Permalänk
Medlem

Söker större bärbar (20"+)

Hallå!

Min gamla trotjänare har nu börjat kännas för seg för sitt syfte efter sisådär 12 år, så jag har kollat lite efter en ersättare.

Problemet är skärmstorlek, hade gärna haft 20-25", men verkar näst intill omöjligt att hitta en på mer än 17". Finns det något i 20"+ storlek som inte kostar tiotusentals kronor?
Eller ska jag bara köpa en 17" chromebook?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nauie:

Finns det något i 20"+ storlek som inte kostar tiotusentals kronor?

Nej.
Men det finns typ 6 x 24" (4k)

Om det fortfarande är en laptop kan man kanske diskutera men har du stora starka ben så kanske det är det men den faller nog katastrofalt hårt på "inte kostar tiotusentals kronor" om du ska ha en Epyc cpu och 1 Tbyte ram och lite andra godsaker (men den kostar nog i vart fall inte många tiotals miljoner)
https://www.acmeportable.com/products/megapac-l3
Det finns de som själva bygger ihop nått i en resväska med lite mer spel/hemma delar så det är kanske ett alternativ eller att du skaffar en monitor till nån vanlig liten laptop.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

25" icke-stationär känns svårt men jag är nyfiken på vad du har för lösning nu? Det är ju inte direkt mainstream-krav du har

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej.
Men det finns typ 6 x 24" (4k)
https://www.acmeportable.com/images/01/2019/large/1546451365-megapac-l3-4.jpg
Om det fortfarande är en laptop kan man kanske diskutera men har du stora starka ben så kanske det är det men den faller nog katastrofalt hårt på "inte kostar tiotusentals kronor" om du ska ha en Epyc cpu och 1 Tbyte ram och lite andra godsaker (men den kostar nog i vart fall inte många tiotals miljoner)
https://www.acmeportable.com/products/megapac-l3
Det finns de som själva bygger ihop nått i en resväska med lite mer spel/hemma delar så det är kanske ett alternativ eller att du skaffar en monitor till nån vanlig liten laptop.

Mja, 24 kilo är ju rejält gränsfall, å andra sidan, bra med skärmyta!, har dock inget behov av mer än en skärm... O.o

Skrivet av Trihxeem:

25" icke-stationär känns svårt men jag är nyfiken på vad du har för lösning nu? Det är ju inte direkt mainstream-krav du har

Min nuvarande är en 15" Hp anno stenålder med en i5 av något slag som gått genom: HDD > SSD. 4GB > 8GB. Windows > Linux. Men nu sjunger den på sista versen.
Värt att nämna att jag inte köpt den, utan räddade den ifrån destruktion till priset av 0kr genom min förra arbetsgivare ^^

Men nu när jag funderar på att köpa en bärbar, så vill jag helst inte ha en liten skräm (<20")

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu hänger jag inte med. Varför önskar du en 25" laptop? Varför inte en 14" laptop med en extern skärm?
En laptop med en 25" skärm är inte en "laptop" i min värld, det är snarare en AIO dator likt iMac.

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att köpa en bärbar med typ 17" och sen en större extern skärm du kan jobba med hemma, eller är det jätteviktigt att ha jättestor skärm när du är ute och lallar runt? Har nog aldrig sett en laptop med 20"+ ens. Men någon borde väl finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Nu hänger jag inte med. Varför önskar du en 25" laptop? Varför inte en 14" laptop med en extern skärm?
En laptop med en 25" skärm är inte en "laptop" i min värld, det är snarare en AIO dator likt iMac.

För att en 20-25" bärbar tar mindre plats och går att köra på batteri... Annars skulle en nuc med tangentbord, mus och skärm fungera bra

Med det sagt skulle jag inte säga nej till en 27" eller 32" heller :P.

Tycker att <20" känns så litet att pyssla med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Är det inte bättre att köpa en bärbar med typ 17" och sen en större extern skärm du kan jobba med hemma, eller är det jätteviktigt att ha jättestor skärm när du är ute och lallar runt? Har nog aldrig sett en laptop med 20"+ ens. Men någon borde väl finnas.

