Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem

Nytt tillskott där hemma. Ska bli kul att lära sig nått nytt! Har redan ett par uppgraderingar på väg i posten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Nytt tillskott där hemma. Ska bli kul att lära sig nått nytt! Har redan ett par uppgraderingar på väg i posten

https://i.imgur.com/8uNThHp.jpg

Kul! Jag gick för Niche + Silvia. Hoppas du blir toppennöjd!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Kul! Jag gick för Niche + Silvia. Hoppas du blir toppennöjd!

Tack! Köpte ett kilo koffeinfritt som jag kan lära mig på så man slipper bli så skakis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Tack! Köpte ett kilo koffeinfritt som jag kan lära mig på så man slipper bli så skakis.

Haha, det går ju att spotta också

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Under sommaren sålde jag min Cafelat Robot och skaffade en Decent och har börjat skaffat bönor från massor olika ställen, inklusive Norge, Finland och snart Japan. Tar gärna emot tips om något känner till bra rosterier med nätbutiker i Sverige/annanstans.

Har skaffat en massa tillägg för maskinen för espressobruk men funderar nu på att skaffa en V60:a (med Decents pour over portafilter såklart).

Permalänk
Medlem

Jag slog till på en Philips 5400 superautomatic från power som jag fick hem igår, till den hade jag köpt Lavazza Espresso Barista Perfetto bönor, men dessa bönor var oljiga tyckte jag trots medium roast? Funkar de i en superautomatic eller ska man undvika dem som man bör med oljiga bönor? Helt ny på detta 😅

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

"Espressorostat" är ju i vanliga fall väldans oljigt så har svårt att tänka mig att det inte skulle fungera.

Fick själv hem en Silvia häromdagen, så nu researchar man för fullt vilka modifikationer den ska få. Tidigare ägare har redan installerat tryckmätare och isolerat tanken i alla fall, men det lär bli en PID och kanske dimmer på pumpen.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgro:

Under sommaren sålde jag min Cafelat Robot och skaffade en Decent och har börjat skaffat bönor från massor olika ställen, inklusive Norge, Finland och snart Japan. Tar gärna emot tips om något känner till bra rosterier med nätbutiker i Sverige/annanstans.

Har skaffat en massa tillägg för maskinen för espressobruk men funderar nu på att skaffa en V60:a (med Decents pour over portafilter såklart).

Bönor från Japan låter intressant. Hur var de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Bönor från Japan låter intressant. Hur var de?

Har ännu några från Norge som jag måste konsumera först 😅

Men härifrån blir det nog snart en eller annan Geisha: apollons-gold.com

Permalänk
Föredetting

Ärade experter – vad rekommenderar ni för bönor till cappuccino? Jag är lat och kör en helautomatisk DeLonghi-maskin och är i ärlighetens namn inte superkräsen, men jag börjar ändå förstå att min ständiga strävan mot det tyngsta, starkaste och smakrikaste inte gagnar mig när det kommer till just kaffe.

Hittills har jag avverkat en påse var av Lavazza Espresso Italiano (intensitet 5/10 enligt Lavazza), Café Royal Honduras Espresso (4/5 enligt tillverkaren) och nu är jag inne på en påse Arvid Nordqvist Nero. Ingen är dålig, men i takt med att rostningen går mot kolsvart upplever jag att det blir mindre njutning och mer självplågeri – så jag tänker att nästa påse blir en återgång till något i Lavazza Espresso Italiano-häraden.

Någon som kan rekommendera prismässigt överkomliga bönor i stil med Lavazza Espresso Italiano som gör sig väl i cappuccino?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag använder en tassimo maskin för de få (2 i veckan) koppar kaffe jag dricker. (betydligt mer choklad och te)
En Bosch Tassimo Style T11, den är en 300kr maskin och funkar otroligt kasst.
Har googlat lite men hittar direkt inga "bra" tassimo maskiner. Finns det ens? Max 1kkr
Tittat lite på denna modellen men är nog också bara skräp https://www.amazon.se/-/en/dp-B0897C8XBZ/dp/B0897C8XBZ/ref=dp...

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ärade experter – vad rekommenderar ni för bönor till cappuccino? Jag är lat och kör en helautomatisk DeLonghi-maskin och är i ärlighetens namn inte superkräsen, men jag börjar ändå förstå att min ständiga strävan mot det tyngsta, starkaste och smakrikaste inte gagnar mig när det kommer till just kaffe.

