Tips på displayport switch? (Hoppa mellan jobbdator/egen dator men använda samma skärm, keyboard, mus mm)

Permalänk
Medlem

Tips på displayport switch? (Hoppa mellan jobbdator/egen dator men använda samma skärm, keyboard, mus mm)

Hej!

Jag söker efter en switch så att jag ska kunna använda mina skärmar, tangentbord och mus till både min privata desktop och min arbets-laptop utan att behöva krypa på golvet och koppla om allting varje gång jag skiftar.

Den behöver kunna stödja iaf 2560*1440 och jag spelar en del på min privata dator så den får inte orsaka noterbar påverkan i uppdateringsfrekvens, hz eller input lagg.

Har ni några tips? Vet inte ens vad jag ska börja googla på, men har hittat denna:

Dignitus 2-port KVM Switch

Är det något att ha? Känns lite dyr för att bara vara en dum switch, men det kanske är där såna här saker kostar?

Stort tack för tips och hjälp

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem

Flera sådana här trådar varje vecka och rekommendationen brukar alltid vara samma: Använd Remote Desktop från din privata stationära till jobbdatorn.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

håller med föregående.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Givet att man ens tillåts/kan remota till sin jobbdator, hur fungerar det rent säkerhetsmässigt kontra att arbeta direkt på sin privata dator? Borde det inte innebära en hel del risker om man arbetar med känslig information?

Permalänk
Medlem

Kanske inte något för dig, men jag löste det med en enkel Aten CS22u som jag enbart använde för USB-prylarna och sen körde jag olika inputs i skärmarna. Blev billigt och jag behövde inte bry mig om begränsningar för skärmarna, men så tyckte jag inte det var för jobbigt att byta input på skärmarna heller.

Finns säkert vettigare USB-omkopplare idag om man vill gå den vägen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pojo:

Den behöver kunna stödja iaf 2560*1440 och jag spelar en del på min privata dator så den får inte orsaka noterbar påverkan i uppdateringsfrekvens, hz eller input lagg.

KVM-switchar brukar sällan skapa fördröjningar. Uppdateringsfrekvensen påverkas inte heller. Däremot har de sina begränsningar i kretsarna vilka bandbredder de klarar samt ifall adaptiv synk fungerar. 2560x1440 upp till 144Hz är sällan problem då det ligger inom defacto-gränsen på 18 Gbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Kanske inte något för dig, men jag löste det med en enkel Aten CS22u som jag enbart använde för USB-prylarna och sen körde jag olika inputs i skärmarna. Blev billigt och jag behövde inte bry mig om begränsningar för skärmarna, men så tyckte jag inte det var för jobbigt att byta input på skärmarna heller.

Finns säkert vettigare USB-omkopplare idag om man vill gå den vägen.

Precis så här löste jag samma fråga, fungerar alldeles utmärkt om man kan stå ut med att välja källa manuellt på skärmen/skärmarna. Har jobbdatorn kopplad i en docka som sedan kopplats till usb switchen.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en usb switch som används till mus, tangentbord och externt ljudkort. Denna har jag haft i ett halvår och är mycket nöjd. UGREEN 4 Port USB 3.0. köpt på Amazon.
Skärmarna har jag kopplade via olika ingångar, det är lite meckigt, men funkar.

Permalänk
Medlem

Level1 techs har DP switch med upp till 4 skärmar, iofs den är dyr länk

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Givet att man ens tillåts/kan remota till sin jobbdator, hur fungerar det rent säkerhetsmässigt kontra att arbeta direkt på sin privata dator? Borde det inte innebära en hel del risker om man arbetar med känslig information?

Ingen arbetsgivare borde tillåta detta med avseende på it-säkerhet eller datasäkerhet, men jag antar att vissa inte är så noga med det. Tillåts det så borde även BYOD tillåtas och då kan man ju använda sin vanliga dator fullt ut.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Jag köpte mig en dual-kvm från tesmart https://tesmart.de/
Funkar klockrent och för mig var fjärrskrivbord inget alternativ av säkerhetsskäl. in setup är två datorer till två skärmar. vill jag kan jag ha en dator per skärm alternativt växla dem eller två skärmar per dator. rekommenderas även om den kostade en halv arm. Snabb leverans också från tyskland.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte att kunnna remota in, det tillåts inte av IT security. Men jag skulle kunna testa hur det känns att ha samma skärm kopplad till flera outputs och sen ställa in det själv i skärminställningar när jag ska byta. Display port till min dator och HDMI till jobbdatorn.

Om det känns ok så kan jag köpa en billigare USB switch så att jag kan använda resten av utrustningen.

Är det någon som har erfarenhet av typ den produkten som jag länkade? Bör kunna få ett litet bidrag av arbetsgivaren för att rusta upp hemmakontoret, så det går ju att skaffa något sånt där ifall att det fungerar väldigt bra.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem

Jag köpte en skärm med inbyggd och USB-C så jag skiftar bara sladden, funkar jättebra. Såhär är det kopplat:

PC kör displayport till skärmen.

Mus, tangentbord etc USB mot skärmen.

Från skärmen går sedan USB-C med laddning, video och data. Kopplar jag denna till laptop så funkar allt direkt. När jag ska köra desktop kopplar jag USB-C kabeln till en USB-hona förlängning jag har till min PC. Skärmen bytar automatiskt video input och det är klart. 9/10 gånger funkar det bra men ibland får jag starta om skärmen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Ingen arbetsgivare borde tillåta detta med avseende på it-säkerhet eller datasäkerhet, men jag antar att vissa inte är så noga med det. Tillåts det så borde även BYOD tillåtas och då kan man ju använda sin vanliga dator fullt ut.

Precis vad jag också tänker. Blev förvånad över att man anser att RDP är "standardlösningen" när den endast borde vara tillämpningsbar i enstaka fall. Eller jobbar folk inte hemifrån med känsliga uppgifter alls?

Sorry för lite OT. Jag ställer mig dock också i ledet av personer som söker en vettig KVM-switch som stöder flera skärmar (minst 2x1440p, helst 3). För mig är det inget alternativ att byta ingångskälla på skärmarna.

Permalänk
Skrivet av jika:

Precis vad jag också tänker. Blev förvånad över att man anser att RDP är "standardlösningen" när den endast borde vara tillämpningsbar i enstaka fall. Eller jobbar folk inte hemifrån med känsliga uppgifter alls?

Sorry för lite OT. Jag ställer mig dock också i ledet av personer som söker en vettig KVM-switch som stöder flera skärmar (minst 2x1440p, helst 3). För mig är det inget alternativ att byta ingångskälla på skärmarna.

Den jag länkade funkar klockrent med två skärmar 4k till två datorer. Finns även med displayport men jag kör med dp->hdmi dongel.

https://tesmart.de/collections/dual-monitor-kvm-switch/produc...

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jika:

Eller jobbar folk inte hemifrån med känsliga uppgifter alls?

Det gör de nog allt för ofta men det verkligt stora problemen är snåla företag som använder amerikanska molntjänster/mjukvaror och får allt genomsökt av både de amerikanska företagen som är inblandade och spionorganisationerna för att datan passerar landsgränsen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.