Som jag sa ovan, visst, kan ta med en nuc och saker och en skärm, men vill ha allt i ett fint batteridrivet paket. Men finns det ens större bärbara?

Edit:
Sett ex Roughbook och nån extreme gaming pc på 20"+, men inget som bara "'är en bärbar dator".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

För att en 20-25" bärbar tar mindre plats och går att köra på batteri... Annars skulle en nuc med tangentbord, mus och skärm fungera bra

Med det sagt skulle jag inte säga nej till en 27" eller 32" heller :P.

Tycker att <20" känns så litet att pyssla med.

På vilket sett tar en 25" laptop mindre plats en AIO? Alltså det är rent hypotetiskt då dessa inte existerar.
Du förstår väl att det i princip är som att ha två stycken 25" på ditt skrivbord? en liggandes och en stående.

En laptop i den storleken skulle inte heller vara smidig att flytta runt då den skulle väga en hel del (läs. väldigt mycket).

Du får ursäkta, men jag misstänker att du har antingen smakat för mycket på det "goda" under fredagen eller helt enkelt trollar bara, om du inte ser problemen med att ha en laptop i den storleken

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

På vilket sett tar en 25" laptop mindre plats en AIO? Alltså det är rent hypotetiskt då dessa inte existerar.
Du förstår väl att det i princip är som att ha två stycken 25" på ditt skrivbord? en liggandes och en stående.

En laptop i den storleken skulle inte heller vara smidig att flytta runt då den skulle väga en hel del (läs. väldigt mycket).

Du får ursäkta, men jag misstänker att du har antingen smakat för mycket på det "goda" under fredagen eller helt enkelt trollar bara, om du inte ser problemen med att ha en laptop i den storleken

Laptop: Dator med skärm och batteridrift.
AIO: Dator med skärm som drivs genom det lokala elnätet utan batteri.
Ovan är skillnaden som jag ser det.
Laptop kan jag sitta med vart jag vill, Aio kräver tillgång till elnätet.

Sen kan vi diskutera vad som väger väldigt mycket tills vi går ur tiden.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nauie:

Laptop: Dator med skärm och batteridrift.
AIO: Dator med skärm som drivs genom det lokala elnätet utan batteri.
Ovan är skillnaden som jag ser det.
Laptop kan jag sitta med vart jag vill, Aio kräver tillgång till elnätet.

Sen kan vi diskutera vad som väger väldigt mycket tills vi går ur tiden.

Det är också så att bildskärmen drar väldigt mycket ström kontinuerligt i förhållande till de övriga delarna som mest drar ström när de används "aktivt" så att ha stor skärm gör att batteriet behöver öka mycket mer i storlek än med i mindre skärm, det blir helt enkelt svårt att bara öka skärmstorleken om det inte handlar om en dator som i första hand ska användas nätansluten, det blir mer en aio dator med inbyggd ups än nått som smidigt kan bäras runt och köras på batteri.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är också så att bildskärmen drar väldigt mycket ström kontinuerligt i förhållande till de övriga delarna som mest drar ström när de används "aktivt" så att ha stor skärm gör att batteriet behöver öka mycket mer i storlek än med i mindre skärm, det blir helt enkelt svårt att bara öka skärmstorleken om det inte handlar om en dator som i första hand ska användas nätansluten, det blir mer en aio dator med inbyggd ups än nått som smidigt kan bäras runt och köras på batteri.

Japp, kan vara så att om det finns en större laptop i min smak så skulle den kunna väga tre till sju gånger mer än dagens 17" på under 2Kg, det kan jag leva med.

Frågan är (fortfarande), finns det någon bärbar med 20"> skärm att köpa i dagsläget?
PS:
Eller, en AIO med inbyggt batteri, mus och tangentbord som går att vika ihop och inte består av mer än en del (exl laddare)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns ingen bärbar dator med större än 17.3" listad på prisjakt, så att hitta någon som är större än 20" för rimliga pengar tror jag kan anses som omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Finns ingen bärbar dator med större än 17.3" listad på prisjakt, så att hitta någon som är större än 20" för rimliga pengar tror jag kan anses som omöjligt.

