Hur gör ni för att föra över de bitcoin ni sålt till bankkontot?

Permalänk

Om svenska banker blockerar crypto-transaktioner pga penningtvättslagar...

Varför får man dådiskutera hur man kringgår detta, här på sweclockers.

Hoppas swec har Givalia hemma, bara en tidsfråga innan Ekobrottsmyndigheten och farbror blå kommer och hälsar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Om svenska banker blockerar crypto-transaktioner pga penningtvättslagar...

Varför får man dådiskutera hur man kringgår detta, här på sweclockers.

Hoppas swec har Givalia hemma, bara en tidsfråga innan Ekobrottsmyndigheten och farbror blå kommer och hälsar på.

Därför att vi inte begått något olagligt. Bankerna blockar ändå.

Permalänk
Skrivet av Northbane:

Ok, precis som när man handlar fonder då.
Fast att CB till Paypal är gratis stämmer väl ändå inte, jag fick en mindre avgift när jag gjorde uttag så sent idag.

Ok, då har dom kanske infört det nu? i somras va det gratis + att man fick in pengarna direkt på paypal.

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle6killer:

Ok, då har dom kanske infört det nu? i somras va det gratis + att man fick in pengarna direkt på paypal.

Pengarna kommer i princip direkt fortfarande, tog bara några få minuter. Men ja, det är nog inte omöjligt att de ändrat på det.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig det är gratis att överföra Euro till PayPal från Coinbase. Men Paypal har ganska kass växlingskurs, alternativt om de har hög avgift på växlingen mellan EUR och SEK. Om man då flyttar pengar från paypal till svenskt bankkonto blir det en valutaväxling som kostar en del.

Möjligen att det går att justera inställningarna i PayPal hur de ska hantera växlingar mellan valutor så att växlingen sker hos banken istället för hos paypal (vilket som blir billigast vet jag inte). Oavsett vilken väg man går när man skickar Euro till svensk bank blir det en valutaväxling någonstans på vägen. Coinbase hanterar inte SEK vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Det är gratis till PP ja, men det kostar typ 55 cent (eller så var det 2 euro, minns inte men poängen är att det är småpotatisi sammanhanget) så orka bry

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Om svenska banker blockerar crypto-transaktioner pga penningtvättslagar...

Varför får man dådiskutera hur man kringgår detta, här på sweclockers.

Hoppas swec har Givalia hemma, bara en tidsfråga innan Ekobrottsmyndigheten och farbror blå kommer och hälsar på.

Det är inte olagligt att handla med Krypto. Det är inte olagligt att ta ut sina pengar som man fått när man säljer krypto. Det är inte olagligt att mina krypto.

Anledningen till att bankerna inte vill godkänna krypto är på grund av penningsvtättningslagen. Banken blir medskyldig till pengatvätt om de hanterar kriminellt intjänade pengar/krypto.
Det är därför du inte kan gå in med tre tusen i kontanter och sätta in dem på ditt bankkonto längre. Banken vägrar att ta emot dem så länge du inte kan bevisa var du fått dom ifrån.

Det vi diskuterar är hur vi som köpt/minat kryptovalutor skall göra när vi sålt dem. Bankerna vägrar att ta i pengarna med tång ens eftersom BANKERNA dragit alla kryptohandlarna över en kam och vägrar ta emot dessa pengarna för att det KAN vara kriminell kryptohandel eller pengar som tjänats från kriminell aktivitet.
Jag själv har köpt mina krypto med skattade pengar. Säljer jag dem nu är det väldigt krångligt att komma åt pengarna.
Det blir ju lite konstigt om jag skall betala skatt för vinsten på pengar jag inte kommer åt, eller hur?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Men för att fortsätta diskussionen. Hur gör vi då? Om man har BTC och vill sälja dom. Då jag själv har en riktigt piss bank som inte tillåter krypto överhuvudetaget så undrar jag vad nästa steg är. Jag förstår att dom vill ha 30% skatt på vinsten men om vi bortser från det och fokuserar på problemet det faktiskt handlar om.

Hur gör ni när ni sålt av eran krypto för att sedan få det i FIAT? Någon nämnde revolut. Betyder det att man då ska sälja sina BTC via en exchange - sedan flytta pengarna till revolut - och använda sig utav revolut för kommande köp?

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenSomKnackarPå:

Men för att fortsätta diskussionen. Hur gör vi då? Om man har BTC och vill sälja dom. Då jag själv har en riktigt piss bank som inte tillåter krypto överhuvudetaget så undrar jag vad nästa steg är. Jag förstår att dom vill ha 30% skatt på vinsten men om vi bortser från det och fokuserar på problemet det faktiskt handlar om.

Hur gör ni när ni sålt av eran krypto för att sedan få det i FIAT? Någon nämnde revolut. Betyder det att man då ska sälja sina BTC via en exchange - sedan flytta pengarna till revolut - och använda sig utav revolut för kommande köp?

Jag har inte revolut själv, men jag har förstått det som att det till och med är enklare än så. Man säljer sin krypto på en exchange, sedan för över till sitt revolut-konto och sedan för över därifrån till sin vanliga bank. Då ser de bara att det kommer från revolut och inte att ursprunget är krypto.

Ett annat sätt är att sälja till privatpersoner som betalar med swish. Det kan man göra på t.ex. Localbitcoins. Nackdelen är att man tappar några procent då de som köper på Localbitcoins ofta vill gå med vinst

Det är jävligt tråkigt att bankerna håller på såhär, vi är många i Sverige med samma problem, tyvärr

Permalänk

Är inte bitcoin en påhittad Internet valuta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

Är inte bitcoin en påhittad Internet valuta?

Alla valutor är något människor hittat på.

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Jag har inte revolut själv, men jag har förstått det som att det till och med är enklare än så. Man säljer sin krypto på en exchange, sedan för över till sitt revolut-konto och sedan för över därifrån till sin vanliga bank. Då ser de bara att det kommer från revolut och inte att ursprunget är krypto.

Ett annat sätt är att sälja till privatpersoner som betalar med swish. Det kan man göra på t.ex. Localbitcoins. Nackdelen är att man tappar några procent då de som köper på Localbitcoins ofta vill gå med vinst

Det är jävligt tråkigt att bankerna håller på såhär, vi är många i Sverige med samma problem, tyvärr

Tusen tack för ditt svar! Då får jag göra så. Undrar bara om min bank som är LF kommer undra var dessa pengar kommer ifrån och jag har då inga konstigheter med att redovisa det. Bara dom inte försöker frysa mina pengar eller mitt konto.

Någon som har revolut här som har testat detta och kan konfimera att det fungerar?

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenSomKnackarPå:

Tusen tack för ditt svar! Då får jag göra så. Undrar bara om min bank som är LF kommer undra var dessa pengar kommer ifrån och jag har då inga konstigheter med att redovisa det. Bara dom inte försöker frysa mina pengar eller mitt konto.

Någon som har revolut här som har testat detta och kan konfimera att det fungerar?

Jag använder Revolut precis på det sättet, inte bara för att det ”går” utan att min Svenska bank sätter stopp för överföringen, utan för att Revolut är snabbare(Instant SEPA), smidigare och har lägre avgifter vid valutaväxling jämfört med alla Svenska banker jag tittat på.

Säljer sällan krypto till SEK, men har hänt några gånger senaste året, senast runt 6 000 EUR som jag flyttade från Coinbase Pro till Revolut, valutaväxlade där och sedan förde över till mitt SEB konto, inga problem och pengarna var inne dagen efter på SEB-kontot(försäljning på Binance överföring till Coinbase Pro och sedan överföring till Revolut gick på under timmen dock).

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Det konstigaste är ju att bankerna godkänner överföringar från Revolut då man kan handla med kryptovalutor där.
Jag skulle vilja sälja mina kryptovalutor på Coinbase och flytta över till mitt Revolut, men jag är osäker på hur man gör exakt.
Någon vänlig själ som kan steg för steg förklara exakt hur man gör?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det konstigaste är ju att bankerna godkänner överföringar från Revolut då man kan handla med kryptovalutor där.
Jag skulle vilja sälja mina kryptovalutor på Coinbase och flytta över till mitt Revolut, men jag är osäker på hur man gör exakt.
Någon vänlig själ som kan steg för steg förklara exakt hur man gör?

Får något år sen när jag länkade Revolut och Coinbase Pro gjorde jag på följande vis.

Först när man är inne på Coinbase Pro klickar man längst upp i högra hörnet på sitt namn, klicka sen på "Banking" och sen på den blåa knappen som heter "Link New Account".
Då poppar en ruta upp med ett val, vilket är "Euro Bank Account", klicka på den och sedan ska du knappa in Bankens namn, IBAN och BIC. IBAN och BIC hittar du om du går till Revolut-appen och trycker på de tre punkterna höger om "Send"-knappen, och sen "Details".

Efter man länkat kontot till Coinbase måste man verifiera bankkontot genom skicka 2€. Oftast går det rätt fort för pengarna att komma fram men ibland kan det ta några dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Får något år sen när jag länkade Revolut och Coinbase Pro gjorde jag på följande vis.

Först när man är inne på Coinbase Pro klickar man längst upp i högra hörnet på sitt namn, klicka sen på "Banking" och sen på den blåa knappen som heter "Link New Account".
Då poppar en ruta upp med ett val, vilket är "Euro Bank Account", klicka på den och sedan ska du knappa in Bankens namn, IBAN och BIC. IBAN och BIC hittar du om du går till Revolut-appen och trycker på de tre punkterna höger om "Send"-knappen, och sen "Details".

Efter man länkat kontot till Coinbase måste man verifiera bankkontot genom skicka 2€. Oftast går det rätt fort för pengarna att komma fram men ibland kan det ta några dagar.

Tack tack! Skall försöka detta.😀👍

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Är det någon av er som tagit ut större summor vid försäljning av kryptovalutor? Pratar om 1-2 miljoner? Hur har ni gått till väga för att inte åka dit på att banken blockerar transaktionen? Vill kunna betala min skatt och njuta av pengarna men verkar omöjligt? Är det någon bank som är vettigare än dom andra?

Visa signatur

GameMachine: AMD Ryzen 9 58003DX - Gigabyte X570 Aorus Master - 32GB G.SKill Trident Z Neo RGB 3600MHz CL16 - Corsair iCUE H150i RGB PRO XT - ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC - Acer Predator X34P - Corsair Force MP600 M.2 NVMe 1TB, Intel 660p M.2 NVMe 1TB, Corsair MP600 Core XT M.2 NVMe 4TB - Seasonic SS-1000XP 1000W - Fractal Design Meshify S2 Blackout

Permalänk
Medlem

Jag har 0.000495 BTC på Coinbase som jag försöker sälja till Euro, men jag får meddelandet "No viable primary payment method found". Jag har länkat både betalkort och PayPal. Någon som vet lösningen?

Jag har också BTC på NiceHash som jag försöker få till bankkontot. Är Coinbase smidigaste sättet?

Permalänk
Medlem

jag kör på revolut och har aldrig haft strul. Däremot crypto anser jag som värsta skiten. på Revolut får jag mina pengar redan efter 2-3 timmar.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Har tagit ut till SEB via Safello utan problem. Men Safello är svenskt och registrerat hos Finansinspektionen. Det är nog svårare med utländska börser.

Visa signatur

Nerd is the new Cool