Telia vill att techjättar finansierar utbyggnad av mobilnätet

Permalänk
Melding Plague

Telia vill att techjättar finansierar utbyggnad av mobilnätet

Europeiska telekombolag inklusive svenska Telia anser att USA:s techjättar som står för stora delar av nätverkstrafiken ska bidra till utbyggnadskostnader.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dom betalar väl redan för länkar, och alla större har cache lådor inne hos isp'er, samt peerar vid ixp med "stora" isp. Dessutom betalar folk för högre bandbredd för att kunna nyttja tjänsterna bättre. Håller inte med Telia/Telenor här.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Dom betalar väl redan för länkar, och alla större har cache lådor inne hos isp'er, samt peerar vid ixp med "stora" isp. Dessutom betalar folk för högre bandbredd för att kunna nyttja tjänsterna bättre. Håller inte med Telia/Telenor här.

Fast detta handlar väl om mobiltrafiken, inte när den väl har nått trådat nät?
Om nuvarande trafikmängder inte är hållbara med nuvarande pris så får ju:
1. Konsumenterna betala mer
2. "Teknikjättarna" betala för att nätet ska fungera tillräckligt väl för deras tjänster.
Pick your poison

Edit: alternativ 3: Ägarna av näten får minska sina vinstmarginaler

insikt
Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Ska techjättarna betala lär vi få se riktigt segregerade nät med i det närmsta monopol, där Apple och Samsung får företräde i nätet och nya mobiltillverkare får en omöjlig uppgift att handskas med.

Permalänk
Medlem

Man, this is bullcrap.

Nätägarna beklagar sig över att det finns stor efterfrågan på digitala tjänster från specifika leverantörer och att dessa leverantörer därför bör betala delar av nätkostnaderna. Här är en fundering: vad tror nätägarna att efterfrågan på deras tjänster är grundade i?

Näru, här får allt nätägarna se över sina affärsmodeller snarare än att gnälla på de som upprätthåller dess existensberättigande.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ska techjättarna betala lär vi få se riktigt segregerade nät med i det närmsta monopol, där Apple och Samsung får företräde i nätet och nya mobiltillverkare får en omöjlig uppgift att handskas med.

Nu handlade väl det hela om Facebook, Instagram, TikTok, Youtube och Spötify, dvs de som lever på att leverera trafik till mobilerna.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv

Om vi nu för diskussionens skull låtsas att de fem största "tech-jättarna" skulle stå för en del av kostnaden; skulle detta då innebära att vi som kunsumenter skulle betala mindre för våra nuvarandra leverantörskostnader? Telia vill ju att andra ska hjälpa till med kostnaden (makes sense) så borde inte samma företag (Telia) ta ut full kostnad för sina tjänster, åtminstone för konsumenten.

Tar man te.x el i Sverige (subventionerade företag, typ Facebook och Amazon) så borde vi någonstans börja ta betalt...

Permalänk
Medlem

Nu igen? Detta kommer upp med jämna mellanrum, när giriga nätbolag pushar idén, och man får förklara igen hur det fungerar: nätverket betalas av oss användare. Om bolagen hade varit tvungna att betala för användning, hade de fått ta ut de kostnaderna från oss användare - dvs, högre avgift för att prenumerera på Netflix etc. Det enda de vill är att få en inkomstkälla som inte regleras på samma sätt, eftersom pris för abonnemang är reglerat i många länder.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Eeh varför? Det är väl bara för nätägarna att höja priset om det inte går ihop, eller tror de inte på sin egen produkt? Tillgång och efterfrågan..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Vilka as. Jag kommer inte anlita ett tjänsteföretag som anser att de inte har råd att bära sin tjänsts kostnader, det luktar för mycket konkurs om det. Sluta sälja saker som ni inte har råd att leverera. Hej då Telia, ni var ändå aldrig bra.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Nu handlade väl det hela om Facebook, Instagram, TikTok, Youtube och Spötify, dvs de som lever på att leverera trafik till mobilerna.

