Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

"Branden ska ha uppstått när bilen pressades ihop på skroten"
hahahaha

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Cove:

@Tesla Model3 ägare; Är ni nöjda med er bil? Om ni hade köpt en ny bil idag, hade ni valt samma ?

@EV6 ägare; Samma fråga eg, är nu ni nöjda med er bil? (Om vi har någon i forumet som fått sin bil än).
Föjt EV6 gruppen på fb lite, verkar som det vart lite barnsjukdomar. Har ni råkat ut för något, och hur har ni fått hjälp av återförsäljaren ?

Vi har bara haft vår Model 3 i ett halvår men vi är nöjda. Jag har skrivit en kortare recension tidigare i tråden här: #19094953

Den står sig än, om något så är vi ännu mer nöjda nu

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Bjirn:

"Branden ska ha uppstått när bilen pressades ihop på skroten"
hahahaha

Sicka tokar!
”Arne, vad tror du händer om vi pressar bilen med batterier i?!”
”jag vet inte Börje, men fan om vi inte skulle testa och se?!”

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Volkswagen ID.3 ett år och är nöjd. Gillar allt med bilen förutom mjukvaran. Som tur blir det sakta bättre med OTA. Jag hoppas VW lägger till one pedal driving snart.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min Ioniq 5 RWD, men så här kan man också köra en Ioniq 5.
https://www.youtube.com/watch?v=urcnP6ls8p8

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem

Allt är farligt om man hanterar det fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har haft min Volkswagen ID.3 ett år och är nöjd. Gillar allt med bilen förutom mjukvaran. Som tur blir det sakta bättre med OTA. Jag hoppas VW lägger till one pedal driving snart.

Har du inte B-läge? Eller vad menar du med One-pedal?

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Volkswagens ID bilar saktar bara ned till ca 5-10km/h genom regenerering oavsett B eller D läget, så för att stanna helt behöver man trycka på bromspedalen.

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Jag är nöjd med min Ioniq 5 RWD, men så här kan man också köra en Ioniq 5.
https://www.youtube.com/watch?v=urcnP6ls8p8

Ja Ioniq 5 är riktigt cool, grattis!
Var nära på att förbeställa en första dagarna de kom men min beslutsångest vann över mitt habegär.
Men varför finns den bara i elva versioner av matt grå 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

B läge finns men det stannar inte bilen helt stilla. Dessutom bromsar det för mjukt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

@Tesla Model3 ägare; Är ni nöjda med er bil? Om ni hade köpt en ny bil idag, hade ni valt samma ?

Är nöjd med min nya, var inte fullt lika nöjd med den från 2020 jag hade innan. Båda var roliga att köra men den nya är markant tystare och har bekvämare fjädring så nu tycker jag den har en bättre mix mellan sportighet och komfort. Tesla är Tesla så vissa saker är toppen och andra mindre bra, detsamma gäller deras service som kan vara mycket bättre än andra tillverkare på vissa punkter medan andra är sämre.

Har kört och/eller suttit i en hel del elbilar från andra märken och inte hittat mycket som jag hellre skulle köpa som helhet när det väl kommer till att slänga upp plånboken. Skulle dock säga att det beror mycket på hur man är som person, värdesätter man teknikdelen som Tesla har så drar det upp totalbetyget en hel del.

Har en beställning på den nya Model S så på frågan om jag hade köpt om den idag får jag nog svara ”kanske” då det beror på om en Model S får plats på min nya garageplats eller inte. Föredrar Model S rent generellt och den nya verkar mycket bättre än den tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

B läge finns men det stannar inte bilen helt stilla. Dessutom bromsar det för mjukt.

Tycker nog att min bromsar rätt rejält, men har gått över till D för det blir lite mjukare överlag.
Däremot tycker jag bromsen tar för sent, känns som att försöka bromsa med en ballong. Svårt att förklara…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Tycker nog att min bromsar rätt rejält, men har gått över till D för det blir lite mjukare överlag.
Däremot tycker jag bromsen tar för sent, känns som att försöka bromsa med en ballong. Svårt att förklara…

Det beror på vilken hastighet man kör. Ju fortare man kör ju hårdare kommer B läge att bromsa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Dessvärre är både hårdvaran och mjukvaran rejält utdaterad innan ens bilens lanserade. OTA funktionen har egentligen varit totalt urusel med dålig användarupplevelse, uppdateringsfrekvens och mycket otydlig roadmap. Nu är nästa version 3.0 och ligger drygt 1år bort i tiden... Infotainmentsystemet är segt, buggigt, ologiska funktioner. Enkla saker som förvärmningen fungerar inte korrekt, tidigare gick det inte ens att ställa in en avresetid med laddning. Appen är, ja vad ska man säga :D. Spontana larm om systemfel...

Nu låter jag jävligt brysk Men ärligt, snart 2022 och de konventionella biltillverkarna lever fortfarande i bubbla från 2008. VAG håller dessutom på för fullt med att bygga ett ytterligare nytt "Symbian". Blir väl såhär när man köper ett styrsystem från Continental och tror att man får ett cutting-edge infotainmentsystem som är smart, ungefär som att upphandla en smartphone från ABB, Fanuc eller typ Mazak.

Positivt för ID är ju att övriga konkurrenter förutom möjligen en enda är lika dåligt. Själv ID.4 ägare, men man köpte inte direkt bilen för de avancerade funktionerna, den har ett rejält batteri och ett bra chassi. En riktigt bra bil med urusel mjukvara.

Permalänk
Medlem

Missnöjd tesla ägare
Engelska subtitles

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

[..]
Nu låter jag jävligt brysk Men ärligt, snart 2022 och de konventionella biltillverkarna lever fortfarande i bubbla från 2008. VAG håller dessutom på för fullt med att bygga ett ytterligare nytt "Symbian". Blir väl såhär när man köper ett styrsystem från Continental och tror att man får ett cutting-edge infotainmentsystem som är smart, ungefär som att upphandla en smartphone från ABB, Fanuc eller typ Mazak.

Det mest ekonomiska i längden är om de satsar allt på ett OS och bygger alla nya bilar med samma mjukvara och begränsar mängden grafiska skal till några få baserat på skärmstorlek. Annars bränner de ju bara massa pengar á la misslyckade stat/kommunala mjukvaruprojekt.

Citat:

Positivt för ID är ju att övriga konkurrenter förutom möjligen en enda är lika dåligt. Själv ID.4 ägare, men man köpte inte direkt bilen för de avancerade funktionerna, den har ett rejält batteri och ett bra chassi. En riktigt bra bil med urusel mjukvara.

Ska jag tolka ditt betyg ligger nog flera före ID-bilarna (inte provat de själv). Jag skulle säga att appen är väldigt viktig, att den är i realtid med SOC och laddning. Att den snabbt visar korrekt status

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Provkörde Skoda Enyaq igår efter rekommendation från några i den här tråden och just det här var en total besvikelse.

Först paddlarna, i mitt tycke helt onödiga och tar bara onödig plats. Sen B-läget, som struntade fullständigt i styrkan man hade satt med paddlarna utan gick tillbaka till auto hela tiden. Inbromsningen var för mjuk och gjorde funtionen oanvändbar. Sist så stannar inte bilen vilket kräver att man använder bromspedalen. Känns som ett så extremt snesteg från VW-gruppens sida. Förstår inte att logiken i det man gjort här. Ha olika nivår för inbromsning och i D stannar den inte, i B stannar den - löst.

Tyckte också ljudsystemet var ganska kasst, instrumentskärmen var lite väl liten och kan tänka mig att om man inte har HUD så blir det svårt att se hastighet, navigation, batteriprocent osv. Förstår inte heller hur man kunde misslyckas med en frunk på en bakhjulsdriven bil.

I övrigt en riktigt trevlig bil, kändes bättre än både Audi Q4 och ID4. Men lutar mer åt Kian. Den känns mer genomtänkt.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wyver:

Missnöjd tesla ägare

Mer åt hållet missnöjd jättebäbis. Är man missnöjd över sin bil säljer man den, eller fraktar den till skroten. Att spränga den i småbitar är ju ren miljöförstöring, borde klassas som miljöbrott med fängelse som följd. Tror knappast den där haklösa finnkolingen plockade upp varenda småsmula av plast och gummi, kretskort osv som hans uppmärksamhetshorande på youtube gav upphov till. Sprängde han batteripacken också måhända? Det vore ju isåfall knappast suveränt ur miljöhänsyn det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Mer åt hållet missnöjd jättebäbis. Är man missnöjd över sin bil säljer man den, eller fraktar den till skroten. Att spränga den i småbitar är ju ren miljöförstöring, borde klassas som miljöbrott med fängelse som följd. Tror knappast den där haklösa finnkolingen plockade upp varenda småsmula av plast och gummi, kretskort osv som hans uppmärksamhetshorande på youtube gav upphov till. Sprängde han batteripacken också måhända? Det vore ju isåfall knappast suveränt ur miljöhänsyn det heller.

Tycker man det är kul att spränga sin bil när man är förbannad på den så får man väl göra det om det är lagligt.
Elon musk skickade ju upp en tesla i rymden, knappast särskilt bra för miljön.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Överväger köpa nya Kia E-Niro nästa år rakt av om leasingpriset är lika mycket av en besvikelse som Megane Electric är.

Tänker det är ju najs med 7 års nybilsgaranti så kan äga den så länge o sen sälja den.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tycker man det är kul att spränga sin bil när man är förbannad på den så får man väl göra det om det är lagligt.
Elon musk skickade ju upp en tesla i rymden, knappast särskilt bra för miljön.

Du driver?
Han skickade upp den i rymden.
Hur påverkar det miljön på jorden?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Du driver?

Ja. Bara för att en bil lämnar jordens yta betyder det inte att den är särskilt miljövänlig att tillverka. Dessutom misstänker jag att det är negativt för miljön att skjuta upp en raket i rymden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Cove:

Ja, jag är mycket nöjd, köpte nästan en ny M3:a bara för att få rattvärme vilket är det ända jag saknar.

Skulle jag köpt en ny idag hade ingen annan bil varit på kartan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja. Bara för att en bil lämnar jordens yta betyder det inte att den är särskilt miljövänlig att tillverka. Dessutom misstänker jag att det är negativt för miljön att skjuta upp en raket i rymden.

Ja men så är det ju med alla bilar och raketer.

Du menar vi ska sluta tillverka bilar och skjuta upp raketer i rymden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Ja, jag är mycket nöjd, köpte nästan en ny M3:a bara för att få rattvärme vilket är det ända jag saknar.

Skulle jag köpt en ny idag hade ingen annan bil varit på kartan.

Kan du inte köpa det nu i efterhand?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Du driver?

Har ingen åsikt egentligen om Teslan i Rymden, förutom att det är mer rymdskrot att hålla koll på, som far omkring där ute. Det var för övrigt Elon´s egen bil, som han använt för pendling till sitt jobb.
En grej gjord för att få publicitet... men också bevisa för NASA att raketen Falcon Heavy kunde ta nyttolast.

Wikipedia: "Advertising analysts noted Musk's sense of brand management and use of new media for his decision to launch a Tesla into space. Musk explained he wanted to inspire the public about the "possibility of something new happening in space" as part of his larger vision for spreading humanity to other planets."

Men om vi tar rent miljömässigt för jorden, kan det ju inte vara bra att skicka upp raketen som bilen transporterades med?
Även om bilen bara transporterades som en "dummy payload" under en testflygning av en Falcon Heavy raket.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Tesla är nästan lika jävliga som BMW på den fronten, jag säger nästan eftersom de iaf faktiskt oftast aktiverar funktioner för folk som fått hårdvaran innan de officiellt skyltade med dem. Och för att de i vissa fall också erbjudit eftermonteringskit.

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Det är inget som tesla gått ut med iaf, men antar att det blir dyrt efter som elen måste dras om.

Finns ett hack man kan köpa, men det kräver att man är händig och man får inte mjukvarustöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Det mesta av innehållet i bilen inklusive motor och batteriet är utplockat enligt den här videon https://youtu.be/DG9Izqp6WWU?t=56

Men säkert långt ifrån allt, eftersom det sitter kretskort i varenda detalj. Området borde saneras, övre lagret grävas bort som miljöfarligt avfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tesla är nästan lika jävliga som BMW på den fronten, jag säger nästan eftersom de iaf faktiskt oftast aktiverar funktioner för folk som fått hårdvaran innan de officiellt skyltade med dem. Och för att de i vissa fall också erbjudit eftermonteringskit.

Skrivet av Irregular Programming:

Det är inget som tesla gått ut med iaf, men antar att det blir dyrt efter som elen måste dras om.

Finns ett hack man kan köpa, men det kräver att man är händig och man får inte mjukvarustöd.

Har för mig man kan köpa det i efterhand. Det är dock begränsat från när den tillverkades samt verkar vara Nordamerika just nu.

https://driveteslacanada.ca/model-3/tesla-unlock-model-3-heat...

Visa signatur