Köpa ny dator! budget ca 15.000kr

Permalänk
Medlem

Köpa ny dator! budget ca 15.000kr

Hej på er,

Jag är totalt novis på datorers prestanda och vad allt innebär men ska köpa mig en egen dator då jag senaste 4 åren kört jobbdatorn hemma.

Personligen föredrar jag Mac då jag anser att dessa aldrig strular och är väldigt användarvänliga.

Det jag vill åt med min nya dator är följande:
- LÅÅÅNG livstid
- Hög prestanda - enligt mig betyder det att den ska alltså alltid fungera
- Håller på med lite foto- och videoredigering - jobbdatorn kan sega, främst när jag kör videoredigering.
- Håller på att programmera lite JavaScript men tanken är att det kommer bli mycket mer av det framöver.
- Gärna bra batteritid
- Inget spelande kommer ske.

Kort och gott, jag vill att datorn ska hålla många år framöver och att den inte är det minsta seg för mina användningsområden.
Jag lägger mig hellre på en dator som är bättre och dyrare än en dator som kommer uppfylla mina behov men kostar mindre.

Väl mött!

Permalänk
Medlem

Jag skulle säja den nya 2021 års macbook pro. Men den är utanför din budjet rätt regält tyvärr ... 🤔

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Låter som MacBook Pro 13" med M1 passar bra för det du behöver, förutom möjligen budgeten beroende på vad "ca 15.000kr" innebär.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Låter som MacBook Pro 13" med M1 passar bra för det du behöver, förutom möjligen budgeten beroende på vad "ca 15.000kr" innebär.

Jo, jag har kikat på den, finns nu på Mediamarkt för 16.990kr så det blir nog det.
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_apple-macbook-pro-m1-20...