Permalänk
Medlem

Trist. Jag dricker bara Zero läsk om jag nu dricker läsk men köper jag en icke-Zero förväntar jag mig riktigt socker.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har alltid gillat Sprite. Men har på kontinenten har Sprite haft sötningsmedel i säkert tio år.
Alltid glad att få i mig lite riktig Sprite när jag är hemma. Har inte druckit mer än den där första klunken har i Österrike. Fyfan!

For övrigt finns ett bra avsnitt från explained om olika sötningsmedel, som heter Sugar. Sjukt intressant!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Vart påstår jag att det ena måste utesluta det andra?

Älskar att man fortfarande försöker använda "naturligt" för att försöka få något att låta mer hälsosamt, och försöker påstå att sötningsmedel skulle vara cancerframkallande Heja bakåtsträvandet!

Jag tror du missade min blinkning.

Skrivet av coolwine:

Socker eller sötningsmedel.. båda är ohälsosamma. En gör dig fet den andra har ingen påverkar på insulin såvitt vi vet. Slutar man med socker och dricker med sötningsmedel vänjer man sig vid en lägre sötma och det blir alldeles för sött med vanlig läsk. Kan bara dricka zero nuförtiden. Önskade att jag kunde sluta med läsk helt och hållet men det är beroendeframkallande...

För mig är problemet det motsatta. Alla läsker och i princip allt annat sötat med sötningsmedel smakar så väldigt sött, dessutom har de en kemisk bismak, så det går inte. Den nya Fantan exempelvis har ju lyckats ganska bra med smaken, den är inte supersöt bara för söt, men bismaken kommer man inte ifrån och således blir de tingen mer Fanta för mig om de inte ändrar receptet igen.

Permalänk
Medlem

Huruvida företag ska ha sötningsmedel i sina produkter är väl inte på något vis något som är relaterat till om jag personligen känner skillnad eller inte?

Självklart ska företag kunna erbjuda produkter med både socker och sötningsmedel. Det är marknaden som styr. Om min personliga smak är såpass obskyr att det inte är lönsamt att tillverka en produktserie som passar mig så får jag väl ta det. Inte låta det resultera i åsikter om vad företag ska och inte ska göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Huruvida företag ska ha sötningsmedel i sina produkter är väl inte på något vis något som är relaterat till om jag personligen känner skillnad eller inte?

Självklart ska företag kunna erbjuda produkter med både socker och sötningsmedel. Det är marknaden som styr. Om min personliga smak är såpass obskyr att det inte är lönsamt att tillverka en produktserie som passar mig så får jag väl ta det. Inte låta det resultera i åsikter om vad företag ska och inte ska göra.

Så man ska inte kritisera företag som går mot vad man tycker? Inte ha åsikter om vad de borde och inte borde göra? Bara tacka och ta emot när de försämrar en produkt som man har uppskattat tidigare såpass att man inte kan konsumera den?

Permalänk
Medlem

Ni som blir upprörda av detta ska skatta er lyckliga! Ni har inga verkliga problem i era liv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Anledningen är enkel. Socker är beroendeframkallande, ersättningsmedlen än mer beroendeframkallande (faktiskt mer än illegala droger i vissa fall), så i slutändan säljer de fler liter läsk.

Kan rekommendera Beroendehjärnan av Martina Johansson, är väldigt intressant / skrämmande läsning.

Intressant läsning är hela den här tråden full med tjackisar som är arga över att langaren spär ut varorna

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FreddeY2K:

Ni som blir upprörda av detta ska skatta er lyckliga! Ni har inga verkliga problem i era liv.

Vad vet du om det? En del av oss har förmågan att ha mer än en tanke i skallen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För mig är problemet det motsatta. Alla läsker och i princip allt annat sötat med sötningsmedel smakar så väldigt sött, dessutom har de en kemisk bismak, så det går inte. Den nya Fantan exempelvis har ju lyckats ganska bra med smaken, den är inte supersöt bara för söt, men bismaken kommer man inte ifrån och således blir de tingen mer Fanta för mig om de inte ändrar receptet igen.

