Hur kommer det sig att proshop kan sälja en tv 5000 kr billigare än andra ÅF?

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att proshop kan sälja en tv 5000 kr billigare än andra ÅF?

Hej! Håller just nu på att titta på en ny tv till min lägenhet. Har kollar på LG C1 och ser att proshop säljer 55" för 12000. Känns lite sketchy att dom kan sälja tv:n så billigt. Vad tror ni?

Ser att bilden inte fungerar
https://imgur.com/a/pQjJcEF

Permalänk
Medlem

Proshop är Danmarks största och äldsta IT-företaget och har ett hyfsat stort och modernt robot-lager som både Komplett, Inet och Dustin. Det går fort att hem varor från dem, trots att det ligger i Danmark. 👌

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

handlat flera gånger från Proshop utan problem

// LZ

Permalänk

Jag har köpt exakt den TV:en från Proshop. Snabb leverans och TV:en funkar perfekt 😊

Permalänk
Medlem

Skicka länken till Prisjakt. Det ser ut som att Proshop har OLED55C11 medan de som tar 18 000 har OLED55C15. Jag har ingen aning om vad skillnad är dock.

Edit: Och ja, som andra säger är Proshop inte Sketchy även om hemsidan är lite gammal.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Skicka länken till Prisjakt. Det ser ut som att Proshop har OLED55C11 medan de som tar 18 000 har OLED55C15. Jag har ingen aning om vad skillnad är dock.

Edit: Och ja, som andra säger är Proshop inte Sketchy även om hemsidan är lite gammal.

Det ända jag märkte skillnad på dom två är färgen på baksidans paneler.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Francke:

Hej! Håller just nu på att titta på en ny tv till min lägenhet. Har kollar på LG C1 och ser att proshop säljer 55" för 12000. Känns lite sketchy att dom kan sälja tv:n så billigt. Vad tror ni?

Av samma anledning som Willys kan sälja en dubbeldaim för 9 kr medan samma dubbeldaim kostar 20 kronor på Pressbyrån.

Skrivet av HWS:

Det ser ut som att Proshop har OLED55C11 medan de som tar 18 000 har OLED55C15. Jag har ingen aning om vad skillnad är dock.

Det är samma TV från olika försäljningsregioner och ÅF. Modellen heter C1. Man gör detta för att försvåra jämförelser. Det syns tydligt på Prisjakt att olika C1, C12, C14, C15, C16 etc går via olika kedjor och kanaler.

Den enda tekniska skillnaden (tack LG för klusterfucket) är C16-modellen har det där stödet för trådlösa WiSA-högtalare.

Ifall Svenska ÅF måste ta 5000 kronor mer för att sälja samma TV från den svensk regionen? Ja, det är ju i slutändan inte ditt problem utan butikernas och slutändan LG Norden:s problem.

Nu är det inte bara LG som har denna situation, utan alla tillverkare har identiska modeller med olika extrasiffror som skiljer sig flera tusen kronor mellan olika butiker. Och man har detta för att du som konsument ska få det svårare att jämföra priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Av samma anledning som Willys kan sälja en dubbeldaim för 9 kr medan samma dubbeldaim kostar 20 kronor på Pressbyrån.

Det är samma TV från olika försäljningsregioner och ÅF. Modellen heter C1. Man gör detta för att försvåra jämförelser. Det syns tydligt på Prisjakt att olika C1, C12, C14, C15, C16 etc går via olika kedjor och kanaler.

Den enda tekniska skillnaden (tack LG för klusterfucket) är C16-modellen har det där stödet för trådlösa WiSA-högtalare.

Ifall Svenska ÅF måste ta 5000 kronor mer för att sälja samma TV från den svensk regionen? Ja, det är ju i slutändan inte ditt problem utan butikernas och slutändan LG Norden:s problem.

Nu är det inte bara LG som har denna situation, utan alla tillverkare har identiska modeller med olika extrasiffror som skiljer sig flera tusen kronor mellan olika butiker. Och man har detta för att du som konsument ska få det svårare att jämföra priserna.

