Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidGustafssonnn:

Hur funkar det med skatteavdrag egentligen, får man dra av el? Utgifter för utrustning?

Tror inte du får dra av elen men du får dra av grafikkorten du har köpt specifikt för mining om jag har fattat det rätt.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av baner85:

Tror inte du får dra av elen men du får dra av grafikkorten du har köpt specifikt för mining om jag har fattat det rätt.

Okej, tack. Skatteverkets hemsida är inte till så mycket hjälp..

Permalänk
Medlem

Okej, tack. Skatteverkets hemsida är inte till så mycket hjälp..

jo en riktigt skitsida, verkar som att dom bara har slängt ihop något snabbt bara...

Funderar på att skaffa en revisor som sköter det där...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Jag har en revisor för detta. Hon hävdar att man får dra av elen så jag kommer försöka

Permalänk
Medlem

Det ska gå som jag uppfattat det. Elmätare rekommenderas starkt.

Permalänk
Medlem

Så länge som du tydligt kan uppvisa exakt förbrukning av en mining rigg, via elmätare för den specifika riggen, så får du dra av kostnaden.

Permalänk

Blir det alltså:

Säg att jag majnat 10000kr värt av ethereum med elkostnader på 1000kr som kan dras av, dvs en vinst på 9000kr

9000 * 0.25 = 2250 i egenavgifter
Resterande 6750 * 0.3 = 2025 i inkomstskatt

Stämmer det?

Permalänk
Medlem

Blir det alltså:

Säg att jag majnat 10000kr värt av ethereum med elkostnader på 1000kr som kan dras av, dvs en vinst på 9000kr

9000 * 0.25 = 2250 i egenavgifter
Resterande 6750 * 0.3 = 2025 i inkomstskatt

Stämmer det?

Du kan också dra av kostnader för värdeminskning av miningriggen (slitage, andrahandsvärde). Kolla på beskattning av hobbyverksamhet.

Man får också ha koll på eventuell värdeökning eller värdeminskning av kryptovalutan du minat om du säljer den under året. Där är det vinst/förlust av kapital. Även om du bara växlar till exemeplvis bitcoin eller köper något direkt med dina ethereum så ska man räkna ut vinst/förlust vid försäljning.

Minns inte hur det fungerade med egenavgifter. Inte minat sedan 2018.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Du kan också dra av kostnader för värdeminskning av miningriggen (slitage, andrahandsvärde). Kolla på beskattning av hobbyverksamhet.

Man får också ha koll på eventuell värdeökning eller värdeminskning av kryptovalutan du minat om du säljer den under året. Där är det vinst/förlust av kapital. Även om du bara växlar till exemeplvis bitcoin eller köper något direkt med dina ethereum så ska man räkna ut vinst/förlust vid försäljning.

Minns inte hur det fungerade med egenavgifter. Inte minat sedan 2018.

Precis, värdeökningen som skett sedan utbetalning är ju en beräkning i sig.

Det där med avdrag, om jag drar av kostnaden för grafikkorten så behöver jag väl senare skatta försäljningen på dessa som annan vinst?

Tack för svar

Permalänk
Medlem

Precis, värdeökningen som skett sedan utbetalning är ju en beräkning i sig.

Det där med avdrag, om jag drar av kostnaden för grafikkorten så behöver jag väl senare skatta försäljningen på dessa som annan vinst?

Tack för svar

Jag tror man kan uppskatta hur mycket grafikkorten minskar i värde. Egentligen blir det en förlust i slutändan, inte en vinst. För du har ju köpt grafikkorten förmodligen till ett högre pris än vad du senare får när du säljer dem. Är bara om du lyckas sälja dem för mer pengar än du betalat för dem som det blir en vinst. Oavsett om du säljer dem eller inte så har du fått en värdeminskning under tiden du använder dem för mining baserat på slitage och åldrande. Det är denna värdeminskning du kan dra av. Jag vill minnas att man också har möjligheten att fördela dessa kostnader under en 3-års-period. Så om du ett år gjort mera vinst kan det vara smart att lägga mer avdrag just detta året.