Det handlar om ens tolerans mot sötma. När jag drack vanlig läsk tyckte jag att zero smakade förjävligt. Men efter att ha slutat med läsk i ett par månader och minskat mitt sockerintag rent generellt så smakade allt jag var van med sedan tidigare alldeles för sött. Zero har en kemisk bismak men vanlig läsk smakar som att halsa rent socker för mig. Ju mer socker som konsumeras desto högre tolerans mot socker har man..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coolwine:

Det handlar om ens tolerans mot sötma. När jag drack vanlig läsk tyckte jag att zero smakade förjävligt. Men efter att ha slutat med läsk i ett par månader och minskat mitt sockerintag rent generellt så smakade allt jag var van med sedan tidigare alldeles för sött. Zero har en kemisk bismak men vanlig läsk smakar som att halsa rent socker för mig. Ju mer socker som konsumeras desto högre tolerans mot socker har man..

Då måste kemikalierna ha påverkat dina smaklökar eller något, för det är ju ganska uppenbart att sötningsmedel är extremt mycket sötare än vanligt socker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Ni som blir upprörda av detta ska skatta er lyckliga! Ni har inga verkliga problem i era liv.

Eller så hittar någon med riktiga problem, glädje i små ting. Så som läsk till exempel.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Dricker Sodastream med ZERoh cola! här hemma och ute PepsiMax. Zeroh! billigt och ok och PepsiMax gott. Tycker all läsk borde vara sockerfri, inte bara för jag har diabetes, utan för att en dl sötningsmedel motsvarar ca 5 kg socker i dryck. Finns en informativ demonstration i ett av Mosleys hälsoprogram.

Dock finns ett undantag för Cocacola med socker. När jag var i Thailand för några år sedan blev jag svårt magsjuk, högfeber, diarré och kräkningar. Då hjälper inte tabletter om man ens kan ta dem. Utan då finns det bara en sak; Cocacola med socker. Ger kalorier och vätska när man inte kan äta. Sockret är vid sådana tillfällen bra och lugnande för magen. Levde på det i 3-4 dagar.

Permalänk

Efter covid känns den mesta läsken rätt äcklig men dricker jag blir det nästan alltid utan socker. Det är svårt att ha ett balanserat intag av socker med läsk i kalkylen. Sötningsmedel i läsk tänker jag inte på och rent hälsomässigt är det bra mycket bättre. Det är ju bara snabba kolhydrater som man inte ens blir mätt av. Tror läsken är den stora boven för många ohälsosamt överviktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så man ska inte kritisera företag som går mot vad man tycker? Inte ha åsikter om vad de borde och inte borde göra? Bara tacka och ta emot när de försämrar en produkt som man har uppskattat tidigare såpass att man inte kan konsumera den?

Du ser verkligen inte nyansskillnaderna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Oklart varför du försöker lägga ord i mun? Inte i något av mina inlägg har jag "försökt bestämma" vad som är onödigt för någon annan.

Däremot tror jag att smaken är 100% vanesak, och att de flesta som påstår att socker är gott och sötningsmedel inte gott bara är så beroende av socker att man inte ens försökt vänja av sig. Läs: "tror". Jag försöker inte "bestämma" att det är så just för dig.

Jag tror du har fel. Svärmor mår dåligt om hon dricker läsk med sötningsmedel.

Permalänk
Medlem

Jag känner skillnad, men att den är utan socker är tillräckligt stort argument att köpa den ändå.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FreddeY2K:

Ni som blir upprörda av detta ska skatta er lyckliga! Ni har inga verkliga problem i era liv.

Det är ju efterblivet att man som konsument inte kan välja bort sötningsmedlet om man vill dricka en Pepsi. Fast det är ju bra för folkhälsan. Nu slutar jag dricka pepsi helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Då måste kemikalierna ha påverkat dina smaklökar eller något, för det är ju ganska uppenbart att sötningsmedel är extremt mycket sötare än vanligt socker.

Ja något stämmer ju inte om jag är beroende av läsk. Det är nog mer koffeinet och kemikalierna än "sötman" för sött tycker jag inte det är. Har också läst att sötningsmedel ska vara sötare på papper än socker men det kommer aldrig att kunna vara lika tillfredställande som vanligt socker. Läsken hade nog varit godare med socker fast typ 80% mindre i mitt fall pga min nuvarande tolerans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Du ser verkligen inte nyansskillnaderna?

Vilka nyansskillnader? Vad du säger är att man ska acceptera vad företag väljer att göra med sina produktserier och inte ha åsikter om det:

Skrivet av Aleshi:

Huruvida företag ska ha sötningsmedel i sina produkter är väl inte på något vis något som är relaterat till om jag personligen känner skillnad eller inte?

Självklart ska företag kunna erbjuda produkter med både socker och sötningsmedel. Det är marknaden som styr. Om min personliga smak är såpass obskyr att det inte är lönsamt att tillverka en produktserie som passar mig så får jag väl ta det. Inte låta det resultera i åsikter om vad företag ska och inte ska göra.

Och det handlar inte om att marknaden styr, det finns en marknad för läsk med socker. Andelen sockerhaltigt av den totala dryckesmarknaden må ha minskat på senare tid men inte alls till den nivån att det inte är lönsamt att sälja produkten, och det hör också ihop med att marknaden för förpackade färdiga drycker totalt har ökat ganska kraftigt på senare år. Finns det en marknad för Loka Crush med delicatobollsmak så lär det finnas en marknad för Coca-Cola som smakar som den har smakat under lång tid exempelvis.

Permalänk
Medlem

Tycker socker är äckligt i läsk. Dricker bara light-läsk sen många år tillbaka.

Permalänk
Medlem

Synd. Som många andra så dricker jag inte läsk så ofta pga att det är så onyttigt, men när man vill skämma bort sig med något så vill man ju ha det som är godast, nyttigt eller inte.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vilka nyansskillnader? Vad du säger är att man ska acceptera vad företag väljer att göra med sina produktserier och inte ha åsikter om det:
Och det handlar inte om att marknaden styr, det finns en marknad för läsk med socker. Andelen sockerhaltigt av den totala dryckesmarknaden må ha minskat på senare tid men inte alls till den nivån att det inte är lönsamt att sälja produkten, och det hör också ihop med att marknaden för förpackade färdiga drycker totalt har ökat ganska kraftigt på senare år. Finns det en marknad för Loka Crush med delicatobollsmak så lär det finnas en marknad för Coca-Cola som smakar som den har smakat under lång tid exempelvis.

Jag säger inte att man inte ska ha åsikter om vad de gör med sina produkterserier. Det är ganska enorm nyansskillnad mellan att ha åsikter om en produkt, och säga vad ett företag ska och inte ska göra.

Om jag inte tycker företag ska göra något, då är det något jag är beredd att lagstifta mot om jag skulle ha den makten. Begagnandet av barnslavar t.ex. Nu tycker jag att företag ska ha rätten att erbjuda en rad olika produkter som kunder kan välja mellan. Om jag inte uppskattar en produkt, eller hittar en produkt som passar mig, så kan jag uttrycka att jag inte uppskattar produktutbudet eller vad som görs med befintliga produkter. Men det är ganska radikalt att gå från att uttrycka missnöje över produkter med sötningsmedel och socker simultant, till att företag inte ska tillverka dem.

Permalänk
Medlem

Kommer sluta köpa pepsi.

Jag kan inte njuta av en läst utan socker. Chips och en läsk med light dricka skulle förstöra upplevelsen om man ska titta på en film eller nått. Försöker ibland öppna upp mig och smaka på någon light produkt men det är någon syntetisk/sliskig smak som inte bör vara där som i värsta fall stannar kvar i munnen. Känns typ som att äta en smörgås utan smör, man tar bort något gott som borde vara där.

Sen är sötningsmedel mer beroende än socker (iallfall när jag läste om det för typ 5 år sedan). Så tror man kan bli fetare av att gå från socker läsk till sötningsmedelläsk eftersom man blir mer beroende och äter med sockrade produkter över lag.

Jag anser att ciggaretter, friterad snabbmat och alkohol är värre. Så varför sluta sälja sockerläsk?

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Läsk dricker man för att det är sliskigt gott, och då ska det inte vara sötningsmedel (som enligt mig främst är för diabetiker) som ger en konstig eftersmak. En burk läsk bränner man ändå bort med 15 min promenad, så att unna sig en naturlig dryck någon gång ibland ser jag inte som en direkt hälsofara.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coolwine:

Ja något stämmer ju inte om jag är beroende av läsk. Det är nog mer koffeinet och kemikalierna än "sötman" för sött tycker jag inte det är. Har också läst att sötningsmedel ska vara sötare på papper än socker men det kommer aldrig att kunna vara lika tillfredställande som vanligt socker. Läsken hade nog varit godare med socker fast typ 80% mindre i mitt fall pga min nuvarande tolerans.

Jag vet inte hur det är för dig förstås, men man får ju skilja på fysiskt beroende och psykiskt beroende. Droger som nikotin eller koffein kan ge fysiska beroenden medan saker som socker, spel, träning, fett, fin utsikt och dylikt kan ge ett psykiskt beroende. Koffeinmängden i läsk, eller vissa sorters läsk i alla fall, är kanske tillräcklig för att ge ett milt fysiskt beroende, men det räcker ju med en väldigt liten kopp kaffe för att få i sig samma mängd koffein som en halvliter Cola eller så. Energidrycker däremot börjar ju närma sig kaffets koffeinhalter, men de går inte förbi om vi inte pratar sådana som säljs i små medicinflaskor som Lipovitan-D eller liknande. Mig veterligen är inte sötningsmedlen fysiskt beroendeframkallande alls, däremot verkar de ju kunna påverka hjärnans funktion på andra sätt som att de ökar sötsuget, stimulerar aptiten eller liknande.

Jag hade ett "kraftigt" Cola-beroende, drack minst en liter, ofta två, per dag under kanske tio år eller så och det kändes ju jobbigt när jag inte hade tillgång till Cola. Men det var inget fysiskt beroende, bröt jag vanan så var det inga problem att sluta med det. Däremot kan jag inte sluta med snus eller kaffe, eller varje gång jag har försökt har jag fått fysiska symptom som kraftig huvudvärk, irritation och liknande.

Permalänk
Medlem

Kommer också sluta att med pepsi nu, jag vill ha riktigt socker. Dricker ofta läsk efter löprunda på helgen och då är jag ute efter snabb energi.

Vidare tycker jag att det bör vara en tydligare märkning på produkten när konstgjort sötningsmedel används, långtidseffekterna är inte tillräckligt utreda för alla.

Sedan tror jag att Sossarnas skrammel om socker skatt också spelat roll här, när företag värdera "hållbarhet".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Jag säger inte att man inte ska ha åsikter om vad de gör med sina produkterserier. Det är ganska enorm nyansskillnad mellan att ha åsikter om en produkt, och säga vad ett företag ska och inte ska göra.

Om jag inte tycker företag ska göra något, då är det något jag är beredd att lagstifta mot om jag skulle ha den makten. Begagnandet av barnslavar t.ex. Nu tycker jag att företag ska ha rätten att erbjuda en rad olika produkter som kunder kan välja mellan. Om jag inte uppskattar en produkt, eller hittar en produkt som passar mig, så kan jag uttrycka att jag inte uppskattar produktutbudet eller vad som görs med befintliga produkter. Men det är ganska radikalt att gå från att uttrycka missnöje över produkter med sötningsmedel och socker simultant, till att företag inte ska tillverka dem.

Fast nu bygger du upp en halmgubbe som du argumenterar mot, ingen säger att de inte borde få tillverka produkter med sötningsmedel eller vad de vill ha för blandningar. Problemet nu är att de går åt motsatt håll, att de slutar tillverka produkter utan.

Och du sa ju precis så här: Om min personliga smak är såpass obskyr att det inte är lönsamt att tillverka en produktserie som passar mig så får jag väl ta det. Inte låta det resultera i åsikter om vad företag ska och inte ska göra.

Så hur ska jag påverka om de väljer att sluta med en produkt som jag gillar? Jag ska inte ha denna åsikt säger du visserligen så då finns det ju inget att ha invändningar emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Vidare tycker jag att det bör vara en tydligare märkning på produkten när konstgjort sötningsmedel används, långtidseffekterna är inte tillräckligt utreda för alla.

Vad krävs för att långtidseffekterna ska anses vara tillräckligt utredda enligt dig? Hur skulle en studies utformning vara för att dina kriterier ska vara uppfyllda? Är du nöjd med hur mycket långtidseffekterna har utretts för karragenan, titanoxid, stearyltartrat och fosfater?
Alltså, är du lika mån om en märkning med lika höga forskningskrav angående tillsatser du inte är direkt medveten av genom smaken?

Permalänk
Medlem

Har de gjort detta för våran hälsa? Hmm, det låter för bra för att vara sant. Tror det har mer att göra med att sötningsmedel är billigare än socker och de ser att de kan spara något öra per flaska.

Jag håller mig förövrgt borta från dryck med sötningsmedel. Gör det dels pga principskäl och för att det smakar sliskigt.

Mindre skit och mer naturligt är bäst.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Gillar inte att alla börjar med sukralos just heller. Tror det är ett sämre alternativ än aspartamet. Håller med om att det är inkonsekvent att blanda socker och sötningsmedel. Känns absurt och det blir det sämsta av två världar.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6363527/

Verkligen, och dessutom att det är svårt för naturen att bryta ner sukralos, där det till slut hamnar (källa: https://sverigesradio.se/artikel/1271289