Okej, blev tv:n från proshop, sen soffa och lite andra roliga grejor. Tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nu är det inte bara LG som har denna situation, utan alla tillverkare har identiska modeller med olika extrasiffror som skiljer sig flera tusen kronor mellan olika butiker. Och man har detta för att du som konsument ska få det svårare att jämföra priserna.

Ja, eller ännu värre, brukar dra upp min Samsung-TV som exempel, samma modell såldes under ett knappt år med 3 olika paneler och 2 olika chipset. Enda sättet att se det var tydligen att glutta genom ventilationen i rätt vinkel, eller skruva av bakstycket, det gick inte att se på beteckningen.

Alla levde väl upp till spec, men nördarna på TV-forum kunde visa på att panelerna hade rätt olika prestanda gällande betraktningsvinklar, hastighet etc, och att det i vanlig ordning väl var så att launchmodellen var bäst då den skulle recenseras. Det fanns inget riktigt system i kombinationerna i övrigt. Att det var 2 olika chipset gjorde dessutom att det kan sägas ha varit (minst) 2 helt olika TV-apparater som såldes i samma skal. Lotto för den som köper.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pirum:

Ja, eller ännu värre, brukar dra upp min Samsung-TV som exempel, samma modell såldes under ett knappt år med 3 olika paneler och 2 olika chipset. Enda sättet att se det var tydligen att glutta genom ventilationen i rätt vinkel, eller skruva av bakstycket, det gick inte att se på beteckningen.

Alla levde väl upp till spec, men nördarna på TV-forum kunde visa på att panelerna hade rätt olika prestanda gällande betraktningsvinklar, hastighet etc, och att det i vanlig ordning väl var så att launchmodellen var bäst då den skulle recenseras. Det fanns inget riktigt system i kombinationerna i övrigt. Att det var 2 olika chipset gjorde dessutom att det kan sägas ha varit (minst) 2 helt olika TV-apparater som såldes i samma skal. Lotto för den som köper.

Vad var det för modellserie? För detta är ganska typiskt för basmodellerna där man kör ODM-tillverkning medan man på toppmodellerna håller sig mycket mer konsekvent med vad som sitter där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad var det för modellserie? För detta är ganska typiskt för basmodellerna där man kör ODM-tillverkning medan man på toppmodellerna håller sig mycket mer konsekvent med vad som sitter där.

Åh, gamla grejor, Samsungs C500-serie från typ 2010. Min burk kom med Trident eller MStar-chipset, min var Trident tydligen. Panel vettefan, men jag hade nog "mellanmodellen", inte den sopiga men inte heller den "bästa". Min är gjord i Ungern, gissar att det inte är i Samsungs egna fabrik.

Specifikt denna har jag : https://www.samsung.com/se/support/model/LE32C575J1SXXE/#down... (Dess största styrka är att den hade 4 HDMI-portar, det var märkligt nog inte vanligt på mellanmodeller 2010 - hur det är nu vettetusan, men jag skulle nog egentligen behöva 5-6 portar...)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Bildexpert 📺

4 portar är standard, förutom några få mellanmodeller och majoriteten basmodeller med 3 HDMI. Samt 2 st. på de där riktigt enkla Full HD-modellerna med 24–32-tumspaneler som alla är ODM.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med garanti om man köper via (danska?) proshop? Kan man kontakta svenska LG vid panelfel etc?

Permalänk
Medlem

Ibland förekommer ju kampanjer av olika slag också, jag passade på att köpa Pananonic 55" OLED TV för 899€ från Power då normalpriset var 1499€ för den TV:n. Såna rabatter är najs.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av IceKey:

Proshop är Danmarks största och äldsta IT-företaget och har ett hyfsat stort och modernt robot-lager som både Komplett, Inet och Dustin. Det går fort att hem varor från dem, trots att det ligger i Danmark. 👌

Dock så får man glatt betala returer själv om det är något fel på varan.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av JoshyL:

Hur funkar det med garanti om man köper via (danska?) proshop? Kan man kontakta svenska LG vid panelfel etc?

Kan kan du naturligtvis, sedan kanske de inte vill hjälpa till utan hänvisar dig tillbaka till återförsäljaren. Då Proshop riktar sig mot svenska konsumenter faller de under svensk konsumentlagstiftning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720