Hur jämför man priser på datorer med massor med SKUs?

Permalänk
Medlem

Hur jämför man priser på datorer med massor med SKUs?

Så jag kollar på

Legion 5 15
Artikelnummer: 82JU0078MX

För 15000:-

Men hur vet jag om det är ett bra pris eller inte när Lenovo har massor SKUs för Legion 5 med nästan samma setup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sramota:

Så jag kollar på

Legion 5 15
Artikelnummer: 82JU0078MX

För 15000:-

Men hur vet jag om det är ett bra pris eller inte när Lenovo har massor SKUs för Legion 5 med nästan samma setup?

Att jämföra gaming-laptops idag är riktigt förvirrande och komplicerat.

Inte bara de olika produkterna inne i, utan även vilken strömbudget de får, hur bra kylning de har, om det finns en MUX-switch i dator m.m spelar alla STOR roll i hur prestandan blir i slutändan. Ett 3070 med hög strömbudget kan lätt utprestera ett 3080 med lägre strömbudget t.ex.

Det bästa du kan göra är att titta ut ett par stycken du tycker verkar intressanta och sen jämföra via tester via nätet/youtube samt rådfråga folk här på forumet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Att jämföra gaming-laptops idag är riktigt förvirrande och komplicerat.

Inte bara de olika produkterna inne i, utan även vilken strömbudget de får, hur bra kylning de har, om det finns en MUX-switch i dator m.m spelar alla STOR roll i hur prestandan blir i slutändan. Ett 3070 med hög strömbudget kan lätt utprestera ett 3080 med lägre strömbudget t.ex.

Det bästa du kan göra är att titta ut ett par stycken du tycker verkar intressanta och sen jämföra via tester via nätet/youtube samt rådfråga folk här på forumet.

Den delen i all ära, det kan jag leva med att göra.
Vad jag undrar över är t.ex den jag kollar på den tidigare nämnda, och hittade en annan SKU på elgiganten
https://psref.lenovo.com/Product/Legion/Lenovo_Legion_5_15ACH...
Och det är bokstavligen ingen skillnad. Då utöver att dom finns i två olika butiker och har två olika priser..
Hur vet jag ens hur många olika SKU dom har som är exakt samma produkt, och hur jämför jag priser på vad som är samma dator om dom aldrig dyker upp med samma SKU i två butiker...

Permalänk
Medlem

Som sagt ovan, man kan ganska enkelt filtrera ut 16Gb ram 3060+ etc på prisjakt och sedan se alternativen
sedan får man jämföra olika modeller i reviews - men du kanske redan har bestämt dig för legion 5 15"
En viktig sak är skärmen, det för lenovo kanske du vill undvika 120Hz varianterna som också har sämre färgrymd än 165Hz- i tester testas oftast bara en.

Sedan bör du kolla på lenovo's hemsida,
är 6 veckors leveranstid inte avskräckande så kan du ibland konfigurera bort Windows för 1000kr rabatt och få 32GB minne och 1Tb ssd för vettigt pris.
De förkonfigurerade har dock bättre leveranstid.

Legion 5 Pro är också en annan dator med bla högre upplösning på skärmen - det finns en hel tråd om dessa.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag knackade ihop ett litet filter till dig på Prisjakt.
https://www.prisjakt.nu/c/laptops-barbara-datorer?1124=36427&...

Som du ser är Prisjakt långt ifrån heltäckande när det kommer till företag som säljer dessa datorer. Tyvärr upplever jag att Prisjakt fått mycket sämre täckning gentemot vad de haft. Jag har gått över till att ofta även kolla google.

Men kan du få en sån här dator för 15k så verkar det vara ett bra pris. Prisjakt har inget registrerat som ens är i närheten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag knackade ihop ett litet filter till dig på Prisjakt.
https://www.prisjakt.nu/c/laptops-barbara-datorer?1124=36427&...

Som du ser är Prisjakt långt ifrån heltäckande när det kommer till företag som säljer dessa datorer. Tyvärr upplever jag att Prisjakt fått mycket sämre täckning gentemot vad de haft. Jag har gått över till att ofta även kolla google.

Men kan du få en sån här dator för 15k så verkar det vara ett bra pris. Prisjakt har inget registrerat som ens är i närheten.

Mycket uppskattat!

Du råkar inte ha några förslag på butiker som inte finns på Prisjakt?
Flyttade hem till Sverige för ett år sen så inte direkt insatt i online shopping här än.

Permalänk
Medlem

Du skulla bara veta hur många SKU:s det finns av dem...
Just Lenovo har extremt många versioner eftersom de erbjuder egen konfiguration av de flesta av sina laptops och så även till återförsäljare (som då kan komponera ihop en version som ingen annan har vilket kan göra prismatchning svårare, som exempel).
Sidan som jag länkade till är perfekt för att jämföra skillnader på vilken som helst Lenovo och se vilken typ av garanti som ingår (2 år Premium Care är att föredra). Bara skriv in modellnumret i sökrutan (vänta en sekund) så kommer modellen upp med nästan all info man kan önska.

Det skiljer inte bara mellan CPU/GPU, skärm och lagrin/RAM men kan även vara skillnad i typ av garanti, batteristorlek, Operativsystem, Wifi, nätadapter, färg på chassi och ljuset på tangentbordet, mer eller mindre beroende på modell.

Med det sagt är 15 tusen ett okej pris på just den modell du nämnt med tanke på att den iallafall inte har den sämsta skärmen (dock finns det en med QHD), RTX3070 och 2 år Premium support, dock vitt tangentbord istället för RGB (men det klarar nog de flesta sig utan).

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro