Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem

Nytt tillskott där hemma. Ska bli kul att lära sig nått nytt! Har redan ett par uppgraderingar på väg i posten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Nytt tillskott där hemma. Ska bli kul att lära sig nått nytt! Har redan ett par uppgraderingar på väg i posten

https://i.imgur.com/8uNThHp.jpg

Kul! Jag gick för Niche + Silvia. Hoppas du blir toppennöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Kul! Jag gick för Niche + Silvia. Hoppas du blir toppennöjd!

Tack! Köpte ett kilo koffeinfritt som jag kan lära mig på så man slipper bli så skakis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Tack! Köpte ett kilo koffeinfritt som jag kan lära mig på så man slipper bli så skakis.

Haha, det går ju att spotta också

Permalänk
Medlem

Under sommaren sålde jag min Cafelat Robot och skaffade en Decent och har börjat skaffat bönor från massor olika ställen, inklusive Norge, Finland och snart Japan. Tar gärna emot tips om något känner till bra rosterier med nätbutiker i Sverige/annanstans.

Har skaffat en massa tillägg för maskinen för espressobruk men funderar nu på att skaffa en V60:a (med Decents pour over portafilter såklart).

Permalänk
Medlem

Jag slog till på en Philips 5400 superautomatic från power som jag fick hem igår, till den hade jag köpt Lavazza Espresso Barista Perfetto bönor, men dessa bönor var oljiga tyckte jag trots medium roast? Funkar de i en superautomatic eller ska man undvika dem som man bör med oljiga bönor? Helt ny på detta 😅

Permalänk
Medlem

"Espressorostat" är ju i vanliga fall väldans oljigt så har svårt att tänka mig att det inte skulle fungera.

Fick själv hem en Silvia häromdagen, så nu researchar man för fullt vilka modifikationer den ska få. Tidigare ägare har redan installerat tryckmätare och isolerat tanken i alla fall, men det lär bli en PID och kanske dimmer på pumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X|Rolando:

Under sommaren sålde jag min Cafelat Robot och skaffade en Decent och har börjat skaffat bönor från massor olika ställen, inklusive Norge, Finland och snart Japan. Tar gärna emot tips om något känner till bra rosterier med nätbutiker i Sverige/annanstans.

Har skaffat en massa tillägg för maskinen för espressobruk men funderar nu på att skaffa en V60:a (med Decents pour over portafilter såklart).

Bönor från Japan låter intressant. Hur var de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Bönor från Japan låter intressant. Hur var de?

Har ännu några från Norge som jag måste konsumera först 😅

Men härifrån blir det nog snart en eller annan Geisha: apollons-gold.com

Permalänk
Föredetting

Ärade experter – vad rekommenderar ni för bönor till cappuccino? Jag är lat och kör en helautomatisk DeLonghi-maskin och är i ärlighetens namn inte superkräsen, men jag börjar ändå förstå att min ständiga strävan mot det tyngsta, starkaste och smakrikaste inte gagnar mig när det kommer till just kaffe.

Hittills har jag avverkat en påse var av Lavazza Espresso Italiano (intensitet 5/10 enligt Lavazza), Café Royal Honduras Espresso (4/5 enligt tillverkaren) och nu är jag inne på en påse Arvid Nordqvist Nero. Ingen är dålig, men i takt med att rostningen går mot kolsvart upplever jag att det blir mindre njutning och mer självplågeri – så jag tänker att nästa påse blir en återgång till något i Lavazza Espresso Italiano-häraden.

Någon som kan rekommendera prismässigt överkomliga bönor i stil med Lavazza Espresso Italiano som gör sig väl i cappuccino?

Permalänk
Medlem

Jag använder en tassimo maskin för de få (2 i veckan) koppar kaffe jag dricker. (betydligt mer choklad och te)
En Bosch Tassimo Style T11, den är en 300kr maskin och funkar otroligt kasst.
Har googlat lite men hittar direkt inga "bra" tassimo maskiner. Finns det ens? Max 1kkr
Tittat lite på denna modellen men är nog också bara skräp https://www.amazon.se/-/en/dp-B0897C8XBZ/dp/B0897C8XBZ/ref=dp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ärade experter – vad rekommenderar ni för bönor till cappuccino? Jag är lat och kör en helautomatisk DeLonghi-maskin och är i ärlighetens namn inte superkräsen, men jag börjar ändå förstå att min ständiga strävan mot det tyngsta, starkaste och smakrikaste inte gagnar mig när det kommer till just kaffe.

Hittills har jag avverkat en påse var av Lavazza Espresso Italiano (intensitet 5/10 enligt Lavazza), Café Royal Honduras Espresso (4/5 enligt tillverkaren) och nu är jag inne på en påse Arvid Nordqvist Nero. Ingen är dålig, men i takt med att rostningen går mot kolsvart upplever jag att det blir mindre njutning och mer självplågeri – så jag tänker att nästa påse blir en återgång till något i Lavazza Espresso Italiano-häraden.

Någon som kan rekommendera prismässigt överkomliga bönor i stil med Lavazza Espresso Italiano som gör sig väl i cappuccino?

Jag gillar generellt Brasilianskt kaffe för mjölkdrinkar. Ex: https://www.gringonordic.se/product-page/brasilien-fortaleza-...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av GLaDER:

Jag gillar generellt Brasilianskt kaffe för mjölkdrinkar. Ex: https://www.gringonordic.se/product-page/brasilien-fortaleza-...

Danke schön. Var inte billigt, men överkomligt. Ska nog testa några påsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ta en titt på Caffe Mauro de Luxe, det är ett kaffe som lämpar sig bra i helautomatiska maskiner och jag tycker det smakar riktigt bra som cappuccino.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av [SH]:

Ta en titt på Caffe Mauro de Luxe, det är ett kaffe som lämpar sig bra i helautomatiska maskiner och jag tycker det smakar riktigt bra som cappuccino.

Ska också testas, tack!