Hittills har jag avverkat en påse var av Lavazza Espresso Italiano (intensitet 5/10 enligt Lavazza), Café Royal Honduras Espresso (4/5 enligt tillverkaren) och nu är jag inne på en påse Arvid Nordqvist Nero. Ingen är dålig, men i takt med att rostningen går mot kolsvart upplever jag att det blir mindre njutning och mer självplågeri – så jag tänker att nästa påse blir en återgång till något i Lavazza Espresso Italiano-häraden.

Någon som kan rekommendera prismässigt överkomliga bönor i stil med Lavazza Espresso Italiano som gör sig väl i cappuccino?

Jag gillar generellt Brasilianskt kaffe för mjölkdrinkar. Ex: https://www.gringonordic.se/product-page/brasilien-fortaleza-...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Föredetting
Skrivet av GLaDER:

Jag gillar generellt Brasilianskt kaffe för mjölkdrinkar. Ex: https://www.gringonordic.se/product-page/brasilien-fortaleza-...

Danke schön. Var inte billigt, men överkomligt. Ska nog testa några påsar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ärade experter – vad rekommenderar ni för bönor till cappuccino? Jag är lat och kör en helautomatisk DeLonghi-maskin och är i ärlighetens namn inte superkräsen, men jag börjar ändå förstå att min ständiga strävan mot det tyngsta, starkaste och smakrikaste inte gagnar mig när det kommer till just kaffe.

Hittills har jag avverkat en påse var av Lavazza Espresso Italiano (intensitet 5/10 enligt Lavazza), Café Royal Honduras Espresso (4/5 enligt tillverkaren) och nu är jag inne på en påse Arvid Nordqvist Nero. Ingen är dålig, men i takt med att rostningen går mot kolsvart upplever jag att det blir mindre njutning och mer självplågeri – så jag tänker att nästa påse blir en återgång till något i Lavazza Espresso Italiano-häraden.

Någon som kan rekommendera prismässigt överkomliga bönor i stil med Lavazza Espresso Italiano som gör sig väl i cappuccino?

Ta en titt på Caffe Mauro de Luxe, det är ett kaffe som lämpar sig bra i helautomatiska maskiner och jag tycker det smakar riktigt bra som cappuccino.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Föredetting
Skrivet av [SH]:

Ta en titt på Caffe Mauro de Luxe, det är ett kaffe som lämpar sig bra i helautomatiska maskiner och jag tycker det smakar riktigt bra som cappuccino.

Ska också testas, tack!

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Någon fler som köpt Kaffeadventskalendern? Vad tycker ni hittills?

Permalänk
Medlem

Kan passa på att ventilera mina tankar kring hela mitt kaffedrickande, eller kaffekonsumtion snarare sagt.
Jag köpte i Augusti om jag minns rätt en Wilfa WSP-2A och deras äldre kvarn, WSG nånting. Och jag kan tyvärr erkänna att min kaffeonsumption gått ner sen dess. Jag tror jag föll in i nån sorts "falsk" visa där allt var så roligt och så enkelt med att hålla på och mala själv och experimentera fram nya smaker osv. Men i ärlighetens namn dricker jag betydligt mindre kaffe hemma än förut, vilket jag saknar. Får i mig på jobbet några koppar (anyone else guilty too?).
Men i ärlighetens namn är det inte lika roligt längre på nåt sätt. Enda gången jag brygger kaffe hemma nu för tiden (med nåt enstaka undantag) är på helgerna. Och man får nästan lite skamkänslor över att inte använda kaffebryggaren tillräckligt...aslarvig tanke jag vet. För fel på utrustningen i sig är det inte, utan det är alla procedurer, eller små steg mot en kopp. Mala, filter etc. Och visst jag skulle kunna köpa färdigmalet kaffe om det vore hela den grejen som störde men nej. Då försvinner ju på nåt vis själva poängen med att ens ha köpt den.

Jag har nog experimenterat på tok för lite, och jag skulle definitivt kunna få ut mer smak ut mitt bryggkaffe om jag la an till och tog till mig tips och testade mig fram. Dock känner jag att jag inte riktigt har tid för det.
Det ska inte underskattas hur enkelt och bekvämt man vill ha det ibland. Orkar inte alltid hålla på med alla småsteg innan man hunnit brygga en kanna, som det dessutom alltid blir kaffe kvar i. Just nu vill jag bara ha nåt snabbt och enkelt, en helautomatisk espressomaskin med andra ord. För i ärlighetens namn så känner jag ingen större skillnad, det är också bekvämt att kunna ha alternativet till flera olika kaffedrycker än bara vanligt svart kaffe som man eventuellt toppar med en gnutta mjölk.
Var nära att faktiskt klicka hem en Delonghi nånting i 6000:- klassen (ordinare pris, Black Friday pris drygt 4000:- ca).
Är som sagt inget fel på utrustningen, men i efterhand känns detta som ett spontanköp som inte alls blev som jag hade tänkt mig. Är faktiskt så att jag drar mig för från att brygga hemma ibland, framförallt på morgnarna då man inte vill väsnas och väcka övriga boende i huset med en väsnande kvar. Skulle ju kunna lösas som jag sa genom att köpa färdigmalet iofs.

Nej just nu lutar det faktiskt åt att jag ger iväg denna pjäs till mina föräldrar så att den får ersätta deras uråldriga och lite halvt orena Melitta historia sen 15 år eller nåt.
Nån annan som känner igen sig i mina tankar?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Någon fler som köpt Kaffeadventskalendern? Vad tycker ni hittills?

Förutom den mörkrostade bönan härom dagen (var det 5e?) är jag kanonnöjd. Brygger 30g till 500g i Chemex varje morgon.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jopp. Bortsett från första luckan som verkligen inte gick hem för min del så har det i alla fall varit gott. Dagens var också ett steg upp, så hyser hopp om mer i den stilen.

Förra månaden körde jag på Kafferäven & Björklunds 24 Kaffesmaker, och det var ju i princip 24 fullträffar, så det färgar väl kanske mitt intryck av Kaffeadventskalendern hittills. Nästa år blir det nog bara en kaffekalender, och då Kafferäven/Björklunds. Fördelen med Kaffeadventskalendern är väl i och för sig att det verkar gå att få tag på mer av en sort man gillar extra mycket...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Instämmer i att första luckan inte gick hem, bitter och sträv på nåt vis. Rent allmänt lite för mörkt rostade kaffe för min smak, undrar om det börjar dyka upp lite för många mikrorosterier som inte håller måttet utan förlitar sig på hipsterfaktorn som ett mikrorosterier automatiskt tillför. Det gotländska kaffet haft jag svårt för. Vill dock minnas att gårdagens också var en mellanrost som var betydligt mer len och trevlig.

Kör själv v60, en omgång till jag och sambon när hon är hemma och sen en kopp till mig själv som är hemma pappaledig. Bättre ifjol hittills men ändå några lovande kaffen. Törnlinds vill jag minnas levererade riktigt bra ifjol och dom är ju med i år också, men jag kan minnas fel.

Permalänk
Medlem

Det blev att skippa gårdagens för min del (tidig frukost på jobbet, så bara upp ur sängen, på med kläderna och ut i kylan). Dock har jag ju köpt hans ljusrost ett par gånger när jag varit i krokarna (är ursprungligen från den trakten), så jag vet väl ungefär vad jag har att vänta mig när det väl blir av.

Kör med Hario Switch, lite hybrid, två omgångar vatten med tömning emellan.

Själv föredrar jag ju ljusrost, så har inga problem med mycket av den varan. Du kan nog ha en poäng i att det gått lite inflation i mikrorosterier. Men samtidigt måste det ju vara väldigt svårt att få till nån sorts konsistent kvalitet kan jag tänka mig. Ett avgrundsdjupt hål jag nog själv aldrig tänker ge mig ner i i alla fall.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Någon fler som köpt Kaffeadventskalendern? Vad tycker ni hittills?

Skrivet av GLaDER:

Förutom den mörkrostade bönan härom dagen (var det 5e?) är jag kanonnöjd. Brygger 30g till 500g i Chemex varje morgon.

Yes, vi kör den hemma med! Tyckte inte heller den från Gutes rosteri var bra alls, men överlag har det varit ganska trevliga upplevelser! Kör V60 - 30g till 500g vatten

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nån annan som känner igen sig i mina tankar?

För mig är det lite som med det mesta i hobbyväg, det går upp och ner med tiden. På sistone har det varit väldigt mycket upp, så då är det roligt att prova en massa olika saker och titta på utrustning man skulle vilja ha. Och när det har varit lite mer nere så har jag kört reakaffe i aeropress, franskpress eller mokabryggare. Men just nu är det trevligt med ritualen som V60 innebär. Mala kaffe medan vattnet kokar upp, skölja pappersfiltret, hålla koll på mängd vatten och bryggtid, osv. Samma med ritualen att preparera en kaffepuck i espressomaskinen de gånger jag känner för en sådan kopp. Men tycker man att det är ett tvång snarare än ett nöje så mår man väl kanske bättre av att inte hålla på. Kör några skedar snabbkaffe i en kopp hett vatten istället.