Jupp, första jag kollade genom var prisjakt, och hittade ingen
Så därav frågan här, det kan ju finnas nån tillverkare jag aldrig hört talas om som inte har en åf i sverige, som säljer större.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

en AIO med inbyggt batteri, mus och tangentbord som går att vika ihop och inte består av mer än en del (exl laddare)

Det kallas då för bärbar dator och det finns ingen som är 20"+.

Jag hoppas du dummar dig när du skriver att du vill ha en bärbar dator eller en stationär dator med batteri som dessutom går att vika ihop...

Ord saknades som ändrar betydelsen
Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det kallas då för bärbar dator och det finns ingen som är 20"+.

Jag hoppas du dummar dig när du skriver att du vill ha en bärbar dator eller en stationär dator med batteri som dessutom går att vika ihop...

https://www.acer.com/ac/en/IN/content/predator-model/NH.Q1RSI...
Över 20" skärm. Men tillverkas inte längre.
Så jo, det har funnits.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

https://www.acer.com/ac/en/IN/content/predator-model/NH.Q1RSI...
Över 20" skärm. Men tillverkas inte längre.
Så jo, det har funnits.

Jag trodde vi diskuterade existerande produkter som inte kostar över 90 000kr.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Förr i tiden så satt folk och jobbade med laptops tangentbord och skärmar på ett kontor. Det finns självklart väldigt många såna användare kvar, men de har precis inga höga krav.
De som förr köpte större laptops och jobbade med, ja de kör idag med extern skärm.

Man kommer till en väldigt nischad kundgrupp som säger att de vill ha en 20" laptop för skärmen är för liten när de tar fram laptoppen på tåget/bussen. Denna lilla kundgrupp kommer leda till att priserna skenar iväg och det blir en trög utveckling, där man hittar gamla komponenter.

Så utan att ens googla så kan man säga att större än 17,3" laptop, i praktiken inte finns, de som ändå finns är troligen dåliga val åt en. De som finns är mer för personer som ska ta en sväng till rymdstationen IIS och vill ha en kompakt 20" laptop dit. Så om man inte göra liknande, köp då en mer standard laptop, lägg pengar på att få bra dockor på jobb och hemma. Så man enkelt kan plugga in extern skärm och tangentbord + mus.

*edit*
Rent generellt oavsett vad man än ska köpa. Så är de önskemål man har unika till den grad att det finns ett väldigt liten utbud. Så kommer dessa produkter som ändå finns vara väldigt dyra och ha andra brister, i datorteknik ofta gammal hårdvara. Såvida inte ens unika krav är väldigt viktiga, så borde man fundera på att inte ha för unika krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag trodde vi diskuterade existerande produkter som inte kostar över 90 000kr.

mhm? Frågan är (fortfarande), finns det någon som tillverkar dem till ett rimligt pris.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Förr i tiden så satt folk och jobbade med laptops tangentbord och skärmar på ett kontor. Det finns självklart väldigt många såna användare kvar, men de har precis inga höga krav.
De som förr köpte större laptops och jobbade med, ja de kör idag med extern skärm.

Man kommer till en väldigt nischad kundgrupp som säger att de vill ha en 20" laptop för skärmen är för liten när de tar fram laptoppen på tåget/bussen. Denna lilla kundgrupp kommer leda till att priserna skenar iväg och det blir en trög utveckling, där man hittar gamla komponenter.

Så utan att ens googla så kan man säga att större än 17,3" laptop, i praktiken inte finns, de som finns är troligen dåliga val åt en. De som finns är mer för personer som ska ta en sväng till rymdstationen IIS och vill ha en kompakt 20" laptop dit. Sa ma inte göra liknande köp då mer standard, lägg pengar på att få bra dockor på jobb och hemma. Så man enkelt kan plugga in extern skärm och tgentbord + mus

Jupp, jag är fullt medveten om att jag är ganska ensam i min önskan om en stor laptop Men som tidigare frågat: Finns det någon som jag inte hittat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

mhm? Frågan är (fortfarande), finns det någon som tillverkar dem till ett rimligt pris.

Flera har sagt nej, så jag tycker nog du fått svar på frågan.

Jag tror att ditt bästa alternativ är att köpa en 17" + en 2nd skärm, finns flera bärbara som man endast kopplar med USB-C till laptopen, då får du mer skärmyta på batteridrift.

Ett annat alternativ är såklart en all-in-one + en UPS. Man skulle t.ex. kunna ha UPS i en resväska som gör den mer flyttbar.

Har en kollega som håller med dig, han håller stenhårt i sin nuvarande laptop (typ 19" eller ngt) och kan inte förstå hur man kan arbeta på våra jobbdatorer (13,5"). Tror dock inte att behovet är så stort och dessutom skulle nog en sådan dator bli rätt dyr.

Eller så tar du chansen och gör någon DIY, borde gå med en 24"-skärm, en NUC, batterier från gamla laptops och en 3D-skrivare! Jag skulle gärna besöka det galleriet

(Edit: rättstavning)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Flera har sagt nej, så jag tycker nog du fått svar på frågan.

Bara @mrqaffe har sagt Nej

Skrivet av Chippen2188:

Jag tror att ditt bästa alternativ är att köpa en 17" + en 2nd skärm, finns flera bärbara som man endast kopplar med USB-C till laptopen, då får du mer skärmyta på batteridrift.

Ett annat alternativ är såklart en all-in-one + en UPS. Man skulle t.ex. kunna ha UPS i en resväska som gör den mer flyttbar.

Har en kollega som håller med dig, han håller stenhårt i sin nuvarande laptop (typ 19" eller ngt) och kan inte förstå hur man kan arbeta på våra jobbdatorer (13,5"). Tror dock inte att behovet är så stort och dessutom skulle nog en sådan dator bli rätt dyr.

Eller så tar du chansen och gör någon DIY, borde gå med en 24"-skärm, en NUC, batterier från gamla laptops och en 3D-skrivare! Jag skulle gärna besöka det galleriet

(Edit: rättstavning)

Men en laptop + skärm känns inte direkt som en bra lösning, NUC eller dylikt + skärm vore nog billigare och smidigare.
Uhrg, får börja leta efter en skärm med batteridrift eller dylikt.

Visa signatur

Permalänk

Jag förstår vad du menar med att vilja ha stor skärm. Det är ju urhärligt för sinnena att ha en stor skärm att jobba med jämfört med en liten. Dessutom förstår jag också det här med att även om en stor laptop må vara tung, så är den väldigt mycket mer bärbar än en dator + skärm + kringutrustning (alldeles oavsett strömfrågan). Så från mig är det idel ryggdunk, förståelse och eloger.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Jag förstår vad du menar med att vilja ha stor skärm. Det är ju urhärligt för sinnena att ha en stor skärm att jobba med jämfört med en liten. Dessutom förstår jag också det här med att även om en stor laptop må vara tung, så är den väldigt mycket mer bärbar än en dator + skärm + kringutrustning (alldeles oavsett strömfrågan). Så från mig är det idel ryggdunk, förståelse och eloger.

Haha, tack :). Ja att släpa med skärm+mini pc+kablar+tangentbord/mus är mycket värre än att ta med en "tung" laptop(Och förmodligen tyngre). För min del är bärbart => incheckad resväska.
Nu ska jag bara hitta en skärm som går att strömmata genom usb-c eller med batteridrift, till en rimlig kostnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Nu ska jag bara hitta en skärm som går att strömmata genom usb-c eller med batteridrift, till en rimlig kostnad.

Du kommer inte hitta någon skärm som kan drivas via USB-C eller som har batteridrift till en rimlig kostnad om du inte nöjer dig med en väldigt liten skärm. Men poängen var ju att ha en stor skärm.

Visa signatur

press nu1mlock