Slippa bära med sig två telefon - synka?

Permalänk

Slippa bära med sig två telefon - synka?

Hej,
Nytt jobb och lite mobilproblem. Får inte stoppa privat e-sim i jobbtelefon och får inte stoppa jobb-sim i privat telefon. Suck! Vill inte släppa mitt privata nummer heller men orkar inte med två telefoner. Finns det någon lösning?

1. Just nu är jag synkad mot iCloud med båda och det verkar som både samtal och sms dyker upp på båda telefoner. Är det så? Eller finns det något sätt att se till att man inte missar något om man låter jobbtelefonen ligga (till och med avstängd kanske) i väskan/på skrivbordet?

2. På min jobbtelefon finns MDM förinstallerat. Gör det att dom skulle märka om jag tog ut sim-kortet och satte det i min privata telefon, eller skulle jag kunna komma undan? Och OM dom kommer på hävda att jag inte visste om att man inte fick det?

3. Några andra tips på lösning? Gillar inte att ha två telefoner att hålla koll på mail och notifikationer på.

Permalänk
Medlem

Får inte, eller kan inte. Det är två olika saker

EDIT: nvm, "kan inte".

Permalänk
Avstängd

Om samtal ingår på jobbtelefonen skulle du kunna vidarekoppla samtalen därifrån till din privata, eller tvärtom om det passar bättre. Problemet med att bara köra med privat telefon är ju ofta att man inte kan komma åt företagets grejer, som mail och sånt, utan att ge dem mer eller mindre full kontroll över telefonen. Sen kanske det inte är så viktigt förstås, det beror ju på ens arbetssituation.

Själv körde jag en jobbtelefon med dual sim med start förra sommaren, men efter ett år kom jag fram till att jag hellre ville ha en egen telefon för den blev för nedlåst med all skit de tvingade in, men också för att jag ville kunna lämna jobbtelefonen hemma när jag inte jobbade. Nu spenderar jobbtelefonen typ all tid på mitt skrivbord förutom om jag behöver göra något ärende på dagen eller så.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Får inte, eller kan inte. Det är två olika saker

EDIT: nvm, "kan inte".

Jag gissar att det skulle gå att göra, alltså att jag kan stoppa i sim i privat. Men får inte enligt policy... Men jag vet inte, kanske går att spärra sim att inte funka på andra telefoner, men det har jag inte hört talas om.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Om samtal ingår på jobbtelefonen skulle du kunna vidarekoppla samtalen därifrån till din privata, eller tvärtom om det passar bättre. Problemet med att bara köra med privat telefon är ju ofta att man inte kan komma åt företagets grejer, som mail och sånt, utan att ge dem mer eller mindre full kontroll över telefonen. Sen kanske det inte är så viktigt förstås, det beror ju på ens arbetssituation.

Själv körde jag en jobbtelefon med dual sim med start förra sommaren, men efter ett år kom jag fram till att jag hellre ville ha en egen telefon för den blev för nedlåst med all skit de tvingade in, men också för att jag ville kunna lämna jobbtelefonen hemma när jag inte jobbade. Nu spenderar jobbtelefonen typ all tid på mitt skrivbord förutom om jag behöver göra något ärende på dagen eller så.

Om jag vidarekopplar, när jag ringer upp från min privata så står mitt privata nummer i så fall va?

Det är främst att jag vill kunna se alla mail i samma telefon, använda bara en (jobb) kalender + ha kvar mitt privata nummer. Jag har nu skaffat outlook-appen som är den enda som funkar med jobbmailen och har nu mail + kalender där i privata + jobbtelefon. Men lite osäker på vad det ger min arbetsgivare för insyn i min privata...!? Någon som vet?
Utveckla gärna "Problemet med att bara köra med privat telefon är ju ofta att man inte kan komma åt företagets grejer, som mail och sånt, utan att ge dem mer eller mindre full kontroll över telefonen." - om jag har jobbmail på min privata -kan det innebära att dom kommer åt min telefon på något sätt?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är egentligen problemet, använd respektive telefon i arbetet eller privat, dvs vid olika tider och på olika plats, varför skulle du behöva båda telefonerna/numren samtidigt tillgängliga? Skilj på privat och arbetsliv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Många nyare telefoner har stöd för eSim.

Jobbnummer simkort och privatnummer eSim.

Du kan sen namnge ge dessa två kort i mobilen och ringer någon så ser du vilket nummer det är som tar emot samtalet.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad är egentligen problemet, använd respektive telefon i arbetet eller privat, dvs vid olika tider och på olika plats, varför skulle du behöva båda telefonerna/numren samtidigt tillgängliga? Skilj på privat och arbetsliv.

Tack för tipset, men det är inte aktuellt.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Donhoz:

Många nyare telefoner har stöd för eSim.

Jobbnummer simkort och privatnummer eSim.

Du kan sen namnge ge dessa två kort i mobilen och ringer någon så ser du vilket nummer det är som tar emot samtalet.

+1 på eSim

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Inaktiv

2. På min jobbtelefon finns MDM förinstallerat.

Chansa gärna och berätta hur det gick

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Många nyare telefoner har stöd för eSim.

Jobbnummer simkort och privatnummer eSim.

Du kan sen namnge ge dessa två kort i mobilen och ringer någon så ser du vilket nummer det är som tar emot samtalet.

Ja, men det står i mobilpolicy att man inte får kombinera åt något håll tyvärr. Men vet inte hur dom skulle kunna upptäcka det...

Permalänk
Skrivet av Samsung-Daniel:

+1 på eSim

//Daniel

Man får dock inte det enligt mobilpolicy... så frågan är om dom kan upptäcka det ens?

Permalänk
Skrivet av anon291473:

2. På min jobbtelefon finns MDM förinstallerat.

Chansa gärna och berätta hur det gick

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maaadicken:

Om jag vidarekopplar, när jag ringer upp från min privata så står mitt privata nummer i så fall va?

Det är främst att jag vill kunna se alla mail i samma telefon, använda bara en (jobb) kalender + ha kvar mitt privata nummer. Jag har nu skaffat outlook-appen som är den enda som funkar med jobbmailen och har nu mail + kalender där i privata + jobbtelefon. Men lite osäker på vad det ger min arbetsgivare för insyn i min privata...!? Någon som vet?
Utveckla gärna "Problemet med att bara köra med privat telefon är ju ofta att man inte kan komma åt företagets grejer, som mail och sånt, utan att ge dem mer eller mindre full kontroll över telefonen." - om jag har jobbmail på min privata -kan det innebära att dom kommer åt min telefon på något sätt?

Det beror säkert på företaget. På mitt jobb var vi tvungna att installera någon app från MS, Företagsportal, som man var tvungen att ge i princip fullständiga rättigheter till att låsa (och wipea) telefonen på distans, läsa meddelanden (men de lovar att de inte gör det..), sätta diverse inställningar (som skärmtimeout, krav på långt lösenord och så) och med den så kom det en massa besvärliga saker som att man inte kunde kopiera text eller annat mellan jobbgrejer och privata, man har inte åtkomst till kamerabilderna från "jobb-appar" om jag inte använder en jobbspecifik kamera-app och så.

Har du inte godkänt något sånt så lär de inte kunna komma åt det, men för oss så var det i alla fall ett krav för att komma åt mail och annat. Våra inhyrda konsulter har inte telefoner från mitt företag så de kan välja mellan att ge företaget denna kontroll eller helt enkelt skippa allt med företagsmail och liknande utanför själva datorn. Det går inte ens att komma åt webbgränssnitt eller liknande utan detta.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Maaadicken:

Man får dock inte det enligt mobilpolicy... så frågan är om dom kan upptäcka det ens?

Beror nog helt på vad det är för företag, men en killgissning är att de flesta inte hade upptäckt det

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Skrivet av Samsung-Daniel:

Beror nog helt på vad det är för företag, men en killgissning är att de flesta inte hade upptäckt det

//Daniel

Det är ändå ett företag som pysslar med mjukvaror. Så lite koll har dom väl. Men flera hundra anställda så i så fall med nån automatik på nåt sätt tänker jag. Typ att dom får felmeddelande när dom auto-pushar ut nåt via den förinstallerade mjukvaran i telefonen… alltså jag har ingen aning om hur sånt här funkar så jag gissar hej vilt.

Permalänk
Medlem

Det finns olika sätt att hantera företagstelefoner på. Nu nämner jag en del av termerna för Android och MAM-WE funkar för samtliga.

- Antingen hanterar dom telefonen i sin helhet. Dvs. De äger allt du pysslar med i din arbetstelefon (Work Managed) De kan när de känner för radera telefonen och allt innehåll i den.

- Eller så hanterar de en separat "container" i den fysiska telefonen ex. "Work Profile" som de enbart kan styra över och radera godtyckligt

- Eller så hanterar de bara skyddet av applikationerna organisationen vill styra ex. Teams, Outlook osv. och all data tillhörande applikationerna de styr via sitt MDM. Detta kallas för MAM-WE - Mobile Application Management (MAM) Without Enrollment (WE)

Du borde om du vill kunna ta ditt fysiska jobb SIM-kort och stoppa in det i din privata lur utan att någon nånsin får reda på det. Men vill du därefter nyttja applikationer din organisation styr via sitt MDM så får du först och främst fråga dom vilken av ovan metoder dom använder.

Sedan kan organisationer dessutom ha villkor i sitt MDM som gör att du inte ens kan nyttja någon av ovan metoder för att komma åt deras data om du inte använder just specifikt den telefon de gett dig vad gäller modell, märke och en herrans massa andra parametrar att ta hänsyn till.

Trevlig helg!

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Maaadicken:

Det är ändå ett företag som pysslar med mjukvaror. Så lite koll har dom väl. Men flera hundra anställda så i så fall med nån automatik på nåt sätt tänker jag. Typ att dom får felmeddelande när dom auto-pushar ut nåt via den förinstallerade mjukvaran i telefonen… alltså jag har ingen aning om hur sånt här funkar så jag gissar hej vilt.

Ja, då tror jag nog att det kan bli lite svårare 😬

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är egentligen problemet, använd respektive telefon i arbetet eller privat, dvs vid olika tider och på olika plats, varför skulle du behöva båda telefonerna/numren samtidigt tillgängliga? Skilj på privat och arbetsliv.

Känns som ett udda sätt att se på det. Menar du att alla som av någon anledning behöver få tag i TS ska testa båda nummerna då eller automatiskt veta att nu är personen på jobbet? Givetvis ska man skilja privatliv och arbetsliv men det innebär inte att lämna sin privata telefon hemma.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pelegrino:

Känns som ett udda sätt att se på det. Menar du att alla som av någon anledning behöver få tag i TS ska testa båda nummerna då eller automatiskt veta att nu är personen på jobbet? Givetvis ska man skilja privatliv och arbetsliv men det innebär inte att lämna sin privata telefon hemma.

Man använder inte sin privata telefon när man jobbar och tvärt om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man använder inte sin privata telefon när man jobbar och tvärt om.

Så om någon ringer dig på din privata så får de vänta till efter 17, för du svarar då inte på privata ärenden under jobbtid antar jag?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jerkanftw:

Så om någon ringer dig på din privata så får de vänta till efter 17, för du svarar då inte på privata ärenden under jobbtid antar jag?

Typ. Jag pratar nog i telefon max 5 minuter per år privat, kommunicerar till 99,99% via dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man använder inte sin privata telefon när man jobbar och tvärt om.

En väldigt stor del av befolkningen gör det och skulle nog säga att många t.om ser det som en rättighet att ha sig privata telefon på jobbet.

Jag känner personer som hotat med att säga upp sig där företag försökte införa förbud att använda telefon på arbetstid. Företaget hade nog gått i konkurs om man gick genom med regeln.

Jag hade lämnat en intervju om det kom fram att företaget hade regel på att inte ha privat telefon på jobbet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man använder inte sin privata telefon när man jobbar och tvärt om.