Om du tycker att du stör genom att mala på morgonen så är det ju inget direkt brott att mala det du behöver på morgonen redan kvällen innan om det skulle vara så. Men en helautomatisk maskin lär ju också låta en del när den maler, antar jag?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

För mig är det lite som med det mesta i hobbyväg, det går upp och ner med tiden. På sistone har det varit väldigt mycket upp, så då är det roligt att prova en massa olika saker och titta på utrustning man skulle vilja ha. Och när det har varit lite mer nere så har jag kört reakaffe i aeropress, franskpress eller mokabryggare. Men just nu är det trevligt med ritualen som V60 innebär. Mala kaffe medan vattnet kokar upp, skölja pappersfiltret, hålla koll på mängd vatten och bryggtid, osv. Samma med ritualen att preparera en kaffepuck i espressomaskinen de gånger jag känner för en sådan kopp. Men tycker man att det är ett tvång snarare än ett nöje så mår man väl kanske bättre av att inte hålla på. Kör några skedar snabbkaffe i en kopp hett vatten istället.

Om du tycker att du stör genom att mala på morgonen så är det ju inget direkt brott att mala det du behöver på morgonen redan kvällen innan om det skulle vara så. Men en helautomatisk maskin lär ju också låta en del när den maler, antar jag?

Jo, visst går det i perioder. I början...tipp topp och roligt. Sen stegrade det ner sakta.
Jo har också slagits av tanken att mala kvällen innan, faktiskt gjort det några gånger också. Ang. ljudet vid malning...ljudet från min förra Delonghi är inte ens i närheten av samma ljudnivå som Wilfan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Själv föredrar jag ju ljusrost, så har inga problem med mycket av den varan. Du kan nog ha en poäng i att det gått lite inflation i mikrorosterier. Men samtidigt måste det ju vara väldigt svårt att få till nån sorts konsistent kvalitet kan jag tänka mig. Ett avgrundsdjupt hål jag nog själv aldrig tänker ge mig ner i i alla fall.

Ja ljusrost är helt klart bäst! Mellan är gott i chemex tycker jag, men ljusa har mer komplexa smaker oftast.

Det är helt klart ett djupt hål, pratade med Budha om det som sa att många bara rostar och tittar på ytanz och får en böna som inte är jämnt rostad igenom. Tittar man på kurvorna och allt som han brukar köra upp på Instagram så förstår man att det där är så mycket mer än att rosta bröd.

Permalänk
Medlem

Tänkte "uppa" mitt kaffe-game från vanlig kaffedrickare till nåt mer, men vad?

I dagsläget har vi nån standard bryggare här hemma som gör... ok kaffe, I guess. Har precis köpt en presskanna men inte hunnit sondera något kaffe till den.

Ni som vet, kommer jag att hitta något Värde i att köpa, till exempel, en Wilfa Aroma (CGWS130B) kaffekvarn och en Wilfa Precision (WSP2A). Finns att hitta för 900kr resp. 2200kr.

I know, I know - det är själva kaffet som är grejen men tänkte börja med att se på hårdvaran här hemma

Så vad tror ni, är det någon ide att byta ut den trötta bryggaren mot det här och blrja leta lite roligare kaffesorter än gevalia mörkrost?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Så vad tror ni, är det någon ide att byta ut den trötta bryggaren mot det här och blrja leta lite roligare kaffesorter än gevalia mörkrost?

Ja. Nymalet kaffe och en ny bryggare som använder tillräckligt hög temperatur kan göra stor skillnad. Wilfa brukar få bra kritik så det är säkert en bra start men för samma pengar kan du få en Moccamaster.

Sen är det bara att börja experimentera, det är bara plånboken som sätter stopp

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Tänkte "uppa" mitt kaffe-game från vanlig kaffedrickare till nåt mer, men vad?

I dagsläget har vi nån standard bryggare här hemma som gör... ok kaffe, I guess. Har precis köpt en presskanna men inte hunnit sondera något kaffe till den.

Ni som vet, kommer jag att hitta något Värde i att köpa, till exempel, en Wilfa Aroma (CGWS130B) kaffekvarn och en Wilfa Precision (WSP2A). Finns att hitta för 900kr resp. 2200kr.

I know, I know - det är själva kaffet som är grejen men tänkte börja med att se på hårdvaran här hemma

Så vad tror ni, är det någon ide att byta ut den trötta bryggaren mot det här och blrja leta lite roligare kaffesorter än gevalia mörkrost?

Beroende på hur mycket pengar du vill lägga och hur långsiktig du är skulle jag prioritera följande:

  1. Köp bättre kaffe. Leta upp ett bra rosteri (eller använd min sida: Kaffefiltret.se) och köp hem en påse färdigmalt kaffe. Kör med samma bryggare som du har nu.

