Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Byte av router comhem bridge mode

Hej! Har köpt en asus router jag ska använda för att få bättre Wi-Fi i lägenheten.
Har ställt in comhem routern i bridge mode och har skapat nytt nätverk med asus routern.
Dock funkar det inte och har försökt läsa på andra trådar men hittar inte riktigt svaret.
Det förra Wi-Fi jag hade syns fortfarande men funkar inte är det bara att sitta och vänta ifall de är att comhem ska dela ut ip adressen till det nya?🤔

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det låter spontant som att du anslutit andra routern fel?
Hur är det kopplat nu?
Det gamla syns för att du inte stängt av det, syns det nya?

Du behöver inte brygga CH-routern, du kan däremot sätta fast IP på nya routern och stänga av DHCP i den.
Skulle hellre kört en accesspunkt

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Det låter spontant som att du anslutit andra routern fel?
Hur är det kopplat nu?
Det gamla syns för att du inte stängt av det, syns det nya?

Du behöver inte brygga CH-routern, du kan däremot sätta fast IP på nya routern och stänga av DHCP i den.

Jag satte den gamla routern i bridge mode stängde av den tvärt kopplade in asus routern i comhem routern,
Startade upp det igen och fick välja namn osv till asusen och den syns som wifi men det gör den gamla också

Är första gången jag gör detta och har inte pillat med liknande innan så allt är nytt för mig med detta😅

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av turtlefiesta:

Jag satte den gamla routern i bridge mode stängde av den tvärt kopplade in asus routern i comhem routern,
Startade upp det igen och fick välja namn osv till asusen och den syns som wifi men det gör den gamla också

Är första gången jag gör detta och har inte pillat med liknande innan så allt är nytt för mig med detta😅

Du måste ju också stänga av det gamla om du inte vill att det syns. Om CH-routern faktiskt är bryggad ska du se ett "Externt" eller "WANIP" i asus-routern när du loggar in på den, kan du se det iaf?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du måste ju också stänga av det gamla om du inte vill att det syns. Om CH-routern faktiskt är bryggad ska du se ett "Externt" eller "WANIP" i asus-routern när du loggar in på den, kan du se det iaf?

Hmm inget jag kan se såg nu att jag får upp ethernet wan dhcp anslutningen misslyckades?

Permalänk
Skrivet av turtlefiesta:

Hmm inget jag kan se såg nu att jag får upp ethernet wan dhcp anslutningen misslyckades?

Det funkar inte heller att ansluta med nätverkskabel till routern längre heller och har försökt fabriksåterställa den flera gånger nu

Permalänk
Medlem

Du kan inte bara fortsätta köra Com Hem-routern som router och ha Asus-routern som AP?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Du kan inte bara fortsätta köra Com Hem-routern som router och ha Asus-routern som AP?

Jo jag funderade på det men nu funkar inte internet alls varken trådbundet eller trådlöst🥺

Permalänk
Medlem
Skrivet av turtlefiesta:

Jo jag funderade på det men nu funkar inte internet alls varken trådbundet eller trådlöst🥺

Får du lokala IP-adresser till dina enheter ordentligt?
Tar CH-routern en publik IP?

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Permalänk
Skrivet av cybson:

Får du lokala IP-adresser till dina enheter ordentligt?
Tar CH-routern en publik IP?

Oj hur kollar jag det? Kan du förklara det förenklat?😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av turtlefiesta:

Oj hur kollar jag det? Kan du förklara det förenklat?😅

Du borde kunna se under WAN-inställningarna i routerns interface om den har en public IPv4-adress (förmodligen 188.x.x.x), och under DHCP-inställningarna/LAN-inställningarna att dina anslutna enheter har lokala IP-adresser (192.168.0.x).

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Permalänk
Medlem

Man måste först stänga av inbyggd WiFi, sedan sätta i Bridge-mode.