Edit: Jag gjorde nog bara en grov uppskattning att de tappar minst halva värdet på 3 år. Så en sjättedel av inköpskostnaden per år i avdrag. Ingen koll på om det var rimligt men det går väl att kolla begagnatmarknaden för 3 år gamla GPU och jämföra med vad de kostade som nya.

Permalänk
Skrivet av Red Onion:

Jag har en revisor för detta. Hon hävdar att man får dra av elen så jag kommer försöka

Gräver du direkt till egen plånbok eller får du valutan nånstans som du sen flyttar till din egen plånbok? Om det senare, vad säger revisorn om det? Beskattas den typen av överföringar?

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Gräver du direkt till egen plånbok eller får du valutan nånstans som du sen flyttar till din egen plånbok? Om det senare, vad säger revisorn om det? Beskattas den typen av överföringar?

Mina utbetalningar går till ett konto på Coinbase. Där säljs de för eur när jag önskar casha in och slutligen förs de över till min svenska bank. På vägen i kedjan försvinner ca 1 procent i courtage.

Enligt min revisor är mellanstationerna irrelevanta. Vad som är intressent är inkomster kontra utgifter. Däremot måste jag ha transaktionsunderlag för varje instans så ju fler mellanhänder man använder sig av desto knöligare blir bokföringen.

Jag är inte säker på om jag förstår din fråga korrekt. Varför skulle en mellanlandning av pengarna leda till mer skatt?

Anskaffningsvärdet av min ETH beskattas med samma procentsats som min inkomstskatt. Värdeökning av valutan (från det att krypton når mitt konto på Coinbase till det att jag säljer dem för EUR) beskattas som kapitalvinst. Samma skattesats hade gällt om jag minat direkt till en privat plånbok.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jag tror man kan uppskatta hur mycket grafikkorten minskar i värde. Egentligen blir det en förlust i slutändan, inte en vinst. För du har ju köpt grafikkorten förmodligen till ett högre pris än vad du senare får när du säljer dem. Är bara om du lyckas sälja dem för mer pengar än du betalat för dem som det blir en vinst. Oavsett om du säljer dem eller inte så har du fått en värdeminskning under tiden du använder dem för mining baserat på slitage och åldrande. Det är denna värdeminskning du kan dra av. Jag vill minnas att man också har möjligheten att fördela dessa kostnader under en 3-års-period. Så om du ett år gjort mera vinst kan det vara smart att lägga mer avdrag just detta året.

Edit: Jag gjorde nog bara en grov uppskattning att de tappar minst halva värdet på 3 år. Så en sjättedel av inköpskostnaden per år i avdrag. Ingen koll på om det var rimligt men det går väl att kolla begagnatmarknaden för 3 år gamla GPU och jämföra med vad de kostade som nya.

Jag får ta och läsa på lite om det där. Jag förstod det som att man får göra avdrag på hela summan om det är under ett halvt basbelopp, för att sedan redovisa försäljningen som vinst.

Dvs: köp 3090 20000kr = 20000kr skatteavdrag, säljs sedan för 10000kr som redovisas som vinst och skattas således som majningen i hobbyn.

Kanske får ta och ringa Skatteverket, hemsidan är väldigt halvers.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av Red Onion:

Mina utbetalningar går till ett konto på Coinbase. Där säljs de för eur när jag önskar casha in och slutligen förs de över till min svenska bank. På vägen i kedjan försvinner ca 1 procent i courtage.

Enligt min revisor är mellanstationerna irrelevanta. Vad som är intressent är inkomster kontra utgifter. Däremot måste jag ha transaktionsunderlag för varje instans så ju fler mellanhänder man använder sig av desto knöligare blir bokföringen.

Jag är inte säker på om jag förstår din fråga korrekt. Varför skulle en mellanlandning av pengarna leda till mer skatt?

Anskaffningsvärdet av min ETH beskattas med samma procentsats som min inkomstskatt. Värdeökning av valutan (från det att krypton når mitt konto på Coinbase till det att jag säljer dem för EUR) beskattas som kapitalvinst. Samma skattesats hade gällt om jag minat direkt till en privat plånbok.

Jag har någonstans på vägen fått för mig att varenda transaktion är beskattningsbar, det var därför jag undrade. Men jag ser nu på SKV's hemsida att det inte stämmer. Saxat från SKV:

Citat:

Överföring av kryptotillgångar för förvaring hos någon annan eller som säkerhet för en förpliktelse (pantsättning), innebär inte att äganderätten har övergått. Den överförda tillgången får i ett sådant fall inte omsättas till någon annan genom försäljning, byte eller utlåning. En sådan överföring för förvaring eller pantsättning innebär inte att tillgången anses ha avyttrats och medför därmed ingen kapitalvinstbeskattning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag får ta och läsa på lite om det där. Jag förstod det som att man får göra avdrag på hela summan om det är under ett halvt basbelopp, för att sedan redovisa försäljningen som vinst.

Dvs: köp 3090 20000kr = 20000kr skatteavdrag, säljs sedan för 10000kr som redovisas som vinst och skattas således som majningen i hobbyn.

Kanske får ta och ringa Skatteverket, hemsidan är väldigt halvers.

Tack för hjälpen!

Ja det är inte alls omöjligt att man kan göra så. I slutändan blir det ungefär samma sak och det blir ju lättare att redovisa med kvitton på köp och sälj än att bara uppskatta det om de skulle få för sig att kolla upp det. Kruxet är väl i så fall att du inte får fram din förlust förrän du är färdig med miningen på den hårdvaran. Tycker det känns mer rätt att göra avdraget samtidigt som man gör vinsten. Kanske kan man justera sin uppskattning sista året när man faktiskt säljer prylarna. Kanske var just därför man fick fördela kostnaderna över 3 år.

Tydligen kan man jämföra mining med biodlingshobby. Man kanske köper en honungsslunga som man använder i några år och sedan säljer (motsvarar hårdvara). Du har kostnader för socker som är mat till bina på vintern när man tagit deras honung (motsvarar elen). Du får kanske in pengar om du säljer din honung (mining rewards). Eller om man håller på med hemslöjd och säljer av sina alster. Man köper en svarv typ.

Permalänk
Medlem

Är det ens värt hålla på, hur stor är risken att skatteverket hittar en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Du har 61 sidor att läsa igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag har någonstans på vägen fått för mig att varenda transaktion är beskattningsbar, det var därför jag undrade. Men jag ser nu på SKV's hemsida att det inte stämmer. Saxat från SKV:

En transaktion till sig själv i samma kryptovaluta är inte beskattningsbar. Sig själv kan vara ett konto hos en kryptobörs som man har kontroll över eller en annan plånbok man äger. Men växlingar däremot, exempelvis om du växlar ETH till BTC är beskattningsbara, för det ses som man säljer ETH (till någon annan) och köper BTC. Skickar man till någon annans plånbok för att betala någon vara exempelvis så är det också beskattningsbart. Skatten blir på vinsten, alltså värdeökning. En förlust får man dra av men bara till 70% av förlusten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Om man någon gång deklarerar det så blir risken stor
Likaså om man säljer till fiatvaluta och får in större belopp på sitt bankkonto.
Då rapporterar banken till skatteverket.

Det är värt det om man vill kunna använda det som pengar utan att åka fast för skattebrott.
Tråkigt om man sitter där med sina miljoner och inte vågar använda dem.

Edit: Tror jag missförstod frågan. Trodde du frågade om det var värt att deklarera skatten.
Men kom nu på att du antagligen menade om det är värt krånglet med skatten för att få inkomster från mining.

