder kan bli upprörda (trots att det är superenkelt att ändå ta del av erbjudandet) är en annan femma. Knappast en blunder, dock.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag växte upp under "hyrfilmseran", där man hyrde med sig en VHS i samma bildskärpa som gröt hem från macken för 40-50 spänn en fredagskväll för lite biokänsla på tjock-tv'n (den skulle tillbaka dagen efter). Klagom...nej, gnället jag hör här och i alla andra trådar som oftast rör streamingtjänster är lika skrattretande som tragiska. Folk vrider och vänder på 10 kronor som om det gällde en månadslön, och inte vilken månad som helst heller tydligen, utan den enda månaden i hela livet som man förväntas få betalt för.

Ingen verkar inse vilken guldåder vi som gillar film lever i, med filmer och serier i världsklass, i en kvalité som blir bättre och bättre årligen, i princip gratis. Men nej, grinas ska det göras och det märks ju att det inte är många här som växte upp med VHS-kvalité på filmutbudet.
Well, här kommer en "informationschock" (Expressen-rubrik) till er: Ni måste inte teckna upp er på någonting. Faktum är att det går att köpa allt man vill se direkt i butik. Ni kunde ju prova det och bio några år, så ni får känna på vad det egentligen kostar att betala för något istället för att ladda ner det, för någonting annat har ni väl knappast att jämföra med.

*mumlar något ohörbart i stil med "otacksamma jävla snorungars i-landsproblem"...*

Vi lever i en guldålder ja, men tekniken har inte hängt med utvecklingen. Varför ska det vara så knepigt för och varför behöver jag 15 tjänster för att hitta den film jag vill se? Just nu har jag HBO Max, Netflix, Cmore för film och serier. I 9 fall av 10 finns inte den film jag/vi vill se. Har inte råd att ha fler tjänster än så. Där olagaliga tjänster befann sig för cirka 15 år sedan är dagens legala tjänster inte ens i närheten, känns som den legala tekniken ligger 25 år efter. Jag vill betala för mig, men varför så knepigt. Jag minns när man hyrde VHS filmer när jag var yngre, men jag behövde inte gå in 15 olika butiker för att hitta den film jag ville hyra.. Spotify är bra, där finns min musik i 98 fall av 100. Men alla dessa streamingtjänster för film och serier har mycket att jobba på.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Amazon och HBO Max har gjort rätt, de lyckades få mig som kund iaf.
Det här känns inte lika attraktivt då det blir för uppenbart att de förlitar sig på att majoriteten glömmer att avsluta prenumerationen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vi lever i en guldålder ja, men tekniken har inte hängt med utvecklingen. Varför ska det vara så knepigt för och varför behöver jag 15 tjänster för att hitta den film jag vill se? Just nu har jag HBO Max, Netflix, Cmore för film och serier. I 9 fall av 10 finns inte den film jag/vi vill se. Har inte råd att ha fler tjänster än så. Där olagaliga tjänster befann sig för cirka 15 år sedan är dagens legala tjänster inte ens i närheten, känns som den legala tekniken ligger 25 år efter. Jag vill betala för mig, men varför så knepigt. Jag minns när man hyrde VHS filmer när jag var yngre, men jag behövde inte gå in 15 olika butiker för att hitta den film jag ville hyra.. Spotify är bra, där finns min musik i 98 fall av 100. Men alla dessa streamingtjänster för film och serier har mycket att jobba på.

Du har aldrig kunnat gå in i en hyrfilmsbutik eller sett en TV-kanal där annat än en bråkdel av filmutbudet fanns tillgängligt. Då fick du helt enkelt bara acceptera att det befintliga filmutbudet inte inkluderade just den film du ville se. Inte heller hade man någon direkt koll på vilka filmer som fanns på samma sätt som idag, det var mer som att de filmer som släppes på bio helt enkelt var de som existerade.
Även jag tyckte illa om alla olika streamingtjänster i början då det var så lätt att jämföra med Spotify, som tjänst. Däremot är det helt omöjligt att göra en fungerande jämförelse mellan film och musik i det avseendet, då det om inte annat kostnadsmässigt rör sig om helt olika typer av produktion. Produktionsbolagen håller dessutom hårt på sitt utbud, något man inte kan beskylla själva streamingleverantören för...innan bolagen helt enkelt började med egna produktioner (Netflix, Prime etc.), eller skaffade sig egna streamingtjänster (Disney, HBO etc.).

Det går fortfarande inte att komma ifrån att kostnaden för en streaming tjänst i en månad (utan att binda upp sig) inte kostar mer än vad 1-3 filmer kostade att hyra ett dygn förr. Skillnaden är helt enkelt helt ojämförbar. Att en del VILL att allt ska vara samlat under en och samma tjänst och helst vara gratis är bara inte relevant.

Ifall du "vill betala för dig" så är det bara at göra det i vilken butik du vill, så får du filmen du vill se på Blu-ray också. Själv betalar jag gladeligen för de tjänster jag har idag, och när jag inte längre vill så slutar jag bara. Svårare än så är det inte.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Har också väldigt svårt att se hur det är en "blunder". Med tanke på hur mycket det snackas om det så låter det som en väldigt lyckad marknadsföringskampanj.

Sen att existerande kunder kan bli upprörda (trots att det är superenkelt att ändå ta del av erbjudandet) är en annan femma. Knappast en blunder, dock.

Jag ser att vi har olika definitioner av "blunder". Då folk kan byta abonnemang i alla fall så anser jag att det hade varit långt smartare med nöjda kunder från början än irriterade kunder hos de som byter och rent förbannade kunder hos de som missar att göra det, men du får ju tolka det hur du vill såklart, precis som mig. Som marknadserbjudande är det i det närmaste oslagbart, och det kommer säkert locka riktigt många kunder (mission accomplished), men varför reta upp de gamla kunderna istället för att slå två flugor i en smäll?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Du har aldrig kunnat gå in i en hyrfilmsbutik eller sett en TV-kanal där annat än en bråkdel av filmutbudet fanns tillgängligt. Då fick du helt enkelt bara acceptera att det befintliga filmutbudet inte inkluderade just den film du ville se. Inte heller hade man någon direkt koll på vilka filmer som fanns på samma sätt som idag, det var mer som att de filmer som släppes på bio helt enkelt var de som existerade.
Även jag tyckte illa om alla olika streamingtjänster i början då det var så lätt att jämföra med Spotify, som tjänst. Däremot är det helt omöjligt att göra en fungerande jämförelse mellan film och musik i det avseendet, då det om inte annat kostnadsmässigt rör sig om helt olika typer av produktion. Produktionsbolagen håller dessutom hårt på sitt utbud, något man inte kan beskylla själva streamingleverantören för...innan bolagen helt enkelt började med egna produktioner (Netflix, Prime etc.), eller skaffade sig egna streamingtjänster (Disney, HBO etc.).

Det går fortfarande inte att komma ifrån att kostnaden för en streaming tjänst i en månad (utan att binda upp sig) inte kostar mer än vad 1-3 filmer kostade att hyra ett dygn förr. Skillnaden är helt enkelt helt ojämförbar. Att en del VILL att allt ska vara samlat under en och samma tjänst och helst vara gratis är bara inte relevant.

Ifall du "vill betala för dig" så är det bara at göra det i vilken butik du vill, så får du filmen du vill se på Blu-ray också. Själv betalar jag gladeligen för de tjänster jag har idag, och när jag inte längre vill så slutar jag bara. Svårare än så är det inte.

Gud vad bakåtsträvande du är. Varför finns det illegala alternativ som är sjukt smidiga för redan 15 år sedan? Allt handlar om pengar och rättigheter och alla vill ha en del av kakan istället för att samarbeta och göra det lättare för kunden att spendera sina pengar. Samma sak med spelplattformar. Steam räcker, helst inget platform alls, men nej, nu ska alla ha en del av den kakan också och man måste ha 10 olika plattformar installerat på datorn för att spela ett spel..
Se möjligheter med den teknik vi har, inte jämföra med stenåldern. På min tid behövde man snurra en pinne i en timma för att få ljus, nu trycker jag på en knapp så blir det ljust, alldeles för enkelt. Jag tycker alla ska snurra en pinne.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Wiggin:

Jag ser att vi har olika definitioner av "blunder". Då folk kan byta abonnemang i alla fall så anser jag att det hade varit långt smartare med nöjda kunder från början än irriterade kunder hos de som byter och rent förbannade kunder hos de som missar att göra det, men du får ju tolka det hur du vill såklart, precis som mig. Som marknadserbjudande är det i det närmaste oslagbart, och det kommer säkert locka riktigt många kunder (mission accomplished), men varför reta upp de gamla kunderna istället för att slå två flugor i en smäll?

För att man hellre vill att folk betalar normalpris, såklart. Nu har man fått båda flugorna i en smäll, då mängden prenumeranter som slutar betala helt (enbart på grund av detta) antagligen är försvinnande små.
Tre flugor i en smäll om man räknar in hur mycket mer det nämns i media på detta sätt.

Inte direkt första gången erbjudanden ges enbart till nya kunder. Det händer heeeela tiden, och det kommer fortsätta, av uppenbara skäl.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Gud vad bakåtsträvande du är. Varför finns det illegala alternativ som är sjukt smidiga för redan 15 år sedan? Allt handlar om pengar och rättigheter och alla vill ha en del av kakan istället för att samarbeta och göra det lättare för kunden att spendera sina pengar. Samma sak med spelplattformar. Steam räcker, helst inget platform alls, men nej, nu ska alla ha en del av den kakan också och man måste ha 10 olika plattformar installerat på datorn för att spela ett spel..
Se möjligheter med den teknik vi har, inte jämföra med stenåldern. På min tid behövde man snurra en pinne i en timma för att få ljus, nu trycker jag på en knapp så blir det ljust, alldeles för enkelt. Jag tycker alla ska snurra en pinne.

Du verkar inte ha någon större förståelse för hur en produktion går till eller varför den som betalar för en film faktiskt hoppas på att kunna få betalt för den eller marknaden i övrigt. Jag hade också gärna sett en enda app för all film, musik, spel, böcker och kultur överhuvudtaget som någonsin gjorts. Vem tycker du vi konsumenter ska betala för den då, och hur mycket tycker du det ska kosta? Jag väntar med spänning på ett moget svar

Skrivet av Dunder:

För att man hellre vill att folk betalar normalpris, såklart. Nu har man fått båda flugorna i en smäll, då mängden prenumeranter som slutar betala helt (enbart på grund av detta) antagligen är försvinnande små.
Tre flugor i en smäll om man räknar in hur mycket mer det nämns i media på detta sätt.

Inte direkt första gången erbjudanden ges enbart till nya kunder. Det händer heeeela tiden, och det kommer fortsätta, av uppenbara skäl.

Som jag sa ett par inlägg upp, jag har också sett liknande erbjudanden, men endast under en ojämförbart begränsad tid. Det här är ju i en klass för sig. Den tredje flugan som du säger är metet publicitet, är just den negativa publicitet jag pratar om. Ifall den är minoritet eller majoritet lämnar jag osagt, men de som INTE bytt till "halva priset"-abonnemanget lär ju bli jättenöjda när nyheten hinner ikapp dem.
Oavsett kan jag inte under några omständigheter kalla agerandet något annat än en stor jäkla tabbe, eller blunder som folk med mildare ordalag skulle sagt, och därför tycker jag verkligen inte att artikelförfattaren har "fel", som antyddes flertalet gånger.

Det här är ju bara min egen subjektiva åsikt...ingen big deal i sig.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Wiggin:

Som jag sa ett par inlägg upp, jag har också sett liknande erbjudanden, men endast under en ojämförbart begränsad tid. Det här är ju i en klass för sig. Den tredje flugan som du säger är metet publicitet, är just den negativa publicitet jag pratar om. Ifall den är minoritet eller majoritet lämnar jag osagt, men de som INTE bytt till "halva priset"-abonnemanget lär ju bli jättenöjda när nyheten hinner ikapp dem.
Oavsett kan jag inte under några omständigheter kalla agerandet något annat än en stor jäkla tabbe, eller blunder som folk med mildare ordalag skulle sagt, och därför tycker jag verkligen inte att artikelförfattaren har "fel", som antyddes flertalet gånger.

Det här är ju bara min egen subjektiva åsikt...ingen big deal i sig.

Att kunna få rabatt "för evigt" ser jag som positiv publicitet, snarare än negativ.

Vi definierar väl "tabbe" väldigt olika, helt enkelt. Ser fortfarande inte hur det är en "tabbe".

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Kan tycka det är väldigt intressant att företag väldigt sällan om alls premierar "lojalitet".

Lojalitet är väl inget att ha!? Minns vad den gamle fotbollstränaren Rolf Zetterlund sa:
"Grabbar, ni jobbar för dåligt och är alldeles för loja. Får jag se den minsta lojalitet i den andra halvleken byter jag ut er direkt."

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Kan tycka det är väldigt intressant att företag väldigt sällan om alls premierar "lojalitet".

De händer väldigt ofta. Telefonförsäljaryrket är de mest hatade i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

De händer väldigt ofta. Telefonförsäljaryrket är de mest hatade i Sverige.

Händer aldrig för mig. Får dock erbjudande på saker som de vet jag redan tackat nej till eller tjänster jag inte erbjuder. Och jag anser inte att det är att premierar lojala kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Du verkar inte ha någon större förståelse för hur en produktion går till eller varför den som betalar för en film faktiskt hoppas på att kunna få betalt för den eller marknaden i övrigt. Jag hade också gärna sett en enda app för all film, musik, spel, böcker och kultur överhuvudtaget som någonsin gjorts. Vem tycker du vi konsumenter ska betala för den då, och hur mycket tycker du det ska kosta? Jag väntar med spänning på ett moget svar

Klart att det går, precis som Spotify fungerar, de filmer/serier som tittas på får en ersättning. Jag förstår verkligen inte problemet förutom att streamingtjänsterna är teknisk inkompetenta.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Klart att det går, precis som Spotify fungerar, de filmer/serier som tittas på får en ersättning. Jag förstår verkligen inte problemet förutom att streamingtjänsterna är teknisk inkompetenta.

Jag säger inte att det tekniskt inte går, precis som att jag inte säger att Gud utom några rimliga tvivel inte finns, jag säger att det inte är rimligt att jämföra film och musik. En låt kostar ingenting annat än en sångares inbillade timlön och ev. studieavgift (grovt förenklat) att bli till medan en film kan kosta flera miljarder. Tekniken (mp3, internet) hann ikapp de stora musikstjärnorna som helt enkelt inte kunde tjäna lika mycket på sin kreativitet, men som ändå tjänade tillräckligt på konserter och försäljning ihop med avgifter ifrån en bredare publik genom streaming. Med film har branschen delvis hunnit ikapp tekniken och anammat den och utvecklat den till att skapa egna tjänster ihop med tydligare regler (antar jag) kring spridning av upphovsrättsskyddat material.

Filmstreaming behöver kosta pengar på ett annat sätt än vad Spotify kan ta betalt och betala ut av den enkla anledningen att film kostar enorma summor att spela in. Något jag själv gärna hade sett ihop med tekniken är att det skulle gå att se äldre filmer lättare istället för att det enbart är de stora produktionerna som utannonseras på streamingtjänsterna. Det måste ju vara win för alla ifall "bortglömda" titlar visas alls istället för aldrig, nu när man inte behöver ta hänsyn till enkla och praktiska saker som rent lagringsutrymme och korta kostsamma avtal.

Sedan tror jag också att Spotify lyckades så bra iom att de var först ute med tekniken, och att de faktiskt innebar ett tänkbart alternativ för de som var villiga att betala för sig som ett alternativ till skenande piratkopiering. Som konsument tackar jag fildelningseran för det! Nu har som sagt marknaden hunnit ikapp, och det är inte längre bara ett företag som likt Spotify tjänar multum på andras skapelser. Alla vill, helt naturligt, ha en del av kakan och det är inte bara konstigt, det är nödvändigt med tanke på skillnaderna i produktion mellan musik och film.

Har jag lyckats klara upp en del av problematiken?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag säger inte att det tekniskt inte går, precis som att jag inte säger att Gud utom några rimliga tvivel inte finns, jag säger att det inte är rimligt att jämföra film och musik. En låt kostar ingenting annat än en sångares inbillade timlön och ev. studieavgift (grovt förenklat) att bli till medan en film kan kosta flera miljarder. Tekniken (mp3, internet) hann ikapp de stora musikstjärnorna som helt enkelt inte kunde tjäna lika mycket på sin kreativitet, men som ändå tjänade tillräckligt på konserter och försäljning ihop med avgifter ifrån en bredare publik genom streaming. Med film har branschen delvis hunnit ikapp tekniken och anammat den och utvecklat den till att skapa egna tjänster ihop med tydligare regler (antar jag) kring spridning av upphovsrättsskyddat material.

Filmstreaming behöver kosta pengar på ett annat sätt än vad Spotify kan ta betalt och betala ut av den enkla anledningen att film kostar enorma summor att spela in. Något jag själv gärna hade sett ihop med tekniken är att det skulle gå att se äldre filmer lättare istället för att det enbart är de stora produktionerna som utannonseras på streamingtjänsterna. Det måste ju vara win för alla ifall "bortglömda" titlar visas alls istället för aldrig, nu när man inte behöver ta hänsyn till enkla och praktiska saker som rent lagringsutrymme och korta kostsamma avtal.

Sedan tror jag också att Spotify lyckades så bra iom att de var först ute med tekniken, och att de faktiskt innebar ett tänkbart alternativ för de som var villiga att betala för sig som ett alternativ till skenande piratkopiering. Som konsument tackar jag fildelningseran för det! Nu har som sagt marknaden hunnit ikapp, och det är inte längre bara ett företag som likt Spotify tjänar multum på andras skapelser. Alla vill, helt naturligt, ha en del av kakan och det är inte bara konstigt, det är nödvändigt med tanke på skillnaderna i produktion mellan musik och film.

Har jag lyckats klara upp en del av problematiken?

Det är ju bara kolla på eftertexterna på en film för att se hur många som är inblandade i en produktion och inse hur spretigt det blir när man ska efterleva allas viljor/avtal/kompensation/rättigheter/osv. I min värld är inte musik och film jämförbara på ett enkelt sätt.