De har en tjänst som går ut på att leverera data, då skall de väl leverera data? Tänk om fraktbolagen skulle kräva extra pengar för att leverera produkter från populära märken när det går mot jul.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

De har en tjänst som går ut på att leverera data, då skall de väl leverera data? Tänk om fraktbolagen skulle kräva extra pengar för att leverera produkter från populära märken när det går mot jul.

Haha..det gör dom. Alla. PostNord har ett så kallat "högkapacitetstillägg", 5kr inkl. moms, dom andra har ju inga fasta priser som PostNord har, så dom höjer helt enkelt priset den här perioden.

Permalänk
Medlem

Är detta samma Telia som ansåg att Facebook, Instagram, Spotify etc inte skulle påverka datamängden för sina kunder?

Jag tror minsann att Telia skulle må bättre av att gå tillbaka till Verkets trygga vrå, undan giriga investerare eller bolagsstämmor, för detta känns skumt.

Jag förstår inte riktigt, har man inte råd att upprätthålla affärsmodellen får man ju helt enkelt byta affärsmodell, eller höja priserna?
Om nu "techjättarna" inte betalar sin beskärda del, se till att dem gör det. Man levererar väl ändå inte nätverksåtkomst gratis?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast detta handlar väl om mobiltrafiken, inte när den väl har nått trådat nät?
Om nuvarande trafikmängder inte är hållbara med nuvarande pris så får ju:
1. Konsumenterna betala mer
2. "Teknikjättarna" betala för att nätet ska fungera tillräckligt väl för deras tjänster.
Pick your poison

Edit: alternativ 3: Ägarna av näten får minska sina vinstmarginaler

Last mile mobilnät betalar vi konsumentar för ganska bra, alla abonnemang är i princip begränsade med X antal gb/månaden och det kostar oftast en hygglig slant att konsumera mer. Tvekar på att det är allt för många som streamar film och liknande mobilt, kanske folk på landsbyggd som inte har alternativ men inte så att gemene man i valfri stad med en mobiltelefon pumpar Netflix på luren. Bara gnäll från Telia/Telenor. Sen finns det väl bara i princip tre nät mobilt? Telia, Telenor/Tele2 som delar, och 3s nät. Inte så att det kryllar av operatörer. Inte så att någon av dom gör dåligt med pengar heller, vad jag vet.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleepyoh:

Last mile mobilnät betalar vi konsumentar för ganska bra, alla abonnemang är i princip begränsade med X antal gb/månaden och det kostar oftast en hygglig slant att konsumera mer. Tvekar på att det är allt för många som streamar film och liknande mobilt, kanske folk på landsbyggd som inte har alternativ men inte så att gemene man i valfri stad med en mobiltelefon pumpar Netflix på luren. Bara gnäll från Telia/Telenor. Sen finns det väl bara i princip tre nät mobilt? Telia, Telenor/Tele2 som delar, och 3s nät. Inte så att det kryllar av operatörer. Inte så att någon av dom gör dåligt med pengar heller, vad jag vet.

Exakt. Telia är ju dessutom det dyraste av alla här så om de har problem vet jag inte hur exempelvis Tre kan gå runt. Telia är också den operatör med flest klagomål hos konsumentverket och så (vilket visserligen kan ha att göra med att de har många kunder), så jag vet inte vart deras pengar går egentligen.

Permalänk
Medlem

Var liknande visa när "bredband" kom, dom gick ut med reklam om snabb anslutning mm. Och blev sen sura när det visade sig att folk utnyttjade sin lina fullt ut och tankade satan. För dom hade bara räknat med att folk skulle använda 5% av anslutningen dom betalade för.

Om nu "techjättarna" ska gå in och betala så känns det som att nätneutraliteten kommer på tal med, då det mycket väl kan komma i något avtal att deras trafik ska gå före allt annat. För dom betalade för det..

Ser hellre att dom då förbjuder privata aktörer från att bygga något nät och att staten står för det, trådlöst & fiber. Så får dom hyra in sig på det. Var ett tag då dom gräv upp samma gata flera gånger med en månads mellanrum för varje leverantör skulle lägga sin egen fiber där. Galenskap.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Last mile mobilnät betalar vi konsumentar för ganska bra, alla abonnemang är i princip begränsade med X antal gb/månaden och det kostar oftast en hygglig slant att konsumera mer. Tvekar på att det är allt för många som streamar film och liknande mobilt, kanske folk på landsbyggd som inte har alternativ men inte så att gemene man i valfri stad med en mobiltelefon pumpar Netflix på luren. Bara gnäll från Telia/Telenor. Sen finns det väl bara i princip tre nät mobilt? Telia, Telenor/Tele2 som delar, och 3s nät. Inte så att det kryllar av operatörer. Inte så att någon av dom gör dåligt med pengar heller, vad jag vet.