Jag skulle vilja påstå att det inte är värt med mining för att tjäna pengar. Risken är stor att man inte tjänar något i slutändan.
Däremot för att lära sig hur det fungerar och på så sätt i framtiden kunna tjäna pengar på kryptovalutor.
Man kommer så smningom på att det är mer värt att investera direkt i kryptovalutor när priserna kraschat rejält (tänk 2019-2020) för att sedan sälja av när priserna är höga (typ nu).
Också värt det som en rolig hobby som typ betalar sig självt om man har tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja det är inte alls omöjligt att man kan göra så. I slutändan blir det ungefär samma sak och det blir ju lättare att redovisa med kvitton på köp och sälj än att bara uppskatta det om de skulle få för sig att kolla upp det. Kruxet är väl i så fall att du inte får fram din förlust förrän du är färdig med miningen på den hårdvaran. Tycker det känns mer rätt att göra avdraget samtidigt som man gör vinsten. Kanske kan man justera sin uppskattning sista året när man faktiskt säljer prylarna. Kanske var just därför man fick fördela kostnaderna över 3 år.

Ja, du vill absolut göra avdraget i samband med vinsten. I annat fall riskerar du att betala vinst + egenavgifter och vid senare försäljning av hårdvaran visar det sig att det gick med förlust och du har då kanske ingen vinst att kvitta förlusten mot.

Permalänk

Fast att dra ut värdeminskningen över x antal år förutsätter ju även att verksamheten håller igång x antal år.

Misstänker att jag ej kommer fortsätta så pass länge

Permalänk

Jag vill bara tipsa om elspot.nu. Nu tror jag förvisso inte att någon som gräver krypto har spotpris på el, men man ser tydligt vart snittpriset är på väg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fast att dra ut värdeminskningen över x antal år förutsätter ju även att verksamheten håller igång x antal år.

Misstänker att jag ej kommer fortsätta så pass länge

Har för mig du får göra avdrag direkt på utrustning upp till ett halvt prisbasbelopp.
Men om du sedan säljer utrusningen så måste du skatta på det.

Permalänk
Medlem

Är det någon som använder Polygon istället för Mainnet för transaktioner från er pool? Funkar det bra?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Är det någon som använder Polygon istället för Mainnet för transaktioner från er pool? Funkar det bra?

Inte testat polygon än.

Håller på att testa 2miners utbetalning i Nano, kört över en månad och har fungerat riktigt bra. Inga avgifter alls och verkar hänga med Eth kursen upp/ner rätt så bra.

Största anledningen till att jag kör det nu är att man får en utbetalning per dag, tror man tjänar på det i längden.

Tänkt testa deras btc utbetalrningar sen också, där är det en lite avgift men inte i närheten av ethereums gaspriser.

Visa signatur

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Inte testat polygon än.

Håller på att testa 2miners utbetalning i Nano, kört över en månad och har fungerat riktigt bra. Inga avgifter alls och verkar hänga med Eth kursen upp/ner rätt så bra.

Största anledningen till att jag kör det nu är att man får en utbetalning per dag, tror man tjänar på det i längden.

Tänkt testa deras btc utbetalrningar sen också, där är det en lite avgift men inte i närheten av ethereums gaspriser.

Hur kommer det sig egentligen att gaspriserna för ETH är så mycket högre än andra valutor? (Även andra POW-valutor)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur kommer det sig egentligen att gaspriserna för ETH är så mycket högre än andra valutor? (Även andra POW-valutor)

Vet inte riktigt varför, har nog mycket att göra med kursförändringar och folk som antingen dumpar eth eller köper på sig.
Är nog den mest handlade valutan, tex btc köper folk mer för att hålla under lång tid.

Visa signatur

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

ETH har flest projekt som bygger på det, dex, metaverse spel samt defi. Folk överför mkt fram o tbx, nfts osv. Sen klarar inte ETH av så många tx per sekund.

Permalänk

Gas fees bygger ju på efterfrågan och tillgång, så kort sagt kan man väl säga att det är höga gas fees då nätverket används av "för många" jämfört med antalet transaktioner som kan genomföras

Permalänk

Gas fees bygger ju på efterfrågan och tillgång, så kort sagt kan man väl säga att det är höga gas fees då nätverket används av "för många" jämfört med antalet transaktioner som kan genomföras

Exakt, därför har tex andra layer 1 smartcontract chains skjutit upp så mkt i värde Solana, Polkadot, Cardano, Avalance etc. Tror Solana klarar av 15000 transaktioner i sekunden mot 13 per sekund för ETH