Google-kontot har inaktiverats

Permalänk
Medlem

Google-kontot har inaktiverats

Möjligen ska denna tråd ligga under konsumenträtt. I vilket fall, sonens Google-kontot har inaktiverats och jag har ingen aning varför. Har mitt eget konto som återställningsadress och jag har fått ett enda mail som säger:

Google-kontot har inaktiverats
Det verkar finnas skadligt innehåll i ditt Google-konto. Detta är en allvarlig överträdelse av Googles policyer och kan vara olagligt.

Vi förstår att kontot är viktigt för dig. Om du tror att kontot har inaktiverats av misstag begär du en granskning av beslutet så snart som möjligt.

Inaktiverade konton raderas efterhand. Du måste skicka in en begäran snart om du vill behålla e-postmeddelanden, kontakter, foton och annan data som har sparats i Google-kontot. Läs mer om Googles policyer.

Begär granskning

Har begärt en granskning, men får bara till svar att kontot ska vara avstängt även fortsättningsvis. Ingen som helst information och bara en massa automatgenererade svar. Är det någon annan som drabbats av Googles diktaturmetoder? Direkt till arkebusering utan rättegång. Jag får inte ens veta vad vi är "åtalade" för. Jag som förälder vill ju veta om han gjort något "olagligt" eller om kontot blivit kapat, men får veta precis ingenting.

Extremt frustrerande att vara beroende av ett företag som är totalt värdelösa på kundrelationer. Är ju totalt omöjligt att få kontakt med en människa som kan svara på frågor. De gömmer sig bakom skyhöga murar av robotar och algoritmer. Jag är dessutom en betalande kund. Har både Youtube Premium och Google One. Kanske dags att göra sig fri från deras grepp, men inte så lätt...

Någon med liknande erfarenheter?

/F

Permalänk
Medlem

Är väl inte "åtalade" för något alls? Frågat sonen om han vet vad det kan vara för skadligt innehåll? Annars är det endast att ligga på google för att få reda på vad det är som händer.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Stämmer, vi är inte "åtalade". Vi är arkebuserade utan rättegång. Har förstås frågat honom, men han har ingen koll...

Hur ligger man på Google? Telefonnummer?

Permalänk
Skrivet av FredH:

Stämmer, vi är inte "åtalade". Vi är arkebuserade utan rättegång. Har förstås frågat honom, men han har ingen koll...

Hur ligger man på Google? Telefonnummer?

kort sagt hela ditt liv finns tillgängligt på google från första gången du besöker internet i princip.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju kolla om det beror på att det är några filer eller bilder som råkat laddas upp på deras tjänster, tex via telefonen om det är nån automatisk synk eller backup aktiverat där och han råkat ha några lättklädda bilder på någon som deras ai inte garanterat kan klassificera som vuxen.
Det kan ju också vara att han drabbats av ohyra och kontot använts för att sprida ohyran vidare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eller så har han google drive sync på bilder och annat på sin telefon, och de har messat bilder mellan varandra, t.ex via Whatsapp, och de bilderna har sen backats upp till hans google drive, och deras scanners har identifierat dumheter, och sålunda blockat kontot. Gå igenom de foldrar som backuppas på telefonen/datorn/surfplattan och kolla efter bilder/filer som kan tänkas bryta mot användaravtalet

Permalänk
Medlem

Det är inte alls otroligt att det rör sig om otillåtna bilder eller liknande, men problemet är ju att kontot är stängt. Går inte att logga in och åtgärda det som eventuellt är fel. Om de så tvärt stänger ned ett konto utan att man ens har en aning om varför så hur säker är deras tjänster för mig som användare/kund? Ett litet oskyldigt misstag som jag inte är medveten om och kontot är stängt. Jag har själv rätt mycket på Photos och Drive som jag ogärna blir av med.

Jag har definitivt fått en rejäl tankeställare och det är nog dags att åtminstone delvis ta sig ur deras grepp. Jag hade accepterat att de känner till alla steg jag tar, men hade inte väntat mig detta. Tycker det är sjukt dåligt. Men vad hjälper det att jag är förbannad och sur? De gör precis vad de vill för de vet att folk är beroende av deras tjänster. Eller vänta, nu vet jag, jag hotar med att säga upp mitt Youtube Premium-konto...., då måste de ju lyssna. Bwahahaha!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FredH:

Det är inte alls otroligt att det rör sig om otillåtna bilder eller liknande, men problemet är ju att kontot är stängt. Går inte att logga in och åtgärda det som eventuellt är fel. Om de så tvärt stänger ned ett konto utan att man ens har en aning om varför så hur säker är deras tjänster för mig som användare/kund? Ett litet oskyldigt misstag som jag inte är medveten om och kontot är stängt. Jag har själv rätt mycket på Photos och Drive som jag ogärna blir av med.

Jag har definitivt fått en rejäl tankeställare och det är nog dags att åtminstone delvis ta sig ur deras grepp. Jag hade accepterat att de känner till alla steg jag tar, men hade inte väntat mig detta. Tycker det är sjukt dåligt. Men vad hjälper det att jag är förbannad och sur? De gör precis vad de vill för de vet att folk är beroende av deras tjänster. Eller vänta, nu vet jag, jag hotar med att säga upp mitt Youtube Premium-konto...., då måste de ju lyssna. Bwahahaha!

Jag tycker att du ska backa några steg och fundera på detta.

Är du säker på att kontot stängts ner så abrupt som du tror? Det kan ju tänkas att det skickats varningsmail.
Vad sparade sonen faktiskt på kontot.
"Jag vet inte" är en fras som min grabb slänger sig med i flera olika situationer, inkl när han faktiskt vet men inte vill berätta.
Förvånansvärt ofta när jag hör här på forumet eller från bekanta om barns konton som blivit avstängda så har det funnits fullt logiska förklaringar bakom.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Finns kundtjänst i google one appen, den kostar men är inkluderat i google one prenumerationen.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

Det är mycket möjligt att det skickats varningsmail och det finns säkert en logisk förklaring bakom det hela, men det har inte med saken att göra. Poängen och problemet är att det inte går att prata med någon, vare sig via telefon, mail eller chat. Har han sparat någon skit på kontot så vill jag ju veta det.

Har nyss testat supporten via Google One så får se om det går att komma in den vägen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FredH:

Det är mycket möjligt att det skickats varningsmail och det finns säkert en logisk förklaring bakom det hela, men det har inte med saken att göra. Poängen och problemet är att det inte går att prata med någon, vare sig via telefon, mail eller chat. Har han sparat någon skit på kontot så vill jag ju veta det.

Har nyss testat supporten via Google One så får se om det går att komma in den vägen.

Om nått skit finns på Google drive/foto finns det nog även i telefonen eller datorn för det är nog därifrån det kommer från början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FredH:

Det är mycket möjligt att det skickats varningsmail och det finns säkert en logisk förklaring bakom det hela, men det har inte med saken att göra. Poängen och problemet är att det inte går att prata med någon, vare sig via telefon, mail eller chat. Har han sparat någon skit på kontot så vill jag ju veta det.

Har nyss testat supporten via Google One så får se om det går att komma in den vägen.

Du använder en gratistjänst och förväntar dig att du ska kunna prata med supporten? Hur tänker du att det går ihop?

Om din son har sparat något skit på kontot så vet han väl det? Ursäkta om jag är rak nu, men det första jag skulle gjort i en sån här situation är att prata med min son om vad han har gjort. Om jag ska kunna hjälpa honom måste jag få all information. Och då går det inte att svara att man inte vet vad man gjort. När du väl har en bild av situationen kan du börja jaga supporten om du fortfarande tycker att det behövs.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredH:

Det är mycket möjligt att det skickats varningsmail och det finns säkert en logisk förklaring bakom det hela, men det har inte med saken att göra. Poängen och problemet är att det inte går att prata med någon, vare sig via telefon, mail eller chat. Har han sparat någon skit på kontot så vill jag ju veta det.

Har nyss testat supporten via Google One så får se om det går att komma in den vägen.

Google är tyvärr ganska kända för att mer eller mindre 0 mänsklig kontakt i sin support tyvärr (vilket inte är ovanligt bland de stora tech företagen). Hela deras affärsmodell bygger på massiv volym och göra småsummor per användare. Support löser de som allt annat, med bottar och FAQs.... Ett oskyldigt konto bannat möts lite av en axelryckning, det finns bokstavligt 100 tals miljoner andra. Inte ens proffs kan räkna med vettig support, kolla bara på vad som hände Terrarias utvecklare.

https://massivelyop.com/2021/02/09/terraria-cancels-its-stadi...

Tyvärr skulle jag ärligt bli förvånad om du får något svar på vad som fick ditt konto bannat. Är det bara email som du vill ha finns alltid alternativ som ger dig riktigt support, men då får man betala för det tyvärr. Att ha email för en familj kostar någonstans mellan 200 och 1000kr/år beroende på vad man vill ha

Permalänk
Medlem

Det trista är att man dels ofta har hela sin fotohistorik i Google numera, efter att de var gratis i några år, men allra värst är väl om man har Google som kontaktadress för allehanda andra tjänster man nu blir utlåst ifrån. Har man dessutom google som återställnings- eller verifikationsadress kan det bli krångligt att bryta sig ur om man är blockad. Har just nu ett problem med att jag inte kan logga in på ett google-konto jag hade i en förening för längesedan, de vill verifiera att jag är jag. Verifieringsadressen är en spray.se-adress som spray lade betalning på för något år sedan. Störande. Inte googles fel i just detta fall, men man blir hindrad av konton man inte kommer åt helt klart. (Man kan låsa upp spraymail för 9kr/månad men måste betala för ett helt år...skojare...men om man ska ha support från google måste man också betala alltså?)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du använder en gratistjänst och förväntar dig att du ska kunna prata med supporten? Hur tänker du att det går ihop?

Om din son har sparat något skit på kontot så vet han väl det? Ursäkta om jag är rak nu, men det första jag skulle gjort i en sån här situation är att prata med min son om vad han har gjort. Om jag ska kunna hjälpa honom måste jag få all information. Och då går det inte att svara att man inte vet vad man gjort. När du väl har en bild av situationen kan du börja jaga supporten om du fortfarande tycker att det behövs.

Jag använder inte en gratistjänst. Jag betalar för både Youtube Premium och för Google One och jag betalar framförallt genom att lämna ut data om hela mitt liv till Google. Så ja, jag förväntar mig att någon ska svara på frågor jag har.

Återigen, hela poängen är ju att det verkar omöjligt att nå fram till Google. Så om han medvetet eller omedvetet haft skit på sitt konto och om han tiger eller ärligt inte vet något spelar ingen roll.

Vad det i botten handlar om, tror jag, är att Google och andra sociala nätverk är rädda för de krav som ställs från till exempel EU-håll. Krav på att de ska ta ansvar för innehållet på deras plattformar. I stället för att anställa folk som kan granska misstänkt innehåll så har man botar som slår brett och urskiljningslöshet och stänger ned konton vid minsta lilla grej. Och sen finns det ingen organisation som hanterar frågor kring en nedstängning. Det kostar ju pengar.

Permalänk
Medlem

Saken är att precis samma sak kan hända med en Microsoftkonton och det finns trådar sedan tidigare att även om någon svarar i telefonen så kan de ingen göra och skicka runt kunden runt tills den tröttnar och konton som stängdes kan man se sig i blå efter. Till syvende och sist - är det viktiga saker på molntjänst så bör man säkra en kopia av detta även på en hårddisk nära dig.

Om mailboxen är det viktigaste du har så kan tex. thunderbird mfl. mailprogram synka innehållet till lokalt på datorn så att du i alla fall inte får allt detta försvunnet med kontaktpersoner och email-adresser.

Permalänk
Medlem

Detta kommer tyvär inte hjälpa för att låsa upp kontot.
Men det är efter att ha läst om fall som dessa som gjorde att jag gjorde ett hästjobb tidigare i år och konverterade till Proton. Nu har jag enbart Gmail för Googles tjänster, Outlook för Microsoft och Proton för allt annat.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.