Partnertillverkare prioriterar nya Geforce RTX 2060 till miners

Permalänk
Melding Plague

Partnertillverkare prioriterar nya Geforce RTX 2060 till miners

Nyutgåvan av Nvidias Geforce RTX 2060 med 12 GB grafikminne lanserades under gårdagen men det ekar tomt i butikslagren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

lite "vad va det jag sa" i den tidigare artikeln, är bara ett PR trick från nvidias sida inget mer ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Who whould have thought.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Kanske dags att sluta kalla dem för grafikkort och istället beräkningskort?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

beräkningskort?

Miningskort?

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk

Grabbar har ni redan glömt RTX 3050 som kommer om en månad! Den riktar sig iallafall till gamers!

Permalänk
Medlem

Det är rätt ovanligt att företag tar till PR-trick för att medvetet skaffa sig starkt negativ PR. Här måste man ändå ge Nvidia cred för att de vågar prova något nytt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är rätt ovanligt att företag tar till PR-trick för att medvetet skaffa sig starkt negativ PR. Här måste man ändå ge Nvidia cred för att de vågar prova något nytt.

Varför tror folk ens att det är ett PR-trick?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är rätt ovanligt att företag tar till PR-trick för att medvetet skaffa sig starkt negativ PR. Här måste man ändå ge Nvidia cred för att de vågar prova något nytt.

*skakar på huvudet* Varför vill man irritera de flesta och ge glädjande besked till så få med sådan PR. Hade de inte bara kunnat skicka ut nyhetsmail till alla miners? Kan väl inte finnas så många trots allt?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Just ban mining already pls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är rätt ovanligt att företag tar till PR-trick för att medvetet skaffa sig starkt negativ PR. Här måste man ändå ge Nvidia cred för att de vågar prova något nytt.

Exakt, all PR är bra PR som dom säger

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför tror folk ens att det är ett PR-trick?

Fan vet, det är lite det jag försöker belysa i min kommentar. PR syftar ju till att ställa företag i god dager eller åtminstonne bromsa negativa spiraler. Det Nvidia gör nu åstadkommer inget av det utan snarare motsatsen.

Dock är det även märkligt om det skulle vara riktat till miners. Miners köper ju redan slut på 30-serien så att gamers blir utan, så de tjänar redan ordentligt med pengar på miners.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fan vet, det är lite det jag försöker belysa i min kommentar. PR syftar ju till att ställa företag i god dager eller åtminstonne bromsa negativa spiraler. Det Nvidia gör nu åstadkommer inget av det utan snarare motsatsen.

Dock är det även märkligt om det skulle vara riktat till miners. Miners köper ju redan slut på 30-serien så att gamers blir utan, så de tjänar redan ordentligt med pengar på miners.

Mycket vill ha mer och miners ser inte ut att sluta köpa

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag är så in i helvetet trött på denna resursslöseri att jag snart börjar tala i tungor.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Exakt, all PR är bra PR som dom säger

Stämmer inte

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Inte direkt någon nyhet om man lyssnade på Moore's Law is Dead i förrgår.

Skrivet av Ozzed:

Det är rätt ovanligt att företag tar till PR-trick för att medvetet skaffa sig starkt negativ PR. ...

Negativ PR jämfört med att gå ut och säga "Vi kommer producera en massa RTX 2060, men bara sälja dem till miners som redan beställt större mängder!"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Exakt, all PR är bra PR som dom säger

Som Österrikes slogan "Besök Adolf Hitlers födelseplats".

Permalänk
Medlem

Var det inte ett premiumkort!?

Permalänk
Medlem

Etherium kommer slutas minea under 2022 https://www.pcgamer.com/the-merge-to-end-cryptocurrency-minin...

Så man får nog vänta till dess

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av plajton:

Etherium kommer slutas minea under 2022 https://www.pcgamer.com/the-merge-to-end-cryptocurrency-minin...

Så man får nog vänta till dess

Det är nog inte så lätt, folk börjar minea något annat istället. Allt som krävs är en värdeökning på en annan krypto för att det ska bli viable och det är absolut något som lär ske tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Etherium kommer slutas minea under 2022 https://www.pcgamer.com/the-merge-to-end-cryptocurrency-minin...

Så man får nog vänta till dess

De har pratat om det sen 2017. De har gjort tekniska framsteg men det är långt ifrån självklart att det blir av Q1/Q2 2022, det finns tekniska och mänskliga problem kvar som komplicerar hela processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är nog inte så lätt, folk börjar minea något annat istället. Allt som krävs är en värdeökning på en annan krypto för att det ska bli viable och det är absolut något som lär ske tror jag.

Spelar ingen roll så länge valutorna är så små som dom är nu .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är nog inte så lätt, folk börjar minea något annat istället. Allt som krävs är en värdeökning på en annan krypto för att det ska bli viable och det är absolut något som lär ske tror jag.

Det är inte realistiskt. Det finns ingen kryptovaluta som kan absorbera ethereums beräkningskraft, inte ens om du kombinerar de 100 största efter ethereum. Det krävs mycket mer än bara en värdeökning, eftersom det kommer orsaka en kraftig svårighetsökning som gör att det inte längre är värt det. Finns det ingen riktig användning kommer du aldrig lyckas få någon bra balans mellan priset och minerbelöningen. Ett mer realistiskt alternativ är att det blir en hard fork där miners väljer ethereum PoW forken istället för ethereum PoS forken, då kommer det i slutändan bero på vad användarna kommer välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är inte realistiskt. Det finns ingen kryptovaluta som kan absorbera ethereums beräkningskraft, inte ens om du kombinerar de 100 största efter ethereum. Det krävs mycket mer än bara en värdeökning, eftersom det kommer orsaka en kraftig svårighetsökning som gör att det inte längre är värt det. Finns det ingen riktig användning kommer du aldrig lyckas få någon bra balans mellan priset och minerbelöningen. Ett mer realistiskt alternativ är att det blir en hard fork där miners väljer ethereum PoW forken istället för ethereum PoS forken, då kommer det i slutändan bero på vad användarna kommer välja.

Aha, en fork, då kommer det alltså aldrig att gå över. Så länge det är lönsamt kommer korten gå till miners.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Aha, en fork, då kommer det alltså aldrig att gå över. Så länge det är lönsamt kommer korten gå till miners.

Gör som mig, köp en series x att spela på och vänta på att marknaden blir normal..om den nu någonsin blir normal igen.

Edit: noterade just i din signatur att du förmodligen har ditt på det torra när det gäller gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Aha, en fork, då kommer det alltså aldrig att gå över. Så länge det är lönsamt kommer korten gå till miners.

Ingen vet hur det kommer bli förstås, men jag tror det är det realistiska alternativet till skillnad från att folk kommer gräva efter kryptovalutor som inte har någon betydelse. Det finns mycket som kan hända utöver det. Om vi antar att det fortsätter gå bra för ethereum då kommer antalet producerade kort öka eller så kommer andra, bättre miningalternativ bli konkurrenskraftiga så med tiden kommer det lösa sig.

Permalänk
Medlem

Finns det någon data på hur många som faktiskt köper med crypto i Sverige? Min erfarenhet är att det sker jättesällan i jämförelse med SEK. Någon som har andra erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Mycket vill ha mer och miners ser inte ut att sluta köpa

Nvidia borde rimligen inte bry sig om vem som köper. Att inte göra LHR-varianter är en sak, men att runda gamers genom att sälja direkt till miners är en ganska hård pungspark för de som hjälpt till att få Nvidia dit det är idag (Gamers).

Skrivet av Olle P:

Inte direkt någon nyhet om man lyssnade på Moore's Law is Dead i förrgår.

Negativ PR jämfört med att gå ut och säga "Vi kommer producera en massa RTX 2060, men bara sälja dem till miners som redan beställt större mängder!"?

Jämfört med att inte låta Miners ha förtur utan släppa till butiker som vanligt. Nvidia får fullt betalt oavsett om det är en Gamer eller en miner som köper korten så nu när de direkt förhindrar gamers från att köpa korten till förmån för miners så ger det den sämsta tänkbara bilden av dem.

Hade de bara släppt till butiker hade de åtminstone kunnat säga att de inte har någon kontroll över vart korten går, men nu går de ju in och detaljstyr flödet specifikt till miners.

Klart Miners tycker det är bra, men Gamers blir ju fly förbannade.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Grabbar har ni redan glömt RTX 3050 som kommer om en månad! Den riktar sig iallafall till gamers!

glöm inte 6500xt och intels 128 EU kort hoppas innerligt att det blir demo av just intel kortet/korten i januari

Visa signatur

here we go!