  2. Gör (1) men köp dessutom en Clever Dripper och brygg med den istället. (Förutsätter att du har en vattenkokare.)

  3. Köp en kvarn! Här spelar budget roll, men jag skulle inte köpa en elektrisk kvarn för under 1 000 SEK. Wilfa Svart är någon form av lägstanivå, imho. När du väl har din kvarn köper du kaffebönor istället för färdigmalet, från något bra rosteri och använder din Clever Dripper.

Jag skulle inte köpa en elbryggare om jag vore du. Det är inte kostandseffektivt. Själv kör jag med en större Chemex (8-koppars) när jag behöver brygga mycket kaffe.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ja. Nymalet kaffe och en ny bryggare som använder tillräckligt hög temperatur kan göra stor skillnad. Wilfa brukar få bra kritik så det är säkert en bra start men för samma pengar kan du få en Moccamaster.

Sen är det bara att börja experimentera, det är bara plånboken som sätter stopp

Ska jag tolka det som att det är allmänt känt att Moccamaster bättre än Wilfa? Nån modell i spannet 1,5k-3k som rekas isåfall?

Skrivet av GLaDER:

Beroende på hur mycket pengar du vill lägga och hur långsiktig du är skulle jag prioritera följande:

  1. Köp bättre kaffe. Leta upp ett bra rosteri (eller använd min sida: Kaffefiltret.se) och köp hem en påse färdigmalt kaffe. Kör med samma bryggare som du har nu.

  2. Gör (1) men köp dessutom en Clever Dripper och brygg med den istället. (Förutsätter att du har en vattenkokare.)

  3. Köp en kvarn! Här spelar budget roll, men jag skulle inte köpa en elektrisk kvarn för under 1 000 SEK. Wilfa Svart är någon form av lägstanivå, imho. När du väl har din kvarn köper du kaffebönor istället för färdigmalet, från något bra rosteri och använder din Clever Dripper.

Jag skulle inte köpa en elbryggare om jag vore du. Det är inte kostandseffektivt. Själv kör jag med en större Chemex (8-koppars) när jag behöver brygga mycket kaffe.

Jag ler obv lite åt mig själv eftersom självklart är det själva valet av kaffe/kaffeböna som är det primära

Vattenkokare finns här hemma till frugans idoga tedrickande men hur fungerar en sådan clever dripper då? Jag startar oftast dagen med att göra en kanna kaffe och har inte tid att göra kopp för kopp, så att säga - därför jag sneglat åt fräsigare kaffebryggare eller presskanna.

Utveckla gärna vad du menar med kostnadseffektivt mtp elbryggare, om du har tid och lust

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Vattenkokare finns här hemma till frugans idoga tedrickande men hur fungerar en sådan clever dripper då? Jag startar oftast dagen med att göra en kanna kaffe och har inte tid att göra kopp för kopp, så att säga - därför jag sneglat åt fräsigare kaffebryggare eller presskanna.

Min åsikt är att det är värt att brygga kopp-per-kopp. Här gör sig Clever Drippern (YouTube-video) väldigt bra, för den kräver egentligen ingen fancy utrustning och den är väldigt förlåtande vad gäller malningsgrad på kaffet.

Detta sagt, om man prompt vill brygga en större mängd kaffe vid ett givet tillfälle och sedan hälla upp under dagen skulle jag ändå säga att det är svårmotiverat med en elektrisk bryggare. Personligen kör jag Chemex + Termos de få ggr jag behöver brygga mycket kaffe vid ett tillfälle och ex. ta med mig kaffet till kontoret eller ut.

Skrivet av TotalF:

Utveckla gärna vad du menar med kostnadseffektivt mtp elbryggare, om du har tid och lust

En bra bryggare är dyr (imho).

Min åsikt är att den enda anledningen till att köpa en riktigt bra elbryggare (Sage Precision, Moccamaster, Wilfa Performance) är att bryggprocessen är automatisk. Dvs. du behöver inte stå och hälla vatten på kaffet, utan du häller i kaffe i tratten, vatten i tanken, och trycker på start.

Men är det värt över 3 000 SEK (Prisjakt, Sage Precision) att inte behöva brygga för hand? Om du redan har en vattenkokare behöver du bara köpa dig en Chemex (~500 SEK) och en Termos och vipps har du kaffe för hela dagen -- om du vill.

Addera att en Chemex är väldigt mycket lättare att rengöra än en elbryggare, samt att kaffet blir godare (egen åsikt).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