Ja men det skulle väl vara trevligt om google och andra stod för delar av den kostnaden? Då kan ju kanske vi konsumenter slippa få ökade kostnader

Jag hade för några år sedan 269/mån, det är nu uppe i 341/mån med samma abonnemang. Skulle vara trevligt om man kan slippa sådan degradering...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gelantious:

Var liknande visa när "bredband" kom, dom gick ut med reklam om snabb anslutning mm. Och blev sen sura när det visade sig att folk utnyttjade sin lina fullt ut och tankade satan. För dom hade bara räknat med att folk skulle använda 5% av anslutningen dom betalade för.

Om nu "techjättarna" ska gå in och betala så känns det som att nätneutraliteten kommer på tal med, då det mycket väl kan komma i något avtal att deras trafik ska gå före allt annat. För dom betalade för det..

Ser hellre att dom då förbjuder privata aktörer från att bygga något nät och att staten står för det, trådlöst & fiber. Så får dom hyra in sig på det. Var ett tag då dom gräv upp samma gata flera gånger med en månads mellanrum för varje leverantör skulle lägga sin egen fiber där. Galenskap.

Jo, infrastruktur borde vara offentlig med rättvisa priser mot bolagen som nyttjar den och så. Idag har mycket infrastruktur finansierats av det offentliga och sen har man gett bort eller sålt detta väldigt billigt till bolag som sen säljer vidare kapacitet till sina konkurrenter, och tar bra betalt för det. Som elnätet exempelvis.

Permalänk
Medlem

Dom får allt låta bli att höja priserna emot konsument i alla fall. Jag har knappasr lust att betala för dessa techjättar av vilka jag använder noll av.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

Eeh varför? Det är väl bara för nätägarna att höja priset om det inte går ihop, eller tror de inte på sin egen produkt? Tillgång och efterfrågan..

Det är en helt annan diskussion. Produkterna fungerar OCH används men de som nyttjar stora delar av kapaciteten skrattar hela vägen till banken. Varför ska höjningen läggas på konsumenten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Ja men det skulle väl vara trevligt om google och andra stod för delar av den kostnaden? Då kan ju kanske vi konsumenter slippa få ökade kostnader

Jag hade för några år sedan 269/mån, det är nu uppe i 341/mån med samma abonnemang. Skulle vara trevligt om man kan slippa sådan degradering...

Nja, på ett sätt hade ju det varit mer rättvist än hur det är idag kanske, men de betalar ju redan för "sin del" av trafiken, alltså från deras servrar till nätet, medan vi konsumenter betalar för vår del, från internet till våra telefoner/enheter. Det är klart att Telia gärna vill få betalt två gånger för den sistnämnda biten, men någonstans hamnar ju ändå kostnaden på oss konsumenter liksom. Problemet med Google et al. är ju att de inte betalar sin del av skatten och därmed inte bidrar proportionerligt till det gemensamma, allmänna, men att låta operatörerna ta dubbelt betalt hjälper ju inte det liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Det är en helt annan diskussion. Produkterna fungerar OCH används men de som nyttjar stora delar av kapaciteten skrattar hela vägen till banken. Varför ska höjningen läggas på konsumenten?

Data är data, Netflix skickar ju inte video till mig om jag som slutkonsument inte bett om det. Varför skall den datan skilja från om jag surfar in på Sweclockers? Nej, kan riskera nätneutralitet detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, på ett sätt hade ju det varit mer rättvist än hur det är idag kanske, men de betalar ju redan för "sin del" av trafiken, alltså från deras servrar till nätet, medan vi konsumenter betalar för vår del, från internet till våra telefoner/enheter. Det är klart att Telia gärna vill få betalt två gånger för den sistnämnda biten, men någonstans hamnar ju ändå kostnaden på oss konsumenter liksom. Problemet med Google et al. är ju att de inte betalar sin del av skatten och därmed inte bidrar proportionerligt till det gemensamma, allmänna, men att låta operatörerna ta dubbelt betalt hjälper ju inte det liksom.

Men operatörerna borde ju kunna ta mer betalt för data som växlas över från internet till mobilnät om de skulle vilja, eller?

De tjänar ju absurda mängder pengar på vår data och är helt beroende av mobilerna och deras trafik. De borde helt klart vara en del av modellen, men med dagens system så finns det inte så lätta medel att ta betalt.

Cache-boxar och annat som finns för att minska belastningen är ju främst för att minska datatrafiken på internet, men kostnaden för mobiloperatören ligger ju på länken:
mobil<->mast<->fiber<->backbone

Cache-lådorna hjälper inte avsevärt i den kedjan. Jag vill i alla fall inte leva med begränsade abonnemang för evigt med xGB per månad och att trafiken betalas av varje enskild användare, trevligare att slippa det och skjuta över det på bolag mer mer vinst än någon behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Det är en helt annan diskussion. Produkterna fungerar OCH används men de som nyttjar stora delar av kapaciteten skrattar hela vägen till banken. Varför ska höjningen läggas på konsumenten?

Alla priser ligger så klart på konsumenten, var skulle dom annars ligga?

Sen kan såklart ett företag vara både producent och konsument, men..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Alla priser ligger så klart på konsumenten, var skulle dom annars ligga?

Sen kan såklart ett företag vara både producent och konsument, men..

Det svåra är väl att ”konsumenterna” många gånger är produkterna…

Sen är det en svår fråga, nätneutraliteten väger ju över i min tankevärld och någon bra lösning överlåter jag till andra att tänka ut.

Permalänk
Medlem

Med tanke på Telias priser är det nästan förvånande att dom inte kan stå för alla kostnader på egen hand.

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99

Permalänk
Medlem

Jaha, då får politiker införa en "bredbands" skatt då för att finansiera de grejer som behövs. Sedan tycker ju jag personligen att man gott och väl kan ta pengar från "bistånd till utlandet" och faktiskt använda pengarna här hemma gör mer nytta än att det mesta hamnar i fickan på korrupta typer utomlands.

Vi behöver nya bredbandsmiljarder från staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Vilka as. Jag kommer inte anlita ett tjänsteföretag som anser att de inte har råd att bära sin tjänsts kostnader, det luktar för mycket konkurs om det. Sluta sälja saker som ni inte har råd att leverera. Hej då Telia, ni var ändå aldrig bra.

Fast som nätföretag så vill man bara finnas i storstäder där folket finns. Men som samhälle kräver vi att de existerar "överallt". Så jag tror din analys är lite väl förenklad. Ju större ett företag är, desto större förpliktelser mot samhället har det. Och ur det här kommer deras behov av att få det subventionerat (på något sätt).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Är det inte Telia som låter kunder surfa på facebook utan att någon mobildata dras? De vill säkert ha liknande avtal med Google, netflix, spott&fy m.fl.
Klart att tech-jättarna skulle kunna bry sig om utbyggnaden i lilla glesbefolkade Sverige, men jag tror det finns mer tätbefolkade områden som intresserar dem mer.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem

Idén är intressant.

Första frågan är ju hur!
Hur ska en fungerande modell se ut.

Ett upplägg är att man gör liknande telefonins upplägg. Den som ringer upp betalar.
Motsvarigheten här är att den aktör som önskar skicka data betalar. Ta emot data/telefonsamtal kostar däremot inte.
Låter bra. Och enkelt.

Myrn frågorna här är många. Vad skulle det innebära för internet?
Kanske extra dyrt att skicka data utanför nationen/världsdelen? Så fungerar ju samtal i mångt och mycket.
Det skulle kunna fragmentera internet där servrar för hemsidor och allt möjligt aktivt begränsar tillgång från besökare för att man är för långt bort. Trafiken blir för dyr om man inte är i närheten. Hur undviker man i så fall detta?

Spännande idéer iaf

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled