Permalänk
Medlem

Extremt simpel mediaspelare

Hej,
Jag ska lösa en mediaspelare till min svärmor (70+) som är väldigt oteknisk och utan datorvana.
Tänkte om man kunde använda en raspberry pi och programmera den som man gör med kodi så att det startar automatiskt när man byter källa på tvn, men kodi är för avancerat.
Tänker mig ett gränssnitt där hon vid byte till denna källa får upp rader med allt som finns att se, gärna omslagsbilderna. Hade tänkt använda en ext.hd. eller usbsticka att lagra på om jag använder en raspberry pi.
Hon vill kunna se, filmer på släkt och familj, tv program och lite filmer jag har.
Det är även viktigt att hon kan styra detta med en ENKEL fjärrkontroll typ, play, paus, stop och pilar.
Finns det kanske redan en mediaspelare för detta?
Har fått tips på "Boxee Box" men denna verkar ha utgått så jag har inte satt mig in i den.
Tacksam för tips.

Permalänk
Medlem

En gammal apple tv innan de la till toutch pad på fjärren.
Tror de fortfarande fungerar bra och har stöd för svtplay appar mm.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kodi med annat skin? Typ Pellucid?

https://kodi.tv/addons/matrix/skin.pellucid

Går ju att skaffa en enkel fjärrkontroll till det också.

Permalänk
Medlem

Eller underskatta inte hennes förmåga att lära sig? Min 90-åriga mormor har iPhone o gör allt via den. Hon fick den när hon var 88

Om du prompt vill ha något så kanske nya Google TV? Väldigt enkelt gränssnitt och fjärrkontroll. Startar av sig själv vid behov.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknade "problem" med min mamma.
Jag löste det genom att använda sätta upp hennes pi som en LAMP-server och för lokalt lagrade filer använda ett hemmaskrivet relativt lättanvänt MariaDB/PHP-baserat gränssnitt för omxplayer (det var inte därför jag skrev det, men det fungerade för henne också) där jag tog bort meny-alternativet "Artist" och bytte namn på menyn "Album" till "Filmer" för att göra det enklare.

För play-kanaler installerade jag Kodi på pi:n med de addon-kanaler som behövdes.
Sedan styrs allt via en en gammal platta med webbläsare för omxplayern och kodis-app för play-kanalerna.
Det har fungerat bra så här långt.

En liten varning om MediaPHPi-delen.
Jag såg någonstans att OS efter Buster (Bullseye) på Raspberry inte stödjer omxplayer så den gränsar kanske lite till att vara obsolet tills jag hinner skriva om koden så den stödjer cvlc eller liknande.
Nå i vilket fall som helst ligger det tillsammans med diverse bilder av spelaren för nedladdning på https://knytpunkt.com/mediapi

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

En Xiaomi Mi Box eller Apple TV lär ju vara dom enklaste alternativen. Jag skulle aldrig mixtra med RPi eller Kodi för någon annan än mig själv. Det kommer kräva underhåll.

Köp en Mi Box så blir det skitenkelt för henne att välja app/kanal med alla appar på samma, väldigt tydliga rad.

Blir inte enklare än så.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag fjärrstyr Kodi på rpi3b med en app på en gammal iPad! Funkar utmärkt. Dessutom går det att spela in program om tv saknar detta.