Skrivet av Jerkanftw:

Så om någon ringer dig på din privata så får de vänta till efter 17, för du svarar då inte på privata ärenden under jobbtid antar jag?

Skrivet av mrqaffe:

Typ. Jag pratar nog i telefon max 5 minuter per år privat, kommunicerar till 99,99% via dator.

Detta låter som extremt subjektiva åsikter och är givetvis beroende av vad man har för jobb men jag som sitter framför en dator hela dagarna svarar definitivt på privata samtal under arbetstid om jag inte sitter i möte. Likaså använder jag hellre messenger/iMessage på mobilen än på jobbdatorn.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaadicken:

Ja, men det står i mobilpolicy att man inte får kombinera åt något håll tyvärr. Men vet inte hur dom skulle kunna upptäcka det...

Med tanke på att den är ansluten till MDM är det nog väldigt enkelt för en admin som orkar bry sig att se huruvida det sitter dubbla eller inget SIM-kort i din jobbtelefon eller om den är konstant avstängd.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Nu får jag använda jobbmobilen privat om jag vill men har ändå två telefoner och min lösning är att helt enkelt ha min privata mobil som den primära. Jobbmobilen rör sig typ bara mellan kontoret hemma och kontoret på jobbet (när jag är där ibland). Dvs gör det mesta är det bara den privata telefonen jag har med mig och om någon ringer på jobbmobilen när jag inte sitter vid skrivbordet så ringer jag upp senare om jag vet vem som ringde eller de lämnat ett meddelande.

Jobbet kräver MDM och massa annat övervakningsskyldighet så hade aldrig använt den privat. Tänker inte heller släpa med mig två telefoner så då relegeras jobbtelefonen till att stanna vid skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man använder inte sin privata telefon när man jobbar och tvärt om.

Det funkar ju inte för alla, om du har exempelvis barn eller föräldrar som är väldigt gamla/sjuka. Det är inte frågan om att sitta på privata mobilen och hålla på utan att man går att nå om det är något.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ferrat:

Det funkar ju inte för alla, om du har exempelvis barn eller föräldrar som är väldigt gamla/sjuka. Det är inte frågan om att sitta på privata mobilen och hålla på utan att man går att nå om det är något.

Det går ju att ringa arbetstelefonen, det är inte så länge sedan det inte alls fanns mobiler och folk överlevde det, det finns dessutom många ställen alla mobiler är förbjudna oavsett vems de är pga sekretesskrav.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaadicken:

2. På min jobbtelefon finns MDM förinstallerat. Gör det att dom skulle märka om jag tog ut sim-kortet och satte det i min privata telefon, eller skulle jag kunna komma undan? Och OM dom kommer på hävda att jag inte visste om att man inte fick det?

Jag tror att störst chans/risk att de skulle kontrollera om sim-kortet sitter i en annan mobil är om de skulle upptäcka att din mobil varit avstängt en längre tid via MDM. Då kan man enkelt via operatörens sida kontrollera vilket IMEI enheten har som nu använder sim-kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går ju att ringa arbetstelefonen, det är inte så länge sedan det inte alls fanns mobiler och folk överlevde det, det finns dessutom många ställen alla mobiler är förbjudna oavsett vems de är pga sekretesskrav.

Förutsätter att du då ger ut arbetets nummer till alla och att du får det, att alla kollar tider när de ringer för ringer de fel nummer är du inte tillgänglig mm. Ja det finns jobb, platser mm där de inte är tillåtna men betyder fortfarande att det fungerar för alla, att du väljer och kan enbart vara kontaktbar på din jobbtelefon betyder inte att det är så för alla eller att situationen de har funkar så.
För länge sedan argumentet är enligt mig ogiltigt av samma skäl som för inte så länge sedan fanns inte bilar så varför behöver vi dem nu? Det faller på att samhället idag är inte samma, mycket pga just telefoner så förväntningar, krav och behov är andra än tidigare och formade runt det som är nu.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood